Ung student Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Jeg fant nylig ut at jeg har cøliaki og hører stadig at det er mulig å søke om ekstra stipend ettersom glutenfri mat er litt dyrere. Jeg har prøvd å søke litt på lånekassens nettside og nav, men finner ikke mye informasjon. Er det noen som vet noe om dette? Jeg er i tidlig 20 årene og holder på med en bachelor. Lurer også på om noen har noen tips i forhold til cøliakien jeg har nylig blitt påvist. Alt hjelper. Takk på forhånd :)
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #2 Skrevet 27. februar 2022 Du får grunnstønad. Bekreftelse på diagnose fra spesialist holder; du trenger ikke samle kvitteringer. Anonymkode: 6b3c2...e32 4
Ung student Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får grunnstønad. Bekreftelse på diagnose fra spesialist holder; du trenger ikke samle kvitteringer. Anonymkode: 6b3c2...e32 Er dette via lånekassen? Kan jeg søke på dette selv om jeg allerede har fult lån?
Million Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 Ung student skrev (1 minutt siden): Er dette via lånekassen? Kan jeg søke på dette selv om jeg allerede har fult lån? Hva har studentenes lånekasse for studier å gjøre med helseproblemene til folk? Dette er noe du må søke om hos NAV. Se på div her: https://www.nav.no/sok?ord=cøliaki 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 Jeg vil anbefale deg å lese innholdsfortegnelsen som en vane, uansett hvor usannsynlig det kan virke at produktet inneholder gluten. Kakepynt kan f.eks inneholde gluten. Nei, Lånekassen har ingenting med dette å gjøre. Selv fikk vi utlevert søknadspapirer samt bekreftelse fra sykehus da vi var der til kostholdsveiledning med barna. Hvem ga deg diagnosen? Jeg vil anbefale deg å henvende deg der du fikk diagnosen, og ta det derfra. Anonymkode: 6b3c2...e32 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 Veldig rart at den som satt diagnosen (sykehus som regel) ikke har informert om dette? Er det en reel diagnose satt av spesialist kan du får støtte fra nav, ser noen har lagt ut link over. Er det noe du og homeopaten har kommet frem til sammen får du ingen støtte. Anonymkode: e89a6...7b4
Eneri Skrevet 27. februar 2022 #7 Skrevet 27. februar 2022 Dette har ingenting med Lånekassen å gjøre. Cøliaki er en helsetilstand som fordyret kostholdet ditt, uavhengig av om du er student eller ikke. Søk hos NAV og vedlegg legeerklæring som bekrefter diagnosen. Det begynner å bli godt utvalg i dagligvarebutikkene nå. Se i 'Fri for'- hyllene og i frysedisk. I tillegg se på 'vanlige' produkter og les bakpå. Mange posesauser er glutenfrie. Vær obs på noe saltsnacks som faktisk kan inneholde gluten. Du må kjøpe glutenfritt øl, det er mange som ikke tenker på det. Mange Torobakemikser er glutenfrie og står blant vanlige bakevarer. Vær obs når du kjøper feks snitzel, fiskepinner, fiskegrateng så du får glutenfri variant. Sjekk på alle matbutikker rundt deg. Det varierer i utvalg, men tilsammen er det ganske bra selv i min lille by . 2
MarianneE Skrevet 27. februar 2022 #8 Skrevet 27. februar 2022 Sumen du får i støtte er avhengig av alderen din forresten. Jeg er over 30 år og får minstesatsen på ca 650 kroner
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #9 Skrevet 27. februar 2022 Folk skal ha og skal ha. Kravstore nordmenn! Anonymkode: 708c2...236 1
MarianneE Skrevet 28. februar 2022 #10 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Folk skal ha og skal ha. Kravstore nordmenn! Anonymkode: 708c2...236 Du vil ikke tatt i mot penger du kan få? Jeg går da ut i fra at du takker nei til b.la barnetrygd? 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #11 Skrevet 1. mars 2022 Glutenfri mat er billigere i Sverige, bare et tips tilfelle du bor nære grensa. Vær og obs på at det er mye stivelse og lite næring i kjøpabrød. Anonymkode: 687b9...4f7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #12 Skrevet 1. mars 2022 Du søker her: https://www.nav.no/grunnstonad Legen må legge ved dokumentasjon, jeg tror det må inneholde skriv fra spesialist og resultat av gastroskopi for å få den godkjent, legen hjelper deg. Kvitteringer og dokumentasjon på utgift trenger du ikke legge ved (selvom det står det), for cøliaki er det faste satser uansett. Denne stønaden har gått veldig ned de siste årene, men det lønner seg uansett, for får du den, har du den resten av ditt liv. Det er forresten andre ting også, du får 8% uføregrad (har ingen betydning, men kan jo få det hvis du senere får diabetes eller leddgikt eller noe). Meld deg inn i norges cøliaki-forening, der får man veldig gode tips og hjelp. Anonymkode: 3f3a2...5b0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå