Gå til innhold

Barnet mitt fikk 10 000 kr av sin mormor for to år siden, nå krever min bror at hans nyfødte barn får halvparten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at han rent juridisk ikke kan kreve noe som helst, men er det moralsk riktig å gi barnet hans 5000 kr?

Bakgrunn: Moren vår har minstetrygd og lever trangt økonomisk. For to år siden arvet hun 400 000 kr, og det var en sum som først og fremst ble brukt på gjeld. Hun insisterte imidlertid på å gi sitt eneste barnebarn på det tidspunktet, altså mitt barn, 10 000 kr på sparekontoen. Nå har min bror fått sitt første barn, og min mor er ikke i en økonomisk posisjon til å gi ut en slik sum igjen.

Broren min mener vi skal ta 5000 kr fra barnets konto eller betale av egen lomme. Han mener vi uansett sitter så godt i det. Vi har noe bedre råd enn han og samboeren, men dette kommer først og fremst av prioriteringer, bl.a å bo utenfor by. Broren min og samboeren bor i Oslo og leier en leilighet der, mens vi eier en enebolig i litt mer landlige omgivelser. 

Hovedargumentet mitt for å ikke dele disse pengene, er egentlig at vi ikke vet hvor mange barnebarn min mor vil få i fremtiden. Vi har en bror til, og det er vel også sannsynlig at både jeg og førstnevnte bror ønsker mer enn ett barn. Jeg tenker at barna må tåle at livet er litt urettferdig noen ganger. Det var kun mitt barn som var født da mormoren arvet penger, så da var det bare hen som fikk.

Noen tanker?

Anonymkode: 0c6f2...63c

• Liker 30
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Be din mor sette sin sønn på plass.

For øvrig synes jeg dette var en veldig rar måte å prioritere på av din mor. Hun burde selvsagt satt av 10K til hvert av sine andre barn slik at et eventuelt første født barn av disse fikk samme sum. Eller hun burde gitt de to andre 10K samtidig.

Skrevet

Broren din får ta seg en bolle.

Livet er urettferdig. Klart du ikke skal dele av barnets penger. De var en gave. At moren din ikke tenkte langsiktig da får så være, men sånn er det nå bare. Jeg hadde faktisk ikke diskutert dette med broren engang, jeg hadde bare sagt nei.

• Liker 43
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Enig med deg jeg også. Og hva skjer senere da hvis dere eller din bror får flere barn? Hvis de bare skal ha ett barn og dere får en til…burde det ikke ut i fra hans mening blitt delt 10000 på 3 da? Men ut fra hvordan han sikkert tenker og mener livet er så hadde vel han aldri overført sin del av det til deres andre barn. 

Må forresten legge til noe. Vi har et familiemedlem som har gitt noen gode summer til barnet vårt. Her kommer vi til arve den gangen familiemedlemmet går bort og da tenker vi at lik sum som barnet har fått skal settes til side til eventuelt flere barn vi kommer til å få. Slik de har likt på sparekonto. Men det blir jo vår private avgjørelse. Vi blander ikke inn øvrige arvinger i det. Det går selvsagt da av det vi arver og ikke av hva andre skal arve.

Endret av Luckiness
  • Liker 9
Skrevet

Din mor tok et dumt valg her, men det er ikke ditt problem.

Disse 5tusen kan holdes av i fremtidig arveoppgjør om det er viktig.

For en absurd ting å henge seg opp i og lage konflikt av….

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

kan den summen Tråd-starter fikk regnes som forskudd på arv, eller noe ?   

Anonymkode: 3fbd1...f0c

• Liker 1
Skrevet

Dere trenger ikke gi noe til din bror. Kan eventuelt dele disse pengene mellom søsken til deres eget barn. 

Mine barn var i akkurat samme situasjon. Oldemoren delte ut nesten alle pengene sine før hun døde, og eldste stebarnet mitt var eneste som var født på den tiden, og fikk en sum på kontoen. Da samboeren min fikk flere barn, var det hans foreldre som ga samme sum som eldste fikk, og det var det ingen som forventet! Hvis det hadde vært snakk om mye penger, ville nok samboeren min fordelt dem mellom barna sine.. Men tror det var snakk om ca samme som her, og han sa at planen var å spare opp litt ekstra til neste barn, slik at det fikk samme som eldste totalt.

Anonymkode: e28e8...42f

• Liker 3
Skrevet

Dersom du skal dele denne summen med alle eventuelle nye barnebarn, som jo er det eneste riktige dersom du skal følge din brors argumenter, blir det bare styr og lite igjen til slutt. Behold pengene, de var en gave til barnet ditt, og broren din kan ta seg en fastelavensbolle.

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei herregud. Jeg forstår ikke at han kan tenke sånn engang jeg! Mormor ga større gaver til oldebarna da de var en og to, mine er de siste som ble født, og nå med seks oldebarn, har gavene gått fra 1000 til 300. Jeg krever da ikke halvparten av det de andre fikk de 12 årene før jeg fikk barn av den grunn. Får være måte på hvor smålig man skal være. 

• Liker 21
Skrevet (endret)

Det er jo helt urimelig av broren din å forlange at du skal ta 5000kr av ditt barn sin sparekonto pga moren din nå er i en annen økonomisk situasjon enn hun var i før. Hva når bror nr 2 får barn da, skal det på nytt tappes 5000kr fra ditt barn sin konto?

Dette hadde jeg kort og greit sagt nei til. 

Moren deres derimot synes jeg håndterte pengene litt feil. I stedet for å gi barnet ditt 10 000kr så burde hun fordelt lik sum til dere 3 barna, så kunne dere igjen ha valgt å spare pengene til deres barn. Selv om det var bare du som hadde fått barn da så kunne brødrene dine satt pengene på sparekonto 

Endret av skruf
  • Liker 16
Skrevet

Hadde sagt nei? Hva skal dere gjøre om dere får flere barn da eller om han får flere barn? Dette var penger ditt barn fikk. 

Anonymkode: ab0f6...809

• Liker 7
Skrevet

10 000 er jo ikke «bare». Men når man deler det, så er det bare 5 000, og da synes jeg virkelig det er lite å lage bråk om. Her er det barnebarn med ganske stor aldersforskjell, og det har gjort at de har fått helt ulike ting. Vi lever her og nå. Ingen teller.

Anonymkode: 74d29...9cd

• Liker 3
Skrevet

Hadde du/barnet fått 1 mill, hadde jeg forstått han. Kanskje om det var 100 000 også. Men 10 000?

Har dere god råd, hadde jeg kanskje delt for familiefreden. Men da delt i 3, til hver gren av søsken. Rett og slett fordi jeg ikke orker å forholde meg til sånt meningsløst styr.

Har han aldri fått noe som dere andre ikke har fått?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Dette var en pengegave til et barn. Ikke noe med arv å gjøre. 

Nei, du stjeler ikke fra ditt barn til å gi til bror. Om han ikke fatter det er det hans problem. 

Skrevet

En gave barnet har fått som står i en konto i barnets navn? Det står vel ikke foreldre fritt til å disponere? Om ikke juridisk iallefall ikke moralsk. 

• Liker 6
Skrevet

Hva enkelte ikke får vrengt ut av seg….

Gaven var til ditt barn, ikke til fremtidige eventuelle barnebarn. 

Anonymkode: d2657...03c

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
skruf skrev (9 minutter siden):

Det er jo helt urimelig av broren din å forlange at du skal ta 5000kr av ditt barn sin sparekonto pga moren din nå er i en annen økonomisk situasjon enn hun var i før. Hva når bror nr 2 får barn da, skal det på nytt tappes 5000kr fra ditt barn sin konto?

Dette hadde jeg kort og greit sagt nei til. 

Moren deres derimot synes jeg håndterte pengene litt feil. I stedet for å gi barnet ditt 10 000kr så burde hun fordelt lik sum til dere 3 barna, så kunne dere igjen ha valgt å spare pengene til deres barn. Selv om det var bare du som hadde fått barn da så kunne brødrene dine satt pengene på sparekonto 

Vel, de ville brukt pengene og denne broren ville alikevel kommet etter Ts for penger. Han trenger 5000kr for en grunn og det er ikke for å sette på ungens konto. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...