Gå til innhold

Er sjampobar mer miljøvennlig enn flytende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden etikketen er mindre så tar det jo mindre plass. Men hva med innholdet? Ser flere og flere merker begynner med sjampobarer. 

Anonymkode: 42d47...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker på den generelle innholdet, men siden den ikke inneholder unødvendig vann så sparer en jo greit med vekt (i frakt av baren) fra produksjonssted til utsalgssted (og forsåvidt hjem til deg derifra), sammenlagt for alle barene blir jo det en betydelig CO2-innsparing der😊 Og i tillegg kan man bruke myyyye mindre emballasje, en liten pappeske rundt sjampobaren sammenliknet med den svære, solide plastbeholderen flytende sjampo typisk kommet i.. 

For min del begynte jeg med sjampobar fordi det var en veldig liten ofring for å spare den plasten (sparing av vekt i frakt var bare en ekstra bonus jeg ikke hadde tenkt på) - nå som jeg er vant til det så kommer jeg ikke til å bytte tilbake, ikke bare pga miljøet men også fordi jeg synes flytende sjampo er merkelig og ueffektivt nå som jeg er vant til bar - rett og slett en dårligere helhetlig opplevelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, selv om det ikke har noe med miljø å gjøre, genial å ta med. Kan has i håndbagasje og tar liten plass om man skal i svømmehall ol.

Anonymkode: 66741...baf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen plastikk som nevnt, og så er det mer konsentrert som betyr du trenger å kjøpe sjeldnere. Mine varer 3 mnd om jeg vasker daglig, 6-8 når jeg vasker 1-2 ganger i uka.

Anonymkode: 6553b...019

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Siden etikketen er mindre så tar det jo mindre plass. Men hva med innholdet? Ser flere og flere merker begynner med sjampobarer. 

Anonymkode: 42d47...518

mulig det er mer miljøvennlig men håret blir ekkelt så jeg bruker vanlig shampoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor kjøper man det? 

Anonymkode: eb8d8...1e0

lush f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

mulig det er mer miljøvennlig men håret blir ekkelt så jeg bruker vanlig shampoo

Da har du kanskje ikke funnet en som passer ditt hår :) men hvert til sitt, alt passer ikke for alle.

Anonymkode: 6553b...019

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdet er ofte bedre fordi barer ikke trenger visse tilsetningstoffer som gjør at innholdet ikke mugner sånn som flytende shampoo gjør. 

Anonymkode: afe5b...bb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å kjøpe klar sin, men hvordan oppbevares den i dusjen, og hvordan holder dere styr på hvilken som er shampoo og balsam? 

Anonymkode: e7f68...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouf skrev (3 timer siden):

Usikker på den generelle innholdet, men siden den ikke inneholder unødvendig vann så sparer en jo greit med vekt (i frakt av baren) fra produksjonssted til utsalgssted (og forsåvidt hjem til deg derifra), sammenlagt for alle barene blir jo det en betydelig CO2-innsparing der😊 Og i tillegg kan man bruke myyyye mindre emballasje, en liten pappeske rundt sjampobaren sammenliknet med den svære, solide plastbeholderen flytende sjampo typisk kommet i.. 

For min del begynte jeg med sjampobar fordi det var en veldig liten ofring for å spare den plasten (sparing av vekt i frakt var bare en ekstra bonus jeg ikke hadde tenkt på) - nå som jeg er vant til det så kommer jeg ikke til å bytte tilbake, ikke bare pga miljøet men også fordi jeg synes flytende sjampo er merkelig og ueffektivt nå som jeg er vant til bar - rett og slett en dårligere helhetlig opplevelse. 

Hvilken bar bruker du? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Ouf skrev (3 timer siden):

Har du et merke å annbefale? Jeg har prøvd noen billig merker, men får liksom ikke rent hår føler jeg. Og vil veldig gjerne bytte over, nettopp pga all plast embalasjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vurdert å kjøpe klar sin, men hvordan oppbevares den i dusjen, og hvordan holder dere styr på hvilken som er shampoo og balsam? 

