AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #21 Skrevet 26. februar 2022 Kontrakten gjelder fra 1/4 da du sier opp i april med 3 måneders oppsigelsestid gjelder oppsigelsestiden fra 1/5 og tre måneder fremover, altså ut juli. Men så lenge du betaler husleie skal du også ha tilgang til leiligheten. AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 15.28): Tusen takk for bra svar dere! Jeg trodde jeg var blitt helt tussete da det ble informert om en ekstra måned med betaling. TS Anonymkode: bbd29...db8 Det er ikke en ekstra måned, din leietid starter i april å oppsigelse i april er gjeldende fra 1/5 og tre måneder fremover, altså mai, juni og juli. Anonymkode: 1e40f...6f3 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #22 Skrevet 27. februar 2022 Kontrakten starter 01. April 2022. Du har ikke flyttet inn i mars, så da blir det mai-juni-juli du må betale. Utleier har helt rett. Anonymkode: e5701...194 1
nervøsreiser Skrevet 27. februar 2022 #23 Skrevet 27. februar 2022 (endret) . Endret 27. februar 2022 av nervøsreiser .
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #24 Skrevet 27. februar 2022 Be utleier forklare hvorfor han mener du skal betale for mer enn tre måneder når du har tre måneder oppsigelse. Du kan jo også minne utleier på at han har en tapsbegrensningsplikt slik at han må prøve å leie ut leiligheten til noen andre og hvis han gjør det skal ikke du betale leie når de flytter inn. Anonymkode: 21d7f...f24 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #25 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Be utleier forklare hvorfor han mener du skal betale for mer enn tre måneder når du har tre måneder oppsigelse. Du kan jo også minne utleier på at han har en tapsbegrensningsplikt slik at han må prøve å leie ut leiligheten til noen andre og hvis han gjør det skal ikke du betale leie når de flytter inn. Anonymkode: 21d7f...f24 Det er ikke mer enn tre måneder. Kontrakten gjelder fra 1/4 , oppsigelse i inneværende måneder gjelder fra 1 i neste måned, altså mai. Tre måneders oppsigelsestid blir mai, juni og juli. Anonymkode: 1e40f...6f3 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #26 Skrevet 27. februar 2022 Send oppsigelsen i dag der du sier at leiligheten sies opp så fort som mulig, så tar du kontakt med Forbrukerrådet og får en uttalelse fra dem. Anonymkode: 21d7f...f24
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #27 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Send oppsigelsen i dag der du sier at leiligheten sies opp så fort som mulig, så tar du kontakt med Forbrukerrådet og får en uttalelse fra dem. Anonymkode: 21d7f...f24 Hvorfor i all verden skal de kontaktes? Det skal betales for april (kan ikke si opp før kontrakten starter), så betales for mai, juni og juli som er oppsigelsestiden. Det står svart på hvitt i kontrakten det. Anonymkode: 82185...c20 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #28 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor i all verden skal de kontaktes? Det skal betales for april (kan ikke si opp før kontrakten starter), så betales for mai, juni og juli som er oppsigelsestiden. Det står svart på hvitt i kontrakten det. Anonymkode: 82185...c20 For å sikre seg at det blir riktig. Har du en kilde for din påstand? Anonymkode: 21d7f...f24
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #29 Skrevet 28. februar 2022 Jeg vil tro man kan si opp i dag og betale for april og mai. Man sier opp innen utgangen av mnd og tre mnd oppsigelse løper mars -april - mai. Anonymkode: 91649...7f3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #30 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vil tro man kan si opp i dag og betale for april og mai. Man sier opp innen utgangen av mnd og tre mnd oppsigelse løper mars -april - mai. Anonymkode: 91649...7f3 Kontrakten er gyldig fra 1/4 Anonymkode: 1e40f...6f3 2
Gjest Blondie65 Skrevet 28. februar 2022 #31 Skrevet 28. februar 2022 Det springende punktet er om man kan si opp en kontrakt som enda ikke er begynt å løpe slik at oppsigelsestiden løper fra måneden etter. Jeg ble gjort narr av her tidligere da jeg sa at slik kan man tolke det strengt. Jeg mener fortsatt at man kan velge å være smidig som husvert når man får beskjed over en måned før kontrakten starter, eller man kan tolke og gjennomføre dette strengt. TS må betale for april, mai og juni uansett dersom husvert ikke får inn nye leietakere. Dersom husvert har lyst å være svært firkantet overfor en leietaker som av personlige årsaker likevel ikke kan flytte, og som har valgt å si fra svært tidlig kan han påstå at leiekontrakten ikke kan sies opp før den har startet og da må oppsigelsestiden regnes fra mai, og blir da mai, juni og juli - og april blir leieperioden det kan sies opp i. Som nevnt: rettslig - helt sikkert. Moralsk, og samarbeidsvillig? Nei.
Illuminatum Skrevet 28. februar 2022 #32 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor i all verden skal de kontaktes? Det skal betales for april (kan ikke si opp før kontrakten starter), så betales for mai, juni og juli som er oppsigelsestiden. Det står svart på hvitt i kontrakten det. Anonymkode: 82185...c20 Og det er du sikker på? Hjemmel? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #33 Skrevet 28. februar 2022 Finner ikke noe som tilsier at man ikke kan si opp før man flytter inn. Absolutt ingenting. For at du skal betale mer enn april og mai må utleier hoste opp relevant rettspraksis. Det står kun tre mnd fra utleier har mottatt oppsigelsen. Så pass på å ha oversendt oppsigelse skriftlig og å ha dokumentasjon på at oppsigelse er sendt før februar er over. Anonymkode: 91649...7f3 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #34 Skrevet 28. februar 2022 Illuminatum skrev (56 minutter siden): Og det er du sikker på? Hjemmel? Inngår man en leieavtale hos en privatperson, så har man ikke angrerett, og derfor kan man ikke si opp før avtalen starter. Inngår man en leieavtale med et utleieselskap (næringsvirksomhet) så har man 14 dagers angrerett HVIS avtalen ble inngått over telefon/e-post. Da kan man i løpet av de 14 dagene lovlig si at man ikke vil leie likevel og bryte kontrakten. Anonymkode: 82185...c20
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #35 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Inngår man en leieavtale hos en privatperson, så har man ikke angrerett, og derfor kan man ikke si opp før avtalen starter. Inngår man en leieavtale med et utleieselskap (næringsvirksomhet) så har man 14 dagers angrerett HVIS avtalen ble inngått over telefon/e-post. Da kan man i løpet av de 14 dagene lovlig si at man ikke vil leie likevel og bryte kontrakten. Anonymkode: 82185...c20 Det er ikke snakk om angrerett, men når man kan si opp. Og jeg finner ikke noe som tilsier at man ikke kan si opp før man flytter inn. Det er tidspunktet for når oppsigelse er hos utleier som er viktig. TS oppsigelse løper fra februar om hun sier opp nå. Mars, april, mai. Anonymkode: 91649...7f3
Illuminatum Skrevet 28. februar 2022 #36 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Inngår man en leieavtale hos en privatperson, så har man ikke angrerett, og derfor kan man ikke si opp før avtalen starter. Inngår man en leieavtale med et utleieselskap (næringsvirksomhet) så har man 14 dagers angrerett HVIS avtalen ble inngått over telefon/e-post. Da kan man i løpet av de 14 dagene lovlig si at man ikke vil leie likevel og bryte kontrakten. Anonymkode: 82185...c20 TS angrer ikke på kontrakten og hadde selvsagt heller ikke fått aksept for det. TS ønsker imidlertid å si opp leieforholdet samt betale i oppsigelsestiden. Jeg kan ikke finne noe i lovverket som innsnevrer oppsigelsesmulighet til å kun gjelde etter innflytting. Kravet i loven er 3 mnd. 1
Kløvereng Skrevet 28. februar 2022 #37 Skrevet 28. februar 2022 I leiekontrakter pleier det å stå "Leieforholdet starter (dato og klokkeslett)", så følger resten av kontrakten med oppsigelsestid osv. Det logiske for meg er at man da ikke kan si opp før leieforholdet har startet, og da tidligst i slutten av april. Prøver man å si opp før, så går vel det under angreretten man ikke har🤔 Kan ikke garantere noe, men slik tolker jeg det.
Illuminatum Skrevet 28. februar 2022 #38 Skrevet 28. februar 2022 Kløvereng skrev (5 timer siden): I leiekontrakter pleier det å stå "Leieforholdet starter (dato og klokkeslett)", så følger resten av kontrakten med oppsigelsestid osv. Det logiske for meg er at man da ikke kan si opp før leieforholdet har startet, og da tidligst i slutten av april. Prøver man å si opp før, så går vel det under angreretten man ikke har🤔 Kan ikke garantere noe, men slik tolker jeg det. Hvorfor er det logisk? 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #39 Skrevet 28. februar 2022 Utleier bør uansett klare å finne ny leietaker innen et par uker så du skal neppe betale mer enn om lag en månedsleie. Hvis han ikke prøver å få den leid ut raskt bryter han med egen tapsbegrensingsplikt. Ikke gi han penger før leiligheten er leid ut igjen. Hvis du gir han for mye er det du som må gå til sak. Be han legge den ut igjen på leiemarkedet og at dere tar et oppgjør så snart dere vet at noen andre skal flytte inn. Anonymkode: 71a1b...acf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå