AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Hei! ☺️ Jeg er fulltidsstudent og har en 25% fast stilling i bolig. Utover det jobber mye tilkalling, men kan ikke ta en høyere stillingsprosent pga. studier. Arbeidsmengden vil jeg si tilsvarer en 100% stilling. Jeg har et par spørsmål i forhold til dette. Jeg planlegger å bli gravid denne høsten mens jeg fortsatt studerer, slik at barnet blir født rett etter jeg er ferdig utdannet (forutsett at mye klaffer). Da kan jeg være hjemme med baby i en periode mens jeg får både foreldrepenger og foreldrestipend. Men hva har jeg egentlig krav på av foreldrepenger? Jeg har lest at foreldrepengene regnes ut fra de siste 3 mnd. før man går ut i permisjon. Jeg ser på det som en potensiell risiko at jeg enten kommer til å sykemeldes eller ikke orke å jobbe så mye som jeg gjør nå så langt ute i svangerskapet, og da har jeg plutselig ikke krav på så mye penger mer. Finnes det noen "vei rundt" disse reglene? Kan jeg for eksempel jobbe ræva av meg i en periode, for så å sykemelde meg og fortsatt ha krav på gjennomsnittslønnen fra månedene før jeg ble sykemeldt? Fortell meg gjerne hvordan dere løste det økonomisk hvis dere fikk barn som studenter 😀 Anonymkode: 33223...4b7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! ☺️ Jeg er fulltidsstudent og har en 25% fast stilling i bolig. Utover det jobber mye tilkalling, men kan ikke ta en høyere stillingsprosent pga. studier. Arbeidsmengden vil jeg si tilsvarer en 100% stilling. Jeg har et par spørsmål i forhold til dette. Jeg planlegger å bli gravid denne høsten mens jeg fortsatt studerer, slik at barnet blir født rett etter jeg er ferdig utdannet (forutsett at mye klaffer). Da kan jeg være hjemme med baby i en periode mens jeg får både foreldrepenger og foreldrestipend. Men hva har jeg egentlig krav på av foreldrepenger? Jeg har lest at foreldrepengene regnes ut fra de siste 3 mnd. før man går ut i permisjon. Jeg ser på det som en potensiell risiko at jeg enten kommer til å sykemeldes eller ikke orke å jobbe så mye som jeg gjør nå så langt ute i svangerskapet, og da har jeg plutselig ikke krav på så mye penger mer. Finnes det noen "vei rundt" disse reglene? Kan jeg for eksempel jobbe ræva av meg i en periode, for så å sykemelde meg og fortsatt ha krav på gjennomsnittslønnen fra månedene før jeg ble sykemeldt? Fortell meg gjerne hvordan dere løste det økonomisk hvis dere fikk barn som studenter 😀 Anonymkode: 33223...4b7 Hvis du planlegger å ikke orke å jobbe eller å sykemelde deg om et år, så bør du ikke få barn. Man burde ikke utnytte systemet. Å bære gravid er ingen sykdom! Anonymkode: 5a915...851
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du planlegger å ikke orke å jobbe eller å sykemelde deg om et år, så bør du ikke få barn. Man burde ikke utnytte systemet. Å bære gravid er ingen sykdom! Anonymkode: 5a915...851 Åherregud spar deg. Alle kan bli sykemeldte under en graviditet av ulike grunner, dette kan man ikke planlegge. Gå å gnål et annet sted. Anonymkode: 67dd7...508 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åherregud spar deg. Alle kan bli sykemeldte under en graviditet av ulike grunner, dette kan man ikke planlegge. Gå å gnål et annet sted. Anonymkode: 67dd7...508 Håper enkelte regler blir endret etter slike tråder. Alle kan bli sykemeldte, men ts planlegger sykemeldingen sin for å få penger før hun er gravid. Skittkasting finnes det sikkert egne forum for. Anonymkode: 5a915...851
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Håper enkelte regler blir endret etter slike tråder. Alle kan bli sykemeldte, men ts planlegger sykemeldingen sin for å få penger før hun er gravid. Skittkasting finnes det sikkert egne forum for. Anonymkode: 5a915...851 TS: Jeg planlegger jo selvfølgelig ikke å sykemeldes. Dummeste jeg har hørt. Men jeg jobber i en bolig med brukere som utagerer, mange tunge løft osv. så jeg prøver å være forberedt på hvordan jeg skal sikre meg økonomisk DERSOM jeg av ulike grunner ikke kan jobbe like mye som jeg gjør i dag (hvilket jeg har sett skje med flere kolleger). Det siste året har jeg jobbet overtid ved siden av studiet hver eneste mnd, så jeg vil på ingen måte si at jeg prøver å snylte på systemet. Jeg er heller ute etter de utbetalingene jeg mener jeg har krav på. 😤 Ulempen her er jo at jeg jobber tilkalling og derfor har få rettigheter. Anonymkode: 33223...4b7 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 Hei! Jeg er også gravid og er sykemeldt, har termin i april. Ikke hør på de andre når de sier at graviditet er ikke et sykdom osv. Det er ikke et sykdom for sure, men du kan bli kjempe dårlig av de symptomene som du kan få underveis. Det avhenger veldig mye av jobben du har. Jeg hadde det klart å jobbe om jeg hadde en kontorjobb, men siden jeg har hatt en tung-krevende jobb da måtte jeg sykemelde meg. Det er masse ting som kan skje under graviditeten og det er kjempe viktig å planlegge litt på forhånd, spesielt økonomisk sett. Jeg var også student når jeg ble gravid, har en 18% stilling, men har jobbet masse ekstravakter. Dette har gjort det alltid, ikke bare før jeg sykemeldte meg. Når de regner foreldrepengergrunnlag ser de på inntekt som du har hatt de siste 3 måneder og sykepenger er en del av dem. For eksempel jeg ble sykemeldt i januar, fått sykepenger i januar, februar og mars. Da regner de dette med i grunnlag for foreldrepenger når babyen kommer i april. Husk bare at for å få foreldrepenger du må være i arbeid minst 6 av 10 måneder før fødsel, det er det jeg forstod. Jeg har lest at Nav kunne se også på årsinntekten din og kan «se» om du har jobbet mere enn du pleier de siste 3 måneder. Dette er jeg ikke sikker på, og det var ikke mitt tilfelle. Så anbefaler at du undersøker dette litt anngående lånekasse da får du foreldrestipend men da må du få barn etter et visst tidsrom etter du er fullført studiet. Du kan sjekke på lånekasse. Lykke til👍🏼 Anonymkode: c7ac3...e34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå