Gå til innhold

Problemstilling: hva kan jeg som lærer si om krigen i Ukraina?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite dilemma. Jeg er lærer og har en russisk elev. Da russland angrep Ukraina var selvfølgelig en stor del av elevene opptatt av dette og hadde behov for å snakke om det. Jeg svarte så godt jeg kunne (uten å si så mye om hva jeg personlig synes om konflikten). Den russiske eleven så ikke ut til å bry seg nevneverdig om at temaet ble tatt opp, og deltok også selv litt i samtalen.
På slutten av dagen fikk jeg tilbakemelding fra foresatte til den russiske eleven om at eleven hadde tatt dette ille opp, og de ba meg om å ikke snakke om dette i timene av respekt for at det er snakk om deres hjemland.

Jeg fikk skikkelig vondt i magen og kunne jo ikke annet enn å beklage, men gjorde jeg noe galt? burde jeg som lærer ha dysset ned samtalen og nektet elevene å snakke om temaet? Er krigen et ikke-tema og forbudt å snakke om når en elev er russisk? Hvordan håndterer jeg i såfall det når de andre elevene har behov for å lufte tankene sine rundt det som skjer?
Hva tenker dere andre lærere (og ikke lærere)?

Anonymkode: e88cb...574

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærer her. Nei, du gjorde ikke noe galt med å snakke om dette i timene! Viktig tema å opplyse om når elevene er opptatt av det, og ellers også slik at elevene får rett informasjon om hva som foregår. Finnes nok mange redde barn nå, som plukker opp bruddstykker av informasjon her og der, misforstår og blir mer bekymret enn hva som er nødvendig. Hvilket trinn er dette? Samtidig tenker jeg at jeg ville vist ekstra omsyn til denne russiske eleven, med å ha snakket med han om det på forhånd eller i etterkant, om du ikke hadde anledning til å gjøre det før. Selv ville jeg «beklaget» at eleven ble «støtt» av samtalen og at du ser du kunne angrepet det på en annen måte i forkant/etterkant, men fortsatt med å snakke om tema, samt informert foreldrene til denne eleven om hvorfor du velger å gjøre det slik. Samtidig ville jeg hatt fokus på å informere elevene om at krigen som nå foregår ikke er «russerene» sin krig og at de aller fleste som bor i russland ikke ønsker denne krigen -tilpasset alderen til elevene. Tenker at det er viktig for at eleven ikke opplever å ha skyldfølelse for det som nå skjer og at medelevene også forstår litt mer hvordan det henger sammen med styresettet de har i Russland. 

Anonymkode: 1d635...ac2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Russiske foreldre kan ikke drive å holde sensur på den måten! Må være måte på.. men selvfølgelig understreke at dette er Putin sin feil at det er krig, ikke russere generelt, og at de ikke har demokrati som vi har. 

Anonymkode: e10fe...211

• Liker 12
Skrevet

Takk for svar, begge!

Dette er elever på mellomtrinnet, og jeg tror overhodet ikke noen av de andre elevene tenkte på at den ene eleven er russisk. Eleven er i mine øyne som norsk å regne, og det tror jeg de andre elevene også tenker. Det var ingen som snakket om "russerne", bare at Putin har gjort dette. De legger skylda hos ham.

Sjansen er stor for at de synes dette er vondt og vanskelig fordi landslederen deres har tatt et så grusomt valg , og nærmest dummer ut hele den russiske befolkningen, men jeg vet jo ikke sikkert. Det kan jo hende at foreldrene er patriotiske og ikke ønsker at barnet deres skal utsettes for kritikk av Putin. Hvem vet.

Jeg tenker å ta dette opp med rektor og høre hva ledelsen mener er riktig måte å gripe dette an på. Jeg føler jeg har et veldig godt forhold til foreldrene til den russiske eleven, så jeg er faktisk også litt redd for å tråkke dem på tærne. Jeg som lærer skal jo ikke mene så mye om politikk og religion, da det fort kan oppfattes som propaganda, men jeg må samtidig være en trygg voksen som kan gi elevene mest mulig korrekt info om det som skjer.

Dette er vanskelig. Tenker jeg tar det opp med ledelsen for å ha mitt mest mulig på det tørre.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar, begge!

Dette er elever på mellomtrinnet, og jeg tror overhodet ikke noen av de andre elevene tenkte på at den ene eleven er russisk. Eleven er i mine øyne som norsk å regne, og det tror jeg de andre elevene også tenker. Det var ingen som snakket om "russerne", bare at Putin har gjort dette. De legger skylda hos ham.

Sjansen er stor for at de synes dette er vondt og vanskelig fordi landslederen deres har tatt et så grusomt valg , og nærmest dummer ut hele den russiske befolkningen, men jeg vet jo ikke sikkert. Det kan jo hende at foreldrene er patriotiske og ikke ønsker at barnet deres skal utsettes for kritikk av Putin. Hvem vet.

Jeg tenker å ta dette opp med rektor og høre hva ledelsen mener er riktig måte å gripe dette an på. Jeg føler jeg har et veldig godt forhold til foreldrene til den russiske eleven, så jeg er faktisk også litt redd for å tråkke dem på tærne. Jeg som lærer skal jo ikke mene så mye om politikk og religion, da det fort kan oppfattes som propaganda, men jeg må samtidig være en trygg voksen som kan gi elevene mest mulig korrekt info om det som skjer.

Dette er vanskelig. Tenker jeg tar det opp med ledelsen for å ha mitt mest mulig på det tørre.

Sikkert lurt å ta det med ledelsen ja. Og om det skjer igjen så kanskje de kan snakke med dem i stedet for at du gjør det.

Sånn du skreiv HI så er det ikke sikkert eleven ble så krenka heller, men at han fortalte om det og at foreldrene ble det. Men du kan jo prate med eleven på tomannshånd og høre hva han tenker om saken. Han føler nok uansett en russisk tilknytning selv om du ser på han som norsk da, så det er jo greit å tenke på. 

Anonymkode: e10fe...211

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jaha. Og hvorfor sitter disse foreldrene her i trygge Norge, og ikke i Russland dersom Putin er den store helten deres?

Dette krenkelseshysteriet begynner å anta vanvittige dimensjoner, og hadde jeg vært lærer, ville disse stakkars, krenkede foreldrene få høre noen velvalgte ord om betydningen av ordet "krig" og bombing av sivile; i visse tilfeller er det best å ti stille - noe som er akkurat det riktige å gjøre nå hvis man føler seg krenket av fakta om krigen i Ukraina.

Når mennesker mister livet og folk i natt må søke ly i undergrunnen for ikke å bli utsatt for bomberegnet i Kyiv, er det ikke tid til å diskutere om man føler seg krenket; det er snakk om krig, og krig er blodig alvor.

ukrayna_chuhuiv_apartman_bombardiman_wol

FMbCs4GXwAElveT?format=jpg&name=4096x409

14603243.jpg?imageId=14603243&x=0&y=0&cr

3782490_noscale_1y6ahX_d18fCz.jpg

V7JY527XIZJDDI567EXUHWWJLI.jpg

qfcFqVeu?format=jpg&name=4096x4096

Endret av - Brian
  • Liker 3
Skrevet

På vår jobb fikk vi beskjed om å ikke snakke om denne situasjonen av hensyn til våre russiske og ukrainske kollegaer. Det forstår jeg. Når vi snakker, merker man at mange ikke skiller mellom Putin og vanlige russere. De sistnevnte fortjener ikke hets. 

Anonymkode: fc919...19c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På vår jobb fikk vi beskjed om å ikke snakke om denne situasjonen av hensyn til våre russiske og ukrainske kollegaer. Det forstår jeg. Når vi snakker, merker man at mange ikke skiller mellom Putin og vanlige russere. De sistnevnte fortjener ikke hets. 

hvorfor ikke ? Putin hadde ikke vært president om han ikke hadde russere som støttet han. 

Anonymkode: be6b8...6bc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvorfor ikke ? Putin hadde ikke vært president om han ikke hadde russere som støttet han. 

Anonymkode: be6b8...6bc

Haha, han velger jo seg selv. Folk har ingen reelt valg der. 
Jeg forteller hvordan ting er på arbeidsplassen min og sier at jeg er enig i avgjørelsen. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg er skremt! Hva har skjedd med lærere og nordmenn generelt? Er vi verdens mest konfliktskye folkeslag? Folk drepes for fote, og det du er redd for er å tråkke foreldre på tærne??

Anonymkode: 06420...951

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, avsporing og sitering av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er skremt! Hva har skjedd med lærere og nordmenn generelt? Er vi verdens mest konfliktskye folkeslag? Folk drepes for fote, og det du er redd for er å tråkke foreldre på tærne??

Det hviler et stort og tungt spøkelse over lærere som heter paragraf 9A.

Hvilken som helst lærer kan når som helst bli beskyldt for å mobbe eller trakassere en elev, hvis eleven (eller foreldrene) føler seg mobbet eller trakassert så er det slik - punktum. Så det er ikke rart i det hele tatt at lærere bukker og skvetter hvis elever eller foreldre føler seg støtt eller tråkket på - konsekvensene er så enorme på det individuelle planet, og det er sjeldent reell støtte å få i ledelse. Bare utbrenthet og sykemelding for læreren. 

Anonymkode: 0bb0b...22a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, det har jo vært snakket om krigene i midtøsten uansett feks. 

Kan det gå an at eleven har en egen avtale med deg om å ha mulighet til å gå ut av klasserommet når det blir snakk om krigen? Kanskje dere kan se et program ala supernytt eller noe som gjør at elevene får informasjon på en grei måte, uten at det blir lagt skyld på eleven?

Anonymkode: f7b84...029

Skrevet

Jeg snakker om alle konflikter i verden uavhengig av hvem som er i klassen.. Men jeg legger det fram på en nøytral måte , og aldri mer fakta fra den ene eller andre siden. Jeg begrunner også synspunktene fra alle parter. Aldri fått noen reaksjoner.

Har også hatt elever fra Smith og Jehovas,  og vi har diskutert dette i klassen og. Men hatt stort fokus på nøytralitet når jeg snakker om det , samt fokus på respekt for ulike mennesker. Dette med respekt,  omsorg og empati for hverandre er noe jeg jobber med i klassen hver dag  , som gjør at vi kan snakke om disse emnene. 

Jobber på 5-7 .trinn. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hviler et stort og tungt spøkelse over lærere som heter paragraf 9A.

Hvilken som helst lærer kan når som helst bli beskyldt for å mobbe eller trakassere en elev, hvis eleven (eller foreldrene) føler seg mobbet eller trakassert så er det slik - punktum. Så det er ikke rart i det hele tatt at lærere bukker og skvetter hvis elever eller foreldre føler seg støtt eller tråkket på - konsekvensene er så enorme på det individuelle planet, og det er sjeldent reell støtte å få i ledelse. Bare utbrenthet og sykemelding for læreren. 

Anonymkode: 0bb0b...22a

Damned if you don't, damned if you do.. En lærers hverdag..🙄 

Anonymkode: ef69e...d55

• Liker 4
Skrevet

Et russisk foreldrepar kan ikke drive sensur på hva skolen skal snakke om, selvfølgelige skal du kunne snakke om det som skjer i Ukraina. Hvis disse foreldrene blir så himla støtt av det så får de holde ungen sin hjemme faktisk, de kan ikke instruere andre i droppe omtale. Russland kommer jo stort sett ikke så bra ut av ting man lærer om i skolen uansett, kanskje greit at de lærer seg det med en gang. 

Anonymkode: e66bc...826

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo ikke det å tråkke foreldrene på tærne i seg selv jeg er redd for, men konsekvensene for meg og min jobb dersom de føler seg krenket. I den store sammenhengen er vel det å miste jobben sin bare blåbær i forhold til å bli drept i krig (jmfr din sammenligning), men jeg er altså redd for å miste jobben. Det å være lærer er yrket mitt og noe jeg selvsagt tar seriøst, og jeg vil være en best mulig lærer for alle elevene, uansett bakgrunn. Som ansatt er jeg forpliktet til å følge ledelsens/kommunens retningslinjer. Hva jeg personlig synes om Russland, Putin og denne krigen har faktisk ingen plass i jobben min. Det handler ikke om å være konfliktsky, men å være nøytral når man jobber med barn og unge.
Hva jeg uttrykker på privaten er en annen sak, der kan jeg mene og si hva jeg vil.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har et lite dilemma. Jeg er lærer og har en russisk elev. Da russland angrep Ukraina var selvfølgelig en stor del av elevene opptatt av dette og hadde behov for å snakke om det. Jeg svarte så godt jeg kunne (uten å si så mye om hva jeg personlig synes om konflikten). Den russiske eleven så ikke ut til å bry seg nevneverdig om at temaet ble tatt opp, og deltok også selv litt i samtalen.
På slutten av dagen fikk jeg tilbakemelding fra foresatte til den russiske eleven om at eleven hadde tatt dette ille opp, og de ba meg om å ikke snakke om dette i timene av respekt for at det er snakk om deres hjemland.

Jeg fikk skikkelig vondt i magen og kunne jo ikke annet enn å beklage, men gjorde jeg noe galt? burde jeg som lærer ha dysset ned samtalen og nektet elevene å snakke om temaet? Er krigen et ikke-tema og forbudt å snakke om når en elev er russisk? Hvordan håndterer jeg i såfall det når de andre elevene har behov for å lufte tankene sine rundt det som skjer?
Hva tenker dere andre lærere (og ikke lærere)?

hadde kanskje snakket med foreldrene får jeg hadde gjort det, i alle fall til barnet fra russland

Anonymkode: ef6ef...b49

Skrevet

Lærere må fortelle sannheten selv om den er ubehagelig eller ikke politisk korrekt.

Anonymkode: b4870...bbf

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...