Ellemelle93 Skrevet 1. mars 2022 #141 Del Skrevet 1. mars 2022 Er faktisk veldig usikker på hva min rolle i en krig eller annen krisesituasjon ville ha vært. Er ganske delt der. Jeg er utdannet sykepleier og ville selvsagt bidratt på den fronten, men ville jo samtidig ikke ha overlatt mine to barn til noen andre, mens jeg ga medisinsk hjelp til skadede personer f.eks? Altså, barna mine og resterende familie kommer jo i første rekke. Hadde dog ikke nølt et eneste sekund med å skyte én eller flere som prøvde å drepe/skade meg og min familie - eller naboen, eller mannen i gata for den saks skyld. Hadde lett vært en del av de sivile som fikk opplæring i håndtering av våpen. Hadde jeg ikke hatt små barn, hadde jeg nok svart at jeg ville stått klar til å forsvare landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bolla2 Skrevet 1. mars 2022 #142 Del Skrevet 1. mars 2022 Selvfølgelig, har ingen unnskyldning til å la være. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 1. mars 2022 #143 Del Skrevet 1. mars 2022 johnjohn skrev (På 26.2.2022 den 15.06): I Ukraina sendes kvinner og barn vekk fra krigsområdene, mens mennene blir igjen for å slåss. Jeg tror ikke jeg har sett bilde av en eneste kvinnelig soldat. I Norge har vi bestemt at kvinner er minst like gode soldater som menn, og vi ønsker å ha et forsvar som består av 50 % kvinner. Men er dere kvinner selv klare for å slåss, dersom det blir nødvendig? Eller er ikke likestilling så viktig i dette tilfellet? Edit: Dette er ikke et "kvinnehatende" spørsmål. Da jeg selv var i militæret var kvinnelig verneplikt og likestilling i forsvaret ikke-eksisterende problemstillinger. Derfor lurer jeg. Har aldri vært i militæret. Men ja jeg vil sloss til siste pust, for at mine barn og barnebarn skal kunne vokse opp i en demokratisk verden. I den sammenhengen betyr jeg ingenting. At mødre med barn reiser ut av Ukraina, er veldig bra, noen uten barn har valgt å bli, selv om de kunne ha dratt. Barn trenger ikke å miste begge foreldrene sine. Det vil også være en tragedie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 1. mars 2022 #144 Del Skrevet 1. mars 2022 Ryddet for brukerangrep og svar til det. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 1. mars 2022 #145 Del Skrevet 1. mars 2022 Gidder ikke lese hele tråden. Jeg er mor til 3 små barn og føler at min viktigste rolle i verden er å ta godt vare på dem - inkludert å flykte med dem, hvis det går så langt. Samtidig har de en far, og dersom én av oss må "ut i krigen" så er nok jeg både i bedre form og med mer våpenerfaring enn ham, så det ville nok blitt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. mars 2022 #146 Del Skrevet 1. mars 2022 Hadde gjort det om vi hadde stått i samme situasjon som Ukraina, ja. Hadde derimot ikke stilt opp i en angrepskrig for USA/NATO. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. mars 2022 #147 Del Skrevet 1. mars 2022 Krokenguri skrev (46 minutter siden): Har aldri vært i militæret. Men ja jeg vil sloss til siste pust, for at mine barn og barnebarn skal kunne vokse opp i en demokratisk verden. I den sammenhengen betyr jeg ingenting. At mødre med barn reiser ut av Ukraina, er veldig bra, noen uten barn har valgt å bli, selv om de kunne ha dratt. Barn trenger ikke å miste begge foreldrene sine. Det vil også være en tragedie. hadde det vært så mye nytte i deg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duplo Skrevet 1. mars 2022 #148 Del Skrevet 1. mars 2022 johnjohn skrev (På 2/26/2022 den 15.06): I Ukraina sendes kvinner og barn vekk fra krigsområdene, mens mennene blir igjen for å slåss. Jeg tror ikke jeg har sett bilde av en eneste kvinnelig soldat. I Norge har vi bestemt at kvinner er minst like gode soldater som menn, og vi ønsker å ha et forsvar som består av 50 % kvinner. Men er dere kvinner selv klare for å slåss, dersom det blir nødvendig? Eller er ikke likestilling så viktig i dette tilfellet? Edit: Dette er ikke et "kvinnehatende" spørsmål. Da jeg selv var i militæret var kvinnelig verneplikt og likestilling i forsvaret ikke-eksisterende problemstillinger. Derfor lurer jeg. Ukraina har svært stor andel kvinner i hæren . Høyest i Europa faktisk. Senest i dag var det en kvinne som hadde tatt bussen til Italia med datteren . Der skulle datteren Bo med besteforeldrene. Moren skulle tilbake til Ukraina for å forsvare og kjempe for sitt land. Så er det ikke å dytte under en stol at barna må tas vare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 1. mars 2022 #149 Del Skrevet 1. mars 2022 Maleficenta skrev (1 time siden): hadde det vært så mye nytte i deg da? Jeg er da ikke åndsvak. Så skal vel klare å gjøre det jeg får beskjed om. Har ingen planer om å kjøre solo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 1. mars 2022 #150 Del Skrevet 1. mars 2022 Jeg er med. Men jeg er forholdsvis gammel og utrent, og har ingen kunnskaper innen sykepleie og denslags. I yngre år var jeg med en eks-kjæreste på skytebane. Og jeg fikk høre at jeg var et naturtalent. Så se opp for snikskytter Dolce. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 1. mars 2022 #151 Del Skrevet 1. mars 2022 Nope, hadde gjemt meg. Men hadde sikkert prøvd å gjemme mannen også 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elidaa Skrevet 1. mars 2022 #152 Del Skrevet 1. mars 2022 Jeg kommer ikke til å være delaktig i krig. Samme hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. mars 2022 #153 Del Skrevet 1. mars 2022 Krokenguri skrev (9 timer siden): Jeg er da ikke åndsvak. Så skal vel klare å gjøre det jeg får beskjed om. Har ingen planer om å kjøre solo. handler vel ikke om å være åndssvak, men har du bull militær erfaring eller lite erfaring med våpen, så er det jo ikke mye nytte i deg da. Da blir du jo drn første som dør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 2. mars 2022 #154 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) jeg har aldri vært i forsvaret, og ikke har jeg helsen til det heller. Overvektig og diabetes 2. Jeg kunne heller aldri reist fra sønnen min på 1 år, for å forsvare landet. Å overlate et barn til fremmede pga det hadde vært høyest uaktuelt med mindre begge av oss foreldre var døde. når det er sagt så er jeg ikke en person som klarer å drepe noe som helst. Unntaket måtte ha vært selvforsvar om mitt eget eller mitt barns liv stod i fare. Jeg har heller ikke psyken til å se skadde/drepte rundt meg. Endret 2. mars 2022 av tussi84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava+, Skrevet 2. mars 2022 #155 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Ja, hadde kjempet for Norge, uten tvil! Er flink med våpen og har militær bakgrunn. Har ikke barn heller, så dauer jeg så er ikke det helt krise. Vurderer å reise til Ukraina for å kjempe, men resten av familien nekter meg. Får se hvordan det utvikler seg. Endret 2. mars 2022 av Ava+, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 2. mars 2022 #156 Del Skrevet 2. mars 2022 Maleficenta skrev (5 timer siden): handler vel ikke om å være åndssvak, men har du bull militær erfaring eller lite erfaring med våpen, så er det jo ikke mye nytte i deg da. Da blir du jo drn første som dør Har ikke 0 erfaring med våpen, men minimalt. Og i bunn og grunn så trenger man da å bli ledet av noen som kan det. Går det galt så går det galt. Så helt hjelpesløs er man da vel ikke... Gjør mye jeg ikke kan jeg, går fint det. Man lærer etterhvert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. mars 2022 #157 Del Skrevet 2. mars 2022 Krokenguri skrev (6 timer siden): Har ikke 0 erfaring med våpen, men minimalt. Og i bunn og grunn så trenger man da å bli ledet av noen som kan det. Går det galt så går det galt. Så helt hjelpesløs er man da vel ikke... Gjør mye jeg ikke kan jeg, går fint det. Man lærer etterhvert er du seriøst villig til å dø for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria_ Skrevet 2. mars 2022 #158 Del Skrevet 2. mars 2022 Kun sikkert blitt en eller annen form for Lotte. Mye som skjer i kulisene også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 2. mars 2022 #159 Del Skrevet 2. mars 2022 Maleficenta skrev (1 time siden): er du seriøst villig til å dø for det? Seriøst ja. Men det er jo ikke gitt at man dør, selv om man deltar. Ville du heller kaste deg i armene på putin? Jeg vil ikke det, og da må man kjempe. Et av to. Eller rømme da. Men det kan mødre med mindre barn og barna gjøre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. mars 2022 #160 Del Skrevet 2. mars 2022 Krokenguri skrev (2 timer siden): Seriøst ja. Men det er jo ikke gitt at man dør, selv om man deltar. Ville du heller kaste deg i armene på putin? Jeg vil ikke det, og da må man kjempe. Et av to. Eller rømme da. Men det kan mødre med mindre barn og barna gjøre. jo mot det russiske militæret tror jeg det er ganske så gitt. Jeg ville heller blitt okkupert en stund ja... og jeg har en 4 åring så jeg hadde nok forsøkt å rømme først med han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå