Gjest Noen tips? Skrevet 27. oktober 2005 #1 Skrevet 27. oktober 2005 Noen som vet om det er kommet pinnekjøtt i butikkene ennå? Og ikke minst; hvordan lager man det??
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #2 Skrevet 27. oktober 2005 Joda enkelte butikker har fått den men ikke alle. Personlig foretrekker jeg røkt pinnekjøtt. Slik liker jeg å lage den. Spør hos en slakter om du ikke finner i butikken. Kjøttet er ikke like god fra alle leverandører som om du er uerfaren anbefaler jeg slakteren. Det skal også stå på kjøttpakken om den trenger å vannes før koking. Trenger den det er det lurt å gjøre slik det står for å forsikre seg om at det ikke blir for salt. Er du hos slaker å handler vil han sikkert informere det om det. Min fremgangsmåte er: Damp kokes på bjørkepinner (eller rist) i ca 2,5 til 3 timer til kjøttet slipper beinet. Ikke fyll vann over kjøttet for da trekker du ut all den gode smaken i kjøttet. Når kjøttet er ferdig kokt legger jeg det i en langpanne og setter det i stekovnen på 200 grader i ca 10 min. Det for å crispe den litt og så forsvinner store deler av fettet som jeg ikke liker. Serveres med hjemmelaget (for hjemmelaget er best)kålerabistappe og ferdigrensket potet. Husk at kålerabi trenger lang koketid for å bli skikkelig gjennomkokt slik at mosingen går lettere og smaken blir topp. I kålerabistappen bruker jeg meiersmør, sukker, salt, pepper, fløte og litt muskatt. Noen liker å ha sjy fra koking over potet å kjøtt. Det er en smaksak. Vel bekomme. MVH Pinnekjøtt elsker
Gjest piaf Skrevet 27. oktober 2005 #3 Skrevet 27. oktober 2005 Det skal også stå på kjøttpakken om den trenger å vannes før koking. Trenger den det er det lurt å gjøre slik det står for å forsikre seg om at det ikke blir for salt. Er du hos slaker å handler vil han sikkert informere det om det. ← Jeg vanner alltid ut pinnekjøttet over natten, har aldri hørt om ferdig utvannet pinnekjøtt i salg. Jeg liker best urøkt pinnekjøtt, og vil ikke ha i det i ovnen, bare dampet. Men som all annen mat som hører julen til: Pinnekjøttspising skal forbeholdes desember - og aller helst julaften.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #4 Skrevet 27. oktober 2005 "Jeg vanner alltid ut pinnekjøttet over natten, har aldri hørt om ferdig utvannet pinnekjøtt i salg." Pinnekjøtt selges da som gryteklart. De trenger man ikke å vanne. Jeg kjøpte slik senest på Rema 1000 for 2 uker siden.
Smørblomsten Skrevet 27. oktober 2005 #5 Skrevet 27. oktober 2005 "Jeg vanner alltid ut pinnekjøttet over natten, har aldri hørt om ferdig utvannet pinnekjøtt i salg." Pinnekjøtt selges da som gryteklart. De trenger man ikke å vanne. Jeg kjøpte slik senest på Rema 1000 for 2 uker siden. ← Hmmm er det det? Det jeg kjøpte på Rema ifjor måtte jeg vanne ut (ifjor altså!)....
Brunhilde Skrevet 27. oktober 2005 #6 Skrevet 27. oktober 2005 (endret) "Jeg vanner alltid ut pinnekjøttet over natten, har aldri hørt om ferdig utvannet pinnekjøtt i salg." Pinnekjøtt selges da som gryteklart. De trenger man ikke å vanne. Jeg kjøpte slik senest på Rema 1000 for 2 uker siden. ← Har aldri sett pinnekjøtt som var ferdig utvannet. Har forresten ikke sett pinnekjøtt på Rema1000 på denne siden av sommeren heller! Endret 27. oktober 2005 av Brunhilde
Gjest Gjesta Skrevet 27. oktober 2005 #7 Skrevet 27. oktober 2005 Utvanning av pinnekjøttet er da en smakssak. Jeg vanner aldri ut pinnekjøttet! Vi kjøper alltid det fra Spekeloftet, det er uten tvil det beste. Legger det lagvis i diger kjele på bjørkepinner, og damper det i tre timer. Ikkeno grilling, nei...... Spises med kokt gulrot, kokt kålrot og kokt potet.
Gjest piaf Skrevet 27. oktober 2005 #8 Skrevet 27. oktober 2005 Utvanning av pinnekjøttet er da en smakssak. Jeg vanner aldri ut pinnekjøttet!← Da kan jeg nesten ikke skjønne at vi snakker om samme produkt - jeg ble en gang servert pinnekjøtt som nesten ikke var utvannet hos noen venner (dette gjaldt bare noen ekstrastykker, som jeg var så heldig å få ett av ), og det høye saltinnholdet gjorde at jeg ble regelrett dårlig og endte kvelden på badet, for å si det sånn... I alle oppskrifter på pinnekjøtt jeg har lest (tok også et kjapt søk på nettet for å sjekke) skal pinnekjøttet vannes ut. Men kanskje det finnes mer lettsaltede varianter?
Gjest Gjesta Skrevet 27. oktober 2005 #9 Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Det finnes utvannet pinnekjøtt, ja, for eksempel fra Gilde. Men pakningen er merket deretter. Nå ble jeg sulten...Du kan ta vestlendingen bort fra Vestlandet, men du kan ikke ta Vestlandet ut av vestlendingen Endret 27. oktober 2005 av Elphaba
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #10 Skrevet 27. oktober 2005 Når det er ferdig utvannet står det "gryteklart pinnekjøtt" på pakken. Jeg har også kjøpt det hos Rema 1000, men også på Spar. Så jeg tror det er noe de fleste butikkene har. Hvis det ikke står noe slikt på, så skal det vannes ut over natten, helst med bytte av vann en gang.
Gjest piaf Skrevet 28. oktober 2005 #12 Skrevet 28. oktober 2005 Det finnes utvannet pinnekjøtt, ja, for eksempel fra Gilde. Men pakningen er merket deretter.← Da har jeg lært noe nytt i dag. Jeg pleier å kjøpe pinnekjøtt hos slakter, sånne hele sider som de tar ned fra taket og skjærer opp mens jeg venter, så jeg har nok ikke sett så nøye på pakkene i kjøledisken i butikken.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #13 Skrevet 28. oktober 2005 Har aldri sett pinnekjøtt som var ferdig utvannet. Har forresten ikke sett pinnekjøtt på Rema1000 på denne siden av sommeren heller! ← Skulle nesten tro du ikke tror på det gjest sier. Jeg har også kjøpt gryteklart pinnekjøtt på rema nettopp, det var imidlertid pinnekjøtt av sau. Det finnes også pakker med gryteklart pinnekjøtt der det står på pakken at kjøttet bør utvannes 1-2 timer. Dette kjøttet er selvfølgelig mindre salt enn det som må vannes ut over natten.
Brunhilde Skrevet 28. oktober 2005 #14 Skrevet 28. oktober 2005 Skulle nesten tro du ikke tror på det gjest sier. Jeg har også kjøpt gryteklart pinnekjøtt på rema nettopp, det var imidlertid pinnekjøtt av sau. Det finnes også pakker med gryteklart pinnekjøtt der det står på pakken at kjøttet bør utvannes 1-2 timer. Dette kjøttet er selvfølgelig mindre salt enn det som må vannes ut over natten. ← Bevare meg vel så sårbar du var, da! Jeg fortalte bare hva jeg ikke hadde sett, har du noe problem med det? Må si meg enig med piaf, jeg lærte noe nytt hva pinnekjøtt angår i dag, men jeg har fremdeles ikke sett pinnekjøtt på Rema1000 på denne siden av sommeren og jeg var der senest i dag...
:-) anna Skrevet 30. oktober 2005 #17 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg for min del lagde pinnekjøtt i går. Men det var rester fra i fjor som dukka opp nederst i fryseren. :-) Damper det på rist (sånn potetrist) eller om det er mye bruker jeg faktisk saftkoker. De fungerer jo som en dampkjele så det går kjempefint. Jeg steker det også litt i panne etterpå. Serverer med poteter, rødkål, svinemør (grov kjøttpølse - Sunnmørsk-spesialitet) og hjemmelaga kålrabistappe. Jeg koker kålrabi og gulrot og moser det sammen. Så blander jeg i litt hvit saus og kraft fra pinnekjøttet. og salt og pepper da. Det er en litt mildere versjon som jeg synes passer veldig godt til det salte fårekjøttet. Hadde ikke jeg noen rester på kjøkkenet?!
Gjest Very Victoria Skrevet 30. oktober 2005 #18 Skrevet 30. oktober 2005 Pinnekjøtt er nydelig, jeg pleier å dame for så å riste det i ovnen. Kjøper pinnekjøttet hos Slakteren som får det fra røykestuene på Voss der de virkelig kan kunsten.
gaja Skrevet 30. oktober 2005 #19 Skrevet 30. oktober 2005 Serverer med poteter, rødkål, svinemør (grov kjøttpølse - Sunnmørsk-spesialitet) og hjemmelaga kålrabistappe. ← jeg har jakta oslo rundt etter grov urøkt kjøttpølse i 3 julesesonger nå, men ennå ikke funnet det. jula blir ikke helt riktig uten, så i år tror jeg nok jeg tar en pølsetur til stranda
Gjest Very Victoria Skrevet 30. oktober 2005 #20 Skrevet 30. oktober 2005 (endret) Mange av de lokale spekehusene, røykeriene og kjøttprodusentene på Vestlandet sender varer til hele Norge, over-natten ekspress med Posten og vaakumpakket. Selv om du bor i Oslo kan du få maten hjemmefra. Men du må ta kontakt, de driver ikke å reklamerer for seg selv. Endret 30. oktober 2005 av Very Victoria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå