sirka Skrevet 27. oktober 2005 #1 Skrevet 27. oktober 2005 Hvilke kokebok er din favoritt? Jeg liker bøker som gir inspirasjon i form av små historier o.l, ikke bare oppskrifter. Liker godt Andreas Viestad og Jamie Oliver sine. Den nye til Klaus Hagerup ser litt morsom ut. "Sorte haner og ville griser" eller noe sånt....
Arkana Skrevet 27. oktober 2005 #2 Skrevet 27. oktober 2005 Veldig vanskelig å plukke bare én bok. Jeg liker godt Nigellas kokebøker. Og alle oppskriftsheftene til Australian Women's Weekly, de er så fristende med gode bilder og beskrivelser.
Gjest gjest1 Skrevet 27. oktober 2005 #3 Skrevet 27. oktober 2005 Den beste kokeboka jeg har, er faktisk den eneste jeg har laget noe fra, og det er "Den store vegetarkokeboken" som jeg kjøpte på salg for flere år siden Har ca. 15 kokebøker (inkl. Viestad og Oliver) men de blir aldri brukt
Bonnie Skrevet 27. oktober 2005 #4 Skrevet 27. oktober 2005 Har mange kokebøker og matleksikon, men den mest nyttige er faktisk Den rutete kokeboka til Ingrid Espelid Hovig.
Gjest Gjesta Skrevet 27. oktober 2005 #5 Skrevet 27. oktober 2005 Har mange kokebøker og matleksikon, men den mest nyttige er faktisk Den rutete kokeboka til Ingrid Espelid Hovig. ← Ja, dette er i alle fall den boka som har blitt mest brukt gjennom årene Man finner nok ikke de mest spennende oppskriftene, men likevel er det altså denne jeg blar i når det er noe jeg lurer på.
Varja Skrevet 27. oktober 2005 #6 Skrevet 27. oktober 2005 Den kokeboka jeg liker best heter "Spis sundt, godt og billig" og er utgitt av Forbrukerombudet og Statens ernæringsråd (eller noe slikt). Jeg kjøpte den da jeg var student og hadde dårlig råd. Selvom vi ikke har så dårlig råd lenger bruker jeg den ofte fortsatt fordi den inneholder mange gode oppskrifter på sunne middagsretter som er lette å lage og basert på matvarer som tradisjonelt har vært brukt mye i det norske kjøkken (gulrøtter, blomkål, agurk, tomat, fiskefilet, kjøttkaker osv.) Jeg mister alltid motet hvis jeg ser en oppskrift som inneholder papaya, kayennepepper, cous-cous eller noe annet som jeg ikke helt vet hva er. Litt rart, for på restaurant har jeg ikke noe imot å prøve mat fra alle verdenshjørner.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #7 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg har den store vegetarkokeboken og den store pastakokeboken - og ønsker meg den om fingermat. For det er slikt man stort sett ikke vet hvordan lages, men som man faktisk kan hente en god del inspirasjon fra - litt morsommere å servere noe annet enn bare snacks hver gang man får gjester. Så den ville jeg anbefalt da
Gjest piaf Skrevet 27. oktober 2005 #8 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg har mange forskjellige kokebøker, hver til sitt bruk. Bruker alle i den forstand at jeg leser i dem støtt og stadig, noen oppskrifter blir mest til inspirasjon, andre lager jeg jevnlig. Aschehougs store kokebok er den beste grunnboka, med beskrivelser av matlagingsteknikker (med bilder) og mye tradisjonell norsk/nordisk mat. Jeg har de tre første bøkene til Jamie Oliver, og bruker en del av oppskriftene relativt ofte, mest til hverdags (feks pastarettene). De mest spennende men likevel enkle og overkommelige rettene til helgebruk finner jeg imidlertid i boka Moro, fra restauranten i London med samme navn. Dette er mat fra Spania og Midt-Østen.
Gjest LoisLane Skrevet 27. oktober 2005 #9 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg har forelsket meg helt i Nigellas nyeste kokebok - hun er usnobbete, personlig og oppskriftene ser veldig bra ut. Har flere titalls kokebøker og noen av dem er ofte i bruk. En liten som heter "Kokebok for matleie", den gjør lite ut av seg (uten bilder), men har mange gode oppskrifter. Den rutete naturligvis, og en stor blå en (Aschehougs?). Også den flotte "Folk og mat"!
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #10 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har haugevis av kokebøker og som en annen sa, hver til sitt bruk! Har hatt veldig mye glede av boken til Bent og Anette Stiansen "Stiansens kulinariske koffert". En kombinasjon av reiseskildringer, hotell og restaurantanbefalinger og selvsagt oppskrifter fra Thailand, Vietnam, Frankrike, Italia og Danmark. Herlig bok med massevis av velprøvde oppskrifter og flotte bilder!
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #11 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har den store vegetarkokeboken og den store pastakokeboken - og ønsker meg den om fingermat. For det er slikt man stort sett ikke vet hvordan lages, men som man faktisk kan hente en god del inspirasjon fra - litt morsommere å servere noe annet enn bare snacks hver gang man får gjester. Så den ville jeg anbefalt da ← Har den med fingermat. Er utrolig mye i den som ser spennende ut, men har ikke fått laget noe ut av den enda Kanskje det bør bli et nyttårsforsett? Lage en ting ut av hver kookebok jeg har
Gjest Sabia Skrevet 20. november 2005 #12 Skrevet 20. november 2005 Cappellens store kokebok (min er sikkert 10 år gammel), den bruker jeg masse. Av nyere anskaffelser er Norsk mat med Lars Barmen helt topp, og Stiansen til hverdags er også bra. (Husker ikke fornavnet til Stiansen i farta.. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå