AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #41 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva i helvete, for noen utrolig idiotiske svar du har fått på dette forumet TS! Jeg skjønner godt at du ringte inn. Kjente selv daglige bevegelser fra 18+6 (absolutt ikke tarmbevegelser), og det var også mulig å observere synlige, små dult på magen fra samme dag. Dersom jeg hadde registrert mindre/ingen bevegelser i uke 23-24 så ville jeg også ha tatt kontakt med føden og forklart situasjonen. Min jordmor sa at dette var noe man skulle gjøre dersom man var vant til å kjenne liv hver dag, selv om det fremdeles var tidlig i svangerskapet. Anonymkode: e770a...a0b Enig, det er skikkelig kvalm å lese hvordan andre mener TS ikke fortjener å bli tatt på alvor når hun har fått beskjed fra helsepersonell om å komme inn for skjekk. Det ser heldigvis ut som det stort sett er en enkelt AB som er ekstremt i mot at grensen for levedyktighet er satt til uke 23-24, og som har kommet med de ekle kommentarene sine ene og alene. Vedkommende er bitter fordi hun selv, som hevder seg «viktigere» enn TS, måtte sitte i telefonkø🙄 Anonymkode: 9aa3c...fc2 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #42 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Tusen takk dere❤️ Jeg kan forstå at de sikkert er leie av mange som kommer inn «unødvendig», men det var måten hun uttrykte seg på som forbauset oss. Da hun skulle vise meg hvor livmoren lå (noe jeg visste fra før), så stoppet hun opp, kikket meg i øynene og sa strengt «Kan du slappe av?!» Klarte selvfølgelig ikke å slappe av rundt det kvinnemennesket der. På slutten sa hun «Vi er alltid her hvis det er noe, og det går jo raskt når det går godt!». Veldig spesiell kommentar.. Som om vi hadde vært en byrde om det hadde tatt lengre tid, og det ikke sto bra til med baby.. Hele seansen var bare fæl, og partner reagerte også sterkt på ting hun lirte av seg. Godt å høre at noen andre ble godt tatt i mot, da er det nok jeg som har vært uheldig å støtt på ei som er lei av jobben sin.. Jeg kommer absolutt til å ringe igjen hvis jeg føler det er grunn til bekymring❤️ Anonymkode: a08c0...c69 Send klage til sykehuset. Seriøst. Anonymkode: 237f9...c77 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #43 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slutt å gi råd om ting du tydeligvis ikke har peiling på. CTG kan ikke brukes i uke 23. Anonymkode: c4988...5b0 Poenget er at doppler ikke gir noen form for forsikring om liv. Det var ikke et råd, i det hele tatt. Anonymkode: 1851e...72f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #44 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Jeg var påbegynt uke 24, så ifølge hun på telefon så var jeg innenfor grensene for å komme inn til dem på sjekk. Jeg sa selv jeg var førstegangsfødende og var usikker på hva som var nødvendig, men hun var bestemt på at det var bedre å sjekke en gang for mye enn for lite. Så jeg gjorde bare som jeg fikk beskjed om☺️ Jeg brukte et par minutter av deres telefontid, og da vi kom på avdelingen så vi ikke et snev av verken ansatte eller pasienter. Helt tomt på venterom og i gangen, og ingen lyder fra noe rom, så tviler sterkt på at vi opptok plassen til noen som trengte det mer. De skal vel også ha kapasitet til å ta hånd om flere enn en om gangen😉 Dessuten brukes doppler ved kontroller hos lege og jordmor også, er det kun for å gi oss gravide falsk trygghet mener du? Doppler vil jo uansett gi en indikasjon på at fosteret har hjertelyd, og om pulsen ligger innenfor normalområdet. Anonymkode: a08c0...c69 Doppler skal ikke brukes ved mistanke om lite liv. Det er ingen indikasjon. Kun ultralyd gir pålitelige svar eller CTG når man er lenger på vei Anonymkode: 237f9...c77
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #45 Skrevet 27. februar 2022 TS her. Takk igjen alle dere som skriver gode og støttende kommentarer❤️ Jeg har time hos både lege og jordmor om ikke så altfor lenge, og skal ta denne opplevelsen opp med dem, og høre hvordan jeg kan eventuelt sende inn klage. Jordmoren min hadde visst jobbet på dette sykehuset i over 20 år, så hun kan nok gi meg et svar på om dette var uprofesjonell oppførsel. Jeg skal i alle fall reservere meg mot denne jordmoren på sykehuset hvis hun er på vakt når jeg skal føde, for makan så ubehagelig det var å være rundt henne. Satte spørsmålstegn på alle bevegelsene jeg har kjent, og hvor jeg har kjent dem. Som om jeg hadde innbilt meg hele greia😳 Jeg har til og med video hvor man tydelig ser magen bule forsiktig ut når babyen har sparket.. Dette med doppler som enkelte skriver er jeg usikker på.. Men tenker at så lenge hun fant puls og den var innenfor området babyens puls lå på på OUL, så betyr det vel at babyen er i live? Jeg har i alle fall kjent flere bevegelser i dag allerede, men de er litt svakere enn tidligere, så jeg skal følge godt med i dagene fremover. Anonymkode: a08c0...c69 1
Fjelltopp Skrevet 27. februar 2022 #46 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS her. Tusen takk for alle fine og støttende kommentarene! Gøy å våkne opp til medfølelse og medmenneskelighet❤️ Jeg hadde lest på forhånd at man ikke kan forvente daglig bevegelse før uke 25, men også at hvis man har kjent daglig bevegelse tidligere, og hvis det plutselig stopper opp, så skulle man ta det alvorlig. Jeg er i hvertfall glad for at jeg gikk en gang for mye, enn en gang for lite. Hun brukte doppler for hun nevnte noe om at CTG var for tidlig å bruke. Forstår at doppler ikke kan si noe om barnets helse, men det kunne jo i hvertfall si meg at barnet hadde puls og levde, og det var vel det viktigste å finne ut der og da trodde jeg? Det er vel doppler lege og jordmor bruker på kontroller også, og det er vel ikke uten grunn? Spør litt fordi jeg er førstegangsfødende, og har ikke så mye kunnskap om dette, men stoler på at helsepersonell bruker rett utstyr på sjekk?😳 Uansett så har jeg ikke dårlig samvittighet for om jeg har sløst bort tiden hennes, det virket veldig rolig på føden igår, ikke en eneste ansatt som gikk i gangene, og ingen lyd fra fødestuer. Tenker at jeg betaler skatt for å kunne benytte velferdsgoder når jeg selv føler det er behov, akkurat som alle andre😄 Anonymkode: a08c0...c69 Hei TS Jeg har ikke lest alle svarene her, men ville bare si til deg at du må, uansett hva andre sier,høre på din egen intuisjon. Hvis du er bekymret eller redd for noe med baby, så drit i om noen syns du er hysterisk . Det jo et levende liv det er snakk om her . Jeg vet om noen kvinner som har følt noe galt og dratt til legevakt å insistert på ultralyd og det viste seg at baby hadde problemer. Helspersonell er også bare mennesker og kan gjøre feilvurderinger. Min erfaring i livet er at man må høre på intuisjonen sin for det er som regel det riktige. Gjør det DU føler er rett i svangerskapene dine . Selvom det er ubehagelig å "beordre" jordmor, leger eller hvem det måtte være . Du er allerede en god mor som passer godt på den lille ❤️ 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #47 Skrevet 27. februar 2022 Fjelltopp skrev (54 minutter siden): Hei TS Jeg har ikke lest alle svarene her, men ville bare si til deg at du må, uansett hva andre sier,høre på din egen intuisjon. Hvis du er bekymret eller redd for noe med baby, så drit i om noen syns du er hysterisk . Det jo et levende liv det er snakk om her . Jeg vet om noen kvinner som har følt noe galt og dratt til legevakt å insistert på ultralyd og det viste seg at baby hadde problemer. Helspersonell er også bare mennesker og kan gjøre feilvurderinger. Min erfaring i livet er at man må høre på intuisjonen sin for det er som regel det riktige. Gjør det DU føler er rett i svangerskapene dine . Selvom det er ubehagelig å "beordre" jordmor, leger eller hvem det måtte være . Du er allerede en god mor som passer godt på den lille ❤️ Tusen takk for en så fin og god kommentar❤️ Jeg kjente jeg ble litt usikker på dette med doppler kontra CTG, men i følge legeforeningen.no så lå jeg midt mellom, så det virker ut som jordmoren har tatt et OK valg. Så lenge jeg føler bevegelse i løpet av de neste dagene, så er jeg betrygget, hvis ikke så nøler jeg ikke med å ringe inn på ny🥰 Anonymkode: a08c0...c69
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #48 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hun synes vel det er krevende med hysteriske gravide. Rart du i det hele tatt ble tatt inn i uke 23 Anonymkode: af2f7...6ae Rart? Venninna mi ble heldigvis tatt inn pga bekymring i uke 23, hun fødte ikke lenge etterpå. Anonymkode: b2a49...ed9 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #49 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vel, mest sannsynlig er det faktisk tarmbevegelser du har kjent. Det vil du se om noen uker. Anonymkode: 1851e...72f Javel? Jeg kjente utvendige spark da jeg var 18 uker! I uke 23 var det full action til alle døgnets tider, jeg er slank og hadde en veldig aktiv liten frøken i magen. Idiotisk kommentar fra deg Anonymkode: 86c5e...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #50 Skrevet 27. februar 2022 Fjelltopp skrev (2 timer siden): Hei TS Jeg har ikke lest alle svarene her, men ville bare si til deg at du må, uansett hva andre sier,høre på din egen intuisjon. Hvis du er bekymret eller redd for noe med baby, så drit i om noen syns du er hysterisk . Det jo et levende liv det er snakk om her . Jeg vet om noen kvinner som har følt noe galt og dratt til legevakt å insistert på ultralyd og det viste seg at baby hadde problemer. Helspersonell er også bare mennesker og kan gjøre feilvurderinger. Min erfaring i livet er at man må høre på intuisjonen sin for det er som regel det riktige. Gjør det DU føler er rett i svangerskapene dine . Selvom det er ubehagelig å "beordre" jordmor, leger eller hvem det måtte være . Du er allerede en god mor som passer godt på den lille ❤️ Hun fulgte jo ikke intuisjon da, hun fulgte et skjema.... Anonymkode: 237f9...c77
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #51 Skrevet 27. februar 2022 Bra du fikk sjekket det 😊 Jeg var innom i uke 23+3 av samme grunn, da sjekket de med doppler. Var også innom i uke 24+6, da tok de CTG. Siste gangen tok de ultralyd etterpå også, fordi, som overlegen selv sa, det er rart å ha kjent masse hver dag i flere uker, for så å så vidt kjenne noe. Alt var imidlertid ok her også, og det var ingen sure miner fordi man tok kontakt 😊 Anonymkode: 9dc75...272 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #52 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bra du fikk sjekket det 😊 Jeg var innom i uke 23+3 av samme grunn, da sjekket de med doppler. Var også innom i uke 24+6, da tok de CTG. Siste gangen tok de ultralyd etterpå også, fordi, som overlegen selv sa, det er rart å ha kjent masse hver dag i flere uker, for så å så vidt kjenne noe. Alt var imidlertid ok her også, og det var ingen sure miner fordi man tok kontakt 😊 Anonymkode: 9dc75...272 TS her. Tusen takk for du delte erfaringen din☺️ Da kan jeg være trygg på at jordmor valgte rett utstyr i går, noe jeg egentlig var før enkelte kommentarer her inne.. Så bra at alt sto bra til med babyen din🥰 I dag har jeg kjent mye bevegelse igjen, og fått kjent spark utenpå magen, så alt virker heldigvis bra☺️ Jeg kommer også til å ringe igjen hvis det skjer på nytt, får bare gi beskjed at jeg ikke ønsker sjekk av samme jordmor som sist, men håper selvfølgelig jeg slipper å ringe🤞🏻 Anonymkode: a08c0...c69
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #53 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her. Tusen takk for du delte erfaringen din☺️ Da kan jeg være trygg på at jordmor valgte rett utstyr i går, noe jeg egentlig var før enkelte kommentarer her inne.. Så bra at alt sto bra til med babyen din🥰 I dag har jeg kjent mye bevegelse igjen, og fått kjent spark utenpå magen, så alt virker heldigvis bra☺️ Jeg kommer også til å ringe igjen hvis det skjer på nytt, får bare gi beskjed at jeg ikke ønsker sjekk av samme jordmor som sist, men håper selvfølgelig jeg slipper å ringe🤞🏻 Anonymkode: a08c0...c69 Det er ett par uker siden nå, og har kjent mye mer igjen etter jeg var på sykehuset 🥰 Følte meg litt hysterisk sist gang, siden jeg hadde vært der ikke så lenge før, men de sa selv at de ville jeg skulle komme. At det var en grunn til at de har skrevet på nettsiden sin at man skal ta kontakt. Uansett, trodde de bare skulle bruke doppler sist gang også, men jeg lå med måling/CTG i en halvtimes tid, også kom jeg tilbake litt senere for ultralyd. Virka som de bare ville dobbeltsjekke hvordan babyen vokste, eller noe. Da kom jeg inn til en overlege, som sa at de antok at jeg ikke hadde kjent så mye fordi babyen sikkert hadde hatt en annen posisjon enn tidligere, men at de uansett ønsket å sjekke det. Ble heldigvis tatt veldig godt i mot begge gangene, og jeg skulle ikke nøle med å ta kontakt igjen om det var noe. Håper du får en bedre opplevelse ved en eventuelt neste sjekk! Anonymkode: 9dc75...272 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #54 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er ett par uker siden nå, og har kjent mye mer igjen etter jeg var på sykehuset 🥰 Følte meg litt hysterisk sist gang, siden jeg hadde vært der ikke så lenge før, men de