Gå til innhold

5.5 åring som plutselig våkner tidlig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 6 år har i perioder våknet tidlig.. Men nå tar det kaka.

Til han var 3 år gammel våknet han mellom 4.30 og 5 hver morgen. Så bedret det seg en god stund. 

Vi har gode leggerutiner, han får nok stimuli ila dagen og ingen "belønning" i form av oppmerksomhet eller service når han våkner før det er morgen. Han er tydelig ikke uthvilt når han nå våkner før 5 igjen. De siste årene har han sovet fra 19.30ish til 06.15ish og det har fungert bra for han.

Han har en lampe som viser når det er morgen, og den har han hatt lenge.. Men de siste ukene sitter han i senga og roper og spør når det er morgen.. sier han ikke får sove og generelt sett holder leven så han vekker hele huset.

Jeg er så frustrert, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Alle gamle triks er nytteløst. Hjelp?

Anonymkode: d3b2b...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnet er seks år er barnet stort nok til å bli irrettesatt av å roper midt på natta.

Anonymkode: d0ad3...6c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når barnet er seks år er barnet stort nok til å bli irrettesatt av å roper midt på natta.

Anonymkode: d0ad3...6c8

Ja og det blir han. Han får streng beskjed om å legge seg å hvile, eller stille lese en bok på rommet sitt, frem til klokka er 06.00. Men jeg kan ikke fysisk kneble han? Han roper okke som. Selv etter dager med inndragning av pad og andre goder.

Skrevet

Har dere vinterferie? Har samme problem her, våkner tidligere nå i vinterferien enn på hverdager. Våkner plutselig i 5-6tiden. 

Anonymkode: 2484b...572

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gutten min på snart 6 år har i perioder våknet tidlig.. Men nå tar det kaka.

Til han var 3 år gammel våknet han mellom 4.30 og 5 hver morgen. Så bedret det seg en god stund. 

Vi har gode leggerutiner, han får nok stimuli ila dagen og ingen "belønning" i form av oppmerksomhet eller service når han våkner før det er morgen. Han er tydelig ikke uthvilt når han nå våkner før 5 igjen. De siste årene har han sovet fra 19.30ish til 06.15ish og det har fungert bra for han.

Han har en lampe som viser når det er morgen, og den har han hatt lenge.. Men de siste ukene sitter han i senga og roper og spør når det er morgen.. sier han ikke får sove og generelt sett holder leven så han vekker hele huset.

Jeg er så frustrert, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Alle gamle triks er nytteløst. Hjelp?

da hadde jeg sagt det var fortsatt natta

Anonymkode: f29ec...c6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har dere vinterferie? Har samme problem her, våkner tidligere nå i vinterferien enn på hverdager. Våkner plutselig i 5-6tiden. 

Anonymkode: 2484b...572

Hva kan være grunnen til dette? Mindre stimuli?

Anonymkode: e4ae3...64f

Skrevet

Ta det opp med han på dagtid. At det er folkeskikk å ikke vekke andre på natta. Hvis han vil spørre om noe, så må han gå til rommet ditt og spørre stille, så ikke han vekker andre. Og ta opp at han jo vet at klokka lyser når det er morgen. 

Finn feks. frem en bok han kan ha liggende på nattbordet, si til han at hvis han våkner veldig tidlig før klokka lyser "morgen", så kan han lese stille i den. Men altså, poenget er, ta det opp med han på dagtid. Si til han at nå må du snakke med han litt, og ta det opp på en skikkelig måte når ingen av dere er trøtte/irriterte. 

Anonymkode: aaf61...084

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

da hadde jeg sagt det var fortsatt natta

Anonymkode: f29ec...c6c

Du tror jeg skriver her for råd, uten å ha fortalt han at det er natta?? Når han roper, går jeg inn å sier, det er natt, vi andre skal sove. Du ser på lampa di når det er morgen. Dette hat vi gjort siden starten, og det har funket fint frem til nå. Men nå han fortsetter å rope, springe ut av rommet og vekker alle. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tror jeg skriver her for råd, uten å ha fortalt han at det er natta?? Når han roper, går jeg inn å sier, det er natt, vi andre skal sove. Du ser på lampa di når det er morgen. Dette hat vi gjort siden starten, og det har funket fint frem til nå. Men nå han fortsetter å rope, springe ut av rommet og vekker alle. 

Ikke lov å gå ut av rommet før lampen visen «morgen» 

er det en aktivitet han gleder seg til, så hadde jeg sagt- du får ikke få på XX for du var ute av rommet på natten og vekte alle. 
Og så forsette bestemt, XX kan ikke komme over for du var ute av rommet når det var natt. 
kanskje det hjelper å være konsekvent med at oppførselen har negative kontekstenes ?

Anonymkode: 236d1...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...