AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #41 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan egentlig ikke fatte at man navngir barn som er født i Norge med utelandske navn? Disse barna kommer vel etter all sannsynlighet å leve sine liv i Norge, og aldri flytte til foreldrenes hjemland som Pakistan og Somalia? Hvor mange generasjoner skal disse gå med sine egne navn som er helt fremmede for Nordmenn? Har ikke foreldrene et ønske om at barna integreres i det norske samfunnet? Dette fenomenet er noe helt nytt og ukjent i immigrasjonssammenheng. Feks ved de store immigrasjonene til Usa/Canada for 100-150 år siden, så gå man nesten alltid amerikanske navn på barna som ble født i det nye landet. Anonymkode: 42d96...705 Hvorfor ikke. Vi ønsker et navn som er fra vår kultur, men samtidig høres ok ut i Norge og ikke for vanskelig å uttale. Og så må det passe med etternavn. Andre må gjerne gi helnorske navn. Alle velger det de synes er best. Et navn i seg selv hverken hindrer eller fremmer integrering. Ts Anonymkode: 9f925...936 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #42 Skrevet 28. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvilket er minst «utlending»? Hva klinger bedre i «norske» ører? Anonymkode: 9f925...936 Omar Anonymkode: adde0...690
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #43 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Med de navnene får det ikke så lett på jobbsøkingfronten, men du velger jo selv 🙂 Anonymkode: 02f21...089 Det er jeg ikke bekymret for. Hverken far eller jeg har slitt på jobbfronten, heller tvert imot. Selv med utenlandske navn. Ts Anonymkode: 9f925...936 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #44 Skrevet 28. februar 2022 Omar hadde nok vært lettere for nordmenn å uttale. Skal være ærlig, litt overraskende at du valgte akkurat kvinneguiden for dette spørsmålet. Det er åpenbart hva nordmenn tenker om sånt gjennom alle disse svarene. "Nordmenn har ikke sånne navn" "Høres dårlig ut" osv osv.. du kan ikke forvente de folka her til å være inkluderende🤣 en god del som aldri ser på utlendinger som en del av samfunnet selv om feks pakistanere og indere bidrar som leger og tyrkere og tamilere er god i økonomi/business markedet hos Norge.. Anonymkode: 545d1...166
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #45 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor ikke. Vi ønsker et navn som er fra vår kultur, men samtidig høres ok ut i Norge og ikke for vanskelig å uttale. Og så må det passe med etternavn. Andre må gjerne gi helnorske navn. Alle velger det de synes er best. Et navn i seg selv hverken hindrer eller fremmer integrering. Ts Anonymkode: 9f925...936 Ja, det handler om deg og mannen din, og slekten deres. Dere burde tenke mer på barna. De blir født og vokser opp i Norge. De skal sannsynligvis utdanne seg i Norge, og de skal søke jobber i Norge. En arbeidsgiver med en stor bunke jobbsøknader vil lett kunne legge søknaden til en med utenlandsk navn nederst i bunken, det er langt fra sikkert at en søker med utenlandsk navn blir kalt inn til intervju slik at man hører at vedkommende snakker flytende norsk, mange tenker at da slipper vi språkproblemer osv. og lar søknaden ligge. Det står stadig i mediene om personer med utenlandske navn som aldri blir kalt inn til intervjuer, de kommer ikke i betraktning når de skal leie en leilighet, og så videre. Hvorfor gjøre det vanskeligere for barna deres enn nødvendig. Naivt å innbille seg at dette ikke har betydning. Og det er virkelig en reell bekymring dette med manglende evne til å gjøre seg forstått. Veldig slitsomt for eksempel å bli behandlet av en lege som knapt klarer å uttrykke seg på norsk. Anonymkode: c4cb7...083 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #46 Skrevet 28. februar 2022 Synes ingen av de to er fine navn. Noen av de andre utenlandske navnene i tråden er finere. Anonymkode: 99d6c...b3e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #47 Skrevet 12. oktober Hvorfor tror så mange at Omar er et utenlandsk navn? Omar er et norskt navn. Det finnes også et utenlandsk navn som ofte skrives likt Anonymkode: 3bc95...62b
Klossmajor Skrevet 12. oktober #48 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor tror så mange at Omar er et utenlandsk navn? Omar er et norskt navn. Det finnes også et utenlandsk navn som ofte skrives likt Anonymkode: 3bc95...62b Omar er et arabisk navn.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #49 Skrevet 13. oktober Klossmajor skrev (18 timer siden): Omar er et arabisk navn. Hebraisk og norsk også, (minst) tre navn som bare tilfeldigvis er like. Jeg er usikker på om O- kommer fra aud=rikdom (som i Audun) eller bare en bokstav satt foran -mar (som i Hilmar) som betyr berømt. Anonymkode: 3bc95...62b 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #50 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hebraisk og norsk også, (minst) tre navn som bare tilfeldigvis er like. Jeg er usikker på om O- kommer fra aud=rikdom (som i Audun) eller bare en bokstav satt foran -mar (som i Hilmar) som betyr berømt. Anonymkode: 3bc95...62b Eventuelt kan det vel også bety forfader (som O- i f.eks. Olav) Anonymkode: 3bc95...62b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #51 Skrevet 13. oktober Begge navnene høres veldig «utlending» ut. Du må være forberedt (dessverre) på at barnet ditt kan møte diskriminering (f.eks. i forbindelse med jobbsøknad i fremtiden) med et sånt navn. Hvis jeg måtte velge et av dem hadde jeg gått for Omar, men jeg ville heller valgt noe annet. Anonymkode: cbeda...c7d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #52 Skrevet 13. oktober Begge navnene er utenlandske men Omar gjør seg betydelig bedre på norsk. Jeg ville valgt det viss det stod mellom de to. Viss du er åpen for forslag er Adam et utenlandsk navn som også brukes mye i Norge. Yusuf er nærme Josef. Abraham er jo også et slikt navn som fungerer godt i både Norge og mange andre land, Ibrahim er vel den mere vanlige muslimske formen av navnet viss ikke jeg tar grundig feil. Isak er vel den vestlige skrivemåten til muslimske Ishaq. Navn som Ahmed, Abdullah og Osman kan jo brukes i norge men de har en tydeligere utlending kling på seg. Men Omar er enkelt og og har ingen lyder som høres veldig utlending ut når det brukes på norsk. Klinger betydelig bedre med norsk utale en Osman Anonymkode: b851f...597
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #53 Skrevet 13. oktober Så ikke at dette var en 3 år gammel tråd før etter at jeg svarte. Hva er poenget med å dra opp en navne tråd som er 3 år gammel? Barnet har garantert fått et navn for lenge siden. Anonymkode: b851f...597
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #54 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 23.05): Arbeidstakere gidder ikke bruke hundre år på å kalle inn folk til intervju f Nå tøyser du fælt. Anonymkode: e5438...493
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #55 Skrevet 22. oktober Alternativt kan man velge Jomar, det klinger nesten likt og er et tradisjonelt norsk navn. Anonymkode: 115ce...94b
Rosa Dartle Skrevet 23. oktober #56 Skrevet 23. oktober (endret) AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 22.51): Nå er ikke vi etnisk norske så det går fint. Hvem som er «nordmenn» i 2022 er en annen diskusjon. Ts Anonymkode: 9f925...936 Enig i Omar. Ei venninne er gift med en som er asiatisk. De har valgt et norrønt og et asiatisk navn til barna sine. Type Sigurd Omar og Signe Amira Al-Farouq. Når man vet hvor mye rasisme en del opplever i jobbintervjuer og i samfunnet for øvrig, tror jeg et skikkelig norskklingende navn vil gjøre livet enklere. Endret 23. oktober av Rosa Dartle
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå