AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Så. Jeg er gravid, og dette er min første. Temaet om fødsel har jo såklart kommet opp et par ganger, og jeg er veldig bestemt på at jeg ikke ønsker bla. Epidural pga tidligere opplevelser med nerveblokade. Hver gang jeg nevner dette høres folk nesten dømmendes ut. «Det går jo ikke an å bare forvente at du ikke skal ha smertestillende» «bare vent til du ligger der, da kommer du til å rope etter epidural» men helt ærlig så nei.. jeg er såpass innstilt at jeg ikke ønsker epidural, men blir jo selvsagt veldig usikker når alle sier meg imot om ønsket mitt og nesten forteller meg hvordan jeg skal føde. eneste som faktisk er positive til ønsket mitt i denne settingen er min mor og partner som begge er veldig støttende rundt det at jeg ikke ønsker smertelindring .. er jeg helt rar? 😅 Anonymkode: a3f7b...31b 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #2 Skrevet 27. februar 2022 Jeg harr en veldig negativ opplevelse med epidural under min første fødsel, så jeg var også klar på at jeg ikke ville ha det når jeg skulle føde nummer 2. Gikk helt fint det, fikk en mye bedre fødselsopplevelse også. Syns ikke du er rar jeg Anonymkode: d2f1b...af9 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #3 Skrevet 27. februar 2022 Kan vel tenkes at du endrer mening når fødselen nærmer seg.... Anonymkode: b202d...a12 8 1
sicario Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 Samboer gikk for fødsler uten smertelindring ved hennes fødsler. Hun angrer i hvert fall ikke på det vet jeg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg harr en veldig negativ opplevelse med epidural under min første fødsel, så jeg var også klar på at jeg ikke ville ha det når jeg skulle føde nummer 2. Gikk helt fint det, fikk en mye bedre fødselsopplevelse også. Syns ikke du er rar jeg Anonymkode: d2f1b...af9 Godt å høre at flere går den veien da 🙊 har vært slik hele veien også før jeg ble gravid. Har i tillegg ett dårlig forhold til nåler så frister lite å få en i ryggen 😅 Anonymkode: a3f7b...31b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 Altså det har vært trendy i flere år å si at man ikke ønsker smertelindring liksom, det er ikke akkurat sånn at du er unik. De har egne fødeavdelinger for kvinner som vil føde naturlig. Merkelig at du tror du er alene om det. Anonymkode: 2df86...183 17 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #7 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan vel tenkes at du endrer mening når fødselen nærmer seg.... Anonymkode: b202d...a12 Er jo nettopp dette alle sier 🤷🏻♀️ Men det føles jo mer som at de presser sine opplevelser og ønsker over på meg, enn velmente råd til tider. Kan være jeg er ekstra hormonell og derfor reagerer såpass men likevel Anonymkode: a3f7b...31b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #8 Skrevet 27. februar 2022 Kam hende du endrer mening, kan også hende du ikke gjør det. Mitt beste tips er å ikke låse seg, men være åpen for at du kan endre mening, og gi blanke i hva andre sier. Lykke til! Anonymkode: 41338...9b1 21 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #9 Skrevet 27. februar 2022 Jeg har født to barn og begge gangene ønsket jeg å føde uten smertelindring. Det gjorde jeg også og det gikk helt fint. Klart du klarer det! 👍🏻 Lykke til. Anonymkode: 12048...dfd 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #10 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså det har vært trendy i flere år å si at man ikke ønsker smertelindring liksom, det er ikke akkurat sånn at du er unik. De har egne fødeavdelinger for kvinner som vil føde naturlig. Merkelig at du tror du er alene om det. Anonymkode: 2df86...183 Man føler jo seg fort alene om det når «alle» andre rundt kun snakker høyt om epidural og nesten ser på det som unaturlig å ønske å føde uten smertelindring. Sier heller ikke at jeg er unik, men alene om det føler jeg iallfall at jeg er 🤷🏻♀️ Anonymkode: a3f7b...31b 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #11 Skrevet 27. februar 2022 Det bestemmer man selv, du får like mange dømmende kommentarer om du velger å få eller ikke, alle tror visst de har fasiten ved sin fødsel…. Jeg har født to ganger uten, første var styrtfødsel da finne jeg tilbud om ett eller annet morfin preparat alkurat i den fasen hvor man tenker st dette går ikke, bar fristende, men ville ikke gå glipp av forløsningen så klarte heldigvis å si nei😊 Anonymkode: 03f76...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #12 Skrevet 27. februar 2022 Det er faktisk veldig mange som føder uten smertelindring, så det er absolutt ikke noe spesielt med det Anonymkode: 63432...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #13 Skrevet 27. februar 2022 Du er ikke rar. Mange som ikke ønsker det. Fikk epidural med min første, men det gjorde at fødselen dro ut i det uendelige. To siste uten smertelindring. Raskere og bedre. Anonymkode: c69dc...74f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #14 Skrevet 27. februar 2022 Det er helt greit å i utgangspunktet ikke ønske epidural, men vær forberedt på at ved enkelte fødsler er det svært ønskelig med epidural. Anonymkode: 21926...62d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #15 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er jo nettopp dette alle sier 🤷🏻♀️ Men det føles jo mer som at de presser sine opplevelser og ønsker over på meg, enn velmente råd til tider. Kan være jeg er ekstra hormonell og derfor reagerer såpass men likevel Anonymkode: a3f7b...31b Det er jo fordi folk har erfaring. Skjønner ikke hvorfor du som førstegangsfødende skal avfeie det. Du aner jo ikke hva du går til eller hvordan det blir. Hadde en venninne som var som deg, hun er så traumatisert etter fødsel at hun ikke tør å få flere barn. Tenker det er greit å gå inn i en fødsel med åpent sinn. Prøv for all del uten smertelindring og supert hvis det går. Anonymkode: 765a3...ccc 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #16 Skrevet 27. februar 2022 De fleste tror de er tøffe fordi de ikke vil føde uten, men man er tøff hvis man tør å be om smertelindring. Det er din første, sier du. Ville vært åpen for det. Takler du smertene går der fint uten. Hvis ikke, ta det. Handler om babyen også og ikke bare deg. Anonymkode: 0815c...bb9 3
Rogadame Skrevet 27. februar 2022 #17 Skrevet 27. februar 2022 Det der kan du ikke bestemme på forhånd. Mye som kan skje underveis. Jeg måtte ha epidural pga svangerskapsforgiftning m første. Nr 2 skjedde så fort at jeg ikke rakk noen ting. Ha et åpent sinn 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #18 Skrevet 27. februar 2022 Det er bra du vet hva du ønsker. Men du bør ikke utelukket medisinsk hjelp helt, ikke la det gå stolthelt i å skal gjøre det uten smertelindring. Det kan være greit å holde den døra litt på gløtt for din egen del. Fødsler og kvinner er utrolig forskjellige. Hvordan din fødsel vil utarte seg, er det jo ingen som vet før den dagen kommer. Anonymkode: 23a11...ccd 5
Gjest Suzanne Skrevet 27. februar 2022 #19 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kam hende du endrer mening, kan også hende du ikke gjør det. Mitt beste tips er å ikke låse seg, men være åpen for at du kan endre mening, og gi blanke i hva andre sier. Lykke til! Anonymkode: 41338...9b1 Enig her. Hadde god opplevelse med Epidural under fødselen. Da fikk jeg "hvile" mellom de kraftige riene. Det er riene som gjør mest vondt. I utpressingsfasen, har ikke Epiduralen effekt. Da skal du jo presse selv. Den delen er også vond, men varer kortere, og så kommer barnet, og da er smerten over.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #20 Skrevet 27. februar 2022 Jeg syns ikke du er rar! Har født tre barn uten smertelindring. Mye reddere for nål i ryggen enn smertene. Voldsomt, sykt vondt og helt fantastisk! Forbered deg godt, så du forstår hva som skjer, pust, hør på jordmor og la kroppen gjøre jobben!! Anonymkode: 0700a...372 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå