Gå til innhold

Vi som er i et hekt og vil ut av hektet i 2022

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at vi er flere som er i et hekt her på KG.  Vi vet vel alle at det ikke er bra for oss,  vi blir utnyttet, og mister våre beste år, men det er så vanskelig å komme seg ut av et hekt. Jeg har vært i et hekt over mange år. Det har gitt meg noen fine opplevelser, men flest vonde, sårende og nedtbrytende. Det er vanskelig for meg å se for seg meg selv uten han over lang tid i fremtiden, samtidig så vil jeg ikke ha det slik jeg har det nå, og jeg vet at jeg må kutte han helt ut av livet mitt dersom jeg skal komme meg videre, og kanskje inngå i et sunt forhold en dag. 

Jeg har laget meg en plan; om to uker skal jeg blokkere han fra telefon og sosiale medier. Jeg skal oppsøke psykolog for å bearbeide og forstå hvordan noe slikt kunne skje, og få hjelp for å prøve og åpne meg opp for nye menn igjen. Også skal jeg fortelle mine nærmeste venner om dette. Jeg har holdt ting for meg selv og skjult over flere år, men jeg tror det blir godt og bra for meg å si ting høyt.

Hva er din historie? Du som er i et hekt og vil ut, du som ikke er klar for å komme ut av hektet helt enda, og du som har kommet deg ut av hektet? Har dere noen mål? Noen tips og råd?

Anonymkode: 740e1...79c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, «hekt» er ikke et ord. Det ser/høres ekstremt uintelligent ut, så slutt å lage tråder om det. 

Anonymkode: 19719...433

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er hekt?! 

Anonymkode: fea89...bcc

Skrevet

Finn hjelp på Cinderella kompleksen din

Anonymkode: af514...ab7

Skrevet

Noen kaller det hekt. Jeg kaller det kjærlighet. Jeg knytter meg veldig til de få jeg har falt for, og er villig til å stå i mye for den jeg elsker. Det har ingenting med cinderella kompleks å gjøre, som nevnt over her. Ellers er jeg et oppegående og veldig selvstendig individ, men som har enormt sterke følelser for et menneske, som mest sannsynlig ikke elsker meg på samme måte. 

På KG kan det virke som det er forbruksmentalitet som gjelder. Om du ikke er 100% fornøyd i forholdet, er det bare å dumpe og gå videre. 

Jeg elsker på samme måte som en elsker sine barn. En slutter ikke å elske dem fordi en har dårlige dager innimellom, eller fordi barnet er i trassalder eller pubertet og hyler at du er dum og teit, og de hater deg. 

Det er ikke noe drama i mitt liv. Jeg blir heller ikke utnyttet av en drittsekk. For min del handler det om ulike behov og ulike grader av følelser, og at jeg ikke er prioritert som jeg skulle ønske. Jeg har blitt mye skuffet, og får heller ikke dekket behovene mine. Men jeg er glad for det jeg får, nettopp fordi jeg elsker så høyt. Etter flere år, er mine følelser like sterke som i begynnelsen, og løsningen for min del er ikke å takke for meg. 

Men om jeg visste helt hva jeg gikk til, hadde jeg nok ikke gått inn i dette forholdet. Og jeg tror ikke jeg ville anbefalt dette for noen andre. Det sliter på helsen. Har nok dessverre ingen gode råd å komme med. Men jeg skjønner hvor vanskelig det må være for deg. 

Anonymkode: 74fc2...141

• Liker 1
Skrevet

Hvis tittelen skal beskrive trådens emne, burde det stå "Vi som er håpløst forelsket og vil ut av illusjonen i 2022".

Dersom noen sier "hekt", oppfatter jeg det som at vedkommende vil snakke om hekser og trolldomskunst, men har trykket på feil bokstav.

Anonymkode: 89c38...e61

Skrevet

Jeg kom meg ut. og dette uten å slette eller blokkere han. På ett punk så får man bare nok, og samtalene dabba av uten at det ble drama, jeg bare visste der og da at det var det beste å la det dabbe ut. Hadde jeg sletta han tidligere så ville jeg ha angra men jeg snakka med han til jeg ble drittlei, og da var jeg ferdig. 

Anonymkode: 3f933...f87

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså, «hekt» er ikke et ord. Det ser/høres ekstremt uintelligent ut, så slutt å lage tråder om det. 

Anonymkode: 19719...433

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er hekt?! 

Anonymkode: fea89...bcc

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis tittelen skal beskrive trådens emne, burde det stå "Vi som er håpløst forelsket og vil ut av illusjonen i 2022".

Dersom noen sier "hekt", oppfatter jeg det som at vedkommende vil snakke om hekser og trolldomskunst, men har trykket på feil bokstav.

Anonymkode: 89c38...e61

Seriøst? Føler kanskje ikke at tittelen er relevant for dere i og med at det står «VI SOM ER I ET HEKT». 
Er du ikke, eller vet du ikke, så la vær å svare da. 

Anonymkode: cdd1f...99d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Hekt er i aller høyeste grad et ord som brukes.
Det er til og med skrevet bøker om temaet.
Jeg er i hekt men skal gjøre alt jeg kan for å komme meg ut nå i 2022👍 Jeg har begynt med å kutte kontakt. 
Ønsker TS lykke til…we will make it. 

Anonymkode: f05c3...c60

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kom meg ut. og dette uten å slette eller blokkere han. På ett punk så får man bare nok, og samtalene dabba av uten at det ble drama, jeg bare visste der og da at det var det beste å la det dabbe ut. Hadde jeg sletta han tidligere så ville jeg ha angra men jeg snakka med han til jeg ble drittlei, og da var jeg ferdig. 

Og vi hadde faktisk ingen krangler, jeg bare har observert oppførselen hans over tid. Grunnen til at jeg likte han er fordi han er så sykt kjekk og sjarmerende, men han har ikke vært spesielt snill mot meg. Men man har fantasier i hodet som er så langt fra virkeligheten. Da fant jeg ut at det beste er å snakke med han, den personen han egentlig er! Og observere hvordan han er over tid. Under denne tiden møttes vi ikke, så vi hadde en viss avstand også. Jeg håpa jo liksom at han kunne være annerledes, men han var ikke det. Han hadde noen egenskaper jeg aldri kunne ha akseptert, så det var greit å ha han på avstand, også ble jeg bare lei av det. Jeg veit jeg sveiper forbi bedre menn på tinder som han mer å tilby meg, og jeg synes ikke lenger det er sjarmerende å være sleip og respektløs. Men som jeg sa jeg tror ikke det hadde funk for meg personlig å bare blokkere han, da hadde han fortsatt vært i hodet mitt. Jeg måtte bli ferdig med han på ekte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et hekt på eksen min - jeg vil ingenting annet i denne verden enn å få henne tilbake. Jeg har henne enda på Facebook og andre sosiale medier. Hun kjører no contact - vi har felles barn. Vi var på fam.vern kontoret. Jeg smelter fullstendig når jeg ser henne igjen ☹️ Det er tungt. 

Mål for 2022 er å komme seg utav hektet eller vinne henne tilbake! 

Anonymkode: d0df0...4ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/27/2022 den 20.32):

Jeg har lagt merke til at vi er flere som er i et hekt her på KG.  Vi vet vel alle at det ikke er bra for oss,  vi blir utnyttet, og mister våre beste år, men det er så vanskelig å komme seg ut av et hekt. Jeg har vært i et hekt over mange år. Det har gitt meg noen fine opplevelser, men flest vonde, sårende og nedtbrytende. Det er vanskelig for meg å se for seg meg selv uten han over lang tid i fremtiden, samtidig så vil jeg ikke ha det slik jeg har det nå, og jeg vet at jeg må kutte han helt ut av livet mitt dersom jeg skal komme meg videre, og kanskje inngå i et sunt forhold en dag. 

Jeg har laget meg en plan; om to uker skal jeg blokkere han fra telefon og sosiale medier. Jeg skal oppsøke psykolog for å bearbeide og forstå hvordan noe slikt kunne skje, og få hjelp for å prøve og åpne meg opp for nye menn igjen. Også skal jeg fortelle mine nærmeste venner om dette. Jeg har holdt ting for meg selv og skjult over flere år, men jeg tror det blir godt og bra for meg å si ting høyt.

