Gå til innhold

Spiser du sushi under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener jeg har lest at man ikke skal ha rå fisk med mindre man vet at den er helt fersk?

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke den? Vi spiser egentlig ofte sushi til vanlig, men jeg har ikke turt nå i svangerskapet. Er i uke 14 nå og kjenner det er lenge å vente helt til høsten med neste sushi måltid… 🙈 Vi pleier å bestille et hyggelig lite, familiedrevet sted, og føler det blir så rart å spørre om de kan forsikre at fisken er helt fersk?

Noen som har våget seg på en liten bit maki eller nigiri under svangerskapet? 😅

Anonymkode: c394c...4ec

Skrevet

Oh lord... Selvfølgelig kan du spise sushi.

Anonymkode: 722a1...6a8

• Liker 4
Skrevet

Sushi trenger ikke bety rå fisk. Bare å bestille kappa maki, tomago nigiri etc. 

Anonymkode: 97f77...143

• Liker 1
Skrevet

Ja. I alle tre graviditeter. De fleste land har ikke «regler» som fraråder dette. 

Anonymkode: 13f27...54e

• Liker 1
Skrevet

Ja. Unngår de fisketypene som typisk kan inneholde mye tungmetaller. 

Anonymkode: ef7d7...856

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det. Men ville ikke gjort det i dag etter å ha hørt at det florerer av listeria på lakseslakteriene.

Anonymkode: ae2d5...070

• Nyttig 1
Skrevet

tror det er relativt trygt fra restaurant, da bruker de ferske varer. hvis ikke hadde mattilsynet stengt de. dobbeltsjekke at de har kontroll fra mattilsynet på døra 😊🤩

Mer skeptisk til hjemmelaget dersom man ikke bruker salmalals. 

Anonymkode: c3edc...05f

• Liker 1
Skrevet

Ja i begge, bare ikke med tunfisk pga tungmetaller.

Anonymkode: 00eaf...9a7

• Liker 2
Skrevet

Jeg lager den selv, bruker salmalaks som jeg fryser i noen dager før jeg bruker den. Har spist den fra kiwi en gang for det pleide jeg før, men da brakk jeg meg og holdte på å kaste opp😅

Skrevet
Lilletrille79 skrev (9 minutter siden):

Jeg lager den selv, bruker salmalaks som jeg fryser i noen dager før jeg bruker den. Har spist den fra kiwi en gang for det pleide jeg før, men da brakk jeg meg og holdte på å kaste opp😅

Den fra matbutikk smaker dritt uansett 🥴

Anonymkode: 8744c...b01

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg turte ikke ta sjansen på rå fisk. Man aner jo ikke hvordan den er oppbevart eller hvor fersk den er. Men jeg spiste annen type sushi, vegetar og friterte sushibiter. 

Anonymkode: c0b2a...672

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den fra matbutikk smaker dritt uansett 🥴

Anonymkode: 8744c...b01

Jeg pleide å spise den hver dag før i en periode 🤪men nå klarer jeg ikke. Den er selvfølgelig bedre den jeg lager selv 😀

Skrevet

Unngå Tunfisk, storkveite, sverdfisk og hai, og spis sushi fra restauranter godkjent av mattilsynet så er du good. Jeg fulgte kun helsenorge sine anbefalinger, ikke det som står andre steder. De har gått bort fra å fraråde sushi.

Anonymkode: 6523e...e2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 18.54):

Unngå Tunfisk, storkveite, sverdfisk og hai, og spis sushi fra restauranter godkjent av mattilsynet så er du good. Jeg fulgte kun helsenorge sine anbefalinger, ikke det som står andre steder. De har gått bort fra å fraråde sushi.

Samme her.

Levde nesten på sushi i store deler sv graviditeten, det var det eneste som aldri kom i retur. Et under at ungen ikke ble født med finner og hale. :tongue:

Anonymkode: a79e4...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg spiser så og si kun sushi med laks fra før, og har lest at dette er helt trygt (inkludert rå laks). 😊

Anonymkode: 1cba0...707

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist sushi på restaurant. Forsikra meg da at fisken var fersk. Unngikk tunfisk. Dette var i starten av graviditeten, er nå i uke 33.  Følg retningslinjene på Matportalen så skal det gå fint. 

Anonymkode: 58d39...a33

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å like sushi rett før jeg ble gravid. Har hittil klart å holde meg unna, gleder meg heller veldig til å spise sushi igjen etter fødsel (kanskje mannen må ta med til føden 😅). Men så er jeg muligens litt hysterisk som såvidt turte å spise varmebehandlet spekemat i første svangerskap (spiser det nå). 

Anonymkode: 72188...34b

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynte å like sushi rett før jeg ble gravid. Har hittil klart å holde meg unna, gleder meg heller veldig til å spise sushi igjen etter fødsel (kanskje mannen må ta med til føden 😅). Men så er jeg muligens litt hysterisk som såvidt turte å spise varmebehandlet spekemat i første svangerskap (spiser det nå). 

Du trenger ikke å holde deg unna sushi 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du trenger ikke å holde deg unna sushi 😊

Tenker at restauranter uansett vil påstå at fisken er fersk  når man spør.  Og det har gått greit å holde seg unna hittil. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men testet ikke nye steder. Kjøpte sushi fra steder hvor jeg har handlet mye fra før av, og som har smilefjes hengende i døra. Steder med mye kunder har selvfølgelig også fersk nok fisk.

Men jeg er litt overrasket over alle som stoler så voldsomt på akkurat Salmalaks, da jeg var gravid sist var det i hvert fall to mindre listeriautbrudd. Begge i Salmalaks.

Anonymkode: 622a4...55d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...