Gå til innhold

Hva flykter man med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis vi kommer i en situasjon hvor vi må flykte på samme måte som de i Ukraina hva tar du med? Jeg har to barn (4 og 6 år) og samboer, har ikke peiling på hva man bør pakke i tursekker.. knekkebrød, pass, havregryn, vann, klær, soveposer, medisiner, telt?? Hva hadde du tatt med? 

Hvor i all verden drar man? Jeg blir fryktelig stressa av dette her.. 

Anonymkode: ec93f...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mange krigstråder plutselig. Det er jo ikke oss Russland er i krig med. I hvert fall ikke ennå.

Anonymkode: 319b0...100

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig gode sko, ta på mest mulig klær, medisiner papirer og noe mat og vann ja.. jeg forstår språk i øst Europa og har lest om kvinner som har gått i joggesko gjennom skogen for å komme til grensa med barn på slep. Må du gå så går du bare. 

Anonymkode: b064f...714

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis vi kommer i en situasjon hvor vi må flykte på samme måte som de i Ukraina hva tar du med? Jeg har to barn (4 og 6 år) og samboer, har ikke peiling på hva man bør pakke i tursekker.. knekkebrød, pass, havregryn, vann, klær, soveposer, medisiner, telt?? Hva hadde du tatt med? 

Hvor i all verden drar man? Jeg blir fryktelig stressa av dette her.. 

Anonymkode: ec93f...353

Pass må man ha med ja. Tørrvarer og hermetikk. Primus. Smertestillende, bandasjer. Nødvendige medisiner. Varme klær og gode ytterklær. Vanndunker. Fyrstikker. Våpen om man har det. Og så videre.

Sikkert lurt å slå seg sammen med andre, slik at man blir et lite "samfunn" som kan beskytte hverandre. Hadde nok flyktet langt utpå landet, i skogen, ved kysten. Langt unna fristende mål for fienden.

Anonymkode: 450bb...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så mange krigstråder plutselig. Det er jo ikke oss Russland er i krig med. I hvert fall ikke ennå.

Anonymkode: 319b0...100

Ikke rart det er mange tråder. Krigen er ikke med oss, men kan når som helst snu, du ser vel at ting forandrer seg time for time? Og når flyalarmen går, er det litt seint å sitte å skrive liste over hva man skal ha med? 
Jeg har ikke pakket, lagret noe som helst… kanskje litt naivt av meg, og kanskje kommer jeg til å angre? Håper dette blir en lang og god tråd fra mennesker som vet hva som er lurt og pakke, så de som ikke vet kan få noen gode råd, om vi må det en dag. 

Anonymkode: c1439...e76

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke rasjonelt.

Vet du hvorfor flertallet av de som dør ved evakuering av fly/tog/skip der de i utgangspunktet kunne kommet levende fra det? De står og haler og drar i håndbagasjen, jakker, vesker og telefoner som de vil ha med. Det er heller ikke veldig rasjonelt. Man har det bedre som levende uten veska, enn død med.

Så - drit langt i hva du skal ha med i sekken. Tenk mer på hvor du skal. Det er langt mer rasjonelt å ha et mål enn å sitte inni et skogholt og gomle på knekkebrød.

Endret av A-hunter
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Batterier til radio er jo også lurt å ta med om man vil holde seg oppdatert

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Medisiner
  • Mye vann! 
  • Knekkebrød, pålegg
  • Pass, dokumenter, nødvendige papier, legitimasjon
  • Bankkort 
  • Penger
  • Mobil-lader (om det ville vært mulighet til bruk av det) 
  • Ha på seg flere lag: tynn genser, varm genser over, jakke over, tynne sokker, tjukke sokker over, tynn tights, bukse over
  • Teppe 
  • Hansker 
  • Lue 
  • Linser/briller for de som trenger det 
  • Lommetørkle/papir 
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymbruker2312 skrev (1 minutt siden):
  • Medisiner
  • Mye vann! 
  • Knekkebrød, pålegg
  • Pass, dokumenter, nødvendige papier, legitimasjon
  • Bankkort 
  • Penger
  • Mobil-lader (om det ville vært mulighet til bruk av det) 
  • Ha på seg flere lag: tynn genser, varm genser over, jakke over, tynne sokker, tjukke sokker over, tynn tights, bukse over
  • Teppe 
  • Hansker 
  • Lue 
  • Linser/briller for de som trenger det 
  • Lommetørkle/papir 

Ingen orker å bære rundt på mye vann

Anonymkode: 9783d...5a8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt med havregryn fremfor knekkebrød. De tar plass, er mye luft og blir raskt ødelagt i en tursekk som benyttes av stressa småbarnsfamilie på flukt.

Anonymkode: f8232...545

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurt å ta med noe ihvertfall ☺️

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvor jeg skulle gått? Det er 8-9 timer i bil til østlandet og nærmeste grense til sverige. Det er 6-7 timer til sørlandet. Vest er rett ut i havet, vi kan ikke svømme til england. Ikke mye vits å flykte til fots. Er det krig i Norge er det krig i resten av europa, det tryggeste er nok å bli hvor vi er, eventuelt ta med telt å dra langt ut i skogen. 

Anonymkode: a183c...dbf

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det skjønner jeg. Men om man har bil er det enklere å frakte. Ellers får man ta med seg tomme vannflasker og koke vannet på primus.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass, varme klær&sko, penger&kort, medisiner og mat.

Anonymkode: 7da6f...325

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man spise ute nå? Med tanke på om man må flykte. Jeg er elendig i friluftsliv og vet ikke om en eneste ting man kan spise ute. Annet enn snø og is... Er det noe i det hele tatt? Bark? Kvister? 

Anonymkode: 2833c...50e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest laPistola

Da må vi begynne og bake barkebrød igjen. Det er nok litt mer mettende enn snø. Tror det er fisk i vannet på vinteren også. Har du mulighet til og ta med deg noe lett turmat på flukten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en bolle, disse trådene begynner å bli slitsomt. Finnes doomsday guider på nettet.

Anonymkode: c8931...6b3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ Førstehjelpsutstyr og smertestillende + JOD-tablettene!

Anonymkode: b0b75...030

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...