AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Vi er kjempeheldige og har mange rundt oss som vi får arve utstyr og klær fra, noe vi er utrolig takknemlig for. Vi har plukket ut det vi ønsker å bruke og sendt tilbake resten. Men så er det noen som kommer med masse ting uten å ha spurt oss og det er ting vi ikke har ønsket oss eller trenger og som insisterer på at vi skal ha det, noe som gjør at det er vanskelig å takke nei eller sende tilbake det vi ikke trenger. Hva gjør dere som har opplevd det samme? Eks. er en kasse med en del leker, hvor mye av det er utslitt, ødelagt og oppbrukt(men er også noen fine ting der). Har også arvet noe utstyr som er såpass slitt og møkkete at vi heller ønsker å kjøpe nytt, men er redd for å fornærme de som kommer med det til oss dersom de ser vi ikke bruker det. Og ikke har vi plass til å lagre ting som ikke blir brukt heller. Og føler ikke at vi kan kaste det. Annet eksempel er at vi har fått en del i typisk "jentefarger" , når vi selv ønsker oss ting i "guttefarger". Vil bare understreke at vi er utrolig glade for at så mange vil gi oss ting, da vi sparer utrolig mye penger på det, er opptatt av gjenbruk og synes det er koselig å bruke ting andre barn rundt oss har hatt glede av. I tillegg gir det oss mulighet til å kunne kjøpe noen dyre ting nye, som f.eks. vogn. Så "problemet" er bare det når vi får ting vi ikke trenger eller som ikke har den kvaliteten vi ønsker oss/er utslitt. Hvordan løser dere andre det? Eller noen som har forslag på løsninger uten å såre andres følelser? Anonymkode: b9c26...4f2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Kastet det eller ga det vekk på Finn. Tror alle har tatt hintet nå, han er straks 2 år og vi har ikke fått brukte ting på lang tid. Jeg ønsket kun å ha nye ting til han. Anonymkode: 42c2d...fac
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #3 Skrevet 27. februar 2022 Personlig ville jeg aldri sendt ting i retur. Er veldig takknemlig for å få ting, og det som ikke kan brukes gir vi enten videre til andre vi kjenner, på Finn.no eller kaster hvis utslitt😊. Anonymkode: b2fff...592 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 Åh kjenner meg så igjen! Setter utrolig stor pris på gesten, men i vårt tilfelle har det vært snakk om klær som har vært arvet gjennom flere (hvor barnet som andre har arvet ifra nå er 6 år) og klærne bar veldig preg av dette. Dette var også poser med klær opp til størrelse 4 år og nesten ingenting til baby. Vi har alt vi trenger til babyen som kommer, og bor i en leilighet med begrenset lagringsplass. Jeg sendte derfor en melding til personen vi arvet ifra hvor jeg takket så masse for klærne vi hadde fått fra dem, men at vi dessverre ikke har plass til å lagre mye av det. Spurte om de ønsket klærne tilbake. Fikk til svar at de allerede hadde kastet masse og ikke ønsket noe tilbake (hun sa rett ut at de bare hadde ville blitt kvitt det), så vi måtte bare gi det til Fretex. Ingen sure miner der i gården knalle fall. Anonymkode: 6c56c...7be 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 Det går an å spørre «Tusen takk! Hva vil dere at vi skal gjøre med tingene vi ikke får bruk for?». Ta det som en «selvfølge» at det er noe dere ikke vil få bruk for, og gi litt bestemmelsesrett til dem. Ikke fordi det er «rett» å la dem bestemme, men ved å spørre sånn så minner du dem på en måte på at ikke alt er brukbart for alle, uten å si «jeg liker ikke tingene du har med». Selv flott, knapt brukt babyutstyr kan være «feil» til en baby og helt rett til en annen (vi måtte for eksempel gjennom syv bæretøy før vi fant en match, og leker som har vært naboens favoritt er helt uinteressante her.) Min erfaring er at de færreste vil ha det tilbake, foreløpig ingen. Jeg _gjetter_ at dere vil få minimalt å ta vare på til dem som evt. har en annen plan for det etter deres bruk. Når de sier «Gjør som du vil, så kan du kaste det som skal kastes, selge det som er salgbart (og evt vurdere å dele med giver, OM det føles naturlig) og eventuelt gi brukbare ting dere bare ikke liker videre til andre som vil ha det. Uansett så er det også helt innafor å gi det tilbake til dem/ikke ta imot. Ingen andre har full oversikt over deres babyutstyr, så det er også lov å ta en hvit løgn her og der «Vi har en sånn fra før», «Nei, nå har vi nok i størrelse 62. Det er sikkert noen andre som har mer bruk for det!» osv. Anonymkode: 5e675...580 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 Kast det du ikke vil ha i søppla Anonymkode: 876dc...1b4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #7 Skrevet 27. februar 2022 Hvis de ikke vil ha det tilbake er det jo bare å gi det videre, enten på finn eller til Fretex. Hvis jentefarger ikke passer deg går det for øvrig fint an å farge klær, f.eks la rosa og lille bli blått. Anonymkode: c99bc...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå