MiriamH Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Jeg har en gutt på 2 år, som ikke går selv enda. Han går når han holder oss i hendene og kan gå veldig langt i stua når vi sitter på hver sin ende, så går han maange skritt. Men han kommer aldri på selv å slippe seg eller å reise seg selv opp å gå. Det virker ut som han er litt redd for å gå og for å falle, men han faller riktig hver gang. Han falt stygt med nesen først når han var 16 mnd og etter det så har han mistet lysten på å gå. Noen som vet hvordan vi kan gå frem? Eller skal vi bare vente? Han er helt «med» uten om. Forstår alt, snakker litt(ikke hele setninger, men kan maange ord)
Gjest kruspersilletaco Skrevet 27. februar 2022 #2 Skrevet 27. februar 2022 Har dere trampoline? Hvis han får hoppe mye, blir han sterkere i både bein og rygg, og får bedre balanse. Mine gikk på trampolinen alene, før de gikk på bakken. Der er det trygt å falle også, så får kjent på at det også går bra
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #3 Skrevet 27. februar 2022 Får han oppfølgning fra fysioterapeut på helsestasjon eller andre instanser? Det er IKKE normalt å ikke kunne gå selvstendig i en alder av 2 år, så her ville jeg vært litt på ballen og involvert fastlege og helsestasjonen. Anonymkode: ef877...da6 1 3
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2022 kruspersilletaco skrev (36 minutter siden): Har dere trampoline? Hvis han får hoppe mye, blir han sterkere i både bein og rygg, og får bedre balanse. Mine gikk på trampolinen alene, før de gikk på bakken. Der er det trygt å falle også, så får kjent på at det også går bra Nei, vi har ikke trampoline🙈Men takk for tips😊
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Får han oppfølgning fra fysioterapeut på helsestasjon eller andre instanser? Det er IKKE normalt å ikke kunne gå selvstendig i en alder av 2 år, så her ville jeg vært litt på ballen og involvert fastlege og helsestasjonen. Anonymkode: ef877...da6 Han var hos fysioterapeut når han var 12 og 18 mnd, men nå har fysioterapeuten sakt vi kan komme tilbake når han har begynt å gå. Helsestasjonen har heller ikke vært bekymret.. Men vi har vært hos fastlegen og er henvist til barnelege. Han skal ta blodprøver i morgen😊
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 MiriamH skrev (30 minutter siden): Han var hos fysioterapeut når han var 12 og 18 mnd, men nå har fysioterapeuten sakt vi kan komme tilbake når han har begynt å gå. Helsestasjonen har heller ikke vært bekymret.. Men vi har vært hos fastlegen og er henvist til barnelege. Han skal ta blodprøver i morgen😊 Jeg hadde dratt til en privat fysioterapeut, de tar det gjerne litt mer alvorlig. En venninne hadde også et barn som ikke gikk som toåring, men etter jevnlig behandling hos den private fysioterapeuten lærte barnet hennes å gå mye raskere enn om hun hadde vært avhengig av fysioen på helsestasjonen som bare ga henne noen øvelser og thats it. Anonymkode: ce7fc...924 1
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde dratt til en privat fysioterapeut, de tar det gjerne litt mer alvorlig. En venninne hadde også et barn som ikke gikk som toåring, men etter jevnlig behandling hos den private fysioterapeuten lærte barnet hennes å gå mye raskere enn om hun hadde vært avhengig av fysioen på helsestasjonen som bare ga henne noen øvelser og thats it. Anonymkode: ce7fc...924 Det kan vi prøve. Vi fikk ikke øvelser eller noe hos fysioterapeut. Han sa at han går når han er klar for det, men nå har vi ventet lenge på at han ska gå.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #8 Skrevet 27. februar 2022 Tenker at det er noe diagnose inni bildet, for dette er ikke normalt. Prater han greit? Anonymkode: 2b785...543 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #9 Skrevet 27. februar 2022 Sett deg og barefar på gulvet på hver deres side. Ha armene åpene og la lille gå at og frem ifra og til. Klapp når han gir dere kos og gi masse ros for at han går. Dette hjalp min datter da hun slå seg i nesen og blødde heldigvis var den ikke brekket. Hun fikk så angst av å falle og gå. Men etter en del øvelser så løper hun avgårde 😂 Det hjelepr også å la barnet hoppe leke i sengen ( gå i sengen hjelper med å holde balansen og styrker ryggen beina. Anonymkode: e9cdc...e7a
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #10 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tenker at det er noe diagnose inni bildet, for dette er ikke normalt. Prater han greit? Anonymkode: 2b785...543 Jeg har også tenkt det. Men legen sier hun er sikker på at det ikke er noe, men at barnelegene sa de har lav terskel for å ta inn små barn. Barnehagen heller ser ikke noe som er «unormalt» og de sier det kommer når han er klar. Han er en veldig bedagelig og rolig gutt, så jeg har egentlig slått meg litt til ro med det😊
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #11 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sett deg og barefar på gulvet på hver deres side. Ha armene åpene og la lille gå at og frem ifra og til. Klapp når han gir dere kos og gi masse ros for at han går. Dette hjalp min datter da hun slå seg i nesen og blødde heldigvis var den ikke brekket. Hun fikk så angst av å falle og gå. Men etter en del øvelser så løper hun avgårde 😂 Det hjelepr også å la barnet hoppe leke i sengen ( gå i sengen hjelper med å holde balansen og styrker ryggen beina. Anonymkode: e9cdc...e7a Det gjør vi hver dag. Han går over hele stue gulvet og har full kontroll når han går. Men er bare rart han liksom ikke finner ut å gå selv😅
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #12 Skrevet 27. februar 2022 MiriamH skrev (2 timer siden): Det gjør vi hver dag. Han går over hele stue gulvet og har full kontroll når han går. Men er bare rart han liksom ikke finner ut å gå selv😅 Kan jeg spørre hvilke øvelser dere gjorde?
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #13 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sett deg og barefar på gulvet på hver deres side. Ha armene åpene og la lille gå at og frem ifra og til. Klapp når han gir dere kos og gi masse ros for at han går. Dette hjalp min datter da hun slå seg i nesen og blødde heldigvis var den ikke brekket. Hun fikk så angst av å falle og gå. Men etter en del øvelser så løper hun avgårde 😂 Det hjelepr også å la barnet hoppe leke i sengen ( gå i sengen hjelper med å holde balansen og styrker ryggen beina. Anonymkode: e9cdc...e7a Kan jeg spørre hvilke øvelser dere gjorde?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #14 Skrevet 27. februar 2022 Har dere sjekket syn og hørsel? Mer enn bare vanlig kontroll på helsestasjon? Det kan påvirke når barn går. Også lurt å få en generell helsesjekk for å utelukke fysiske årsaker. Du må kreve å bli tatt på alvor! Anonymkode: 64b68...081
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. februar 2022 #15 Skrevet 27. februar 2022 Alt etter 18 mnd er grunn til å følge opp. Ville definitivt krevd oppfølging av ergoterapeut.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #16 Skrevet 27. februar 2022 MiriamH skrev (4 timer siden): Jeg har også tenkt det. Men legen sier hun er sikker på at det ikke er noe, men at barnelegene sa de har lav terskel for å ta inn små barn. Barnehagen heller ser ikke noe som er «unormalt» og de sier det kommer når han er klar. Han er en veldig bedagelig og rolig gutt, så jeg har egentlig slått meg litt til ro med det😊 Hva sier gutten selv, da? Anonymkode: 2b785...543
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #17 Skrevet 27. februar 2022 WhisperingWind skrev (22 minutter siden): Alt etter 18 mnd er grunn til å følge opp. Ville definitivt krevd oppfølging av ergoterapeut. Det er vel når barnet blir 18 mnd uten å vise tegn til å gå? Slik jeg leser innleggene til TS kan jo barnet å gå, men er redd for å slippe seg/gå alene. Altså er det mest sannsynlig mentalt og ikke fysisk. Hvis det er sånn at barnet ditt faktisk kan gå mange skritt alene, og hverken helsestasjonen eller barnehagen er bekymret hadde jeg tatt det helt med ro, TS. Begge mine var også sene med å slippe seg. Ingenting galt, de var bare redd for å falle. Og når din har historie med et stygt fall tenker jeg at det er helt naturlig at han er skeptisk 🙂 Har han gåvogn? Det har vært fin trening for mine. Anonymkode: 98efe...e15
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. februar 2022 #18 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel når barnet blir 18 mnd uten å vise tegn til å gå? Slik jeg leser innleggene til TS kan jo barnet å gå, men er redd for å slippe seg/gå alene. Altså er det mest sannsynlig mentalt og ikke fysisk. Hvis det er sånn at barnet ditt faktisk kan gå mange skritt alene, og hverken helsestasjonen eller barnehagen er bekymret hadde jeg tatt det helt med ro, TS. Begge mine var også sene med å slippe seg. Ingenting galt, de var bare redd for å falle. Og når din har historie med et stygt fall tenker jeg at det er helt naturlig at han er skeptisk 🙂 Har han gåvogn? Det har vært fin trening for mine. Anonymkode: 98efe...e15 Ja, men nå er han tross alt 2 år. Det er veldig uvanlig. Så ville krevd noe oppfølging for å være på den sikre siden.
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #19 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel når barnet blir 18 mnd uten å vise tegn til å gå? Slik jeg leser innleggene til TS kan jo barnet å gå, men er redd for å slippe seg/gå alene. Altså er det mest sannsynlig mentalt og ikke fysisk. Hvis det er sånn at barnet ditt faktisk kan gå mange skritt alene, og hverken helsestasjonen eller barnehagen er bekymret hadde jeg tatt det helt med ro, TS. Begge mine var også sene med å slippe seg. Ingenting galt, de var bare redd for å falle. Og når din har historie med et stygt fall tenker jeg at det er helt naturlig at han er skeptisk 🙂 Har han gåvogn? Det har vært fin trening for mine. Anonymkode: 98efe...e15 Ja, tror nok flere har misforstått litt her. Han kan gå mange skritt alene, men bare når vi motiverer han til å gå. Han vil liksom ikke slippe seg selv og reise seg opp selv. Men hvis vi spør om han vil slippe og gå bort til oss , så gjer han det. Han er veldig forsiktig av seg og må ha kontroll. Det er jo noen som er senere med å gå enn andre, men han ble nettop 2 år😬 Han har gåvogn ja og springer med den😂Men vi får bare øve mer og høre hva barnelegen sier😊
MiriamH Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #20 Skrevet 27. februar 2022 (endret) WhisperingWind skrev (2 minutter siden): Ja, men nå er han tross alt 2 år. Det er veldig uvanlig. Så ville krevd noe oppfølging for å være på den sikre siden. Vi har fått oppfølgning, men ingen er bekymret. De sier han tar seg god tid og at vi bare må vente til han vil gå selv. Han er en skikkelig aktiv gutt, så jeg er sånn sett ikke veldig bekymret. Endret 27. februar 2022 av MiriamH
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå