Gå til innhold

Er dere kvinner klare for å forsvare Norge?

johnjohn

Anbefalte innlegg

JuneR skrev (32 minutter siden):

Hva er du ute etter? Hva er det du ønsker å få frem? 

Jeg stiller et ærlig spørsmål som jeg var nysgjerrig på. 

Ganske fascinerende at det ble så aggressivt mottatt. Da jeg selv var i militæret var kvinnelig verneplikt og likestilling i forsvaret en helt fjern tanke. Det var menn som skulle forsvare landet.  

Dette er første gang siden vi fikk kvinnelig verneplikt at en væpnet konflikt som involverer Norge i det hele tatt er en problemstilling, så da ønsker jeg bare å høre hva kvinner synes om tanken på å bli sendt i krig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Warrior skrev (27 minutter siden):

Vet om flere jeg som hadde villet vært med å forsvare Norge :) Kvinner ER like gode soldater som menn💪🏻

Kan jeg spørre deg hva du baserer dette på? Har du selv vært i forsvaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (Akkurat nå):

Ganske fascinerende at det ble så aggressivt mottatt. Da jeg selv var i militæret var kvinnelig verneplikt og likestilling i forsvaret en helt fjern tanke. Det var menn som skulle forsvare landet.  

Dette er første gang siden vi fikk kvinnelig verneplikt at en væpnet konflikt som involverer Norge i det hele tatt er en problemstilling, så da ønsker jeg bare å høre hva kvinner synes om tanken på å bli sendt i krig. 

Jeg tenker at det er innlysende at et innlegg skrevet på den måten du gjorde vil bli tatt litt lunket i mot på kvinneguiden. 

Du kunne vært mer saklig i hovedinnlegget ditt, og for eksempel skrevet det som du gjorde her. 
Jeg ønsket å vite hva du ville oppnå med innlegget ditt, og det var litt mer beskrivende nå enn i det første du skreiv.

Om du har vært i militæret er det imidlertid fascinerende at du ikke er klar over at kvinner deltok i krigen også under 2 verdenskrig.  

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JuneR skrev (2 minutter siden):

Om du har vært i militæret er det imidlertid fascinerende at du ikke er klar over at kvinner deltok i krigen også under 2 verdenskrig.  

Jeg vet veldig godt at kvinner deltok i krigen, men den eneste parten som hadde kvinner som aktivt stridende var Sovjetunionen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (3 minutter siden):

Jeg vet veldig godt at kvinner deltok i krigen, men den eneste parten som hadde kvinner som aktivt stridende var Sovjetunionen. 

Jaha? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en feiging og ville aldri vervet meg. Men i det noen truer oss, kommer inni huset mitt og bøller blir jeg så farlig som mulig for meg å bli. Erfaringsmessig er jeg en fighter hvis jeg må. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde heilt sikkert berre blitt voldtatt, eg har ingen våpentrening og kan ingenting om kampføring. Vi har og små barn, kven skal ta seg av dei? Eg kunne henta vann, stelt sår, sydd kle, laga mat, bakt. Det er mange ting eg kunne gjort, men direkte nærkamp måtte eg hatt litt skolering først.

Svaret er likevel ja.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg snakket med mannen om dette i dag. Jeg er i utgangspunktet veldig imot krig, men nettopp derfor hadde det også vært viktig for meg å forsvare landet hvis vi blir angrepet på den måten Ukraina blir. 

Jeg har ingen militær trening da, så vet ikke hvor mye hjelp det hadde vært i meg, men kunne prøvd i det minste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (5 timer siden):

I Ukraina sendes kvinner og barn vekk fra krigsområdene, mens mennene blir igjen for å slåss. Jeg tror ikke jeg har sett bilde av en eneste kvinnelig soldat. 

I Norge har vi bestemt at kvinner er minst like gode soldater som menn, og vi ønsker å ha et forsvar som består av 50 % kvinner. 

Men er dere kvinner selv klare for å slåss, dersom det blir nødvendig? Eller er ikke likestilling så viktig i dette tilfellet? 

Jo, jeg har sett reportasjer på BBC hvor det var kvinner med våpen bak reporteren. Jeg tror ikke de er proffe soldater, men sivile som har fått våpentrening og meldte seg frivillig i forsvarsgrupper. 

Jeg tror ikke det handler om likestilling. Blir det krig i Norge er mitt ansvar først og fremst for mine små barn. Det er min hovedforpliktelse. Jeg har satt dem i verden og så lenge de er små, er det mitt ansvar å holde dem trygge. Så jeg kommer neppe til å gå og kjempe med våpen i hånda. Men jeg kommer til å kjempe for å holde dem trygge hvis de blir direkte truet. Da kan jeg gjøre det også med våpen i hånda.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JuneR skrev (2 minutter siden):

Jeg er klar over at kvinner deltok i motstandsbevegelsen og gjorde en stor innsats der.

Det jeg mener er som stridende i regulære militære styrker. Der var det kun Sovjet som hadde kvinner. Så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (8 minutter siden):

Jeg er klar over at kvinner deltok i motstandsbevegelsen og gjorde en stor innsats der.

Det jeg mener er som stridende i regulære militære styrker. Der var det kun Sovjet som hadde kvinner. Så vidt jeg vet. 

https://snl.no/K-soldater

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

johnjohn skrev (1 minutt siden):

Jeg gjentar: Som stridende i regulære militære styrker. Altså i frontlinje i kamp mot fienden. 

Skjønner at det er viktig for deg og definere forskjellen, til tross for at kvinner også kjempet i krigen. 

Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor du er usikker på om kvinner vil børe stridende i dag? Det er jo kvinnelige soldater i militæret i dag. Så hva er du egentlig usikker på? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JuneR skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor du er usikker på om kvinner vil børe stridende i dag? Det er jo kvinnelige soldater i militæret i dag. Så hva er du egentlig usikker på? 

Det er jo dette jeg spør om. Har man tatt innover seg at dette faktisk kan bli en realitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest rabrabara
johnjohn skrev (53 minutter siden):

Det var et ladet spørsmål og siden vi ikker idioter skjønner vi hva du vil si. Litt sånn at nå bør vi betale for likestillingen.

Dessverre fremstår du teit og bitter. Og uopplyst. For åpenbart vil de kvinnene som er i forsvaret gjøre det de må. Men da må du nesten høre med de om de planlegger å trekke seg. Eller er det deltagelse i borgervern eller et slags improvisert sivilforsvar du ber oss om å svare på på vegne av alle kvinner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (Akkurat nå):

Det er jo dette jeg spør om. Har man tatt innover seg at dette faktisk kan bli en realitet? 

Og jeg lurer fremdeles på hvorfor du er usikker på det? Hvorfor skulle ikke kvinner som er soldater ha tatt dette inn over seg, på lik linje med menn? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
johnjohn skrev (1 minutt siden):

Du tror kvinnene i forsvaret kommer til å trekke seg ved konflikt? Forkledt som spørsmål? Vi kan jo ikke svare på vegne sv kvinner i forsvaret. Men vi kan bære trygge på at kvinner og mødre vil gjøre det vi kan, hvis du var bekymret for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring fra forsvaret, så tror jeg hadde vært rimelig ubrukelig. Jeg synes de som er trent til det og kan det skal få den oppgaven. Jeg vil uansett beskytte barna mine med nebb og klør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...