Gå til innhold

Straffbart å vevre seg for krig i Ukraina?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på nyhetene Ukraina ønsker fremmedlegionærer fra alle land velkommen til Ukraina for å kjempe mot Russland. 
Om jeg verver meg regner jeg med det ikke er straffbart? I og med det ikke er snakk om å tilslutte seg en terrororganisasjon. 

Anonymkode: 6b57a...280

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste en artikkel på forsvarsnytt at det ikke straffbart 

Anonymkode: 2e48f...f4f

• Liker 2
Skrevet

Nei, er ikke straffbart med mindre det skulle snu, og Norge og Ukraina går i krig. Da er det straffbart å være på motsatt side av Norge, og å delta i handlinger mot norske/NATO-styrker.  Var en artikkel om det på NRK i går eller på fredag. 

Anonymkode: 68961...784

Skrevet

Det er ikke straffbart så fremt du ikke ifører deg den norske uniformen. Det er nok derimot ikke særlig lurt, det finnes andre måter å bidra på.

Skrevet

Det ligger en artikkel ute om det, husker ikke hvor. Det er ikke straffbart så lenge det ikke er terrororganisasjon eller du kjemper i Norges uniform - du må verve deg i den ukrainske hæren og bruke deres uniform/flagg.

• Liker 1
Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Det er ikke straffbart så fremt du ikke ifører deg den norske uniformen. Det er nok derimot ikke særlig lurt, det finnes andre måter å bidra på.

Det har blitt anmodet om å «tenke seg nøye om».

• Liker 1
Skrevet
Sveva skrev (3 minutter siden):

Kunne seriøst vervet meg. Jeg har førstegangstjeneste i militæret i Norge. Om det så skulle være det siste jeg skulle gjøre her i livet har jeg lyst til å gå ned med flagget til topps. Så har jeg gjort noe nyttig i livet mitt. 

• Liker 2
Skrevet
Sveva skrev (9 minutter siden):

Det kom vel fra en mann som ville vært den første til å gjemme seg i bunkeren hvis dritten traff vifta.. Ingen grunn til å høre på slikt. 

Det er fritt frem for å kjempe i denne kampen, men la den norske uniformen ligge hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

Tipper det er straffbart for en russer. ;)

Anonymkode: 4a359...e41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kunne seriøst vervet meg. Jeg har førstegangstjeneste i militæret i Norge. Om det så skulle være det siste jeg skulle gjøre her i livet har jeg lyst til å gå ned med flagget til topps. Så har jeg gjort noe nyttig i livet mitt. 

Ja, du står fritt til å gjøre det, iom at det ikke er straffbart. Det har en verdi å kjempe for demokrati og frihet, selv om krig i seg selv er meningsløst. Men ja, jeg ville ha tenkt meg nøye om på forhånd, synes ikke det er dumt å gjøre det.

Skrevet
Oppgitt78 skrev (7 minutter siden):

Det kom vel fra en mann som ville vært den første til å gjemme seg i bunkeren hvis dritten traff vifta.. Ingen grunn til å høre på slikt. 

Det er fritt frem for å kjempe i denne kampen, men la den norske uniformen ligge hjemme. 

Mulig det, men jeg personlig synes ikke det å tenke seg godt om før man evt drar ut i en de facto krig er så dumt.

Men ja, det er fritt frem så lenge man lar norsk uniform ligge igjen hjemme.

Skrevet

Hvis Støre offesielt sender koordinerte norske styrker for å bidra, så slipper vi at enkeltstakkarer med for mye empati drar ned og blir drept alene. 

Kom nå for faen igjen! 

Anonymkode: 6059f...947

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ukraina og verden setter nok pris på alle som vil hjelpe til. 

Anonymkode: 3b47b...a27

• Liker 1
Skrevet

Ukraina er ikke en terrororganisasjon og det er heller ikke en gjeng med sinnssyke islamister så det er selvfølgelig ikke ulovlig å kjempe for det ukrainske folket. 

Anonymkode: ba3aa...3c6

• Liker 1
Skrevet

Sjelden og rå mulighet til å delta i ekte krig! En drøm mange har, og nå kan man faktisk fly ikke så alt for langt, få automatvåpen og være rambo - lovlig!!

Anonymkode: c9ca0...e08

Skrevet

har privatpersoner egentlig noe særlig å "bidra" med i det hele tatt da?       

er reiser man bare for å bli kanonføde, liksom...      

Anonymkode: fe8f8...984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...