Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper dere kan hjelpe meg :)

jeg er sykemeldt og jobber 20% deltid, samt ekstravakter. Alt utgjør ca.80%. Fått beskjed at de skal ta en gjennomsnitt av 3 måneder før første sykefravær for å beregne sykepenger grunnlaget.

Arbeidsgiver har sendt en inntektsmeldning til Nav med forespørsel om refusjon av xxxx kr, altså dette utgjør bare fast stillingen min.
Hun mener at inntektsmeldningen skal vise bare dette og ikke gjennomsnitt av de tre siste måneder. Hun skal ha refusjon bare av fast stillingen, Nav skal betale for det utover faste stillingen. så derfor mener hun, at gjennomsnitt skal ikke være der siden hun skal ikke betale det og derfor trenger ikke refusjon av det. 

Nav sier derimot at inntektsmeldning skal inneholde den gjennomsnitt også, slik at de kan behandle søknaden min om sykepenger. 

Nå vet Ikke jeg, om hvem som har rett. Hva skal jeg gjøre? Ringte Nav og arbeidsgiver tusen ganger. Har ikke fått noe sykepenger fra Nav siden jeg ble sykemeldt i desember 😕 

Anonymkode: 5e622...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inntektsmeldingen skal inneholde for deg to summer. 

1. Gjennomsnittslønnen for de tre siste månedene (unntatt overtid). 

2. Krav om refusjon for din faste stillingsprosent 

Det betyr at arbeidsgiver fremover vil betale deg vanlig lønn (ut fra 20% stilling) og får refusjon for dette, og NAV beregner hva du skal ha fra dem slik at du får utbetalt for ca 80% stilling som du vanligvis ligger på. 

Har vært igjennom nesten det samme som deg. Be HR lokalt eller tillitsvalgt om hjelp, de hjalp meg. Når alt ordnet seg så fikk jeg etterbetalt alt det som manglet fra NAV ganske raskt etter at inntektsmeldingen var korrigert. 

Anonymkode: 5937b...a79

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 16.55):

jeg er sykemeldt og jobber 20% deltid, samt ekstravakter. Alt utgjør ca.80%. Fått beskjed at de skal ta en gjennomsnitt av 3 måneder før første sykefravær for å beregne sykepenger grunnlaget.

Arbeidsgiver har sendt en inntektsmeldning til Nav med forespørsel om refusjon av xxxx kr, altså dette utgjør bare fast stillingen min.
Hun mener at inntektsmeldningen skal vise bare dette og ikke gjennomsnitt av de tre siste måneder. Hun skal ha refusjon bare av fast stillingen, Nav skal betale for det utover faste stillingen. så derfor mener hun, at gjennomsnitt skal ikke være der siden hun skal ikke betale det og derfor trenger ikke refusjon av det. 

Nav sier derimot at inntektsmeldning skal inneholde den gjennomsnitt også, slik at de kan behandle søknaden min om sykepenger. 

Nå vet Ikke jeg, om hvem som har rett. Hva skal jeg gjøre? Ringte Nav og arbeidsgiver tusen ganger. Har ikke fått noe sykepenger fra Nav siden jeg ble sykemeldt i desember 😕 

Da tar hun veldig feil.

Arbeidsgiver skal beregne gjennomsnittslønna di for de tre siste månedene. Dette skal legges inn i inntektsmeldinga.

Arbeidsgiver skal betale arbeidsgiverperioden på de første 16 dagene. Dersom de betaler lønn ut over de 16 dagene kan hun be om refusjon fra Nav. 

Hilsen arbeidgiver.

Anonymkode: aa632...556

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da tar hun veldig feil.

Arbeidsgiver skal beregne gjennomsnittslønna di for de tre siste månedene. Dette skal legges inn i inntektsmeldinga.

Arbeidsgiver skal betale arbeidsgiverperioden på de første 16 dagene. Dersom de betaler lønn ut over de 16 dagene kan hun be om refusjon fra Nav. 

Hilsen arbeidgiver.

Nav refunderer fra første sykedag når det er svangerskapsrelatert fravær 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nav refunderer fra første sykedag når det er svangerskapsrelatert fravær 

Det kommer an på om man skal ha sykepenger eller svangerskapspenger. Jeg hadde vanlige sykepenger selv om graviditeten var årsak til fraværet, og da får ikke arbeidsgiver refusjon.

For svangerskapspenger er det andre regler. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på om man skal ha sykepenger eller svangerskapspenger. Jeg hadde vanlige sykepenger selv om graviditeten var årsak til fraværet, og da får ikke arbeidsgiver refusjon.

Nei, det stemmer ikke. All svangerskapsrelatert fravær kan arbeidsgiver søke refusjon for, selv egenmelding. At din arbeidsgiver ikke har gjort det er en annen ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det kommer ikke an på dette.

Anonymkode: fb28a...2f9

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-sykepenger

"Hovedregelen for beregning

Arbeidsgiveren skal beregne arbeidstakerens månedsinntekt.

Månedsinntekten skal som hovedregel fastsettes ut fra et gjennomsnitt av den inntekten som er rapportert til a-ordningen i de 3 siste kalendermånedene før sykefraværet startet. Denne perioden kalles beregningsperioden.

Hovedregelen gjelder også for arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder eller inntekter."

Du kan sende denne linken samt sitatet mitt fra linken, til arbeidsgiveren din. Du kan også vise til a-ordningen, f.eks ved å screenshotte, hva som er registrert på deg.

Anonymkode: fb28a...2f9

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 2/27/2022 at 4:55 PM, AnonymBruker said:

Hei,

har du og arbeidsgiver funnet ut av det?

Jeg holder på  med det samme nå, da min arbeidsgiver har rapportert inn feil månedslønn.

De ga seg først når jeg henviste til Folketrygdloven §§ 8-28 og 8-29, og det som står i Forskriften til Folketrygdloven om de samme paragrafene.

Denne bloggposten er den eneste jeg har funnet som gjennomgår grundig hvordan inntekten skal beregnes, og som tar høyde for at inntekten rapporter til a-ordningen kan være feil hvis du f.eks har tatt ut ferie i 3 månedersperioden.

https://www.azets.no/blogg/dette-betyr-endringene-i-beregningsmaten-av-sykepenger/

Anonymkode: 067d5...cee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...