Anonymkode: e7f68...d43

Forskjellige farger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Maleficenta skrev (3 timer siden):

De jeg og har prøvd gjor håret rart, fortsatt fett på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampenissen72 skrev (7 minutter siden):

De jeg og har prøvd gjor håret rart, fortsatt fett på en måte. 

Grims Hage sine er gode, de produseres i Kristiansand og kan bestilles på nett.

Anonymkode: 3b7ca...6a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fløff skrev (41 minutter siden):

Hvilken bar bruker du? :) 

rampenissen72 skrev (36 minutter siden):

Har du et merke å annbefale? Jeg har prøvd noen billig merker, men får liksom ikke rent hår føler jeg. Og vil veldig gjerne bytte over, nettopp pga all plast embalasjen. 

Jeg har brukt lush sin honey I washed my hair, akkurat nå bruker jeg en jeg ikke husker navnet på (et søsken fikk den i goodiebag men likte den ikke selv) - men kommer nok til å gå tilbake til honey .. når jeg har brukt opp denne! Valgte den pga jeg liker lukten:) 

Synes ofte barene kan være litt vanskelig å få nok produkt ut av helt på starten, da må jeg jobbe litt mer med den for å få nok skum. Bruker å gni den i hendene for skum og så ha det på en seksjon av håret, skylle hendene (for å få litt mer vann, samt fjerne hår fra hendene) og gni den litt til for nytt skum for neste seksjon, og jobbe meg gjennom hodebunnen slik, sånn at jeg får nok produkt fordelt utover håret - å få ut nok til en hårvask på en omgang med gniing går ikke for min del. Tok noen vask å bli vant med den, det var tidkrevende i begynnelsen, men nå går det like fort som flytende sjampo :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Ouf skrev (52 minutter siden):

Jeg har brukt lush sin honey I washed my hair, akkurat nå bruker jeg en jeg ikke husker navnet på (et søsken fikk den i goodiebag men likte den ikke selv) - men kommer nok til å gå tilbake til honey .. når jeg har brukt opp denne! Valgte den pga jeg liker lukten:) 

Synes ofte barene kan være litt vanskelig å få nok produkt ut av helt på starten, da må jeg jobbe litt mer med den for å få nok skum. Bruker å gni den i hendene for skum og så ha det på en seksjon av håret, skylle hendene (for å få litt mer vann, samt fjerne hår fra hendene) og gni den litt til for nytt skum for neste seksjon, og jobbe meg gjennom hodebunnen slik, sånn at jeg får nok produkt fordelt utover håret - å få ut nok til en hårvask på en omgang med gniing går ikke for min del. Tok noen vask å bli vant med den, det var tidkrevende i begynnelsen, men nå går det like fort som flytende sjampo :laugh:

Aah, da er nok problemet jeg ikke har gitt meg selv nok tid til å lære hvordan 😂 Skal prøve igjen. Balsam da? Ser det også fins men det har jeg ikke prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampenissen72 skrev (1 time siden):

Aah, da er nok problemet jeg ikke har gitt meg selv nok tid til å lære hvordan 😂 Skal prøve igjen. Balsam da? Ser det også fins men det har jeg ikke prøvd. 

Det har ikke jeg heller prøvd i fast form, da jeg begynte med sjampobar så brukte jeg fortsatt en flytende en (hadde kjøpt inn en på 500mL, brukte den kun i endene, og hadde skulderlangt hår, så tok meg nærmere et år å bruke den opp haha) - etter den ble tom så sluttet jeg bare. Vasker håret 2 ganger i uka og beholder det aldri lengre enn til litt mer enn skulderlangt, så det spiller nok inn, men jeg har ikke noe behov for balsam lengre - har ikke brukt det de siste 4 årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...