AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Jobber deltid og har kontrakt på faste timer jeg må jobbe. Har bedt om ferie 3 uker fordi jeg må jobbe et annet sted de tre ukene. Sjef sa hen planla å sette meg masse over kontrakt i sommer når jeg er tilbake fra «ferie», noe som da gjør at jeg ikke får noe fri i sommer før studier og jobb starter for fullt igjen. Det kommer til å bli svært krevende. Jeg ønsker egentlig ikke å jobbe over kontrakt i sommer, slik at jeg kan få noen fridager, men dette var uaktuelt. Er bekymret for helsen, og lurer på om noen kan fortelle meg om jeg har noen rettigheter her? Eller må jeg bare godta at hen setter meg mye over kontrakt? Fant dette i arbeidsmiljøloven: Arbeidsmiljøloven 10-6 (10): Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. Anonymkode: 77965...169
anonymbruker2312 Skrevet 27. februar 2022 #2 Skrevet 27. februar 2022 Vet han hva en kontrakt innebærer...? Eller har han glemt det? Det er på ingen som helst måte tillat å sette opp en ansatt over de arbeidstimene som er oppført i kontrakten. Er det et problem å få skaffet inn nok arbeidskrefter på arbeidsplassen, må han skaffe seg nye ansatte. Jeg jobber på en arbeidsplass hvor vi stadig trenger mer arbeidskrefter - altså noen som kan ta ekstra timer. Aldri noensinne har min sjef bare plutselig lagt på ekstra timer hos noen av mine deltids-kollegaer. Han tar alltid inn nye folk som vil jobbe hvis det skulle være et problem. Ellers blir mine kollegaer spurt om de vil ta på seg en ekstra vakt her og der, men aldri blitt satt opp uten tillatelse. Du bør ta en prat med han og si at du ikke aksepterer å jobbe mer enn de timene som er avtalt i kontrakten. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #3 Skrevet 27. februar 2022 Er det butikkjobb? Da jeg jobbet i butikk, var timene i kontrakten minimum antall timer per uke. Vi kunne altså ikke bli satt opp til å jobbe mindre enn det som sto i kontrakten, men sjefen kunne sette oss opp på flere timer. Jeg hadde kontrakt på 18 timer per uke, men jobbet tilsvarende 80% stilling. Anonymkode: cddbd...489
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 Hva står det konkret i kontrakten din? Det er den som avgjør hvor mye du skal jobbe. Du kan be om ferie, men kan ikke alltid få det når du ønsker det selv. Sjekk hva loven sier om dette. Mener du har krav på x antall uker sammenhengende og at disse skal kunne tas ut mellom mai og september (husker ikke helt nøyaktig tidspunkt). Når det gjelder at du ikke ønsker å jobbe av helsemessige årsaker, så er det legen som er riktig person til å avgjøre om du er arbeidsudyktig. Du får i tilfelle sykemelding. Leder forholder seg til kontrakten din. Står det 40%, så må du jobbe 40%. Men leder kan ikke kreve at du jobber mer. Da må han i tilfelle forespør deg om du kan tenke deg å jobbe utover det som er avtalt i kontrakten. Du kan mao nekte å jobbe mer enn dine avtalte timer. Men de timene som står i kontrakten må du altså jobbe, såfremt du ikke får ferie, søker permisjon, gir egenmelding om sykdom eller får sykemelding. Anonymkode: 9e007...f3d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det butikkjobb? Da jeg jobbet i butikk, var timene i kontrakten minimum antall timer per uke. Vi kunne altså ikke bli satt opp til å jobbe mindre enn det som sto i kontrakten, men sjefen kunne sette oss opp på flere timer. Jeg hadde kontrakt på 18 timer per uke, men jobbet tilsvarende 80% stilling. Anonymkode: cddbd...489 Men er dette lov å gjøre? Anonymkode: 77965...169
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå