Gå til innhold

savner at det er noen som skriver nynorsk i KG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor leser jeg aldri nynorsk i KG? hvor er dere?

Anonymkode: e7fe6...66d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvifor skriv du ikkje på nynorsk sjølv?

Anonymkode: 8574c...6a0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anonymkode: 8574c...6a0

Fordi jeg ikke er opplært til å skrive det, men jeg kan da lese det. 

Skrevet

Nynorsk er noe dritt å lese. 

Leser ikke nynorsk-nyheter heller. Og dette kommer fra noen med 6 i nynorsk, både skriftlig og muntlig

Anonymkode: 8a54e...d60

• Liker 4
Skrevet

Fordi nynorsk er en uting

Anonymkode: 8bb47...d5c

• Liker 4
Skrevet

Dessverre så er min nynorsk elendig. Men jeg liker nynorsk.

Anonymkode: 8ecb7...c12

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er så vanskelig å være AB da, da er man for synlig. 

Anonymkode: 29c4f...92c

• Liker 2
Skrevet

Eg kan gjerne skrive nynorsk for deg, det er faktiske det eg skriv til vanleg, men sidan eg er dårleg i bokmål og skal opp i eksamen til hausten øver eg meg på å skrive bokmål. Det er faktisk noko av grunnen til at eg les og skriv her inne, så eg kan trene litt.

• Liker 1
Skrevet
Lillpia skrev (Akkurat nå):

Eg kan gjerne skrive nynorsk for deg, det er faktiske det eg skriv til vanleg, men sidan eg er dårleg i bokmål og skal opp i eksamen til hausten øver eg meg på å skrive bokmål. Det er faktisk noko av grunnen til at eg les og skriv her inne, så eg kan trene litt.

Deilig, det er så behagelig å lese når noen skriver nynorsk, godt fordi jeg også elsker dialekten.

• Liker 1
Skrevet

Opp med haka vetle ven, ta fram ei gamal bok med vakker poesi skreve på nynorsk. La dei vakre orda ljoma i ditt sinn, og syng orda høgt, heilt til takjet ditt fyk av og bles vekk. Du kan då puste inn den friske, frie lufta me har i Noreg. Men du kan óg åpne vindauga ditt. Det er ikkje slik at du må synge til taket fyk av, for å få frisk luft i nasen. Av og til er det fint å sjå at gardinene flagrar i vinden.

Jeg skal ha for forsøket. Takk for oppmerksomheten :)

Anonymkode: 13d2d...23b

• Hjerte 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, nynorsk er tungt å lese.

Skrevet

Jeg savner det ikke, og leser aldri lange innlegg på nynorsk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skrevet
Djungelvrål skrev (1 time siden):

Jeg savner det ikke, og leser aldri lange innlegg på nynorsk. 

jeg leser når det skrives på nynorsk i nrk. Det er så trivelig og jeg får ro sjela. 

Mytomann skrev (1 time siden):

Fordi jeg ikke er opplært til det, men har en fascinasjon til dem som er oppvokst i det og snakker det og skriver det. Jeg synes menneskene er trivelige og oppleves ekte og naturlig. 

Skrevet

Eg skriv nynorsk. Men eg er ikkje så innmari aktiv på KG, så det må nok vere fleire som skriv nynorsk for at det skal vise noko særleg mellom alle bokmålsbrukarane. 

Eg legg faktisk ikkje merke til om eit innlegg er skrive på nynorsk eller bokmål. 

• Liker 1
Skrevet

Nynorsk er nok på vei ut dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikkje godt å sei 🤷‍♀️ eg føle ein gjerne får meir kommentara på at ein skrive nynorsk enn på det ein faktisk skriver. Lettare å skrive på bokmål då 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi det er så vanskelig å være AB da, da er man for synlig. 

Anonymkode: 29c4f...92c

Enig! Eg skriv både nynorsk og bokmål til dagleg, alt etter kven eg skriv til/med. Eg brukar same målform som den eg kommuniserer med, fordi eg må det i jobben min i offentleg sektor. Eg brukar bokmål her inne fordi det er det eg les mest her og for å ikkje bli attkjent.

Nynorsk er den finaste målforma. Det er synd at ikkje fleire brukar det.

Anonymkode: fd518...0ad

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Eg skriv bokmål på jobben og er derfor mykje betre i rettskriving på bokmål enn nynorsk. Dersom eg skulle gå tilbake att til nynorsk no så trur eg at eg hadde bruka fryktelig mykje tid på å få rettskrivinga på eit godt nok nivå. 

Kunne jo skreve på dialekt men æ tru folk bare hadde blitt irritert øve alle skrivefeila då, så det styre æ lett unna 😬 Mæ dysleksi og dialekt så tru æ jaggu æ ska klare å trøkke alle som æ opptatt av rettskriving på tæsane samtidig 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nynorsk er nok på vei ut dessverre.

Vi får da enda håpe det, kaste bort barns liv med å lære et sidemål de aldri kommer til å bruke. Syns det er en skam!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...