Gå til innhold

Angrer du på kleskode?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Skal gifte meg i oktober. 

Vil skrive på antrekk: mørk dress. For å unngå at enkelte kommer med veldig utfordrende klær 😬 Og jeg har en onkel med veldig «spennende» dressjakker som ikke bestemødre vil like hehe. Ikke jeg heller. 

Mannen min mener det holder å skrive «dress» og at «mørk dress» blir for stivt.

Er det noen av dere som har angret på å brukt «dress» i invitasjonen? Eller annet dere kommer på av anger når det kommer til antrekk.

Ps. Ja, vi vil ha kleskode.

Anonymkode: 401b7...ad7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi valgte å skrive mørk dress, men brydde oss ikke nevneverdig. Eneste var at en del i guttegjengen til mannen min har smoking (og vil gjerne bruke den), men ettersom min mann ikke hadde smoking som brudgom ønsket vi ikke det på gjestene. Alle kledde seg pent :) 

Anonymkode: 82988...db9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle verden skal du styre hva voksne folk skal kle på seg? Er det ikke viktigere at folk føler seg fine og vel?

Hvis du tenker på det utenfor bryllupbobla så er det jo temmelig spesielt... 

Anonymkode: 9ce4d...141

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor i alle verden skal du styre hva voksne folk skal kle på seg? Er det ikke viktigere at folk føler seg fine og vel?

Du skjønner visst ikke hva kleskode er.

Anonymkode: 6d9b1...904

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skjønner visst ikke hva kleskode er.

Anonymkode: 6d9b1...904

Jo. Men hvis man ønsker dresskode kun for å hindre onkel i å ha på sin favorittdressjakke så tenker jeg at man har litt stort maktbehov. 

Jeg skulle tro at man ønsket å ha et bryllup hvor gjestene koste seg og følte seg fine. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk dress er helt innafor som kleskode i bryllup, såfremt resten av bryllupet står i stil. Personlig liker jeg dårlig når det ikke er kleskode i invitasjonen, fordi det blir vanskelig å vite hvor jeg skal legge listen på pyntingen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo. Men hvis man ønsker dresskode kun for å hindre onkel i å ha på sin favorittdressjakke så tenker jeg at man har litt stort maktbehov. 

Jeg skulle tro at man ønsket å ha et bryllup hvor gjestene koste seg og følte seg fine. 

Er ikke så gira på dressjakke med genitalia på:) Og ja, han har brukt dette før i andre formelle tilstelninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest foretrekker jeg kleskode. 

Mørk dress er safe. Folk vil være pyntet og fine. :) De som ikke skjønner kleskoder vil drite seg ut med antrekk uansett, så det er jo vanskelig å forhindre. 

(min eks mente han var moteløve og mente det var helt innafor å gå i lys grå åttitallsdress i en formell middag der koden var eksplisitt mørk dress i innbydelsen - og ble overrasket over at han var den eneste. :roll: )

Anonymkode: 9d23f...0cf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

For ellers så ender man kjapt opp med et bryllupsalbum med masse bilder av tante Maren med dyp utringning og mega push up fordi det er det hun føler seg fin i. 

Anonymkode: c0505...744

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi valgte å skrive mørk dress, men brydde oss ikke nevneverdig. Eneste var at en del i guttegjengen til mannen min har smoking (og vil gjerne bruke den), men ettersom min mann ikke hadde smoking som brudgom ønsket vi ikke det på gjestene. Alle kledde seg pent :) 

Anonymkode: 82988...db9

Takk for svar :) Godt å høre! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns absolutt en bryllupsinvitasjon bør ha kleskode, og "mørk dress" er både standard og safe. Jeg har f.eks en kompis som mente feltbukse og hvit skjorte var innafor som forloverantrekk... saved by the dress code. 

Anonymkode: 9b112...2d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som gjest veldig for kleskode. Det betyr ikke - som enkelte her inne later til å tro - at det står klespoliti i døra og vurderer om du slipper inn med den skjørtelengden, med det er en antydning om hvilket nivå av pyntet man skal legge seg på og hva vertskapet stiller i. Det handler like mye om å unngå være overpyntet. Jeg ville nok i dette tilfelle - for min egen sjelefreds skyld - innstilt meg på at en mann som synes genitaliamønstret dressjakke er et gangbart antrekk i noen sammenheng kanskje ikke er den som tar mest hensyn til oppgitte kleskoder uansett...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

For ellers så ender man kjapt opp med et bryllupsalbum med masse bilder av tante Maren med dyp utringning og mega push up fordi det er det hun føler seg fin i. 

Anonymkode: c0505...744

Og så?

Jeg klarer ikke å fatte hvilken betydning det har?

Da jeg giftet meg var jeg opptatt av min mann. Ikke hva mine tanter og onkler gikk kledd i. 

Og å bruke ordet angre?, tror trådstarter faktisk at hun vil sitte igjen med en uggen følelse etter bryllupet om onkelens dressjakke var ukorrekt? 

Kleskode er jo til for at gjestene skal føle at de kler seg likt som resten. For at gjestene skal føle at de passer inn. Det er jo (etter 1920) en føring som skal gjøre at folk føler at de sklir inn i mengden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for dresskode for at gjestene skal føle seg vel i tøyet de kommer i, men «mørk dress» blir litt for pirkete synes jeg. Hva skal være det neste? «Dress med striper»? 

Anonymkode: a008c...acf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er for dresskode for at gjestene skal føle seg vel i tøyet de kommer i, men «mørk dress» blir litt for pirkete synes jeg. Hva skal være det neste? «Dress med striper»? 

Anonymkode: a008c...acf

"Mørk dress" er en etablert kleskode. Søk det opp. 

Det betyr ikke det samme som gul dress eller grønn dress eller stripete dress. Det er ikke pirk. "Mørk dress" impliserer også blant annet hva slags klær damene skal ha. Alle voksne vet dette, voksne med rimelig god oppdragelse i alle fall. 

Anonymkode: 9d23f...0cf

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil muligens avverge dristige dressjakker med den kleskoden, men "mørk dress" betyr kort kjole, lang kjole og buksedress for damer. Så hvis du er redd for at visse av de kvinnelige gjestene skal gå for litt for utfordrende antrekk så tror jeg ikke du har noen garanti for det.

Den typen gjest som er tilbøyelig til å møte opp i noe upassende finner som regel en upassende variant som passer kleskoden.

Anonymkode: f3543...17f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være fint med kleskode - men da må også selskapet stå i stil til kleskoden. Har du "mørk dress" som kleskode krever det en del av dere som vertskap, både når det gjelder lokale, mat og stil ellers. 

"mørk dress", også har tante Maren bakt sjokoladekake, det er to bonger til baren og brudeparet halter seg gjennom noe som liksom skal være en brudevals... det fungerer ikke. Kjør gjerne stil, men da må dere også levere og gjennomføre. 

Om dere tar snarveier selv, og går for enkle løsninger, så kan dere ikke kreve allverdens av gjestene deres heller.

Anonymkode: 2c4c5...329

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Vetikkebedre said:

Mørk dress er helt innafor som kleskode i bryllup, såfremt resten av bryllupet står i stil. Personlig liker jeg dårlig når det ikke er kleskode i invitasjonen, fordi det blir vanskelig å vite hvor jeg skal legge listen på pyntingen.

Enig:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan være fint med kleskode - men da må også selskapet stå i stil til kleskoden. Har du "mørk dress" som kleskode krever det en del av dere som vertskap, både når det gjelder lokale, mat og stil ellers. 

"mørk dress", også har tante Maren bakt sjokoladekake, det er to bonger til baren og brudeparet halter seg gjennom noe som liksom skal være en brudevals... det fungerer ikke. Kjør gjerne stil, men da må dere også levere og gjennomføre. 

Om dere tar snarveier selv, og går for enkle løsninger, så kan dere ikke kreve allverdens av gjestene deres heller.

Anonymkode: 2c4c5...329

Helt enig. Blir et formelt bryllup, på hotell, uten drikkebonger😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du vil muligens avverge dristige dressjakker med den kleskoden, men "mørk dress" betyr kort kjole, lang kjole og buksedress for damer. Så hvis du er redd for at visse av de kvinnelige gjestene skal gå for litt for utfordrende antrekk så tror jeg ikke du har noen garanti for det.

Den typen gjest som er tilbøyelig til å møte opp i noe upassende finner som regel en upassende variant som passer kleskoden.

Anonymkode: f3543...17f

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...