Gå til innhold

Vil ikke kjøp av bolig være lønnsomt lenger i fremtiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mente jeg leste tidligere i dag at det ikke vil være lønnsomt å kjøpe egen bolig i fremtiden. Men jeg leste ikke hvilke grunnlag det var. Jeg kjøpte meg bolig for første gang for en mnd siden, og får da dårlige følelser ang å eie bolig. Nei jeg vet ikke men hva tenker dere? Er vel ikke sånn at alle plutselig skal leie bolig og ingen eie. det går jo ikke. Men evt hvordan vil det påvirke negativt å eie i fremtiden? Er det pga renten?

Anonymkode: 0f70c...460

Skrevet

Det viser seg at boliger bare øker i verdi. Folk som kjøpte i Oslo på 90-tallet har jo sånn 1500% fortjeneste nå.

Anonymkode: 2e56a...fbd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Når var denne framtiden? De fleste er enige i at boligmarkedet vil vokse de neste 5-10 årene. Om 50 år veit man jo ingenting. Kan du linke til artikkelen hvor du leste dette? Det høres for meg ut som spekulasjoner og gjetninger. Ingen investering er 100% trygt, men bolig er noe av det tryggeste.

Anonymkode: d9daa...9d1

Skrevet

Vil tippe det sto "mindre lønnsomt" i artikkelen du leste. 

Det har vært en eventyrlig avkastning på boligmarkedet siste tiden, og det kan ikke fortsette. Det er merkelig om det skal være slik at man kan kjøpe en leilighet i januar og selger den 9 måneder senere med en halv million i profitt.

• Liker 6
Skrevet

Det er jo på en måte litt gambling på samme måte som akser. Du veit ikke helt om prisen går opp eller ned, men det er ingen stor fare sånn det er nå. 

Anonymkode: 718eb...caa

Skrevet

Realprisene på bolig kan ikke fortsette i samme tempo uten overraskelser. Dette kan være alt fra langt høyere lønnsvekst enn forventet, renter som fortsetter å falle (altså negative renter - få betalt for å låne), at vi velger å bruke en høyere andel av inntekt på bolig, at andelen som har råd til bolig går ned (som typisk skjer når det er for få boliger - prisene/etterspørsel opp, men færre har råd), eller at det skal være nye insentiv gjennom skattesystemet for å eie bolig.

Merk at prisveksten kun kan fortsette på mellomlang sikt (som i boligmarkedet likevel kan være en livstid). Ingen av overraskelsene over kan fortsette i det uendelige - rentene har en nedre grense (uten at vi vet hva den er, men tviler litt på at det blir tusenvis av prosent negativ rente på noe tidspunkt), lønnsveksten har en grense, hvor mye vi kan bruke av inntekten på bolig er selvfølgelig begrenset til 100%,  og andelen som eier bolig er selvfølgelig begrenset på nedsiden til 0.

Nesten all boligprisvekst vi har hatt de siste tiår, har vært fra disse overraskende faktorene. Hovedsakelig at renten har sunket nærmest kontinuerlig, at vi bruker mer av inntekten på bokostnader og at politikken har endret skattesystemet i favør bolig.

OECD har i flere år advart mot at boligprisene (og dermed norsk husholdningsgjeld) er den faktoren som er størst risiko for stabiliteten i den norske økonomien. I tillegg har flere av de som nå er med i skatteutvalget som kommer med sin utredning senere i år, vært både i media og kommet med forskning og artikler som snakker om at vi burde omlegge skattesystemet - lavere skatt på inntekt og høyere skatt på bolig. Det virker mao som om vi er nærmere at vi får en politisk overraskelse av langt høyere beskatning enn skattemessig insentiv. 

... Mao, i det lange løp (flere generasjoner) vet vi stort sett at boligprisene ikke kan fortsette i dette tempoet, men i en mellomlang sikt - vår livstid - kan det jo skje overraskelser. Du må uansett bo et sted, så spørsmålet er om det er økonomisk optimalt å leie eller eie. Boligprisene kan fint falle noe, men med utfallet at det å eie likevel er bedre enn å leie.

Anonymkode: 8169b...a7d

Skrevet

Det kan nok skyldes generelt utrygghet i verdensøkonomien pga krig, pandemi, miljøutfordringer. Strøm, bensin og varer blir dyrere og folk må leve litt mer sparsommelig. Renten på lånet er forventet å stige noe. Den yngre generasjonen som skal inn på boligmarkedet har rett og slett ikke råd i forhold til sin inntekt, noe som fører til lavere markedsverdi.
Eventuelt så får man en boble som sprekker.

Hvis du har kjøpt deg bolig kun fordi du ønsker fortjenesten på den, da er du sent ute. Det vil nok fortsatt lønne seg, men ikke slik det har vært de siste 10 årene.

