Gå til innhold

Data scientist - hvilken utdanning?

Anbefalte innlegg

Gjest Storebror
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I så fall er det mulig jeg vurderer vekk fysmat nettopp pga. det. Jeg tror jeg ville klar studiet greit med ekstra innsats, men om jeg på toppen av det hele også skal klare gode karakterer er jeg ikke sikker på at jeg klarer å ha et liv utenom studiene hvis jeg går fysmat.

Ville du turt å påstå at indøk er blant de lettere siving-gradene? De har jo også best betingelser etter endt utdannelse. Ser på det som vinn-vinn.

Anonymkode: 3d9b9...3be

Om du ønsker å ta indøk så ta indøk. Du kan bli datascientist med den utdanningen også. Det er ikke så viktig hvilken linje du tar og om du skulle ombestemme deg så er det mulig å bytte linje. 

Om du sjekker på finn.no så ser du hva slags utdanninger man kan ha som data scientist og da vil du se det ikke er så viktig hva man har studert(så lenge man kan litt programmering og statistikk). 

Lønna som data scientist vil bygge på det du lærer i arbeidslivet. Den bestemmes ikke av om du studerer fysmat eller indøk. 

Endret av Storebror
Gjest Storebror
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fysmat er nok den vanskeligste linja for gjennomsnittspersonen. Økonomibiten fra indøk kan være nyttig i og med at mange data scientists ofte jobber forretninsorientert. Jeg vil påstå at fysikken nesten er mer relevant enn den abstrakte matten. Jeg har selv master i matematikk/statistikk og bruker ingenting av den "tyngste matten" i jobben i dag.  

Anonymkode: 315f1...1be

Til trådstarter: Dette gjelder for omtrent alle sivingjobber. Det er svært få jobber som krever at matten man lærer på siving. 

Endret av Storebror
AnonymBruker
Skrevet
Storebror skrev (10 timer siden):

Om du ønsker å ta indøk så ta indøk. Du kan bli datascientist med den utdanningen også. Det er ikke så viktig hvilken linje du tar og om du skulle ombestemme deg så er det mulig å bytte linje. 

Om du sjekker på finn.no så ser du hva slags utdanninger man kan ha som data scientist og da vil du se det ikke er så viktig hva man har studert(så lenge man kan litt programmering og statistikk). 

Lønna som data scientist vil bygge på det du lærer i arbeidslivet. Den bestemmes ikke av om du studerer fysmat eller indøk. 

Har hatt realfag i hele vgs og har ikke så mye erfaring med akkurat økonomi. Synes det på overflaten er interessant, men er redd for å synes det er kjedelig, det er det som holder meg litt igjen. Også det at indøk har fått rykte på seg å være for pappagutter fra oslovest - det er jeg neppe selv.

Gjest Storebror
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har hatt realfag i hele vgs og har ikke så mye erfaring med akkurat økonomi. Synes det på overflaten er interessant, men er redd for å synes det er kjedelig, det er det som holder meg litt igjen. Også det at indøk har fått rykte på seg å være for pappagutter fra oslovest - det er jeg neppe selv.

Det er ikke så mye økonomifag på Indøk. 

https://www.ntnu.no/studier/mtiot/oppbygning

Endret av Storebror
Jeg tok feil
AnonymBruker
Skrevet
Storebror skrev (23 minutter siden):

Det er ikke så mye økonomifag på Indøk. 

https://www.ntnu.no/studier/mtiot/oppbygning

Ummm, jo?

Studieplanen består av ca. 40% økonomi- og ledelsesemner, 40% teknologiske emner, og 20% metodeemner som matematikk, statistikk og fysikk. Mengden teknologiemner er størst i de tre første årene og avtar i de to siste, samtidig som mengden økonomi- og ledelsesemner (Indøk-emner) øker

40% er jo en del

Gjest Storebror
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ummm, jo?

Studieplanen består av ca. 40% økonomi- og ledelsesemner, 40% teknologiske emner, og 20% metodeemner som matematikk, statistikk og fysikk. Mengden teknologiemner er størst i de tre første årene og avtar i de to siste, samtidig som mengden økonomi- og ledelsesemner (Indøk-emner) øker

40% er jo en del

Beklager. Var jeg som surret. Jeg trodde det kun var siste året man har økonomi. Men du har selvsagt helt rett!

AnonymBruker
Skrevet
Storebror skrev (2 timer siden):

Beklager. Var jeg som surret. Jeg trodde det kun var siste året man har økonomi. Men du har selvsagt helt rett!

Går så greit det. :) Tusen takk for input til saken uansett. :)

Men man fordyper seg ekstra mye i økonomi sisteåret da. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/1/2022 at 10:12 PM, AnonymBruker said:

Synes du burde bruke studietiden din til å finne ut hva slags fag du liker. Man vet som regel ikke før man har prøvd. 

Anonymkode: be9ed...d7b

Skrevet

Anbefaler seg å lese linkene som har blitt lagt ut her og i det hele tatt selv sjekke ut de ulike utdanningene - OG at du vet hva slags jobber som finnes med stillingstypen datascientist.  

Hvis du går på sivilingeniørlinjene på NTNU så vil du jo få en veldig bra utdannelse som du kvalifiserer for mange bra jobber, 

For det virker som om du har bestemt deg for å gå der og lurer på hvilke konkrete fag du bør ta der. Er jo veldig mange andre steder som også gir en god utdanning for å kunne bli data scientist. 

Tror man må ha master for å kunne få den type stilling da det stilles krav til kompetanse i matematikk/statististikk- hvis ikke man har mange års erfaring. 

Støtter råd om også å ta fag du liker og dermed vil gjøre det bedre i enn å tenke hva som er mest riktig. 

Kjenner ikke konkret innholdet i fagene men skal du jobbe som data scientist bør du kunne programmeringsspråk som R og/eller Python - avh. av hva man jobber med ulike visualiseringsverktøy, 

For å få en jobb er det jo en fordel med litt praktisk erfaring så anbefaler deg å skaffe deg relevant erfaring under studietiden.  Søk sommerjobb hos firma du senere kan tenke deg å jobbe for - mange har internships som er en inngangsport til senere jobber i tillegg til veldig god erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
punkyB skrev (2 timer siden):

Hvis du går på sivilingeniørlinjene på NTNU så vil du jo få en veldig bra utdannelse som du kvalifiserer for mange bra jobber, 

Enig.

Anonymkode: a4b21...f22

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært på diskusjon.no? På det utdanningsforumet er det mange sivilingeniører og IT-folk. 

Anonymkode: c7ba3...db0

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 21.22):

Fysmat - Industriell matematikk, Indøk-Data eller Datateknologi. 

Du trenger basically:

- litt mer matte enn "siv.ing-matte" , fokuser på statistikk og optimering

- MYE programmering, databaser og datevarehus 

Anonymkode: 315f1...1be

Trenger man mer enn sivingmatte? 

Sjekket f.eks master i Data Science ved UiO og der holdt det med kalkulus og lineær algebra. Det er vel omtrent den obligatoriske matten for siving.  Skjønner at det finnes flere utdanninger til jobben som data scientist, men krever de jobbene at man har mer matte enn de obligatoriske mattefagene på siving?

https://www.uio.no/english/studies/programmes/datascience-master/admission/?guide&country=no&higherEducation1=no&submissionId=19415916

Endret av Nimbus2000
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

,

AnonymBruker
Skrevet
On 2/27/2022 at 11:29 PM, AnonymBruker said:

Edit: Hvis man googler så står det ofte at en data scientist er en som kan mer statistikk en gjennomsnittlig IT person og mer IT enn den gjennomsnittlige statistiker. Jeg vet ikke hvor sant det er, men det ligger kanskje en kjerne sannhet i det. 

Anonymkode: a4b21...f22

Noe av problemet med begrepet data science er at det er ganske bredt og ikke har noen ordentlig definisjon. I noen tilfeller så er data science kun et annet ord for statistikk, i andre tilfeller så er det statistikk med større fokus på programmering, og i noen tilfeller så er det statistikk med fokus på prediksjon. 

Om du sjekker denne PDFen fra side 41-51 så får du forklart forskjellen. Det er PDF av powerpoint så selv om det er på 9 sider så er det ikke veldig mye tekst. Om du kun går på videregående så er det kanskje heller ikke så lett å skjønne dette med data science. Og letteste er kanskje å tenke på det som statistikk. 

STK-IN4300 Statistical Learning Methods in Data Science (uio.no)

AnonymBruker
Skrevet

Anvendt matematikk 

Anonymkode: 67535...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...