Bacteria Skrevet 26. februar 2022 #81 Del Skrevet 26. februar 2022 (endret) johnjohn skrev (27 minutter siden): Det er jo dette jeg spør om. Har man tatt innover seg at dette faktisk kan bli en realitet? Kan det bli en realitet at en 50-årig kvinnelig helsearbeider blir utkalt til fronten som kjempende soldat? Er vel omtrent like realistisk som en 60-årig mannlig kommunearbeider som har sersjants grad fra militærtjenesten for 40 år sia blir utkommandert. Så nei, jeg er ikke forberedt på å forsvare landet med våpen i hånd. Det tror jeg faktisk ikke mannen min er heller. Du må vel spørre de rette kvinnene da vet du. De som har tjenestegjort, har avtjent verneplikt og som det er aktuelt for. Og siden du tydeligvis er opptatt av temaet, nei jeg synes ikke om at kvinner skal ha like stor plikt til å delta i væpnet forsvar av landet. Den dagen dere menn begynner å føde barn og amme dem kan vi snakke om like plikter i så måte. Endret 26. februar 2022 av Bacteria 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 26. februar 2022 #82 Del Skrevet 26. februar 2022 Det vil vera lumpent gjordt av en fiende å angripe norge etter kl. 16 ettersom alle da har fri. Løven Putin ventet med å angripe Ukraina etter OL var slutt etter avtale m/ Chinas leder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 26. februar 2022 #83 Del Skrevet 26. februar 2022 Skybe skrev (28 minutter siden): Det vil vera lumpent gjordt av en fiende å angripe norge etter kl. 16 ettersom alle da har fri. Løven Putin ventet med å angripe Ukraina etter OL var slutt etter avtale m/ Chinas leder. Og så måtte han skynde seg før jorda ble for myk på våren, så stridsvognene ikke havnet i gjørma. Mye lettere å kjøre på frosset jord enn på gjørmete jord. Når det gjelder din første setning, så husker jeg noe av det første jeg ble fortalt om Norge før jeg flyttet hit: ''Man kan ta over Norge med 500 soldater på en søndagsmorgen for folk enten sover etter festen natta før, eller er på joggetur med hunden.'' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 27. februar 2022 #84 Del Skrevet 27. februar 2022 Jaconandersen skrev (19 timer siden): Og blant de døde soldatene vil du ikke finne noen. Det er fordi kvinner er sensitive, slik at de skal holde seg unda slikt. Leste i dag at Ukraina har 36 000 kvinner i sine væpnede styrker. Et av landene i verden med flest kvinner i sine væpnede styrker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 27. februar 2022 #85 Del Skrevet 27. februar 2022 johnjohn skrev (22 timer siden): dersom det blir nødvendig? Om noen står foran meg og truer mine barn er jeg sikker på at jeg kunne ha drept et annet menneske for å redde deres liv ja . Men da er jo scenarioet helt ekstremt ,vel og merke. Ja kunne sikkert ha gjort det meste om mine barns liv stod på spill. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 27. februar 2022 #86 Del Skrevet 27. februar 2022 Jeg tror jeg er bedre egnet enn min ektemann iallefall. 😄 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 27. februar 2022 #87 Del Skrevet 27. februar 2022 Absolutt hvis de vil ha en gammel, svaksynt dame med gevær 😄 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 27. februar 2022 #88 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) johnjohn skrev (22 timer siden): I Ukraina sendes kvinner og barn vekk fra krigsområdene, mens mennene blir igjen for å slåss. Jeg tror ikke jeg har sett bilde av en eneste kvinnelig soldat. I Norge har vi bestemt at kvinner er minst like gode soldater som menn, og vi ønsker å ha et forsvar som består av 50 % kvinner. Men er dere kvinner selv klare for å slåss, dersom det blir nødvendig? Eller er ikke likestilling så viktig i dette tilfellet? Edit: Dette er ikke et "kvinnehatende" spørsmål. Da jeg selv var i militæret var kvinnelig verneplikt og likestilling i forsvaret ikke-eksisterende problemstillinger. Derfor lurer jeg. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G32oO9/ser-rett-over-paa-det-russiske-forsvaret https://no.m.wikipedia.org/wiki/Louise_Kathrine_Dedichen https://no.m.wikipedia.org/wiki/Solveig_Krey https://www.tv2.no/a/14540752/ https://open.spotify.com/episode/0rsTW4X7yt6Fz0AwNJhOwQ?si=cxDMzyMJRSeG_gxaAJhwlA&utm_source=copy-link Og sånn kunne man sikkert fortsatt, jeg har full tro på at kvinnene som har valgt seg en karriere i forsvaret er klare og har vært klare i andre sammenhenger og oppdrag før. For å forsvare vårt land, våre verdier og våre handlinger. Ikke er krig det samme som det var på 40tallet heller i dag, vi springer ikke bare rundt å skyter. Kvinner å menn er ulike og et godt totalforsvar består nettopp av ulike mennesker. Forøvrig er sannsynligheten for krig i Norge fortsatt svært lav. Og de som sendes til polen/latvia nå driver rutine arbeid de er godt vant til. Vi (Nato) er ikke i krig. Ps; det er også kvinner i krig i Ukraina nå. De står der med mennene. Ps 2; det er nok av kvinner som står å protester i Russland , det er vell høyst sannsynlig med livet som innsats det også. Endret 27. februar 2022 av Lilliii 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trøst Skrevet 27. februar 2022 #89 Del Skrevet 27. februar 2022 Har ikke vært i forsvaret selv, og om 3. verdenskrig blir en realitet så har jeg tenkt å kose meg, ruse meg og dø før jeg blir hakkemat for russerne. Jeg har ingen å beskytte og har heller ingen som kan beskytte meg, er ikke så gira på livet at jeg gidder å kjempe for det akkurat. Så nei, er ikke klar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 27. februar 2022 #90 Del Skrevet 27. februar 2022 Jaconandersen skrev (21 timer siden): Det er vel helst ingens jobb, i et samfunn og en orden som ikke det er verdt å forsvare. Hva vil du forsvare da? Anarkistene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 27. februar 2022 #91 Del Skrevet 27. februar 2022 johnjohn skrev (22 timer siden): I Ukraina sendes kvinner og barn vekk fra krigsområdene, mens mennene blir igjen for å slåss. Jeg tror ikke jeg har sett bilde av en eneste kvinnelig soldat. Her er ett eksempel: https://www.nettavisen.no/nyheter/nastya-23-star-pa-frontlinjen-for-a-forsvare-ukraina-mot-russiske-styrker-na-er-det-jeg-som-skal-beskytte-dere/f/5-95-389012 Og ser flere har lagt ut linker. I en eventuell krig i Norge ville jeg nok ikke ha egnet meg som soldat da jeg er dårlig trent, kronisk syk og elendig til å håndtere våpen (pluss ikke spesielt innstilt på å drepe andre mennesker). Jeg kunne derimot gjerne ha meldt meg til andre ting som f.eks. opptrening til å beskytte landet mot hacking, spionasje, eller hjulpet mennesker som var skadet eller i nød. Det finnes mange oppgaver i en krig som handler om andre ting enn rå styrke og våpenbruk. Det beste er vel å bruke folk der de fungerer best og gjør en best mulig jobb. MrsMacchiato skrev (18 timer siden): Jeg er en kløpper med pil og langbue, og skulle nok klart å beskytte meg og mine. Bortsett fra det har jeg aldri holdt i et våpen, da jeg aldri har blitt innkalt til Forsvaret. Da jeg var 19 var det kun menn Forsvaret ville ha. Det er kult da! Tror ikke så mange soldater forventer ei dame med denslags våpen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 27. februar 2022 #92 Del Skrevet 27. februar 2022 Mannen min er ikke tjenestedyktig, så han kan ta seg av barna. Jeg (kvinne) melder meg helt klart for å forsvare Norge, men hadde da trengt opplæring hvis jeg skulle ha håndtert våpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBukser Skrevet 27. februar 2022 #93 Del Skrevet 27. februar 2022 98% av befolkningen i Norge har ingen stridsevne hvis det skulle bli krig. Er ikke bare å dele ut maskingevær til tilfeldige personer, og tro at disse gjør nytte for seg. Dette inkluderer vanlige vernepliktige, som på ingen måte vil være noen effektiv stridstyrke ved evt. krig. Skal man ha en effektiv stridstyrke ved en evt krig, så må man ha en profesjonell hær, slik man har i mange andre land. Folk med bare verneplikt vil ende opp som kanonføde. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jada! Skrevet 27. februar 2022 #94 Del Skrevet 27. februar 2022 22 hours ago, Jaconandersen said: Har ikke noe ønske om å beskytte staten vår eller dagens orden. og familien kan en beskytte ved å reise ut av byene. Men hadde du bodd i et land i Midtøsten så hadde du forsvart landet ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsMacchiato Skrevet 27. februar 2022 #95 Del Skrevet 27. februar 2022 Ardwinna skrev (33 minutter siden): Det er kult da! Tror ikke så mange soldater forventer ei dame med denslags våpen! Nei, de hadde ikke skjønt hva som hadde truffet dem (bokstavelig talt). Men forhåpentligvis slipper jeg å bruke det våpenet på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SnowBells Skrevet 27. februar 2022 #96 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) Jeg kunne gjerne ha jobbet i saniteten, da jeg har utdanning fra helsevesenet. Eller jeg kunne ha stått på et slags storkjøkken og laget mat på samlebånd til soldatene. Men jeg tviler sterkt på at jeg hadde gjort meg ute i felten med et gevær. Da hadde jeg som sagt heller løpt rundt med sanitetsmerking og lappet sammen de jeg kunne. Det byr meg ekstremt sterkt imot å skade og drepe mennesker (som også er fedre, brødre, sønner, mødre), fordi det sitter en stormannsgal leder på toppen som bestemmer at vi skal drepe hverandre. Instinktivt så vil jeg heller ta familien min og flykte. Endret 27. februar 2022 av SnowBells Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AttilaTheHun Skrevet 27. februar 2022 #97 Del Skrevet 27. februar 2022 Har vært på skytebaner siden jeg var 14 år gammel, og dratt til Tyrkia for å øve meg på forskjellige våpen. Vil si at jeg sikter perfekt, og null problem for meg hvis det blir noe krig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hero1 Skrevet 27. februar 2022 #98 Del Skrevet 27. februar 2022 Kvinner hører hjemme på kjøkkenet! Det vet jo alle.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 27. februar 2022 #99 Del Skrevet 27. februar 2022 Jacuzzi skrev (19 timer siden): Flere av damene er fysisk sterkere og kvikkere i huet. Ikke for å vær pedantisk, men de er nok ikke det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 27. februar 2022 #100 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) johnjohn skrev (18 timer siden): Jeg stiller et ærlig spørsmål som jeg var nysgjerrig på. Ganske fascinerende at det ble så aggressivt mottatt. Da jeg selv var i militæret var kvinnelig verneplikt og likestilling i forsvaret en helt fjern tanke. Det var menn som skulle forsvare landet. Dette er første gang siden vi fikk kvinnelig verneplikt at en væpnet konflikt som involverer Norge i det hele tatt er en problemstilling, så da ønsker jeg bare å høre hva kvinner synes om tanken på å bli sendt i krig. Hva er poenget ditt egentlig, tror du kvinnelige soldater ikke gidder å møte opp når det er krig? Det er ikke sånn at kvinner som avtjener verneplikt, som jobber i Forsvaret eller er i heimevernet får beskjed når det er krig om at de bare kan stikke siden de har vagina. Du tar alt for bokstavelig her. At det er flere mannlige soldater kommer av at det er flere menn som er i militæret i utgangspunktet, ikke at alle kvinnelige soldater har stukket av fordi de tok beskjeden like bokstavelig som deg!! 🙈 Selv har jeg aldri vært i militæret, så det ville vært lite nyttig å hive en hjelm på hodet mitt og gitt meg et gevær. Jeg kunne nok blitt for å bidra på en eller annen måte da, det trengs jo hjelp fra sivile på andre måter enn det rent militære når det er krig. Jeg har nok en viss kampvillighet (og risikovillighet). Men om jeg hadde mann og barn, så hadde barnet kommet først. Og mannen min har sannsynligvis gjennomgått førstegangstjenesten. Ergo er det mer logisk at han som har militær trening blir igjen, og at jeg blir den som får ansvar for å få barn og bestemor ut av landet. Det er det som egentlig er poenget med beskjeden, at hele familien ikke kan forlate landet, de må etterlate noen kampdyktige. Fortrinnsvis den med militær trening, som oftest mannen. Endret 27. februar 2022 av Cuntzilla 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå