Gå til innhold

Hva trenger jeg i leiligheten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte min første leilighet idag, voksenpoeng til meg! 

Men, hva trenger jeg? Leid en møblert leilighet så eier egentlig ingenting. Ting som seng, sofa, vaskemaskin osv skjønner jeg selvfølgelig selv. Tenker mer lure ting dere har, som alle burde ha! Organiseringssystemer (er rotete så må ha bra systemer 😂), lure løsninger, tips og triks? 

Er sykt gira og ville helst flyttet inn i morgen så må bare bestille og planlegge litt ting 😂 er 55kvm med balkong! 

Anonymkode: e630a...5b1

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diverse møbler, diverse hvitevarer, diverse brunevarer, mat, røykvarslere osv osv.
Hvilke ønsker du selv har, vet du nok bedre enn noen av oss her inne

Anonymkode: c3ff4...758

Skrevet

Dra til ikea og hent inspirasjon der du! Og grattis med boligkjøpet!😁

Anonymkode: c646f...cbd

• Liker 6
Skrevet

Er det innebygde hvitevarer på kjøkkenet? Hvis ikke, ville jeg kjøpt kombiskap der frysedel har minst tre skuffer/kurver. 

Ellers må du tenke ut fra behov og livssituasjon. Hvis det feks kun er ett soverom, men du trenger soveplass til familie som kommer reisende på besøk, så ville jeg valgt sofa i stua som også er sovesofa. Hvis du liker å invitere mange til middag, ville jeg valgt et spisebord som kunne dras ut til større størrelse, helst uten løse tilleggsplater/klaffer man må lagre.

Er det plass til vaskemaskin på badet? Trenger du tørketrommel uten at det er god nok plass? Da ville jeg kjøpt en kombi vask/tørkmaskin. 

Er det lite lagringsplass i forhold til eiendeler? Da ville jeg tenkt møbler med oppbevaring; seng der man har oppbevaring under madrassen, puff i stua med oppbevaring, sofa med sjeselongdel med oppbevaring, skoskap i gangen til både sko, votter, luer, refleksvester.

Gratulerer med boligkjøp! Gi deg tid til å bo deg inn og tenke gjennom hva som blir best for deg og ditt behov, så får du ekstra glede av boligkjøpere ditt.  

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at man kjøper det aller viktigste av møbler, hvitevarer, brannvarslere/slukkere osv og så bor man seg inn etterhvert. 
Dumt å gå og kjøpe inn en masse ting som man kanskje aldri bruker. 

Bo der, og så har du et papir og en penn eller mobilen som du skriver ned alt du tenker du trenger etterhvert som du oppdager hva du trenger eller ønsker deg

• Liker 10
  • Nyttig 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Så gøy. Gratulerer med boligkjøp!

Mitt beste tips er at alle ting må ha en fast plass. Da er det mye lettere å holde orden. 

Møbler med ben på gjør at små rom ser større ut fordi du ser gulvet under beina - i motsetning til sokler der du ikke ser gulvet. 

Det er lurt å ha seng med oppbevaring under enten som en integrert del av sengen, eller som løse skuffer du skyver under. I sistnevnte tilfelle skjuler du mye med et pent kappelaken.

Det er lurt å ha et fast sted å spise - i denne leiligheten er det første gang på mange år jeg har et ordentlig spisebord. Å spise middag ved salongbordet i sofaen er ikke helt det samme.

Husk også på at du ikke trenger alt med en gang - det er gøyest å spare og samle opp over tid. Man kan ønske seg ting til jul og bursdag også.

Skrevet

Takk for svar! Selvfølgelig må jeg sette mitt eget preg på ting og kjøpe ting jeg like! Men alle tips og triks setter jeg pris på, jeg skal på IKEA i morgen og kikke litt. Seng med oppbevaring under var lurt! 

Skrevet

Klesskap med skuffer og oppheng er lurt fremfor hyller😊

Brannslukningsapparat er must. 

du vil ikke dele link til leiligheten da? Lettere å se for seg lure løsninger da. Men skjønner om du ikke vil dele her på forumet😊

• Liker 3
Skrevet (endret)

Plastbokser til å sortere ting i kjøleskap, type pålegg/frukt/sausar på flaske etc. 

Viss du har mykje skapplass utan skuffer: Trådkurv. Plastkurvar til å ha undertøy og sokkar i. 

Plastkurvar du bruker inni skap, sånn at du berre tek ut kurven i staden for å måtte grave forbi x antal løyse småsaker som står på hylla. Kan brukast til mindre kjøkkenutstyr eller til tørrvarar, og på badet. 

Skohylle. 

Sofa/senger bør ha litt høgde - då er det lettare å gjere reint under dei. 

Robotstøvsugar. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 1
Skrevet

Mitt beste råd er å vente med innkjøp til du er flytta inn og ser hva du trenger og vil ha.

Ellers må alt ha en fast plass og det må legges på plass med en gang du er ferdig med det, i sær om du er en rotekopp. Kanskje se noen episoder med Marie Kondo om du trenger ryddeinspo? 

Anonymkode: e26aa...c94

• Liker 5
Skrevet

Du trenger jo seng. et klesskap. En kommode du kan ha viktige ting i, papirer og lignende. Et skap på badet du kan ha håndduker i. 

Brannalarmer. Tv benk. Stort lunt teppe, ett på soverommet og et på stua. ( tips, jollyroom har billige store tepper. Ja de er til barnerom, men du ser ikke forskjell. )

Du kan få MYE på finn. Jeg hentet en gratis kommode og et gratis skap på finn. Massevis av hyller, og rammer til bilder, for et par hundrelapper. Maling også, og mye annet om du skal pusse opp. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du skal kjøpe klesskap er det veldig lurt med skuffer istedenfor hyller. IKEA sine Pax skap har gode skuffer som gjør at du kan trekke de helt ut og se innholdet helt bakerst - i motsetning til trådkuver som ikke er like effektive. Jeg har skohyller nederst i mine skap. Det har jeg aldri angret på :).

Ellers ville jeg tatt mange turer i mange møbelforretninger for å se. Ofte er det bedre inspirasjon å gå å kikke der enn i interiørmagasiner.

Jeg ville også ventet med å kjøpe til jeg hadde flyttet inn. Du har jo også muligheten til å kjøpe brukte møbler på Finn eller Fretex mens du leter etter det du har lyst på.

Skrevet

Brannslukkingsapparat, røykvarsler og garderobeskap er det flere som nevner at ts må skaffe seg.... men dette er ting som det iflg regelverket skal følge boligen. Selger kan altså ikke ta med seg alt av slikt utstyr, det skal følge boligen. TS trenger derfor ikke tenke på å kjøpe dette, med mindre hun helt enkelt ikke liker garderobeskapet som er der og heller vil ha noe annet, da. Hvis det som står der er stygt og/eller upraktisk for eksempel.

Brannsikkerhetsutstyr er det pålagt iflg lov å følge alle boliger.

Anonymkode: b3a71...bed

• Liker 1
Skrevet

Brannslukningsapparat.

Skohylle.

Møbler med smarte løsninger.

Ulike kluter for ulike overflater. Kjøp gjerne microfiberkluter så slipper du å bruke så mye vaskemidler.

Sjekk Finn.no dersom du finner noe du liker i butikk, for du får ofte det du vil ha til sterkt rabattert pris.

Kjeler som kan stables oppi hverandre, da tar de mindre plass.

Planter gjør mye for trivselen, kjøp et par stykker når du flytter inn.

Ikke kjøp noen form for klesoppbevaringsmuligsmøbler som har hyller. 🤣 Det er skuffer og uttrekksmuligheter som gjelder, gjerne i mesh eller trådkurver slik at klærne ikke ligger tett og får skaplukt.

Skrevet

Alt annet enn det mest nødvendige ville jeg tatt etter hvert som jeg merket behovet - det tar gjerne litt tid før man ser hva som vil være best og hva man savner. 

Skrevet

Først og fremst godt verktøy, drill er et must når man skal sette sammen mange møbler

Robotstøvsuger med vaskefunksjon, gull verdt at den kan ta helgevasken mens du lager middag, eller den vasker mens du går i dusjen før besøk

Hvis du skal pusse opp/male ville jeg ikke handlet noe til disse rommene før det var gjort, så lenge du har tenkt å gjøre det relativt raskt etter du kommer i hus. 

Ikea PAX til garderobeskap, god kvalitet, ganske rimelig og mange smarte løsninger. Styr unna hyller til oppbevaring generelt. 

Kjøp heller få, dyre ting du liker godt enn flere ting du liker halvveis. En slikkepott du liker godt i stedet for 3 du liker litt. 

Lag et album på mobilen der du legger inn skjermbilder av det du liker, da er det enkelt å se om ting passer sammen, og om du liker det sammen. Da kan du også tenke over ting, sammenlikne og slette bilder av det som du ikke elsker. 

Meld deg på nyhetsbrev i nattbutikker du liker godt, så du kan handle ting du ønsker deg når det er tilbud (ikke impulshandling)  

• Liker 2
Skrevet

Noe av det første jeg gjorde da jeg flyttet for meg selv etter skilsmisse, var å gå på Clas Ohlson og kjøpe meg en stor verktøykasse/koffert, og fylle den med drill, diverse bor (både torx og vanlig), skrutrekkere, en hammer, et utvalg skruer og litt forskjellig. Og ja, et vater! Greit å ha, for å sjekke at ting er rett og i vater når det skal henges opp eller monteres, f.eks. å sette opp vaskemaskinen og justere føttene på den så de er i vater (ellers dundrer maskinen fælt når den går eller sentrifugerer).

Denne verktøykassa er kjekk å ha, det skal jeg love. Plutselig har du bruk for noe verktøy. Min står på gulvet i bunnen av skyvedørsgarderoben på soverommet.

Har du kjøkkenutstyr som bestikk, dørslag til pasta osv og slikt? Mer personlige eiendeler altså, de følger vel ikke utleieboliger, så sånt har du kanskje?

Anonymkode: b3a71...bed

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøpte min første leilighet idag, voksenpoeng til meg! 

Men, hva trenger jeg? Leid en møblert leilighet så eier egentlig ingenting. Ting som seng, sofa, vaskemaskin osv skjønner jeg selvfølgelig selv. Tenker mer lure ting dere har, som alle burde ha! Organiseringssystemer (er rotete så må ha bra systemer 😂), lure løsninger, tips og triks? 

Er sykt gira og ville helst flyttet inn i morgen så må bare bestille og planlegge litt ting 😂 er 55kvm med balkong! 

Gratulerer🍾🎉

Anonymkode: 1c679...951

• Liker 1
Skrevet

Da jeg kjøpte leilighet fulgte brannslukker og røykvarsler med….

Anonymkode: df9ac...e45

Skrevet
4 hours ago, Mandagsunge said:

Robotstøvsugar. 

Støtter dette!

Anonymkode: 5eb99...ac7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...