sa selv at de ville jeg skulle komme. At det var en grunn til at de har skrevet på nettsiden sin at man skal ta kontakt. Uansett, trodde de bare skulle bruke doppler sist gang også, men jeg lå med måling/CTG i en halvtimes tid, også kom jeg tilbake litt senere for ultralyd. Virka som de bare ville dobbeltsjekke hvordan babyen vokste, eller noe. Da kom jeg inn til en overlege, som sa at de antok at jeg ikke hadde kjent så mye fordi babyen sikkert hadde hatt en annen posisjon enn tidligere, men at de uansett ønsket å sjekke det. Ble heldigvis tatt veldig godt i mot begge gangene, og jeg skulle ikke nøle med å ta kontakt igjen om det var noe. Håper du får en bedre opplevelse ved en eventuelt neste sjekk! Anonymkode: 9dc75...272 Så godt å høre du fikk en så god opplevelse og at baby har beveget seg mye i etterkant☺️ da har jeg nok bare vært uheldig med min.. Masse lykke til videre i graviditeten, og tusen takk for du delte erfaringen din🥰 Anonymkode: a08c0...c69
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #55 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så godt å høre du fikk en så god opplevelse og at baby har beveget seg mye i etterkant☺️ da har jeg nok bare vært uheldig med min.. Masse lykke til videre i graviditeten, og tusen takk for du delte erfaringen din🥰 Anonymkode: a08c0...c69 Takk, i lige så 🥰 Anonymkode: 9dc75...272 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #56 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk, i lige så 🥰 Anonymkode: 9dc75...272 Tusen takk🥰 Anonymkode: a08c0...c69
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #57 Skrevet 28. februar 2022 Selvom man ikke «skal» kjenner daglig liv før da og da så er det veldig individuelt! Er man slank fks kjenner man lettere. Slik var det for meg. Kjente daglig liv å kunne se at magen poppet opp å bevegde på seg når jeg lå på rygg. Det var liv hver dag helt til fødsel. Så hadde det vært meg som plutselig ikke kjente noe i uke 22 så hadde jeg og vært bekymret. Skjønner deg godt! Anonymkode: 6143b...e3b 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #58 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvom man ikke «skal» kjenner daglig liv før da og da så er det veldig individuelt! Er man slank fks kjenner man lettere. Slik var det for meg. Kjente daglig liv å kunne se at magen poppet opp å bevegde på seg når jeg lå på rygg. Det var liv hver dag helt til fødsel. Så hadde det vært meg som plutselig ikke kjente noe i uke 22 så hadde jeg og vært bekymret. Skjønner deg godt! Anonymkode: 6143b...e3b Skulle stå at jeg kjente liv fra uke 18. Anonymkode: 6143b...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #59 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 10.25): - Dersom du er under 24 uker, kontakt egen jordmor eller lege ved nærmeste anledning - Du kan ikke stole på apparater som du kan lytte på hjertelyden til barnet med hjemme, slik som en hjemme-doppler. Selv om du klarer å finne barnets hjertelyd, er ikke hjerteslagene et godt mål på om babyen er frisk. Hjemme-doppler eller lignende apparater til å følge med på hjertelyden, kan dermed gi falsk trygghet. Babyen kan være syk selv om hjertet slår. Fra https://kjennliv.no/lite-liv-i-magen/hva-gjor-du-om-du-opplever-lite-liv-i-magen/ Ergo, du var en belastning i går, og de brukte doppler som falsk trygghet på deg. Håper andre i uke 23 leser dette og tar det til seg! Det er så utrolig provoserende at dere opptar telefonen på føden, er dere klar over at det går utover andre? Måtte selv sitte i telefonkø i lang tid, med akutt og farlig svangerskapsforgiftning. Anonymkode: bcef9...5f6 Bare slutt og uttal deg om ting du ikke har peiling på. Du vet ikke nok om dette til å skjønne hvorfor lekfolk ikke skal forsøke å tolke doppler-signaler selv, men overlate det til fagfolk - som KAN si noe om babyens trivsel utfra dopplerundersøkelse.. Du skal ikke ringe føden med akutt og farlig svangerskapsforgiftning, da skal du ringe 113. Anonymkode: 8a6eb...f87 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #60 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du skal ikke ringe føden med akutt og farlig svangerskapsforgiftning, da skal du ringe 113. Anonymkode: 8a6eb...f87 🙄 Det var jordmor som ringte føden, og hun klaget over alle som ringer unødvendig mens hun satt i telefonkø. Ungen var ute 4 timer senere. Anonymkode: bcef9...5f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå