Gå til innhold

Delt bosted for større barn etter brudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skilles, og jeg skal flytte ut til en leilighet rett i nærheten av eks. Barnet er 15 år og vi ønsker begge å tilrettelegge for at h*n skal oppleve den nye situasjonen som minst mulig stressende. Har noen erfaringer med å gi barn på den alderen stor frihet til å bestemme selv hvor de vil være og når? Eller blir det for mye ansvar å legge på en ungdom, mtp kanskje dårlig samvittighet?

Anonymkode: e934e...d3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville foreslått at ungdommen fortsetter å bo i huset, men har noen helger hos den andre av forelderen. På dagtid bør selvsagt muligheten for å tilbringe tid hos den man vil, være til stede. Unntaket er hvis barnet har hatt lite med forelderen som blir boende å gjøre. 

Når foreldre skal være snille og overlate valget til barn/ungdom, så «velger» barna oftest 50/50 pga samvittigheten. Jeg ville ikke dyttet byrden over på barnet, men selv foreslått det jeg mente var best for barnet(!). (Det er ikke 50/50…)

Anonymkode: 6d022...4c9

• Liker 1
Skrevet

Om dere klarer å ha noen like krav til inntil, oppgaver ungdommen må gjøre hjemme f.eks holde rommet ryddig, legge klær til vask, sette inn i oppvaskmaskinen, legge på plass egne klær. At begge krever at skolearbeid går foran venner og gaming, så om lekser blir glemt så får en lik refs/straff i begge hjem.

Problemer oppstår gjerne fordi foreldre som skilles skal være så snille og kompensere for at barnet/ungdommen må bo i delt hjem, og da spesielt om den ene har veldig mye slakkere krav enn den andre. Da velger jo så klart ungdommen å dra til den med minst krav, også tilbake om denne strammer inn på friheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...