Gå til innhold

Angst og depresjon plutselig nesten borte! Kan det være pga kostholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er helt fantastisk! Har egentlig i lang tid slitt med depresjoner og angst daglig, spist helt «normalt», litt lite grønnsaker og frukt, mye stillesitting og junk food innimellom. Det har satt dine spor på kroppen og jeg har sikkert gått opp 15 kg siden ifjor.. Så for en uke siden bestemte jeg meg for å ta grep og endre kostholdet og begynne å gå turer (har desverre ikke råd til treningssenter). Spiser MASSE grønnsaker, grønne salater, kylling, fisk etc. og drikker kun vann. Jeg er plutselig ikke nedfor lenger og angsten er nesten borte. Legen anbefalte meg å begynne på antidepressiva men nå ser jeg ikke poenget med det. Jeg er plutselig nesten glad hele tiden og full av energi og livslyst.

Er det flere som har lignende erfaring? At kosthold og trening kan hjelpe på psykiske plager?

Anonymkode: 05f79...917

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trening og kosthold er behandlingstiltak nr. 1 når det kommer til angst og depresjon. Det bør man prøve før man tyr til medisiner. For noen er det det som skal til. For andre er det behov for også medisiner og samtaleterapi. Ikke noe galt i det. Noen trenger medisin for å klare å komme i gang med tur og kosthold, men uansett så bør alle deprimerte strebe etter å ha kosthold, aktivitet og hvile på plass. 

Ingen blir frisk av å ligge på sofaen. 

Jeg sliter mye med depresjon selv og er veldig opptatt av å komme meg ut. Å gå tur er vel omtrent det siste jeg mister før det ikke er noe liv igjen i meg fordi jeg vet hvor viktig det er. Falt ut av tur, trening og kosthold for noen uker siden og ble veldig suicidal. Ble innlagt og der er alltid det å komme seg ut i frisk luft, spise regelmessig og få hjelp med søvn noe av det viktigste. Får jo samtaler også og det er det mye hjelp i, men å få hjelp og push til å komme i gang igjen er noe av det viktigste. Slik at jeg kan fortsette med det hjemme. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Absolutt! 

Anonymkode: 3be5f...ad1

Skrevet

Men hjelper det hvis man er ensom og sliter økonomisk?

Anonymkode: 95fa9...866

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er helt fantastisk! Har egentlig i lang tid slitt med depresjoner og angst daglig, spist helt «normalt», litt lite grønnsaker og frukt, mye stillesitting og junk food innimellom. Det har satt dine spor på kroppen og jeg har sikkert gått opp 15 kg siden ifjor.. Så for en uke siden bestemte jeg meg for å ta grep og endre kostholdet og begynne å gå turer (har desverre ikke råd til treningssenter). Spiser MASSE grønnsaker, grønne salater, kylling, fisk etc. og drikker kun vann. Jeg er plutselig ikke nedfor lenger og angsten er nesten borte. Legen anbefalte meg å begynne på antidepressiva men nå ser jeg ikke poenget med det. Jeg er plutselig nesten glad hele tiden og full av energi og livslyst.

Er det flere som har lignende erfaring? At kosthold og trening kan hjelpe på psykiske plager?

Energi og oppturer etter depresjon. Har du hatt sånne svingninger før? Sover du normalt? 

Anonymkode: 87c59...d96

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er helt sikkert at det har noe å si. Jo verre man føler seg jo mer lettvint, fet og kaloririk mat velges. 

Feks kan jeg relatere til det selv: følte meg fin, trente, ble fornøyd med meg selv, følte meg lett i kroppen, energisk psykisk og hadde mindre psykiske plager. Så kom skade nr 1. Ved godt mot kom jeg igang igjen. Tilbakefall. Slik gikk sirkelen flere ganger med igangsetting og tilbakefall. Så begrenset skaden nesten all trening og jeg kunne bevege meg lite. Kostholdet gikk helt skjevt, jeg orket ikke engasjere meg. Maten ble enkel og usunn. Spiser også uten å være sulten. Mat er trøst. Skade nr 2 begrenset det enda mer. 

Jeg VET at jeg må bevege meg det jeg kan. Jeg VET at ferdigmat, estoffer, hvitt mel og melkesukker gjør meg Depressiv. Men jeg orker ikke engasjere meg. Likevel sitter jeg å vet dette. Har blitt medisinfri og går litt tur. Det er bare så vanskelig å bli engasjert i kostholdet. 

Anonymkode: 35117...d62

Skrevet

Tja, er vel ikke så viktig om det er placebo eller ikke.

Men til forskjell fra før så har du nå et prosjekt for å føle deg bedre, og du er mer aktiv.

Begge deler har positiv effekt på angst og depresjon, men vil ikke gjøre særlig mange friske uten videre nei.

Men det er en viktig byggestein på veien - det er det.

Man får ikke angst/depresjon av å spise helt normalt og noe usunt innimellom

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg sliter med begge deler og ja det hjelper. Sammenlignet med å bare ligge på sofaen. At noe hjelper betyr ikke at man blir frisk av det. Det kan like gjerne være at man unngår å bli ennå verre. 

Jeg har "svart belte" i depresjon og kosthold og fysisk aktivitet har vært mer viktig enn medisiner. Jeg har reagert negativt på de fleste medisiner med alt fra hypomani til negativ endring i personlighet. Det gjør jeg derimot ikke med tur, trening og kosthold. Men det kan føles som å bestige et fjell. Noen perioder er det mer enn nok å gå en tur på 10-15 min, og selv det kjennes som å bestige et fjell. Men man hviler seg ikke ut av en depresjon. Man må både jobbe og hvile. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Jeg sliter med begge deler og ja det hjelper. Sammenlignet med å bare ligge på sofaen. At noe hjelper betyr ikke at man blir frisk av det. Det kan like gjerne være at man unngår å bli ennå verre. 

Jeg har "svart belte" i depresjon og kosthold og fysisk aktivitet har vært mer viktig enn medisiner. Jeg har reagert negativt på de fleste medisiner med alt fra hypomani til negativ endring i personlighet. Det gjør jeg derimot ikke med tur, trening og kosthold. Men det kan føles som å bestige et fjell. Noen perioder er det mer enn nok å gå en tur på 10-15 min, og selv det kjennes som å bestige et fjell. Men man hviler seg ikke ut av en depresjon. 

Alle er forskjellige.  Det er svært dumt å hevde fasiten slik du gjør.

For meg er det bedre å være inne. Turer i frisk luft gjør meg bare verre. Sollys tar knekken på meg.

Vær forsiktig med å si at du vet hva som hjelper alle - det gjør du ikke. 

Anonymkode: fafba...9b9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alle er forskjellige.  Det er svært dumt å hevde fasiten slik du gjør.

For meg er det bedre å være inne. Turer i frisk luft gjør meg bare verre. Sollys tar knekken på meg.

Vær forsiktig med å si at du vet hva som hjelper alle - det gjør du ikke. 

Jeg har ikke sagt at det fungerer for _alle_, men all forskning viser at det fungerer/er bra for de fleste. 

Jeg kommer ikke til å være forsiktig med å si at aktivitet og sunt kosthold er viktig i kampen mot angst og depresjon. 

Selv blir jeg overhodet ikke frisk av det, og jeg har et konstant tankekjør når jeg er ute. Men jeg blir verre av å ikke gjøre det. 

• Hjerte 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at det fungerer for _alle_, men all forskning viser at det fungerer/er bra for de fleste. 

Jeg kommer ikke til å være forsiktig med å si at aktivitet og sunt kosthold er viktig i kampen mot angst og depresjon. 

Selv blir jeg overhodet ikke frisk av det, og jeg har et konstant tankekjør når jeg er ute. Men jeg blir verre av å ikke gjøre det. 

Bra for deg. Men du kan ikke si at dette hjelper for alle.

Skrevet

Forskning viser jo at livsstilstiltak som kostomlegging og trening/aktivitet for en del har like god eller bedre effekt enn medisiner. Så det høres ikke så rart ut :)

Anonymkode: 55b36...f60

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bra for deg. Men du kan ikke si at dette hjelper for alle.

Jeg har ikke sagt at det hjelper for alle, så jeg skjønner ikke problemet ditt. Jeg svarte TS rundt om trening og kosthold faktisk hjelper. Og ja, i de fleste tilfeller så gjør det det. Så er det viktig å huske på at for noen hjelper det i form av å unngå forverring. For noen hjelper det så mye at de blir frisk. Jeg er i førstnevnte. Altså det hjelper mot forverring, men likevel har jeg perioder med forverring hvert år. For meg er det ingen stor vidunderkur, men jeg klarer likevel å se at det er viktig for meg. 

De aller fleste har nytte av trening og kosthold. Noen av de som sier at de ikke har det, ser det bare ikke selv, og en liten andel der igjen har det kanskje ikke i det hele tatt på noen som helst måte. Men den gruppen er liten og ikke relevant når man snakker på generelt grunnlag. 

• Hjerte 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (9 minutter siden):

De aller fleste har nytte av trening og kosthold. Noen av de som sier at de ikke har det, ser det bare ikke selv,

Dette er den typen uttalelser du burde la være å komme med. 

Du er ikke lege.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er den typen uttalelser du burde la være å komme med. 

Du er ikke lege.

Du tar deg fryktelig nær av ting. Jeg har slitt med depresjoner i 20 år og jeg har vært på utallige "undervisninger" rettet mot depresjon, x antall grupper osv. I tillegg til min egen erfaring. 

At noen påstår ingenting hjelper, men at de egentlig tar feil er det ikke tvil om. Å mene at ingenting hjelper, å ikke orke osv er ganske typisk depresjon. 

Og jeg sier ikke at det er sånn for ALLE! Men å prøve å ha orden på kosthold og aktivitet er faktisk veldig viktig. 

Noe mer enn det har jeg ikke å si. Noen føler det er så tungt å ta tak i livet sitt at de sier heller bare at ingenting funker. Det er depresjonen som snakker. Har tenkt, følt og sagt lignende ting. Disse trenger hjelp til å motiveres. Ikke at noen bare sier at nei, det hjelper ikke for alle. 

Selvsagt hjelper det ikke for alle, men alle bør forsøke. Jeg blir som sagt ikke frisk av dette selv, så åpenbart vet jeg at det ikke gjelder alle.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er bare en måte å finne ut det på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...