Synes dette er en bra utvikling. Man kjøper seg hus fordi man skal bo i dem, ikke tjene penger på dem. Boligprisproblematikken har direkte bidratt til det økende klasseskillet vi ser I norge nå.

Anonymkode: dc804...75c

• Liker 2
Skrevet

Du eier jo ikke for at det skal lønne seg først og fremst men fordi du skal ha tak over hodet og en plass å bo.

Anonymkode: 42226...e06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Du eier jo ikke for at det skal lønne seg først og fremst men fordi du skal ha tak over hodet og en plass å bo.

Det er jo ikke sikkert. Det er jo et alternativ å leie. Per måned koster det som regel mer å eie enn å leie. Men det lønner seg på sikt fordi man betaler til seg selv, og boligprisen vokser. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo ikke sikkert. Det er jo et alternativ å leie. Per måned koster det som regel mer å eie enn å leie. Men det lønner seg på sikt fordi man betaler til seg selv, og boligprisen vokser. 

Samt at de fleste sikter mot å bli gjeldsfrie på et tidspunkt. På den måten kan man bo temmelig rimelig som pensjonist. 

Anonymkode: 061ca...b27

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samt at de fleste sikter mot å bli gjeldsfrie på et tidspunkt. På den måten kan man bo temmelig rimelig som pensjonist. 

Du betaler ned på din egen bolig uansett om det er prisvekst på markedet eller ikke.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du betaler ned på din egen bolig uansett om det er prisvekst på markedet eller ikke.

Selvfølgelig gjør man det, så lenge man har lån. Hva var poenget? 

Skrevet

Hva legger du egentlig i lønnsomt da? Jeg eier ikke bolig for å få fortjeneste ved et salg, men for å sikre framtiden. Jeg trenger et sted å bo, og når jeg blir pensjonist håper jeg å være gjeldsfri. Da får jeg svært lave boutgifter, i motsetning til de som er på leiemarkedet som pensjonister. For meg høres det hvertfall lønnsomt ut.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig gjør man det, så lenge man har lån. Hva var poenget? 

Poenget er hele denne tråden, hvor det virker som at det eneste lønnsomme med å eie bolig er verdiøkning på markedet. TS skriver at hn har dårlige følelser rundt det å eie bolig fordi markedet kan flate ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Poenget er hele denne tråden, hvor det virker som at det eneste lønnsomme med å eie bolig er verdiøkning på markedet. TS skriver at hn har dårlige følelser rundt det å eie bolig fordi markedet kan flate ut.

Jeg skrev at det er en stor fordel å kunne gå gjeldsfri inn i pensjonisttilværelsen. Ikke noe mer. 

Jeg kjøpte for 7m, huset er nok nå verdt ca 10. Mulig det er verdt 15 i det jeg pensjonerer meg, eller 5. Dette har absolutt ingenting å si for meg. Da jeg på ett eller annet tidspunkt må selge og kjøpe i samme marked. Så jeg har ikke en eneste gang nevnt verdiøkningen. 

Altså støttet jeg opp om påstanden om at det ikke har så mye å si om markedet flater ut eller ikke når man først er inne i markedet. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev at det er en stor fordel å kunne gå gjeldsfri inn i pensjonisttilværelsen. Ikke noe mer. 

Jeg kjøpte for 7m, huset er nok nå verdt ca 10. Mulig det er verdt 15 i det jeg pensjonerer meg, eller 5. Dette har absolutt ingenting å si for meg. Da jeg på ett eller annet tidspunkt må selge og kjøpe i samme marked. Så jeg har ikke en eneste gang nevnt verdiøkningen. 

Altså støttet jeg opp om påstanden om at det ikke har så mye å si om markedet flater ut eller ikke når man først er inne i markedet. 

Jeg brukte bare det du skrev til å svare på siteringen under meg. Slapp av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bør du øve deg litt på sitering. Eller forklare litt bedre når jeg første gang spør hva du egentlig mener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da bør du øve deg litt på sitering. Eller forklare litt bedre når jeg første gang spør hva du egentlig mener. 

Ja når folk tar så av og er så klar for å forsvare seg og lager så voldsomme saker ut av ting så må jeg nesten det 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja når folk tar så av og er så klar for å forsvare seg og lager så voldsomme saker ut av ting så må jeg nesten det 🤪

Kan vel diskutere hvem som tar av her  ;)

Skrevet

Dette er jo en klassiker. En som fantaserer hardt om at boligprisene skal stagnere eller til og med synke, kommer med slike påstander. Vedkommende har "lest det et sted", men "husker ikke hvor og nøyaktig hva som stod". I tillegg klarer ikke vedkommende å finne referansen lenger. Og folk hiver seg på, og begynner å diskutere noe som det er bortkastet å i det hele tatt diskutere.

Det vil alltid lønne seg massivt å eie sin egen bolig. Boligprisene går bare en retning, og det vil de fortsette å gjøre i lang tid fremover. 

Anonymkode: d7831...c9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...