Hva er din historie? Du som er i et hekt og vil ut, du som ikke er klar for å komme ut av hektet helt enda, og du som har kommet deg ut av hektet? Har dere noen mål? Noen tips og råd?

Anonymkode: 740e1...79c

Du trenger ikke psykolog for å forstå hvordan noe sånt kunne skje. At du sier det viser at du ikke vil vedkjenne deg følelsene. At det ikke ligger i din natur å være så dum. 

Alle blir forelsket og det er lett å la seg rive med når følelsene løper løpsk. Det skjer fattig som rik, ung som gammel og har ingenting med intelligens å gjøre. Det er tilogmed ressurssterke mennesker som plutselig går fra betatt til besatt. 

At en person er umulig å få helt og fullt gjør at vi glorifiserer denne og spinner de flotteste luftslott. Står du i en krise eller vanskelig situasjon når du treffer vedkommende så er ditt emosjonelle forsvar litt nede og du får en sterk emosjonell tilknytning.  Da er du fanget. 

Anonymkode: 6e74b...88c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i et hekt i ca 2,5 år. Det er desidert det mest mentale slitsomme jeg har gått igjennom i hele mitt liv. Jeg var ekstremt psykisk nedbrutt til tider, jeg ble nesten sykelig tynn, jeg fant ingen andre gleder i hverdagen. Det er som å være dopavhengig. Jeg trodde på noen tidspunkt at jeg aldri skulle komme meg ut av det. Det spiste meg opp fra innsiden. Dette var en kollega. Vi jobbet turnus. For å gjøre en ekstremt lang historie kort, så endte det med at jeg sluttet i jobben. Jeg slettet han fra alle sosiale media. Han visste ikke at jeg hadde sagt opp heller. Jeg sa det når jeg gikk hjem fra siste dag på jobb, at jeg skulle slutte. Tror han ble ganske satt ut, men jeg passet på å si det foran flere andre, så det ble ikke noe intimt eller vanskelig øyeblikk. Jeg gråt ikke heller da. Var så nedbrutt at jeg hadde ikke tårer igjen. Tiden som kom etter var tøff i perioder. Det kom noen bølger av savn fra tid til annen, og jeg tenkte at jeg aldri kunne forelske meg igjen. Følte meg totalt følelsesmessig avstumpet. Var bare helt ferdig med menn. Det tok faktisk et helt år før jeg kunne se med klare øyne på det jeg hadde stått i. Da hadde jeg fått meg en ny jobb jeg trivdes i, og fylt tomrommet etter han med andre ting. Min erfaring er derfor at - man må slutte å vanne det. Man må fjerne seg. HELT. Jo fortere jo bedre. Så dør det ut. Det gjør faktisk det. Jeg var så hektet at det tok nesten over livet mitt på alle plan. I ettertid så jeg jo også at vi hadde passet svært dårlig sammen som par. Og at han slett ikke var noen fantastisk eller spesiell fyr. Han hadde mange dårlige egenskaper, men det så jeg selvfølgelig ikke mens det sto på. På en måte er jeg glad jeg opplevde det, selv om det var veldig smertefullt. Jeg skulle bare hatt avsluttet så mye mye før. Jeg dro det ut til det omtrent ikke var mer igjen av meg. Og det selv 1,5 år etter at jeg egentlig hadde fått klar beskjed om at det aldri kunne bli oss to. 

Anonymkode: 84cc3...dea

• 1 år senere...
Skrevet

Gammelt innlegg,  men jeg har også klart å løsrive meg fra hekten nå, jeg kjente det i går...det var som en mørk sky brått var borte. Etter SÅ lang tid!  Jeg la mrg til å sove, og sinnet mitt var ikke mørkt og angstfylt. Det var lettet, på en måte. 

Jeg bestemte meg i høst  at etter ca 3 år var det nok. Et av/på varm/kald greie, der vi har hatt følelser for hverandre, men jeg har likevel følt meg ensom, engstelig og ubrukelig overfor han.

Jeg bestemte jeg for å slutte ta kontakt. I tillegg så blokkerte jeg han på some(vi var ikke venner eller fulgte hverandr), så det ikke skulle være så lett å søke han opp eller se han i "forslag til venner". Så etterhvert så glemte jeg han mer og mer i hverdagen. Jeg gikk ikke inn på some og sjekket aktivitet, jeg sluttet å se etter han steder i byen der jeg vet han bruker være...og han har ikke kontaktet meg.  Så har jeg kjent at jeg lever SÅ fint uten. Og bedre!!  

Han dukker opp i tankene i blant, men jeg Aksepterer det og skyver det bort . Uten å tenke mer på det. 

Jeg er spent på hva som skjer om jeg brått møter han tilfeldig . Men jeg unngår butikken  nærmest han enn så lenge. 

Håper dette kan gi litt håp til dere som er hekta fremdeles.

Anonymkode: bc743...59f

• Hjerte 1
Skrevet

Slutt å syt. Det er bare å gå videre 

Anonymkode: 581a9...713

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slutt å syt. Det er bare å gå videre 

Anonymkode: 581a9...713

Nei, det er ikke alltid det. Kanskje du skal lese deg litt opp på hekt?

Anonymkode: 363ae...dbe

• Nyttig 1
Skrevet

Dere som viser stor uvitenhet burde lese dere opp på Skinners rotter og periodisk belønning. 

Dere som er hekta burde også lese dere opp for å gjenkjenne avhengigheten som viser seg :

Både duer og rotter hakker og trykker frenetisk på spaker og knotter hundrevis av ganger for å oppnå den etterlengtede belønningen dersom hakke- og trykkeatferden er etablert gjennom periodisk belønning. Slik etableres et hekt.

Og prinsippets relevans i kjærlighet? Høyst aktuelt. Er du blitt romantisk involvert i en annen og opplever spenning og glede og håp om kjærlighet, så er du også åpen, mottakelig og sårbar. Når den andre begynner å forholde seg uforutsigbart til deg etter å ha vært ganske så påkoblet og varm i begynnelsen, vil du være tilbøyelig til å henge på alt du kan for å oppnå det du har fått noen doser av: Nærhet, varme, oppmerksomhet. Du vet at det finnes der, og du tror at du kan få mer av det hvis du gjør de riktige tingene, hvis du bare greier å knekke koden, er utholdende nok, tilpasser deg.

Et hekt er også en slags jakt. Du som hekter deg på en annen, er en jeger. Du vokter på den utkåredes minste signal om at hun eller han kanskje er tilgjengelig og villig. Du er like absurd utholdende som en villdyrfotograf som ligger i telt og blir spist opp av mygg i ukesvis for å få et snapshot av en sky bukk. Jeg nekter å se på deg utelukkende som et offer. Hektet er som en mynt med to sider. På den ene siden avtrykket av den altfor utholdende jegeren i deg, på den andre siden offertilstanden med din gradvis krympende selvfølelse. Kombinasjonen er farlig. For å gjenreise følelsen av kontroll, jakter du mer og mer intenst, i stedet for å gjøre det eneste helsebringende, nemlig å bruke alle kreftene dine på å huke deg av kroken.

https://psykologisk.no/2015/03/hekta-pa-et-hap-om-kjarlighet/

Anonymkode: a3e24...1b1

• Liker 1
Skrevet

Kanskje forandre tittel til vi som vil ut av et hekt ila 2024 nå hehe.. jeg prøver å ikke la han oppta tankene mine. Men jeg blir slått ut av en altoppslukende sorg nå og da, selv om jeg nesten ikke har kontakt med han lenger. Han føltes som min sjelevenn.

Og jeg kan teorien om dette..om hekt.. burde sletta han fra alt og ikke oppsøkt noe info om han, jeg vet det så godt. Men jeg må bare bli litt mer klar for det først. 

Anonymkode: dd2c2...b71

Skrevet

Er fremdeles sltt hekta jeg og. Jeg prøver å innbille meg det motsatte, men han dukker altfor ofte opp i tankene mine fremdeles. 
Jeg var på jobbreise til byen hans nettopp, og han møtte meg ikke. Det var både vondt og godt, for det kommer aldri til å bli oss. Han visste jeg var i byen, men holdt seg vekk. 
2024 må bli året jeg kommer over han. 3 år har det vart for meg, og jeg er så sliten. 

Anonymkode: ae887...6ab

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...