Gå til innhold

Skal alle strikkeprosjekter vaskes før bruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker genser for første gang. Har hørt et sted at alle nystrikka prosjekt skal vaskes for at garnet skal bli mykere og at maskene skal "sette seg". Stemmer dette??

Anonymkode: 5f447...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mjeh. I noen tilfeller bløtlegger jeg tøyet (det som tåler det så klart) for å få ut overskuddsfarge, støv og div fra fabrikken. I andre tilfeller fryser jeg det i noen dager og går ut å rister det (slik som alpakka og annet røytende garn, da slipper mye av de løse fibrene). Kofter jeg har strikket i ren ull har jeg ikke gjort noe med. 
for å få mønster til å sette seg så damper jeg strikketøyet ned strykejern med et fuktig kjøkkenhåndkle mellom. 
jeg er utrolig forsiktig med hva jeg hiver til vask, så jeg vasker ikke med mindre jeg må egentlig. 

Anonymkode: c4e15...b09

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alt jeg strikker når det er ferdig. Først og fremst fordi mye garn blir mykere etter første vask og maskene setter seg. Du kan få noe av samme effekt ved å dampe plagget, men jeg syns ikke det blir like bra. Og så har du det med å vaske bort skitt osv før bruk, men jeg syns ikke vannet ser så veldig skittent ut når jeg vasker det, men mulig det kommer an på garnet. For meg er det at garnet kommer mer til sin rett sen viktigste grunnen til å vaske.

Jeg vasker alt i maskin, men jeg vet at jeg har en skånsom maskin. Det vet jeg fordi jeg vasket diverse prøvelapper i ulike garn da maskinen var ny. Om man ikke vet noe om maskinen, ville jeg vasker for hånd eller som nevnt vasket prøvelapper først. Ofte skyller jeg også bare opp plagget for hånd i vasken uten såpe. Klemmer ut alt vann ved å presse plagget til en ball. Ruller så sammen plagget i et håndkle på gulvet, tråkker fram og tilbake koen ganger for å klemme ut mer vann. Og lar plagget tørke flatt på baderomsgulvet. Former det i ønsket fasong mens det er vått. Jeg tørker aldri noe strikket på stativ, da kan det dra seg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke alpakkaull, det liker jeg best dampet. Ren ull legger jeg i glovarmt vann med litt eddik i. Hvis det klør legger jeg det i varmt vann en gang til og da med skyllemiddel eller balsam i. Lar det ligge i ro til vannet er avkjølt, gjerne over natta. Tørkes flatt på håndkle. Men, du må ikke vaske. Mesteparten av skitten kommer fra dine egne hender, på fabrikken blir garnet knapt tatt på av annet enn maskiner.

Anonymkode: 7215f...f6d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...