AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Hei. Jeg skrev en e-post veldig raskt til et inkassoselskap og tror at jeg kanskje rotet litt. Jeg har tidligere hovedsaklig hørt 'faktura sendt elektronisk' brukt om e-faktura, faktura per e-post og per digipost. Jeg trodde derfor ikke at det inkluderte fakturaopplysninger/betalingsopplysninger sendt i en sms. Etter å ha tenkt på det så forstår jeg jo at mobiltelefon regnes som en type elektronikk. Er det vanlig å bruke uttrykket 'elektronisk faktura' om betalingsopplysninger sendt per sms? Jeg kan nok ikke si at det var uklart dersom det er veldig vanlig å tolke det slik at det også inkluderer betalingsopplysninger sendt per sms. De skriver spesifikt om 'påminnelser sendt per sms' et annet sted så jeg ble litt forvirret. Her er kopi av samtykkeerklæringen (Jeg har valgt rød skrift på det som gjelder faktura): Jeg er kjent med at bruk av PatientSky i kommunikasjon mellom meg og de behandlingsinstitusjoner som jeg til enhver tid er tilknyttet innebærer behandling av nødvendige personopplysninger om meg for å legge til rette for slik kommunikasjon. Herunder er jeg kjent med at dette omfatter behandling av blant annet sensitive opplysninger om meg, fødselsnummer og kontaktinformasjon som jeg har oppgitt, samt mine helseopplysninger. Jeg forstår at PatientSky sin rolle er å legge til rette for kommunikasjon mellom meg og mine behandlere som en databehandler for klinikken og/eller behandleren, men at PatientSky for formål knyttet til administrasjon av tjenesten behandler mine personopplysninger som behandlingsansvarlig. Jeg har blitt informert om at full beskrivelse av behandlingsaktiviteter finnes i Personvernerklæringen tilgjengelig på PatientSky’s nettside. Jeg forstår at personopplysningene jeg oppgir når jeg registrerer meg, og som samles inn om meg fra Folkeregisteret, er nødvendige for å sikre sikker innlogging og identifisering for å ivareta mine personopplysningers konfidensialitet. Jeg samtykker i lys av denne informasjonen til at personopplysninger om meg som beskrevet over samles inn fra meg, Folkeregisteret og mine tilknyttede behandlingsinstitusjoner, og behandles for det formål å muliggjøre: SMS og e-postkommunikasjon i forbindelse med påminnelse om timer og andre administrative forhold Bestilling og administrasjon av legetimer Insyn i fakturaer, faktura historikk, utestående betalinger, betalingsavtaler Elektronisk fakturautsendelse fra tredjepart Reseptbestilling og resepthistorikk Formidling av beskjeder mellom meg og legen Føring av pasientdagbok Tilgang til egne helseopplysninger E-konsultasjon Jeg er innforstått med at jeg til enhver tid kan trekke mitt samtykke tilbake i PatientSky-appen og på PatientSkys nettside De spesifiserer ikke hvem som kan være tredjepart. Kan det da være et hvilket som helst selskap? Jeg har forsøkt å spørre dem per telefon om de har noe register på når samtykkeerlæringen har vært aktiv og når den ikke har vært aktiv, men det har de ikke. De kan bare se hva som er tilfelle per idag. Problemet er at jeg fikk en faktura per sms, var ikke klar over at jeg kunne få faktura per sms og leste ikke denne, og den fakturaen har så gått videre til inkassovarsel hvor det påløp gebyr. Takk for svar. Anonymkode: 6f74d...e91
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Betal nå den fakturaen. Du har fått faktura på sms som du har ignorert. Herregud, hvor vanskelig skal man gjøre seg. Anonymkode: 35b6c...599 1 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 (endret) Du har NÅ forstått at du har gått glipp av en faktura, fordi du ikke forstår hva elektronisk kommunikasjon er. Så da betaler du, fordi det er du selv som ikke har satt deg inn i det du selv har signert på. Elektronisk kommunikasjon er enhver form for kommunikasjon som ikke foregår muntlig eller på papir. At du ikke har skjønt dette før nå fritar deg ikke for gebyr. Endret 27. februar 2022 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Du har jo fått faktura og når du "valgte" å ikke betale innen fristen så må du betale gebyr, såpass skjønner du vel? Anonymkode: b1fa4...f13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå