Linnea882 Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Hei dere. Jeg er helt rådvill og vet ikke hvem jeg skal spørre. . Vi har 2 barn fra før, 14 og 17 modell. Vi er begge i midten av 30årene. Vi har egen leilighet, 1 bil hver, hyttetomt( planlegger å bygge hytte), sambo har fast jobb(8 år) og jeg har nettopp fått meg mitt andre vikariat (samme arbgiver som første vikariat- 12 mndr vikariat om gangen). Problemet er at jeg ikke har fast. Og det kan hende aldri skjer... ingen lov som tilsier at arbgiver må gi det. Jeg har kommunejobb.. Jeg vet ikke om jeg bør vente til jeg får fast. Har ikke lyst til å vente til jeg er sent 30 årene. Sambo ønsker heller ikke det. Sambo tenker at jeg må ha fast jobb først. Jeg tenker at jeg vil få tilbud om nytt vikariat etter jeg er tilbake fra fødselspermisjon. Planen min hadde vært å få baby noen måneder før vikariatet mitt tar slutt, noe som tilsier at jeg må komme tilbake fra fødselspermisjon etter 10/12 mndr for å fullføre kontrakten, sant? Det er noe jeg er veldig usikker på. Eller ville de ha avsluttet kontrakten med en gang jeg fikk barnet? Siden jeg da jobber de 6 siste månedene før barn vil jeg ha rett på foreldrepenger. Hvis jeg ikke får nytt vikariat, ville det blitt dagpenger. Så jeg føler det er den beste tiden nå.. Før barna våre blir "for store" til å hygge seg med babyen og før vi er for "gamle". Ikke meningen å "syte". Jeg er bare så rådvill, og veldig lei meg inni meg.
Linnea882 Skrevet 28. februar 2022 Forfatter #2 Skrevet 28. februar 2022 Ingen som vet om man fortsetter kontrakten etter permisjon?.. 🙂
Linnea882 Skrevet 3. mars 2022 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2022 Ingen flere som står i lik situasjon?..
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #4 Skrevet 3. mars 2022 Kontrakten blir ikke satt på pause når du går ut i permisjon. Anonymkode: ce375...a1d 4
Linnea882 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kontrakten blir ikke satt på pause når du går ut i permisjon. Anonymkode: ce375...a1d Så kontrakten utgår så fort man får barn, er det lov? Har du dette skrevet ned noe sted på nettet?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #6 Skrevet 4. mars 2022 6 hours ago, Linnea882 said: Så kontrakten utgår så fort man får barn, er det lov? Har du dette skrevet ned noe sted på nettet? Det er ikke det brukeren skriver, og nei, man kan selvfølgelig ikke si opp noen når de blir gravide i Norge - selv om stillingen er tidsavgrenset. Vikariatet ditt varer i 12 måneder, det betyr at det går fra en bestemt startdato til en bestemt sluttdato. Kontrakten løper, selv om du blir gravid. Du vil altså stå uten jobb fra den forespeilede sluttdatoen. Det finnes noen stillinger som blir forlenget ved sykdom og permisjoner (som stipendiat- og postdoktorstillinger). Men siden du skriver at det er et vikariat, så regner jeg med at det ikke er tilfelle for deg. Anonymkode: d51d1...f75 3
Linnea882 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter #7 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke det brukeren skriver, og nei, man kan selvfølgelig ikke si opp noen når de blir gravide i Norge - selv om stillingen er tidsavgrenset. Vikariatet ditt varer i 12 måneder, det betyr at det går fra en bestemt startdato til en bestemt sluttdato. Kontrakten løper, selv om du blir gravid. Du vil altså stå uten jobb fra den forespeilede sluttdatoen. Det finnes noen stillinger som blir forlenget ved sykdom og permisjoner (som stipendiat- og postdoktorstillinger). Men siden du skriver at det er et vikariat, så regner jeg med at det ikke er tilfelle for deg. Anonymkode: d51d1...f75 Ok takk for svar. Men hvor står dette? Vil jo gjerne se det lovfestet et sted? Har man kontrakt på 12 måneder så er man jo ikke i kontrakten i permisjonen, så gir mer mening at den settes på pause?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #8 Skrevet 4. mars 2022 11 minutter siden, Linnea882 said: Ok takk for svar. Men hvor står dette? Vil jo gjerne se det lovfestet et sted? Har man kontrakt på 12 måneder så er man jo ikke i kontrakten i permisjonen, så gir mer mening at den settes på pause? Det står i Arbeidsmiljøloven § 14-9 punkt 6. Det gir da virkelig ikke mer mening at et vikariat blir satt på pause? Vikariater er tidsavgrenset og benyttes for å dekke opp for enkeltansatte som f.eks. er ute grunnet permisjon eller lengre sykmelding. Så hender det at vikarene f.eks. får barn eller selv blir langtidssykmeldt, da må som regel noen steppe inn som vikar for vikaren. Her kan du lese deg opp: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/. Arbeidsmiljøloven er tilgjengelig for alle: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 For du vet tydeligvis ikke hva stillingen du jobber i innebærer: On 2/27/2022 at 9:53 PM, Linnea882 said: og jeg har nettopp fått meg mitt andre vikariat (samme arbgiver som første vikariat- 12 mndr vikariat om gangen). Problemet er at jeg ikke har fast. Og det kan hende aldri skjer... ingen lov som tilsier at arbgiver må gi det. Jeg har kommunejobb.. Anonymkode: d51d1...f75 2
Nuith Skrevet 4. mars 2022 #9 Skrevet 4. mars 2022 28 minutter siden, Linnea882 said: Ok takk for svar. Men hvor står dette? Vil jo gjerne se det lovfestet et sted? Har man kontrakt på 12 måneder så er man jo ikke i kontrakten i permisjonen, så gir mer mening at den settes på pause? Sjekk kontrakten din - står det "Linnea er ansatt i X% stilling fra DD.MM.ÅÅÅÅ til DD.MM.ÅÅÅÅ" eller står det "Linnea er ansatt i X% stilling til hun har jobbet totalt X timer/Y uker/Z måneder"? Tipper det står det førstnevnte. 1
Linnea882 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter #10 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det står i Arbeidsmiljøloven § 14-9 punkt 6. Det gir da virkelig ikke mer mening at et vikariat blir satt på pause? Vikariater er tidsavgrenset og benyttes for å dekke opp for enkeltansatte som f.eks. er ute grunnet permisjon eller lengre sykmelding. Så hender det at vikarene f.eks. får barn eller selv blir langtidssykmeldt, da må som regel noen steppe inn som vikar for vikaren. Her kan du lese deg opp: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/. Arbeidsmiljøloven er tilgjengelig for alle: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 For du vet tydeligvis ikke hva stillingen du jobber i innebærer: Anonymkode: d51d1...f75 Jeg føler det er en viss frekk undertone her men jeg håper det ikke er tilfelle. Jeg ble først ansatt i vikariat for noen som er syk. Og det andre er midlertidig ansettelse på generelt grunnlag. Jeg ser ikke noe om at det står om de som blir gravide i vikariater... Takk for info. Ser det er noe om 3 års regelen men de fleste arbeidsgivere prøver vel å sno seg unna. Nuith skrev (53 minutter siden): Sjekk kontrakten din - står det "Linnea er ansatt i X% stilling fra DD.MM.ÅÅÅÅ til DD.MM.ÅÅÅÅ" eller står det "Linnea er ansatt i X% stilling til hun har jobbet totalt X timer/Y uker/Z måneder"? Tipper det står det førstnevnte. Ja det er det førstnevnte.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #11 Skrevet 4. mars 2022 1 hour ago, Linnea882 said: Ok takk for svar. Men hvor står dette? Vil jo gjerne se det lovfestet et sted? Har man kontrakt på 12 måneder så er man jo ikke i kontrakten i permisjonen, så gir mer mening at den settes på pause? Du vil gjerne se det lovfestet, at en kontrakt automatisk blir forlenget fordi noen blir gravid/får et barn? Jeg vil gjerne se det motsatte - hvor det står at en kontrakt blir endret fordi noen får barn. Anonymkode: f4687...088 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #12 Skrevet 4. mars 2022 4 minutter siden, Linnea882 said: Jeg føler det er en viss frekk undertone her men jeg håper det ikke er tilfelle. Jeg ble først ansatt i vikariat for noen som er syk. Og det andre er midlertidig ansettelse på generelt grunnlag. Jeg ser ikke noe om at det står om de som blir gravide i vikariater... Takk for info. Ser det er noe om 3 års regelen men de fleste arbeidsgivere prøver vel å sno seg unna. Vikariater er tidsavgrenset og knyttet til andre personers fravær. Som sagt, de løper til en bestemt dato (med mindre noe annet er spesifisert), helt uavhengig av hvorvidt vikaren har mulighet til å jobbe hele løpet. Din fordel er at kontrakten heller ikke kan avsluttes uten grunn, og du vil dermed ha jobb et stykke ut i permisjonen. Hvis du nå er ansatt i en annen type midlertidig stilling er uansett begge lenkene i mitt forrige innlegg veldig nyttige. Det fremstår kanskje som frekt, men det virker som om du kunne hatt nytte av å lese deg opp på regelverket siden du gir inntrykk av å ikke ane noe om hva de ulike stillingene innebærer eller hva du har krav på. Du kan eventuelt snakke med tillitsvalgt eller fagforeningen din. Anonymkode: d51d1...f75 2
Linnea882 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vikariater er tidsavgrenset og knyttet til andre personers fravær. Som sagt, de løper til en bestemt dato (med mindre noe annet er spesifisert), helt uavhengig av hvorvidt vikaren har mulighet til å jobbe hele løpet. Din fordel er at kontrakten heller ikke kan avsluttes uten grunn, og du vil dermed ha jobb et stykke ut i permisjonen. Hvis du nå er ansatt i en annen type midlertidig stilling er uansett begge lenkene i mitt forrige innlegg veldig nyttige. Det fremstår kanskje som frekt, men det virker som om du kunne hatt nytte av å lese deg opp på regelverket siden du gir inntrykk av å ikke ane noe om hva de ulike stillingene innebærer eller hva du har krav på. Du kan eventuelt snakke med tillitsvalgt eller fagforeningen din. Anonymkode: d51d1...f75 Ja linkene er nyttige, og setter pris på hjelp☺️ Men står ikke utfyllende om den midlertidige ansettelses biten. Hva mener du at jeg vil ha jobb et stykke ut i permisjonen? Jeg må ha ting inn med teskje hverfall når det er sånne her seriøse ting.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #14 Skrevet 4. mars 2022 Linnea882 skrev (1 time siden): Ok takk for svar. Men hvor står dette? Vil jo gjerne se det lovfestet et sted? Har man kontrakt på 12 måneder så er man jo ikke i kontrakten i permisjonen, så gir mer mening at den settes på pause? Nei, da gir det mening at kontrakten når sluttdato mens du er i mammapermisjon. La oss si du har kontrakt frem til 12 oktober og går ut i mammapermisjon 12 august. Da er du i permisjon FRA den stillingen frem til sluttdato. Kontrakten endres ikke selv om din arbeidsevne/kapasitet/situasjon endres. Anonymkode: f0539...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #15 Skrevet 4. mars 2022 1 minutt siden, Linnea882 said: Ja linkene er nyttige, og setter pris på hjelp☺️ Men står ikke utfyllende om den midlertidige ansettelses biten. Hva mener du at jeg vil ha jobb et stykke ut i permisjonen? Jeg må ha ting inn med teskje hverfall når det er sånne her seriøse ting. Du skrev i hovedinnlegget: ”Planen min hadde vært å få baby noen måneder før vikariatet mitt tar slutt...”. Om du har kontrakt til 1. mars 2023, og får baby i desember 2022 (om du ble gravid umiddelbart), så har du uansett kontrakt til 1. mars 2023. Så vil du mest sannsynlig stå uten kontrakt fra den originale sluttdatoen og alt vil gå via NAV frem til permisjonen er over og du eventuelt får deg en ny jobb. Anonymkode: d51d1...f75
Linnea882 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter #17 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du skrev i hovedinnlegget: ”Planen min hadde vært å få baby noen måneder før vikariatet mitt tar slutt...”. Om du har kontrakt til 1. mars 2023, og får baby i desember 2022 (om du ble gravid umiddelbart), så har du uansett kontrakt til 1. mars 2023. Så vil du mest sannsynlig stå uten kontrakt fra den originale sluttdatoen og alt vil gå via NAV frem til permisjonen er over og du eventuelt får deg en ny jobb. Anonymkode: d51d1...f75 Ja det er det det kan se ut til ut fra andre svarer. Jeg hadde bare håpet at jeg hadde 2 måneder igjen dersom jeg "planla" fødsel i januar 2023. Slik at jeg etter permisjon hadde 2 måneder igjen av jobben 😅
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #18 Skrevet 4. mars 2022 Svarene du har fått så langt er riktig. En tidsbegrenset kontrakt vil gå ut, uavhengig av om du er i permisjon (eller sykmeldt, eller ikke kan jobbe av noen annen grunn) i løpet av kontraktperioden. Disse brukes jo generelt kun når man har behov for arbeidskraft i en kortere periode. F.eks om noen trenger vikar om en ansatt er i permisjon selv - det at vikaren ikke kan jobbe hele perioden fordi de selv går i permisjon, betyr ikke at vikaren har rett til å gå tilbake i stillingen når de er ferdig meg sin permisjon. Da vil jo den opprinnelige personen forlengst være tilbake, og det er ikke lenger behov for vikar. Med andre ord, ingenting å tjene på å spekulere i å bli gravid slik at du ikke kan jobbe ut hele kontrakten. Anonymkode: deadf...935 1
Linnea882 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter #19 Skrevet 4. mars 2022 Flott, tusen takk for svar dere, hjalp meg noe enormt!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå