Pipaluk Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Altså over 30 000 NK for å føde barn på sykehus. Keisersnitt enda mer. opp til 70 000. Ambulanse fra 12000, vet ikke om det er takst per kilometer eller ikke. Og dette er hvis du er forsikret. Det er noe absurd med at folk som ligger blødende på gata eller har svimt av pga sukkersyke sier " please don't kall the ambulance" Jeg vet at man i USA skal være sin egen lykkes smed, men hvordan kan de forsvare så høye priser? Er det bra for landet at så mange havner i dyp gjeld pga helseutgifter de ikke har sjans til å betale? Jeg kjenner noen amerikanere i Norge som sa at de hadde blitt helt ruinert hvis de fikk et hørselshemmet barn i USA. Og det er folk med jobb og forsikring. So how to survive in this country? 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #2 Skrevet 27. februar 2022 Ikke bli syk. Anonymkode: a16d2...944
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #3 Skrevet 27. februar 2022 Det koster penger å føde i Norge og, https://www.babyverden.no/Nyheter/sa-mye-koster-en-fodsel/. Forskjellen er at Norge har et velferdssamfunn, mens i USA er man sin egen lykkes smed. Anonymkode: 74504...708 13 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 Dessuten finnes det mye på engelsk om man googler: https://www.investopedia.com/articles/personal-finance/080615/6-reasons-healthcare-so-expensive-us.asp https://www.bcbs.com/issues-indepth/why-does-healthcare-cost-so-much Anonymkode: a16d2...944 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 Pipaluk skrev (5 minutter siden): Altså over 30 000 NK for å føde barn på sykehus. Keisersnitt enda mer. opp til 70 000. Ambulanse fra 12000, vet ikke om det er takst per kilometer eller ikke. Og dette er hvis du er forsikret. Det er noe absurd med at folk som ligger blødende på gata eller har svimt av pga sukkersyke sier " please don't kall the ambulance" Jeg vet at man i USA skal være sin egen lykkes smed, men hvordan kan de forsvare så høye priser? Er det bra for landet at så mange havner i dyp gjeld pga helseutgifter de ikke har sjans til å betale? Jeg kjenner noen amerikanere i Norge som sa at de hadde blitt helt ruinert hvis de fikk et hørselshemmet barn i USA. Og det er folk med jobb og forsikring. So how to survive in this country? 30 000 norske kroner?? 300 000 norske kroner tenker jeg heller. De betaler ikke nok skatt, dermed blir helsetjenester dyre. Tror de bare betaler 10-15 % skatt. Anonymkode: 08d7d...65c 7
AttilaTheHun Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 Fordi Amerika ikke har universelle helsetjenester. Tilbake på 1940-tallet da andre velstående land begynte å lage offentlige programmer for å gi helsetjenester til alle, kom en gruppe amerikanske helseforsikringsselskaper sammen og lobbet med suksess mot det her. I løpet av de påfølgende tiårene har de bare vokst seg større, fetere og sterkere, og fortsetter å presse mot ideen, og deres PR-kampanje har bidratt til å overbevise en stor del av landet (og en større del av lovgiveren) som privatiserte medisin er den eneste veien å gå. Nå skal jeg påpeke at tallene dine er av, men din grunnleggende forutsetning er helt korrekt. Avhengig av hvem du tror på, bruker USA 2-3 ganger mer per innbygger på helsetjenester enn Storbritannia, og 50 % mer enn Sveits, som er det nest dyreste store landet. Det er mange grunner til at dette er det, men de fleste av dem er direkte knyttet til vårt privatiserte helsevesen. Sykehus, helseforsikringsselskaper og farmasøytiske selskaper er alle private, profittgivende enheter. De er ikke motivert til å gi mest mulig helsetjenester til lavest mulig kostnad, de er insentivert til maksimal inntekt. Farmaselskaper har en rekke strategier for å få de mest lønnsomme medikamentene i hendene på forbrukerne, sykehus oppmuntres til å fylle senger, og forsikringsselskaper må også ta en stor del av toppen. Og utover fortjenestemarginen deres, er det en hel haug med ineffektivitet når du har alle disse selskapene som jobber på tvers. Amerikanske sykehus og legekontorer må ha faktureringsavdelinger, og ofte heltidsansatte spesifikt ansatt for å jobbe med det bysantinske systemet med fakturering og innkreving. Det betyr at svimlende 30 % av helsekostnadene i Amerika brukes, ikke på helsetjenester, men på overhead. Det er en haug med andre effekter også. Forsikringsselskaper isolerer folk fra de direkte kostnadene ved individuelle prosedyrer. Gevinstene er individualiserte, men kostnadene er spredt ut på hele bedriften, noe som er en oppskrift på at kostnadene går ut av kontroll. Ingen har et motiv til å avgjøre om prosedyrer og medikamenter faktisk er nødvendige eller ikke. Samtidig resulterer den litigiøse kulturen i Amerika, med begrenset beskyttelse for leger og sykehus i det som er kjent som "defensiv medisin"; legen føler seg tvunget til å anbefale all mulig behandling og test slik at de ikke risikerer å bli saksøkt hvis de går glipp av noe. Det er et elendig system, men den politiske strukturen i USA gjør det usedvanlig vanskelig å endre det. Så, her er vi. 8 12
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #7 Skrevet 27. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det koster penger å føde i Norge og, https://www.babyverden.no/Nyheter/sa-mye-koster-en-fodsel/. Anonymkode: 74504...708 Hvor får uføretrygdede og andre som ikke har penger pengene fra? Hvem andre enn rikinger hadde hatt råd til 56000kr pr fødsel etter fødselen? Anonymkode: a16d2...944
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #8 Skrevet 27. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Hvor får uføretrygdede og andre som ikke har penger pengene fra? Hvem andre enn rikinger hadde hatt råd til 56000kr pr fødsel etter fødselen? Anonymkode: a16d2...944 Man må bare. Min venninne måtte ta opp lån. Hjalp ikke at faren var norsk når hun kom fra tredjeland. De måtte betale for å føde på ahus. Anonymkode: cf932...4c9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #9 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det koster penger å føde i Norge og, https://www.babyverden.no/Nyheter/sa-mye-koster-en-fodsel/. Forskjellen er at Norge har et velferdssamfunn, mens i USA er man sin egen lykkes smed. Anonymkode: 74504...708 Man betaler da ingenting for å føde i Norge. Jeg tok KS og betalte ikke en krone. Anonymkode: 08d7d...65c 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #10 Skrevet 27. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: De betaler ikke nok skatt, dermed blir helsetjenester dyre. Tror de bare betaler 10-15 % skatt. Anonymkode: 08d7d...65c Jeg hadde ikke så mye penger på konto der borte, men betalte (skatteoppgjøret kom i form av en diger bok som måtte leses gjennom og så måtte man ta ut sider som passet til det man var og regne ut selv hvor mye man skyldte) nok penger hver gang. «There are seven tax brackets for most ordinary income for the 2021 tax year: 10%, 12%, 22%, 24%, 32%, 35% and 37%. Your tax bracket depends on your taxable income and your filing status: single, married filing jointly or qualifying widow(er), married filing separately and head of household.» https://smartasset.com/taxes/current-federal-income-tax-brackets Anonymkode: a16d2...944 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #11 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man må bare. Min venninne måtte ta opp lån. Hjalp ikke at faren var norsk når hun kom fra tredjeland. De måtte betale for å føde på ahus. Anonymkode: cf932...4c9 Nei. Anonymkode: 354f7...3c1 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #12 Skrevet 27. februar 2022 Jeg betaler skatt, avgifter, med mer, og er positiv til bruk av oljefondet. Uten å klage. Selv om jeg sitter godt i det selv. For jeg ser at livet kan være urettferdig, og at ikke alle har de samme forutsetningene. Men hver gang jeg leser tråder her inne om at folk mener jeg skal tære på egen formue og selge hus, før jeg har rett på uføretrygd om det en gang skjer meg, da tenker jeg faktisk "fuck it", og at vi like så godt kan betale for oss selv gjennom forsikring eller rett fra egen lomme også i dette landet. Anonymkode: 98c98...fb4 2
Thaila Skrevet 27. februar 2022 #13 Skrevet 27. februar 2022 Det er dyrt dersom man ikke har helseforsikring sånn jeg forstår det. Så de fattige som ikke har råd til det heller sliter. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #14 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man må bare. Min venninne måtte ta opp lån. Hjalp ikke at faren var norsk når hun kom fra tredjeland. De måtte betale for å føde på ahus. Anonymkode: cf932...4c9 Tull og fjas. Enkelte sykehus tar betalt for at far skal bo på barselhotell. Samt mat. Men det er gratis for innbyggere å føde osv i norge Anonymkode: a2834...a77 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #15 Skrevet 27. februar 2022 Pipaluk skrev (17 minutter siden): Altså over 30 000 NK for å føde barn på sykehus. Keisersnitt enda mer. opp til 70 000. Ambulanse fra 12000, vet ikke om det er takst per kilometer eller ikke. Og dette er hvis du er forsikret. Det er noe absurd med at folk som ligger blødende på gata eller har svimt av pga sukkersyke sier " please don't kall the ambulance" Jeg vet at man i USA skal være sin egen lykkes smed, men hvordan kan de forsvare så høye priser? Er det bra for landet at så mange havner i dyp gjeld pga helseutgifter de ikke har sjans til å betale? Jeg kjenner noen amerikanere i Norge som sa at de hadde blitt helt ruinert hvis de fikk et hørselshemmet barn i USA. Og det er folk med jobb og forsikring. So how to survive in this country? Hva som er og ikke er statens ansvar er ganske tilfeldig, ts. Og ulike land tenker ulikt. I Norge tenker man at alt som er *livsnødvendig* er statens ansvar. Altså helsehjelp, veier, rent vann og skolegang. Men så hadde man en massiv logisk brist når telefon, Internett og strøm kom. Man tenkte rett og slett ikke at de faktisk var livsnødvendige, men trodde de var luksusartikler. Og så ble de - ved en ren tabbe -privatiserte. Du kan egentlig tenke at USA funker helt likt. De tenkte - igjen ved en helt logisk tabbe - at helsehjelp var en luksusartikkel. Slik Norge i starten tenkte at det var helt etisk ålreit at bare rike hadde telefon og strøm tenkte USA at det var helt ålreit at bare rike fikk helsehjelp (og utdannelse utover det aller mest grunnleggende). Store deler av USA tenker fortsatt at helsehjelp er noe det er helt etisk ok at fattige ikke får - utover det helt grunnleggende akutte. Anonymkode: 9e8b7...3e8 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #16 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tull og fjas. Enkelte sykehus tar betalt for at far skal bo på barselhotell. Samt mat. Men det er gratis for innbyggere å føde osv i norge Anonymkode: a2834...a77 Men personen som her omtales har ikke norsk stastsborgerskap. Da er det ikke gratis. Har venner som har flyttet ut. De må ha forsikringene på plass i Norge, ellers blir det vanvittig dyrt om noe skulle skje. Anonymkode: 98c98...fb4 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #17 Skrevet 27. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men personen som her omtales har ikke norsk stastsborgerskap. Da er det ikke gratis. Har venner som har flyttet ut. De må ha forsikringene på plass i Norge, ellers blir det vanvittig dyrt om noe skulle skje. Anonymkode: 98c98...fb4 Joda, er du bosatt og skatter i Norge, så er det gratis også for utlendinger etter at de har bodd i Norge i minst 1 år. Så jeg regner med at grunnen til at vedkommende måtte betale sannsynligvis var kort oppholdstid i landet og ev ikke fast bosatt i Norge. Siden fødsel går på kvinnens helse, så teller det ikke at far er norsk. Barnets helsehjelp dekkes derimot, så det betalte hun da ikke for. Skattemessige utflyttede nordmenn skal betale, bortsett fra barn under 16 år som har rett på gratis helsehjelp. Jepp, det har vi testa på ferie i Norge. Ungene går gratis på akutten, vi får en regning som dekkes av helseforsikringa i det europeiske landet vi bor i. Noen over her forklarte greit hvorfor det er så dyrt i USA. Det er finnes jo også et offentlig helsetilbud til de fattigste som ikke har råd til forsikring, men det er vel relativt knapt og dårlig. Problemet med dyr helsehjelp i USA er egentlig størst for de arbeidende fattige, som ikke tjener nok til egen forikrig/ikke får det dekket av arbeidsgiver og som samtidig tjener for mye for å ha rett til gratis helsetjenester. Norn nevnte også Sveits. I Sveits er det obligatorisk med helseforsikring, tjener man lavt/lite og ikke har råd, får man dekket basisforsikring av det offentlige. Den største forskjell fra USA er at helsetjenestene er priset av staten, sånn at det er fastsatt hva som er max pris man kan ta for ulike helsetjenester, hva som skal dekkes av basisforsikringen etc etc. Altså er det en viss kontroll av forsikringsselskapene hva de kan kreve. Anonymkode: 8bed8...bea 4 2
Chomsky89 Skrevet 27. februar 2022 #18 Skrevet 27. februar 2022 Thaila skrev (31 minutter siden): Det er dyrt dersom man ikke har helseforsikring sånn jeg forstår det. Så de fattige som ikke har råd til det heller sliter. Det blir dyrt uansett sammenlignet med andre land. USA betaler soleklart mest for Helsehjelp per capita. Å det betales direkte eller indirekte av pasientene i land. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #19 Skrevet 27. februar 2022 Chomsky89 skrev (1 minutt siden): Det blir dyrt uansett sammenlignet med andre land. USA betaler soleklart mest for Helsehjelp per capita. Å det betales direkte eller indirekte av pasientene i land. Mange får helseforsikring gjennom jobb da, så det er veldig ulikheter i hvem som har tilgang på tjenestene og hva som ikke har det. Obama prøvde jo å gjøre noe med det, men det var det første Trump ville fjerne da han ble president. Anonymkode: 79c72...ac1 4
Pipaluk Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #20 Skrevet 27. februar 2022 Thaila skrev (1 time siden): Det er dyrt dersom man ikke har helseforsikring sånn jeg forstår det. Så de fattige som ikke har råd til det heller sliter. Det er jo de som har helseforsikring, men hvor den ikke dekker den type medisin eller behandling du trenger. Hva om du trenger en pacemaker, vil forsikringen din dekke både implantet, oppfølgingen og sykehusopphold? Forhåpentligvis så blir det dagkirurgi. Du kan få et barn med leppe og ganespalte. Du hadde ikke betalt noe for operasjonene i Norge, men det må du nok i USA, uavhengig av forsikring. Det er fælt å høre om folk som har klart seg greit, hatt jobb, og hus og så har måttet flytte inn en trailer park fordi de fikk "medical debt" som de kaller det. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå