Gjest Huldretusse Skrevet 27. februar 2022 #121 Del Skrevet 27. februar 2022 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Var det ikke amfetamin de delte ut da? Har hørt at det var begge deler. Hitler og var jo skikkelig narkoman. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 27. februar 2022 #122 Del Skrevet 27. februar 2022 On 2/26/2022 at 3:06 PM, johnjohn said: [...] Men er dere kvinner selv klare for å slåss, dersom det blir nødvendig? Eller er ikke likestilling så viktig i dette tilfellet? [...] Sånne spørsmål er vinklet på den måten at vi har alle sammen sagt at vi krever full likestilling på alle mulige måter. Det er feil. Vi er mange, meg inkludert, som ikke synes menn og kvinner er lik nok til at vi kan likestilles 100 %. Likeverd, ja. Likestilling? Tja... Først og fremst synes jeg de som ønsker å slippe skal få slippe, og de som ønsker å sloss skal få sloss. Å være en soldat krever at man er et spesielt type menneske: man må være sterk både fysisk og psykisk. Man må tåle å drepe andre mennesker, og tåle å se sine egne dø ved siden av seg. Man må like å presse kroppen sin til det ytterste, og faktisk ha interesse nok til å akseptere tanken på å ofre sitt eget liv i krig. Det er mange som ikke passer inn i den kategorien, og ut i fra hva jeg personlig har erfart er det flest kvinner som ikke passer inn. Fra naturen sin side er menn skapt for å sloss og kvinner skapt for å være mer forsiktig. (Det finnes selvsagt mange unntak.) Hvis jeg personlig skulle bli nødt til å forsvare Norge på en eller annen måte, måtte det bli gjennom noe annet enn militærutstyr, gevær og stridsvogner midt inne i kampen. Hvis ikke hadde jeg blitt drept med en gang gjennom svak fysisk styrke, eller fått sammenbrudd etter å ha sett noen jeg nettopp snakket med falle død ved min side. Så å ta fienden på andre måter, som å infiltrere seg inn uten at de vet det, og finne informasjon eller i verste fall bruke mindre voldelige måter å ta liv på, er noe som passer de av oss som er mindre voldelig og glad i krig på. Men det trengs jo ikke med mindre Russland faktisk tar over Norge, som Tyskland gjorde under andre verdenskrig, så det er uansett ikke relevant akkurat nå. Eventuelt kan det også være en mulighet å bli skarpskytter, og ligge langt vekk fra kaoset. Men da må man jo gjennom all den vanlige militære treningen som ikke passer meg, så det utegår også. Da får heller de av oss som ikke passer som soldater bli hjemme i Norge og holde det gående, så de soldatene som overlever har et Norge å komme tilbake til. Mange kvinner har samfunnskritiske yrker, så det passer jo egentlig greit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tig Skrevet 27. februar 2022 #123 Del Skrevet 27. februar 2022 On 2/26/2022 at 3:06 PM, johnjohn said: I Ukraina sendes kvinner og barn vekk fra krigsområdene, mens mennene blir igjen for å slåss. Jeg tror ikke jeg har sett bilde av en eneste kvinnelig soldat. Jeg vet om flere kvinner som melder seg til det sivile forsvaret der for å kjempe i direkte kamp. Hun ene har jeg tett kontakt med, og overlater seg to barn små barn (under 10 år) til foreldrene mens hun verver seg. Mannen er allerede ute i hæren nå. Dette er ikke snakk om hjelpetiltak, dette er snakk om væpnet strid. Har ikke fulgt med på diskusjonen her. Måtte bare legge til dette. Video samtale med henne de siste dagene har vært, mildt sagt, urovekkende. Du vet liksom ikke helt hvordan hva du skal føle eller tenke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 27. februar 2022 #124 Del Skrevet 27. februar 2022 Hero1 skrev (4 timer siden): Kvinner hører hjemme på kjøkkenet! Det vet jo alle.......... Proviantering er kjempeviktig i krigstider. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hero1 Skrevet 27. februar 2022 #125 Del Skrevet 27. februar 2022 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Proviantering er kjempeviktig i krigstider. 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 27. februar 2022 #126 Del Skrevet 27. februar 2022 Arya2000 skrev (På 2/26/2022 den 15.17): Har sett bilder av kvinnelige soldater jeg da. Ja skulle gjerne ha bidratt, men hvem skulle passe barna hvis begge foreldrene er i krig? Det mest politisk riktige i 2022; far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. februar 2022 #127 Del Skrevet 27. februar 2022 PaperFlower skrev (5 timer siden): Sånne spørsmål er vinklet på den måten at vi har alle sammen sagt at vi krever full likestilling på alle mulige måter. Det er feil. Vi er mange, meg inkludert, som ikke synes menn og kvinner er lik nok til at vi kan likestilles 100 %. Likeverd, ja. Likestilling? Tja... Først og fremst synes jeg de som ønsker å slippe skal få slippe, og de som ønsker å sloss skal få sloss. Å være en soldat krever at man er et spesielt type menneske: man må være sterk både fysisk og psykisk. Man må tåle å drepe andre mennesker, og tåle å se sine egne dø ved siden av seg. Man må like å presse kroppen sin til det ytterste, og faktisk ha interesse nok til å akseptere tanken på å ofre sitt eget liv i krig. Det er mange som ikke passer inn i den kategorien, og ut i fra hva jeg personlig har erfart er det flest kvinner som ikke passer inn. Fra naturen sin side er menn skapt for å sloss og kvinner skapt for å være mer forsiktig. (Det finnes selvsagt mange unntak.) Hvis jeg personlig skulle bli nødt til å forsvare Norge på en eller annen måte, måtte det bli gjennom noe annet enn militærutstyr, gevær og stridsvogner midt inne i kampen. Hvis ikke hadde jeg blitt drept med en gang gjennom svak fysisk styrke, eller fått sammenbrudd etter å ha sett noen jeg nettopp snakket med falle død ved min side. Så å ta fienden på andre måter, som å infiltrere seg inn uten at de vet det, og finne informasjon eller i verste fall bruke mindre voldelige måter å ta liv på, er noe som passer de av oss som er mindre voldelig og glad i krig på. Men det trengs jo ikke med mindre Russland faktisk tar over Norge, som Tyskland gjorde under andre verdenskrig, så det er uansett ikke relevant akkurat nå. Eventuelt kan det også være en mulighet å bli skarpskytter, og ligge langt vekk fra kaoset. Men da må man jo gjennom all den vanlige militære treningen som ikke passer meg, så det utegår også. Da får heller de av oss som ikke passer som soldater bli hjemme i Norge og holde det gående, så de soldatene som overlever har et Norge å komme tilbake til. Mange kvinner har samfunnskritiske yrker, så det passer jo egentlig greit. Bra innlegg; helt enig med deg. Ts forutsetter at likestilling betyr at vi er helt like, at menn og kvinners fysiske og psykiske utrustning er identisk. Det er jo ikke tilfelle, det er ikke det som ligger i likeverd og fravær av diskriminering. Når det er sagt, er det mange kvinner som egner seg som soldater, så vel som det er menn som ikke egner seg i det hele tatt. Men dette er på individnivå. Det er jo nettopp det som er poenget med likestilling, at den tøffe jenta ikke skal bli nekta å bli politi eller soldat, eller at gutten som ønsker å jobbe med mote og design skal få lov til det uten å bli latterliggjort. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 27. februar 2022 #128 Del Skrevet 27. februar 2022 Selvsagt - med det jeg hadde hatt å bidra med. Hadde jeg vært ung ville jeg vervet meg i militæret. Nå er jeg 40, feit og ferdig, med to barn - så jeg hadde nok ikke stått først i fronlinja, men jeg hadde bidratt med det jeg kunne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maximusbercimus Skrevet 28. februar 2022 #129 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) Hele problemstilling er om en krig der nato mot russland ikke involverer atomvåpen En krig der Norge og Nato imot Russland hadde involvert taktiske atomvåpen (mindre atomvåpen) og vi hadde mest sansynlig ikke blitt utsatt for ett atomangrep. Spørsmålet er hadde vi greid å overleve når atommaktene var ferdige med hverandre, verden hadde sett ganske annerledes ut spesielt hvis Russland og USA hadde tatt liv av hverandre og store deler av Europa var ett radioaktivt nedfallssted. Samfunnet vårt hadde kollapset og stråling stopper ikke på grensen, vi hadde vel til slutt på grunn av manglede ressusser mest sansynlig sloss mot hverandre for de få ressursene som var igjen. Naboen i gata hadde feks klubba deg ned for rent vann feks, vi er for å sitere joker fra dark knight bare så siviliserte som verden lar oss være. Så slapp kvinner en krig med nato mot russland kommer til å involvere atomvåpen og da hjelper det ikke hvor mange kvinner eller menn som bærer våpen fordi krigen kommer ikke til å bli kjempet på denne måten. Endret 28. februar 2022 av Maximusbercimus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 28. februar 2022 #130 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg er mann, og ikke klar. Flykter med en gang det er tegn til noe krig. Jeg skal aldri forsvare Norge, eller noen annen nasjon, i krig. Ingen nasjon er verdt mitt liv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 28. februar 2022 #131 Del Skrevet 28. februar 2022 Klart det. Jeg er glad i landet mitt. Ville gjøre det som krevdes av meg for å forsvare landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 28. februar 2022 #132 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg har 3 år bak meg i Forsvaret. Jeg har fremtiden til Norge og min sønn å forsvare, så ja. Jeg er nasjonalist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MuggenKanari Skrevet 28. februar 2022 #133 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBukser skrev (På 27.2.2022 den 14.16): 98% av befolkningen i Norge har ingen stridsevne hvis det skulle bli krig. Er ikke bare å dele ut maskingevær til tilfeldige personer, og tro at disse gjør nytte for seg. Dette inkluderer vanlige vernepliktige, som på ingen måte vil være noen effektiv stridstyrke ved evt. krig. Skal man ha en effektiv stridstyrke ved en evt krig, så må man ha en profesjonell hær, slik man har i mange andre land. Folk med bare verneplikt vil ende opp som kanonføde. Det har de gjort i Ukraina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trudelutt1 Skrevet 28. februar 2022 #134 Del Skrevet 28. februar 2022 Ville heller blitt okkupert enn å miste livet mitt må jeg nok innrømme. Sånn om jeg skal være helt ærlig. Godt mulig jeg hadde hjulpet til med det jeg kunne, men frontlinjen er ikke noe sted for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 28. februar 2022 #135 Del Skrevet 28. februar 2022 Nei, jeg fødte for en måned siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 28. februar 2022 #136 Del Skrevet 28. februar 2022 johnjohn skrev (På 26.2.2022 den 15.06): I Ukraina sendes kvinner og barn vekk fra krigsområdene, mens mennene blir igjen for å slåss. Jeg tror ikke jeg har sett bilde av en eneste kvinnelig soldat. I Norge har vi bestemt at kvinner er minst like gode soldater som menn, og vi ønsker å ha et forsvar som består av 50 % kvinner. Men er dere kvinner selv klare for å slåss, dersom det blir nødvendig? Eller er ikke likestilling så viktig i dette tilfellet? Edit: Dette er ikke et "kvinnehatende" spørsmål. Da jeg selv var i militæret var kvinnelig verneplikt og likestilling i forsvaret ikke-eksisterende problemstillinger. Derfor lurer jeg. Nå er det vel sånn at om en har barn så vil en at en av foreldrene skal ta vare på barnet. Og i og med at det er flest menn med noe militær erfaring blir det ofte mest naturlig at mannen blir. Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg kjempet her om Norge ble invadert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annemor1444 Skrevet 28. februar 2022 #137 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg er klar jeg men jeg ække no å ha med i krig.. bare nevner det😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 28. februar 2022 #138 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg hadde ikke sloss. Jeg er for klønete også, så der hadde jeg sikkert bare gjort vondt verre. Men hadde jeg vært bedre fysisk og ikke så klønete så ja! Ungene er Heldigvis store nå, så de blir nok med å sloss! Iallefall sønnen. Og mannen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 28. februar 2022 #139 Del Skrevet 28. februar 2022 Selvsagt vil jeg det. Jeg reagerer også på at alle ukrainske menn mellom 18 og 60 må være villige til å dø for landet sitt, mens kvinner går fri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. mars 2022 #140 Del Skrevet 1. mars 2022 MyMichelle skrev (8 timer siden): Selvsagt vil jeg det. Jeg reagerer også på at alle ukrainske menn mellom 18 og 60 må være villige til å dø for landet sitt, mens kvinner går fri. sånn er det der. Likestillingen er ikke kommet så langt der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå