Gjest Aloha Skrevet 30. oktober 2005 #21 Skrevet 30. oktober 2005 Ifjor kjøpte jeg gryteklart pinnekjøtt, det var på Rimi. Av det dere sier over kan det virke som de har det i de fleste butikker. Pinnekjøtt er nyyydelig! Serveres med kålrotstappe og kokte poteter. Mmmm..... *vann i munnen*
Catlin Skrevet 31. oktober 2005 #22 Skrevet 31. oktober 2005 Utvanning av pinnekjøttet er da en smakssak. Jeg vanner aldri ut pinnekjøttet! Vi kjøper alltid det fra Spekeloftet, det er uten tvil det beste. Legger det lagvis i diger kjele på bjørkepinner, og damper det i tre timer. Ikkeno grilling, nei...... Spises med kokt gulrot, kokt kålrot og kokt potet. ← Omsider noen som liker pinnekjøttet på samme måte som min familie. Jeg har det i vann et 2-3 timer maks. Kjøttet skal være så salt at man kjenner at nyresvikten kniper litt. Men som sagt, det er en smakssak.
Gjest Gjesta Skrevet 31. oktober 2005 #23 Skrevet 31. oktober 2005 Kjøper stort sett pinnekjøttet hos slakteren. Hos oss vannes pinnekjøttet ut, det ligger i vann over natta. Legger en rist i bunnen på en stor kjele, fyller i pinnekjøttet med de feiteste stykkene nederst og legger de lagvis i kjelen. Heller på vann til risten, og setter kjelen på. Dette dampes i 3 timer, og vi etterfyller vann flere ganger. Til pinnekjøttet (som forøvrig skal være urøyka) serveres det kokte poteter, svinemør og kålerabistappe. I denne stappen har jeg kokt kålrot, noen få kokte poeteter, fløte, meierismør, salt, pepper og så putter jeg ned i et lite pinnekjøttstykke som koker sammens med stappen.
:-) anna Skrevet 31. oktober 2005 #24 Skrevet 31. oktober 2005 Til pinnekjøttet (som forøvrig skal være urøyka) serveres det kokte poteter, svinemør og kålerabistappe. ← Snakker vi Flem-mør da?!
Gjest Gjesta Skrevet 31. oktober 2005 #25 Skrevet 31. oktober 2005 Snakker vi Flem-mør da?! ← Nei, det har jeg nok ikke hørt om. Det variere litt fra år til år, det spørs litt hva vi får tak i
ashera Skrevet 1. november 2005 #26 Skrevet 1. november 2005 Jeg for min del lagde pinnekjøtt i går. Men det var rester fra i fjor som dukka opp nederst i fryseren. :-) Damper det på rist (sånn potetrist) eller om det er mye bruker jeg faktisk saftkoker. De fungerer jo som en dampkjele så det går kjempefint. Jeg steker det også litt i panne etterpå. Serverer med poteter, rødkål, svinemør (grov kjøttpølse - Sunnmørsk-spesialitet) og hjemmelaga kålrabistappe. Jeg koker kålrabi og gulrot og moser det sammen. Så blander jeg i litt hvit saus og kraft fra pinnekjøttet. og salt og pepper da. Det er en litt mildere versjon som jeg synes passer veldig godt til det salte fårekjøttet. Hadde ikke jeg noen rester på kjøkkenet?! ← Åååå, nesten akkurat sånn gjør jeg det også - bortsett fra at jeg bruner kjøttet under grillen og ikke i panna til slutt. Marilla og Anna med smilet, her er det visst potensiale for en større svinemørdiskusjon. Her i huset går det i Fausamør eller til nød Osdal. Vigra er heller ikke borte! Er Flem-møren laget på Nordøyane, eller? Selv har jeg alltid et kriselager med mør i fryseren, faren min opptrer som langer for slakteren - vakuumpakket mør er fast innhold i stresskofferten når han skal til Oslo i møter.
:-) anna Skrevet 1. november 2005 #27 Skrevet 1. november 2005 Åååå, nesten akkurat sånn gjør jeg det også - bortsett fra at jeg bruner kjøttet under grillen og ikke i panna til slutt. Marilla og Anna med smilet, her er det visst potensiale for en større svinemørdiskusjon. Her i huset går det i Fausamør eller til nød Osdal. Vigra er heller ikke borte! Er Flem-møren laget på Nordøyane, eller? Selv har jeg alltid et kriselager med mør i fryseren, faren min opptrer som langer for slakteren - vakuumpakket mør er fast innhold i stresskofferten når han skal til Oslo i møter. ← Sånn er det her i huset også. Nå har foreldrene mine akkurat vært på besøk med ny ladning. Har litt sånn panikk for at det skal bli tomt i frysern :-) Men det har igrunn ikke skjedd så langt da... tror jeg har seks pakker liggende nå, og da brukte jeg tre i helga. Flem-mør er lagd i Brattvågen. Og e fole go.... Bruker forresten også helst å grille pinnekjøttet i stekeovnen. Men mannen min er østlending, så på julekvelden er ovnen opptatt av svineribba. (Her sultes det nemlig ikke i jula)
ashera Skrevet 3. november 2005 #28 Skrevet 3. november 2005 Hmmm - får kjøre innover til Brattvågen og kjøpe mør neste gang jeg er hjemme. Og samle resten av sunnmøringene i oppgangen her til den store mørtestballmiddagen. I Brattvågen har de også ifølge venninna mi på Skøye en bra skobutikk også. Se det for deg: Brattvåg - ditt nye shoppingmål....
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #29 Skrevet 3. november 2005 Det stemmer det Hera M Bjerkvik sko. Og da kan du sjekke ut Motebua som ligger vegg i vegg med det samme. Der har de faktisk opgså mye fint! hihi
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #30 Skrevet 4. november 2005 Bedre og bedre dag for dag! *bestiller flybillett til Vigra snart*
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2005 #31 Skrevet 5. november 2005 Omsider noen som liker pinnekjøttet på samme måte som min familie. Jeg har det i vann et 2-3 timer maks. Kjøttet skal være så salt at man kjenner at nyresvikten kniper litt. Men som sagt, det er en smakssak. ← Ja det skal ikke friste med salt potetgull etterpå
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2005 #32 Skrevet 5. november 2005 Hmmm - får kjøre innover til Brattvågen og kjøpe mør neste gang jeg er hjemme. Og samle resten av sunnmøringene i oppgangen her til den store mørtestballmiddagen. I Brattvågen har de også ifølge venninna mi på Skøye en bra skobutikk også. Se det for deg: Brattvåg - ditt nye shoppingmål.... ← nå lo jeg godt!! Det er ikke mye bra å få kjøpt der, annet enn ei svele på ferga
Saeria Skrevet 5. november 2005 #33 Skrevet 5. november 2005 Hei i gården vannes kjøttet ut, det MÅ være bjørkepinner i gryta i stedet for rist, og herligheten serveres med (helst mjølne) poteter og kålrabistappe. En del i familiene våre bruker også kraften fra gryta som en slags sjy over potetene.
Maxine Grey Skrevet 5. november 2005 #34 Skrevet 5. november 2005 De va no grådi te møringa her, då...? Bjønde å gle mej te julaftan!
ashera Skrevet 6. november 2005 #35 Skrevet 6. november 2005 (endret) De va no grådi te møringa her, då...? Bjønde å gle mej te julaftan! ← Det aula og kryr.... Endret 6. november 2005 av hera
SissiB Skrevet 7. november 2005 #36 Skrevet 7. november 2005 Kjøper stort sett alltid (urøkt) pinnekjøtt hos slakteren, og det skal vannes ut natten over (og helst byttes vann på en gang) Så dampkoker jeg det på rist ca 3 timer. Vannet skal nå opp til risten, men ikke slik at det kommer i kontakt med kjøttet. Etterpå gir jeg det en rask runde under grill elementet i stekeovnen. Serveres med mandelpoteter Hjemmelaget kålrabistappe (kålrabi, gulrot, smør og sjy fra pinnekjøttet) Og sjy blandet med smør. Gleder meg til jul. Vi har alltid en liten smaksprøve første søndag i advent
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2005 #37 Skrevet 7. november 2005 Åååå, nesten akkurat sånn gjør jeg det også - bortsett fra at jeg bruner kjøttet under grillen og ikke i panna til slutt. Marilla og Anna med smilet, her er det visst potensiale for en større svinemørdiskusjon. Her i huset går det i Fausamør eller til nød Osdal. Vigra er heller ikke borte! Er Flem-møren laget på Nordøyane, eller? Selv har jeg alltid et kriselager med mør i fryseren, faren min opptrer som langer for slakteren - vakuumpakket mør er fast innhold i stresskofferten når han skal til Oslo i møter. ← Halvt sunnmøring Har smakt mør fra Brattvågen, men om det er Flemmøren vet jeg ikke. Skal spørre innkjøperen min neste gang Syns å huske at Brattvågmøren var litt krydret, kan det stemme Anna?
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2005 #38 Skrevet 7. november 2005 nå lo jeg godt!! Det er ikke mye bra å få kjøpt der, annet enn ei svele på ferga ← Nå arresterer jeg deg, Evalina, for jeg var faktisk innom Motebua i fjor sommer, og der var det mye fint Faktisk...
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2005 #39 Skrevet 7. november 2005 Vel, nå som bakeren er nedlagt, er det ikke mye godsaker å få tak i ihvertfall......
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #40 Skrevet 22. november 2005 Mange av de lokale spekehusene, røykeriene og kjøttprodusentene på Vestlandet sender varer til hele Norge, over-natten ekspress med Posten og vaakumpakket. Selv om du bor i Oslo kan du få maten hjemmefra. Men du må ta kontakt, de driver ikke å reklamerer for seg selv. ← Eeeelsker Pinnekjøtt Kjøpt pinnekjøtt på meny, i en sånn eske fra Stranda. Kjempegodt!! Meeeen har du navn på noen bra spekehus på Vestlandet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå