AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Jeg har kastet og gitt bort mye, mange ganger i mitt liv, men det vokser seg stort igjen. Nå har jeg fremdeles altfor mange varianter av alt, vil gjerne finne frem ting som jeg kan gi bort, men får det ikke til. Når jeg tar opp en og en ting, klær eller hva som helst, så kjenner jeg på en tilknytning som jo egentlig ikke er der. Jeg husker da jeg kjøpte det, ofte hva det kostet, om det var vanlig pris eller et godt kjøp på salg (så jeg kjøpte en i hver farge likegodt) og hva meningen min var for å skaffe meg det, men jeg har ikke brukt det. Kanskje en gang, men det er lenge siden. Jeg blir stående og holde tingen, kjenne på stoffet og planlegger når jeg skal bruke det og kjenner vemod over å skulle kvitte meg med det. Dessuten har jeg brukt mye penger på tingene og det er for galt å bare gi det bort, tenker jeg. Orker ikke å selge, for det blir for tungvint å sende over hele landet. Kampen er så stor og jeg får ikke til oppgaven. Hva kan jeg gjøre for å kvitte meg med tingfikseringen min? Det ligger trygghet i "ting". Samtidig blir det veldig innskrenket plass over alt og jeg kjenner at jeg må gjøre en stor jobb for å se litt forskjell nå. Jeg vil ha plass til å leve bedre og å ha det romsligere i en litt stor hybel. Søker litt gode råd som er lure og går litt dypere. Hjelp. Anonymkode: 571c0...5ea 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #2 Skrevet 27. februar 2022 Jeg sliter med en del av de samme greiene. Både den emosjonelle biten, og at jeg ofte synes det er for ille å gi bort såpass mye verdi. Men får jo uansett ikke solgt det 😛 Så da hoper det seg opp da... Anonymkode: da152...c7e 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #3 Skrevet 27. februar 2022 Om det hoper seg opp må du gå grundig inn i hvorfor det gjør det til å begynne med ellers har ikke det å kvitte seg med ting noen funksjon. Når du finner frem feks en genser du liker og vil beholde, legg den frem. Den skal du ha på i morgen. Om du dagen etter ikke vil gå i den, ja da gir du den bort. Hvorfor ellers ha den liggende Om den ikke skal brukes? Se gjerne the minimalists sine filmer på nettflix. Veldig inspirerende. Du kan også gjøre en challenge. Si til deg selv at du skal få 5 ting ut av huset hver eneste dag i en måned. Da har du kvittet deg med 150 ting på 30 dager. På vanskelige dager velger du enklere ting. Feks en tom pizzaeske om du ikke klarer å kvitte deg med noe annet. Å slutt å kjøpe nye ting! Ikke gå i butikker om du ikke vet akkurat hva du skal ha. Og da skal du også kjøpe kun den ene tingen. Lykke til! You can do it! Anonymkode: 6d2dd...88f 9 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 Konmari metoden fungerer ikke på samlemani. Anonymkode: 59e33...1eb 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 Luksusproblem. Jeg har ikke sofa engang. Anonymkode: 29327...df2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 Hovedproblemet er kanskje ikke egentlig rydding og kasting, men at du handler mye? Hvis du har ryddet før, men det til stadig hoper seg opp igjen - så er det jo et større problem at så mye kommer inn i første omgang. Jeg tror egentlig det er der du må begynne. Og det synes jeg ofte alle slike oppryddingsprogrammer glemmer å adressere - folks vaner når det kommer til å handle. Man kan rydde og kaste og gi bort til man blir blå, men hvis det kommer nye ting inn i huset hele tiden, så hjelper det ikke da. Da blir man jo gående i en konstant sirkel av «opprydding»! Det er absolutt ikke bra for miljøet, og ikke minst kaster man jo bort masse penger. Og hvis man ikke kjøper tingene i første omgang slipper man jo det med at man får en emosjonell tilknytning til ting. Anonymkode: 6fcec...cca 11 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #7 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Luksusproblem. Jeg har ikke sofa engang. Anonymkode: 29327...df2 Og hvordan har du satt deg i den situasjonen? Anonymkode: c2fe7...75d 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #8 Skrevet 27. februar 2022 Her må du ta grep om innkjøp og handlevaner, som flere sier. I tillegg ryker du på en vanlig smell angående tanken om verdien på varen. Men varen har du allerede kjøpt, og pengene er brukt. Å ta vare på plagget gir deg dessverre ikke penger på konto. Det gir deg bare tankevirksomhet og frustrasjon. Det som derimot gir deg penger på konto på sikt er det jeg skrev først her, og det er å stoppe å fylle huset ditt med nye innkjøp. Anbefaler deg å heller søke opp decluttering på YouTube. Der handler det mer om å rive av plasteret og få det bort, enn å kjenne sånn etter og tenke så lenge på en ting. Jeg har en liten kommode med greier hjemme hos mamma og pappa som er fra 15 år tilbake, kanskje mer. Den står der. Så sier jeg at de kan bare tømme skuffene og kaste alt. Så begynner mamma med at det sikkert er gøy for meg å gå gjennom det. Men hvorfor skal jeg gå gjennom ting jeg ikke husker eller aner hva er, og som jeg VET jeg skal kaste? Da blir man bare opphengt i sakene. Få det bort, først som sist, sier nå jeg. Anonymkode: 7b103...c12 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #9 Skrevet 27. februar 2022 Og om du vil ha mer plass så er det to enkle grep du kan ta: 1. Har jeg brukt denne tingen det siste året? 2. Har jeg flere av denne tingen? (Med to penner i stedet for 43 kan du fremdeles skrive, og med ei saks i stedet for tre kan du fremdeles klippe. Hvor mange hårstrikker, neglelakker, kokebøker, kortstokker, målebånd osv. osv. trenger du?) Anonymkode: 7b103...c12 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #10 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Klippe, klippe... Jeg har en liten kommode med greier hjemme hos mamma og pappa som er fra 15 år tilbake, kanskje mer. Den står der. Så sier jeg at de kan bare tømme skuffene og kaste alt. Så begynner mamma med at det sikkert er gøy for meg å gå gjennom det. Men hvorfor skal jeg gå gjennom ting jeg ikke husker eller aner hva er, og som jeg VET jeg skal kaste? Da blir man bare opphengt i sakene. Få det bort, først som sist, sier nå jeg. Anonymkode: 7b103...c12 Er det noen spesiell grunn til at du ikke har gjort det selv? Anonymkode: dab57...bbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #11 Skrevet 27. februar 2022 Helt ærlig, har du ikke brukt det de siste 6 mnd, kommer du ikke til å bruke det heller Anonymkode: c48c3...cb2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #12 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det noen spesiell grunn til at du ikke har gjort det selv? Anonymkode: dab57...bbc Jeg visste vel alltid at det var dritt fra barndommen oppi der mens jeg bodde hjemme. Og det har ikke opplevdes som viktig for noen å gjøre noe med det. I tillegg har jeg og broren min leker og saker hjemme, jeg har et helt ungdomsrom der. Så den lille kommoden har ikke vært så farlig i det store bildet. Anonymkode: 7b103...c12
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #13 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg visste vel alltid at det var dritt fra barndommen oppi der mens jeg bodde hjemme. Og det har ikke opplevdes som viktig for noen å gjøre noe med det. I tillegg har jeg og broren min leker og saker hjemme, jeg har et helt ungdomsrom der. Så den lille kommoden har ikke vært så farlig i det store bildet. Anonymkode: 7b103...c12 Takk for svar, årsaken til at jeg spurte er at broren min sier det samme til foreldrene mine. Moren min synes det er vanskelig å kaste ting som ikke er hennes så jeg håper han kan kaste de selv en dag Anonymkode: dab57...bbc
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #14 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar, årsaken til at jeg spurte er at broren min sier det samme til foreldrene mine. Moren min synes det er vanskelig å kaste ting som ikke er hennes så jeg håper han kan kaste de selv en dag Anonymkode: dab57...bbc Da skjønner jeg. Det må de nesten finne ut av selv. Jeg skal ta rommet mitt hjemme i løpet av våren, det verken kan eller vil jeg legge på dem. Men denne kommoden er liiiten (egentlig en borkommode), og står mellom kjøkkenet og stua hos dem, så det blir noe annet. Bare å tømme. Anonymkode: 7b103...c12 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #15 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om det hoper seg opp må du gå grundig inn i hvorfor det gjør det til å begynne med ellers har ikke det å kvitte seg med ting noen funksjon. Når du finner frem feks en genser du liker og vil beholde, legg den frem. Den skal du ha på i morgen. Om du dagen etter ikke vil gå i den, ja da gir du den bort. Hvorfor ellers ha den liggende Om den ikke skal brukes? Se gjerne the minimalists sine filmer på nettflix. Veldig inspirerende. Du kan også gjøre en challenge. Si til deg selv at du skal få 5 ting ut av huset hver eneste dag i en måned. Da har du kvittet deg med 150 ting på 30 dager. På vanskelige dager velger du enklere ting. Feks en tom pizzaeske om du ikke klarer å kvitte deg med noe annet. Å slutt å kjøpe nye ting! Ikke gå i butikker om du ikke vet akkurat hva du skal ha. Og da skal du også kjøpe kun den ene tingen. Lykke til! You can do it! Anonymkode: 6d2dd...88f Dette var et veldig lurt tips! «Når du finner frem feks en genser du liker og vil beholde, legg den frem. Den skal du ha på i morgen. Om du dagen etter ikke vil gå i den, ja da gir du den bort. Hvorfor ellers ha den liggende Om den ikke skal brukes?» Dette skal jeg gjøre, legge frem klær jeg ikke har brukt på lenge og hvis jeg velger det bort eller ikke føler meg vel i det den dagen så kast. Anonymkode: 96376...04a 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #16 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Luksusproblem. Jeg har ikke sofa engang. Anonymkode: 29327...df2 hvorfor skulle det være et problem? Vi har heller ikke sofa, sitter på gulvputer 🤷🏼♀️ Anonymkode: cbb88...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #17 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Når du finner frem feks en genser du liker og vil beholde, legg den frem. Den skal du ha på i morgen. Om du dagen etter ikke vil gå i den, ja da gir du den bort. Hvorfor ellers ha den liggende Om den ikke skal brukes? Anonymkode: 6d2dd...88f Problemet mitt er jo at jeg tenker lengre enn bare i morgen. Hvis jeg vil ha den på meg om tre uker, hva da? Jeg har kvittet meg med ting på det viset, men når jeg syns at jeg trenger/vil ha en slik i en slik farge, så kjøper jeg en til, eller to, for det var billig. Det er et problem og jeg vet det. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Konmari metoden fungerer ikke på samlemani. Anonymkode: 59e33...1eb Nei, antagelig ikke, men Konmari hjelper folk hele tiden og de har nettopp samlemani og liten evne til å ta tak i ting og redusere eiendelene sine. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og om du vil ha mer plass så er det to enkle grep du kan ta: 1. Har jeg brukt denne tingen det siste året? 2. Har jeg flere av denne tingen? (Med to penner i stedet for 43 kan du fremdeles skrive, og med ei saks i stedet for tre kan du fremdeles klippe. Hvor mange hårstrikker, neglelakker, kokebøker, kortstokker, målebånd osv. osv. trenger du?) Anonymkode: 7b103...c12 Problemet mitt er at jeg liker å ha varierende utgaver, farger, størrelser nettopp for å gjøre det lille ekstra av og til. Jeg trenger det ikke, men har lyst til det. Det gir meg noe, tror jeg der og da når jeg kjøper. Det fyller opp og gjør plassene rotete og boligen liten og meg oppgitt og frustrert. Jeg vil gjerne bo minimalistisk, men får det ikke til. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Helt ærlig, har du ikke brukt det de siste 6 mnd, kommer du ikke til å bruke det heller Anonymkode: c48c3...cb2 Nei, det kan nok stemme i mange tilfeller, men noe bruker jeg tre ganger i året, så blir det en pause og så bruker jeg det igjen. Kan ikke kjøpe nytt hver gang jeg får lyst på nytt heller, så jeg stabler det og beholder det. Jeg ser de kloke, lure tingene jeg kan gjøre, men får det ikke til. Jeg sitter følelsesmessig fast i ting. Skal forsøke å kaste fem ting hver dag. Små ting er også ting. Anonymkode: 571c0...5ea
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #18 Skrevet 28. februar 2022 Her er mitt tips: Få hjelp av en du stoler på! Sist min datter var hjemme så gikk vi igjennom plagg for plagg - og hun var brutalt ærlig når det gjalt kvalitet, passform og stil. Veldig greit å få et blikk utenfra. En enorm hjelp, og det var overraskende enkelt etter at hun hadde sagt sin klare mening. Anonymkode: 94d9c...c1e 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #19 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Konmari metoden fungerer ikke på samlemani. Anonymkode: 59e33...1eb Jeg tenkte også at dette dreier seg om samlemani… og at man da trenger profesjonell hjelp. Anonymkode: d9e74...971 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #20 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Problemet mitt er at jeg liker å ha varierende utgaver, farger, størrelser nettopp for å gjøre det lille ekstra av og til. Jeg trenger det ikke, men har lyst til det. Det gir meg noe, Har du egentlig lyst til det når du trenger hjelp til å holde orden på alle disse sakene? Du sier jo at du trenger hjelp. Har du lyst til å samle på fargerike ting i ulik størrelse, eller har du lyst til å ha orden? Utfra problemet du beskriver her, så er det rot og kaos det gir deg å ha disse tingene. Det er vanskelig å hjelpe når noen sliter med ambivalens og sitter på gjerdet. Anonymkode: 7b103...c12 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå