Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært 100% sykemeldt i 1,5 mnd nå. det er fortsatt ca. 3,5 mnd igjen til termin. 

Er tvillinggravid og har en del plager. Vondt i bekken, rygg etc (alle stillinger er vonde, må bytte stilling ofte for å slippe unna), jeg har ekstremt lite lungekapasitet og energinivået mitt er veldig varierende. Noen dager er bra, andre dager ligger jeg rett ut. Jeg skal ikke tilbake i jobb før fødsel. 

men jeg merker at jeg begynner å slite. Hver dag er lik, jeg er så lei av å gjøre de samme tingene hver eneste dag. jeg får ikke gått gått tur i skogen med hunden eller samboer, dette er kanskje det jeg savner mest. Det har ikke noe å si at det er sol ute, jeg må sitte inne uansett. Klarer maks en 5 min tur uten bakker. 
prøver å underholde med meg strikking, tv, scrolling. Men er bare så lei! Kroppen er vond og jeg får ikke gjort noen av de tingene som vanligvis gir meg energi og glede. 

Vet at dette er sutrete, og at det er en stor premie i andre enden. Men føler meg bare så langt nede nå. Og jo lengre tid det går jo mer giddalaus føler jeg at jeg blir. 

er det noen som har vært i en lignende situasjon og som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre? Akkurat nå føles tiden frem til fødsel helt uoverkommelig ut.

Anonymkode: aa824...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag avtaler med venner på facetime så du får sosialisert deg. Kanskje gruppevideo med venninnegjengen samtidig? Arranger quiz eller noe på facetime med flere venner.

Kan du kjøre/sitte på bilturer for å se litt annet enn husets vegger? 

Ellers er det vel å se filmer/serier for å få tida til å gå. Lese bøker. Håndarbeid? 

Anonymkode: 521f6...3e3

Skrevet

Du skal være klar over at livet med barn generelt så er hver dag den samme, og du kommer ikke til å få tid til de tingene du egentlig har lyst å gjøre. Så akkurat det kommer ikke til å bli noe bedre før om 8-10år. Helsa kommer seg etter graviditeten dog, men det hjelper lite mot den psykiske påkjenningen det er å ha barn.

Anonymkode: 06ffd...f4b

• Liker 3
Skrevet

Føler med deg, jeg var så kvalm hele svangerskapet hvor all bevegelse gjorde det værre, så måtte bare sitte inne. I ni mnd!

Skjønner ikke hvordan jeg holdt ut og ikke ble deprimert. Ble mye sitting på mobil og pc, og nedtelling, bestilte alt babyting på nett, prøvde å holde meg opptatt med å sette meg inn i nye ting og lese meg opp på baby da det var mitt første barn. 

Anonymkode: 95631...8be

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal være klar over at livet med barn generelt så er hver dag den samme, og du kommer ikke til å få tid til de tingene du egentlig har lyst å gjøre. Så akkurat det kommer ikke til å bli noe bedre før om 8-10år. Helsa kommer seg etter graviditeten dog, men det hjelper lite mot den psykiske påkjenningen det er å ha barn.

Jeg nekter å tro at det å ha barn er tøffere psykisk enn det å være isolert i ni mnd uten å kunne gjøre noe. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Begynn å strikk, og se gode serier fra 2000tallet og ut med typ 6-15 sesonger. Jeg er på Frustrerte Fruer nå, har også sett Criminal Minds og Private Practice. Lillebror har også en solid garderobe med strikkaklær for det første året sitt.

Anonymkode: 59a8b...c77

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynn å strikk, og se gode serier fra 2000tallet og ut med typ 6-15 sesonger. Jeg er på Frustrerte Fruer nå, har også sett Criminal Minds og Private Practice. Lillebror har også en solid garderobe med strikkaklær for det første året sitt.

Anonymkode: 59a8b...c77

Jeg både strikker og ser tv fra før av. Men klarer ikke strikke lenge av gangen da jeg får vondt i kroppen av å sitte i samme stilling. Pluss at jeg blir lei. Både av strikking og tv. Det er ingenting annet som skjer enn strikking, tv, mobil. med  unntak av kontroller på sykehuset og timer hos kiropraktor. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt mørkt... Jeg skjønner godt at HI holder på å gå på veggen med de forutsetningene hun har nå. Jeg holdt selv på å bli gal av å ikke kunne gjøre noe mer aktivt enn å gå fem minutter til butikken og tilbake i slutten av svangerskapet med vondt i bekken og kynnere. Og jeg har aldri følt at det å ha barn innebærer samme følelsen av å stå fast som jeg følte da. Jeg har en partner og familie, så jeg får tid til ting jeg ønsker å prioritere med litt planlegging og innsats. nå ønsker jeg som regel å prioritere tid med ungene, men låst fast er jeg ikke. 

Uansett, HI, skjønner at du synes det er tøft. Fokuser på premien som kommer, invitere venninner på besøk (og be de ta med en pakke kjeks og sette på kaffen selv når de er der). Hør på lydbøker hvis du blir lei av tv. Er det noen spill du liker eller har nostalgisk følelse for? Hadde jeg tenkt på det da jeg var gravid ville jeg kjøpt en Nintendo switch og spilt super Mario, for hvis man er engasjert så flyr tiden. Eller kanskje kjøpt Sims igjen til PCen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med deg. 

Selv har jeg bare enlinger, så mine plager er og var ikke like store og langvarige som dine, men jeg kjenner godt fortvilelsen over å være stuck hjemme.

Har du mulighet til å gå ut? I såfall bør samboer ordne en sitteplass der du kan sitte ute når det er sol, slik at du får sol, frisk luft og andre omgivelser. Godt med klær, puter og tepper er viktig, så du sitter komfortabelt.

Dersom du ikke får oppfølging av fysioterapeut, få det. Da kan du få hjelp til noe fysisk aktivitet du kan utføre, som kan hindre ytterligere forverring av plagene. Bevegelse er veldig viktig, men samtidig er det viktig at du ikke får økte smerter. Finn gjerne en fysioterapeut med spesialisering på kvinnehelse eller graviditet.

Finn noe du kan lære, slik at du får brukt hodet. Det kan være hva som helst, så lenge det interesserer deg. Sett av et par økter til dette hver dag. Pass på å la det bli aktiv læring, med lesing og notater, ikke bare passiv lytting til podcast mens du strikker. Ved å aktiv lære noe nytt unngår du at dagen går bort i ulike tidsfordriv, noe som er uheldig for psyken. 

Når du føler deg litt for mye som en unyttig hvalross, forsøk å finne ting du kan gjøre. Jeg kunne brette klær, dersom de ble brakt til sofaen og etterpå lagt på plass (stakkars mannen fikk kjeft da han våget å brette sokkene sine selv). Jeg kunne gå igjennom skuffene i klesskapet, dersom noen satte dem på senga. Jeg kunne sortere og brette nyvaskede babyklær, og legge dem pent i kommoden. Jeg kunne lage mat, så lenge jeg kunne sitte og hadde god tid.

Anonymkode: c47ff...238

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg pleide å holde konsert ved å stå på balkongen og synge opera! 

Til glede for det og til glede for andre. 

Eventuelt kan du stå på et busstopp eller noe og gjøre dagen litt bedre for andre ved å synge opera! ❤️

legg også ut en hatt så folk kan putte kroner i den og opprett vippseformål, ‘forskjønning av nærmiljøet’ kan du kalle det for. Viktig å blunke også, til alle forbigående, så de får seg en eXtra fin dag og ikke bare en vanlig operafin dag. 

Ta på deg ballettdrakt og Tripp litt rundt,  taaa-daaaaa. 

Anonymkode: d6669...bc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg pleide å holde konsert ved å stå på balkongen og synge opera! 

Til glede for det og til glede for andre. 

Eventuelt kan du stå på et busstopp eller noe og gjøre dagen litt bedre for andre ved å synge opera! ❤️

legg også ut en hatt så folk kan putte kroner i den og opprett vippseformål, ‘forskjønning av nærmiljøet’ kan du kalle det for. Viktig å blunke også, til alle forbigående, så de får seg en eXtra fin dag og ikke bare en vanlig operafin dag. 

Ta på deg ballettdrakt og Tripp litt rundt,  taaa-daaaaa. 

Anonymkode: d6669...bc3

Du tror virkelig en gravid sykmeldt er i stand til dette?

Veldig mange misforstår hva en sykmelding er og når man har krav på det. Ikke rart de misbrukes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har vært 100% sykemeldt i 1,5 mnd nå. det er fortsatt ca. 3,5 mnd igjen til termin. 

Er tvillinggravid og har en del plager. Vondt i bekken, rygg etc (alle stillinger er vonde, må bytte stilling ofte for å slippe unna), jeg har ekstremt lite lungekapasitet og energinivået mitt er veldig varierende. Noen dager er bra, andre dager ligger jeg rett ut. Jeg skal ikke tilbake i jobb før fødsel. 

men jeg merker at jeg begynner å slite. Hver dag er lik, jeg er så lei av å gjøre de samme tingene hver eneste dag. jeg får ikke gått gått tur i skogen med hunden eller samboer, dette er kanskje det jeg savner mest. Det har ikke noe å si at det er sol ute, jeg må sitte inne uansett. Klarer maks en 5 min tur uten bakker. 
prøver å underholde med meg strikking, tv, scrolling. Men er bare så lei! Kroppen er vond og jeg får ikke gjort noen av de tingene som vanligvis gir meg energi og glede. 

Vet at dette er sutrete, og at det er en stor premie i andre enden. Men føler meg bare så langt nede nå. Og jo lengre tid det går jo mer giddalaus føler jeg at jeg blir. 

er det noen som har vært i en lignende situasjon og som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre? Akkurat nå føles tiden frem til fødsel helt uoverkommelig ut.

Kjenner meg sååå igjen🙈🙈hadde 3 barn da å ta meg av, men orket ikke gjøre de vanlige gøye tingen med de heller . Rett og slett helt pyton😖 

Leste endel, når vi flyttet fikk vi badekar så satt i det,satt meg ut å drakk te når våren kom, hadde besøk av de nærmeste vennene. Selv om det var slitsomt så flyttet vi og da ble det mye tanker på hvordan vi skulle ha det i det nye og salg av det gamle så da skjedde det jo litt😂  er til vanlig aktiv med trening og turer ..Så det å få et så lite aktivt liv er jo spesielt. Men så kom det noe godt med, har aldri vært så rolig og bedagelig når babyene har vært små. Er så utrolig deilig å være stresset i. Å så setter jeg så pris på bevegelsen og turene og de små skjønne tvillingene. Er sååå verdt det (syns ikke dethjalp selv at folk så det😂

Skrevet

Kan du sette deg ut i hagen/balkongen? Så får du litt frisk luft, i det minste? 

Jeg hadde også gått på veggen. Jeg syntes det var ille nok å bare klare å vagge veldig korte små turer.

Anonymkode: a171e...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...