Gå til innhold

Venninne skulle besøke meg i helgen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få luftet dette. Venninnen min, som har vært bestevennen min i mange år, skulle besøke meg i helgen. Hun bor en times tid unna meg, så det er kort vei med buss/tog. Hovedgrunnen til at hun skulle komme var fordi jeg hadde bursdag nå i vinterferien, og vi skulle få feira meg litt. Jeg gledet meg masse, siden jeg egentlig ikke er så glad i å ha bursdag så syns jeg det var godt å glede meg til å treffe henne og gjøre noe koselig eller gøy sammen, som å feks. gå ut å spise. På torsdag gjorde jeg alt klart hjemme til helgen, siden det var snakk om at hun skulle enten komme sent på fredag eller på formiddagen på lørdag og overnatte hos meg til nå, søndag kveld. 

Sent på fredag får jeg en melding... Hun skal plutselig besøke en venninne hun ikke har sett på 2 år, ei som hun ikke har noe spesielt "bånd" til, annet enn at de studerte sammen. De har ikke jevnlig kontakt, men plutselig tok hun da en stor U-sving og skulle heler dra med fly for å besøke henne.... Og hva var anledningen? Hun hadde bursdag... De skulle feire bursdagen hennes.

Jeg føler meg dritt. Helgen jeg gledet meg til ble heler til en vond helg. Jeg har isolert meg her hjemme, ikke spist noe særlig og sovet dårlig. Kjenner på en vond tristhet jeg ikke helt klarer å sette ord på.... *og der begynte jeg å gråte*

Det har skjedd lignende tilfeller før, ting jeg ikke har klart å forstå - ting hun har sagt eller gjort som har vært skikkelig vondt, urettferdig, unødvendig... Jeg vet ikke helt hva jeg kjenner på, men det kan føles ut som hun ønsker å "straffe meg"? 

Hva hadde du følt eller tenkt om dette var din venninne?
Jeg har ikke så mange venner, har knapt 2 andre som jeg møter iblant, men dette - hun jeg skriver om - er hun som liksom er og har vært min "bestevenn" i alle år.

Blir glad for alle råd og tips jeg kan få på dette... Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal føle på eller tenke nå

Anonymkode: 559a5...53f

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det var veldig dårlig gjort. Syns du skal skrive henne en mld om hva du føler.. få alt med.. uten å være sint kanskje, men vis at du ble lei deg. Man avlyser ikke bare i siste liten på den måten😧

Anonymkode: 665b3...59d

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Fyflate for en crappy «venninne». 

Anonymkode: cf8d1...7e3

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg må bare få luftet dette. Venninnen min, som har vært bestevennen min i mange år, skulle besøke meg i helgen. Hun bor en times tid unna meg, så det er kort vei med buss/tog. Hovedgrunnen til at hun skulle komme var fordi jeg hadde bursdag nå i vinterferien, og vi skulle få feira meg litt. Jeg gledet meg masse, siden jeg egentlig ikke er så glad i å ha bursdag så syns jeg det var godt å glede meg til å treffe henne og gjøre noe koselig eller gøy sammen, som å feks. gå ut å spise. På torsdag gjorde jeg alt klart hjemme til helgen, siden det var snakk om at hun skulle enten komme sent på fredag eller på formiddagen på lørdag og overnatte hos meg til nå, søndag kveld. 

Sent på fredag får jeg en melding... Hun skal plutselig besøke en venninne hun ikke har sett på 2 år, ei som hun ikke har noe spesielt "bånd" til, annet enn at de studerte sammen. De har ikke jevnlig kontakt, men plutselig tok hun da en stor U-sving og skulle heler dra med fly for å besøke henne.... Og hva var anledningen? Hun hadde bursdag... De skulle feire bursdagen hennes.

Jeg føler meg dritt. Helgen jeg gledet meg til ble heler til en vond helg. Jeg har isolert meg her hjemme, ikke spist noe særlig og sovet dårlig. Kjenner på en vond tristhet jeg ikke helt klarer å sette ord på.... *og der begynte jeg å gråte*

Det har skjedd lignende tilfeller før, ting jeg ikke har klart å forstå - ting hun har sagt eller gjort som har vært skikkelig vondt, urettferdig, unødvendig... Jeg vet ikke helt hva jeg kjenner på, men det kan føles ut som hun ønsker å "straffe meg"? 

Jeg har ikke så mange venner, har knapt 2 andre som jeg møter iblant, men dette - hun jeg skriver om - er hun som liksom er og har vært min "bestevenn" i alle år.

Blir glad for alle råd og tips jeg kan få på dette... Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal føle på eller tenke nå

Dette er en ikke en god veninne i min verden vertfall . Ville backet litt unna henne. Hun tar ikke fem øre for å skuffe deg , å er således ingen god venn. Føler med deg ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg forstår deg godt! Hadde også blitt lei meg i samme situasjon. Det et veldig lite greit å avlyse i siste liten med en slik grunn.... Det blir jo som å si at "noe bedre dukket opp"... Veldig dårlig gjort! Hun høres ikke ut som en bestevenn💔

Anonymkode: 70c89...79d

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Forstår veldig godt at du er lei deg. Jeg kan ikke fordra folk som driter i avtaler fordi det dukker opp noe mer morsomt, jeg mister all respekt og tillit til sånne folk.

Eneste rådet jeg har til deg er å prøve å finne et par nye venner som du passer bedre sammen med.

Anonymkode: ada4f...c62

• Liker 2
  • Hjerte 4
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg tror ikke hun er noe å samle på. Et løfte er et løfte. Man kan ikke holde på venninner på grunn av nostalgi, men fordi man er der for hverandre og som er til å stole på.

Gjest Huldretusse
Skrevet

En bestevenninne ville prioritert deg! 

Skrevet

Hun tar deg for gitt og ser sannsynligvis ikke deg som "bestevenn". Du kan se på henne som en overfladisk venninne. En som du har det hyggelig med når dere møtes, men som du ikke forventer noe av. Det er ikke henne du går til når du trenger moralsk støtte eller ønsker å feire bursdag med. Prøv å skaff deg nye venner. Har du noen bekjente som du kunne tenke deg å bli venner med ? Tørr å invitere dem på noe, filmkveld, shopping eller bare gå tur. Det er ikke så mye som skal til. 

Anonymkode: 3c499...b41

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for så gode svar jeg fikk:hug:

Det er skikkelig vondt, jeg ønsker jo ikke at det skal være sånn eller at hun skal gjøre dette mot meg, men ja, det er jo lite jeg får gjort med å forandre på hva hun velger😟 Og som noen skrev over her:

Huldretusse skrev (15 minutter siden):

En bestevenninne ville prioritert deg! 

Den traff meg dypt, for det er så sant💔

Ghostface skrev (23 minutter siden):

Jeg tror ikke hun er noe å samle på. Et løfte er et løfte. Man kan ikke holde på venninner på grunn av nostalgi, men fordi man er der for hverandre og som er til å stole på.

Og dette....så sant. Vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt at "vi har jo vært venninner i så mange år, snart 10" og da føles det ekstra sårt å skulle avslutte vennskapet... Men hva slags vennskap er dette...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hun tar deg for gitt og ser sannsynligvis ikke deg som "bestevenn". Du kan se på henne som en overfladisk venninne. En som du har det hyggelig med når dere møtes, men som du ikke forventer noe av. Det er ikke henne du går til når du trenger moralsk støtte eller ønsker å feire bursdag med. Prøv å skaff deg nye venner. Har du noen bekjente som du kunne tenke deg å bli venner med ? Tørr å invitere dem på noe, filmkveld, shopping eller bare gå tur. Det er ikke så mye som skal til. 

Anonymkode: 3c499...b41

Også sant, dessverre...andre har reagert på rundt det at jeg alltid har prioritert henne, når hun ikke har gjort det samme  for meg. For eksempel så har jeg gjort alt jeg kan for å ta telefonen og snakke med henne om hennes ting, i timesvis.... Fordi jeg har et ønske om å være der for bestevennen min. Jeg blir glad når hun betror seg til meg, snakker med meg om vanskelige ting, jeg ønsker jo å være der... Men så har som sagt andre stusset over dette i årevis og prøvd å si ifra til meg om at jeg må slutte å gjøre så mye for noen som ikke løfter en lillefinger for meg. Jeg er 26 år nå og det er mange jeg har kjent (hatt mer kontakt med) som har blitt foreldre - og jeg har følt meg mer alene som singel og uten barn (noe jeg dypt ønsker meg). Men jeg skal prøve alt jeg kan å bli kjent med noen nye mennesker, for det er ikke mer som skal til nei enn å gå en tur sammen, invitere hjem, gå på shopping osv. Gleder meg til jeg kan bli kjent med noen jeg kan ha tillitt til og som får det til meg også, livet er så mye bedre med gode venner som vil en vell og er der for en.. Det er et stort savn jeg har.

• Hjerte 4
Skrevet

Dette var skikkelig dårlig gjort, TS!

Den eneste «akseptable» grunnen til å avlyse et planlagt besøk som dette (og atpå til på så kort varsel) var hvis hun ble syk, eller noen av hennes nærmeste ble alvorlig syke, døde eller gikk igjennom en livskrise. Ikke at det «dukket opp noe annet gøy». Det er faktisk helt uakseptabelt. 

Bare at hun gjør dette sier veldig mye om hennes verdier dessverre. Som gir blanke i at dere hadde en avtale, du har satt av tiden og du praktisk talt sitter å venter på at hun skal komme - også melder avbud fordi hun heller skal besøke en annen venn. Utrolig respektløst. 

Det å bryte med en nær venn kan virkelig være en skikkelig «kjærlighetssorg». Men når noen sårer deg på den måten så har man det bedre uten dem på sikt. Håper du finner nye, gode venner ❤️

Anonymkode: 75fc6...19a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Så dårlig gjort 💔 Ville holdt henne litt på avstand fremover og forsøkt å få nye venninner i nærheten. 

Anonymkode: ec134...617

Skrevet

Hei! Jeg vil egentlig bare gi deg en klem nå. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jenta som jeg så på som min bestevenninne i 15 år pleide å bortprioritere meg også. En gang kom hun og sa at det var fordi hun "alltid hadde meg", så da føltes det viktigere å delta på aldre ting om hun fikk invitasjoner fra andre fordi jeg fortsatt ville være der. Resultatet ble da at hun ikke alltid hadde meg likevel. Det er slitsomt å være i en slik posisjon som jeg var i/du er i. Alltid sette av tid og oppleve at hun ikke gjør det samme. Det sårer jævlig hver gang. Mitt største råd er ta avstand, la henne invitere og se da an om du faktisk gidder. Jeg vet det er vanskelig, men å alltid bli skuffet og såret og følelsen av å ikke være god nok er ikke verdt det.

Anonymkode: 8c468...35e

• Hjerte 1
Skrevet

Tydeligvis prioriterer hun deg ikke så mye, da hun velger hun andre fremfor deg. Hadde ikke dere to planlagt dette først? 

Å plutselig skulle endre planene sine fordi hun ble invitert til noe annet, når hun først planla med deg, er skikkelig dårlig gjort. Det viser hennes indre tanker (fordi handlinger viser mer enn ord) på at hun egentlig ikke hadde gledet seg så mye til å dra til deg som du kanskje trodde. 

Jeg hadde rett og slett tatt en ordentlig prat med henne og sagt at jeg ikke syntes det hun har gjort er greit i det hele tatt. Forklart henne hvor mye jeg har ordnet og stellet i stand til at hun skal komme, for at hun plutselig skal dra en helt annen plass. Ingen respekt. Jeg hadde sagt til henne rett ut at dette er noe jeg ikke finner meg i. 

For å være helt ærlig, så hadde jeg tolket allerede denne handlingen av henne på at hun egentlig ikke bryr seg om meg, og deretter vurdert dette vennskapet med henne. At hun i det hele tatt tørr spør du meg.. Jeg hadde aldri turt å avlyse for å så dra til noen andre på den måten, jeg hadde blitt flau over meg selv over hvor respektløs jeg hadde vært mot vedkommende. Det kommer av at hun er egoistisk og tenker kun på sitt eget beste - hun vil dra dit hun selv mener hun får mer nytte ut av, får det mer gøyalt og kan kose seg ekstra mye. Ingen medlidenhet eller ydmykhet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har hatt det på samme måte med ett søskenbarn og en annen.  Hun brukte meg som bruk og kast.

Vedkomne skulle komme til meg på bursdagen min og løyg at han var på jobb og en annen gang så gikk han til foreldrene sine. Greit det. Men ga ikke beskjed. 

Søskenbarnet mitt ville ha overnatting,men skulle ikke vær med meg. Ga ikke beskjed. 

Anonymkode: c2134...ea3

Skrevet

Etter et par sånne episoder med en "venninne", inkludert at hun la andre planer en helg jeg skulle fly inn for å besøke henne (!), så droppet jeg henne. Hun traff en fyr og forandret seg fullstendig, jeg vet at forelskelse kan gjøre en smågal, men likevel. Mer en ett år senere, så prøvde hun seg på en gjenforening, men forlot meg til slutt på "melding sett".

Det gjør fortsatt litt vondt, for jeg var veldig glad i henne, men noen vennskap er bare ikke ment å vare livet ut. Det betyr ikke at man ikke har vært viktige for hverandre på et eller annet tidspunkt, det betyr bare at man endrer seg og prioriteringer endrer seg. Min tidligere venninne og jeg kommer nok aldri til å treffes igjen, og det har jeg slått meg til ro med.

Anonymkode: 77a7a...c00

Skrevet
anonymbruker2312 skrev (3 timer siden):

Tydeligvis prioriterer hun deg ikke så mye, da hun velger hun andre fremfor deg. Hadde ikke dere to planlagt dette først? 

Å plutselig skulle endre planene sine fordi hun ble invitert til noe annet, når hun først planla med deg, er skikkelig dårlig gjort. Det viser hennes indre tanker (fordi handlinger viser mer enn ord) på at hun egentlig ikke hadde gledet seg så mye til å dra til deg som du kanskje trodde. 

Jeg hadde rett og slett tatt en ordentlig prat med henne og sagt at jeg ikke syntes det hun har gjort er greit i det hele tatt. Forklart henne hvor mye jeg har ordnet og stellet i stand til at hun skal komme, for at hun plutselig skal dra en helt annen plass. Ingen respekt. Jeg hadde sagt til henne rett ut at dette er noe jeg ikke finner meg i. 

For å være helt ærlig, så hadde jeg tolket allerede denne handlingen av henne på at hun egentlig ikke bryr seg om meg, og deretter vurdert dette vennskapet med henne. At hun i det hele tatt tørr spør du meg.. Jeg hadde aldri turt å avlyse for å så dra til noen andre på den måten, jeg hadde blitt flau over meg selv over hvor respektløs jeg hadde vært mot vedkommende. Det kommer av at hun er egoistisk og tenker kun på sitt eget beste - hun vil dra dit hun selv mener hun får mer nytte ut av, får det mer gøyalt og kan kose seg ekstra mye. Ingen medlidenhet eller ydmykhet. 

Jeg hadde fått dårlig samvittighet og gjør noe slikt. 

Har gitt beskjed til mitt søskenbarn at jeg ikke gidder ikke å bli behandlet på den måten som hun er mot meg på. Hun blei drit sur på meg,blokkert meg og nå ignorerer hu meg og snakker ikke med meg lengre.

Først så blei jeg lei meg ,men nå gir jeg rett og slett fult faen i dette. Siden jeg vet at hun ikke har behandlet meg fint i mange år. Hun har utnyttet meg og ingen våger å gi beskjed siden hun blir så sur og sint. Hun liker ikke at andre gir beskjed siden hun er «voksen» 😫🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter et par sånne episoder med en "venninne", inkludert at hun la andre planer en helg jeg skulle fly inn for å besøke henne (!), så droppet jeg henne. Hun traff en fyr og forandret seg fullstendig, jeg vet at forelskelse kan gjøre en smågal, men likevel. Mer en ett år senere, så prøvde hun seg på en gjenforening, men forlot meg til slutt på "melding sett".

Det gjør fortsatt litt vondt, for jeg var veldig glad i henne, men noen vennskap er bare ikke ment å vare livet ut. Det betyr ikke at man ikke har vært viktige for hverandre på et eller annet tidspunkt, det betyr bare at man endrer seg og prioriteringer endrer seg. Min tidligere venninne og jeg kommer nok aldri til å treffes igjen, og det har jeg slått meg til ro med.

Anonymkode: 77a7a...c00

Det er sånn med hun søskenbarnet mitt også at vi kommer nok aldri til å bli venner igjen. Hvis hun prøver etter noen år så sier jeg nei takk. Orker ikke drama Queens og at alt er min feil osv, 

AnonymBruker
Skrevet

Sendte du henne en melding, TS? 

Anonymkode: 654d9...8ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...