AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Hei. Jeg skulle flytte til en ny by, og fant dermed en leilighet og skrev under på en husleiekontrakt med oppstart 1. april 2022. Grunnet personlige årsaker kan jeg ikke flytte, og skal dermed sende inn oppsigelse av leiligheten. Men det har seg slik at utleier mener jeg skal betale leie ut juli 2022 da jeg har 3 måneders oppsigelsestid. Men siden jeg sier opp kontrakten før 1. april, skal jeg ikke betale ut juni da? Er det noen flotte mennesker her med kontroll på slikt? Jeg klarer ikke finne noe selv når det gjelder oppsigelse av en kontrakt som ikke er påbegynt. Ønsker alle en god helg! :) Anonymkode: bbd29...db8
Morten1 Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Du skal betale for de 3 mnd fra oppstarts tid av kontrakt. 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Jo, du skal bare betale ut Juni. Anonymkode: 6463d...020 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Du skal betale leie for april, mai og juni. Med mindre eier finner ny leietaker før juni. Du skal ikke betale leie samtidig som de får leie fra annen leietaker på samme enhet. Anonymkode: f4ccb...f7c 10
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 Det er trassige utleiere om de ikke makter å finne andre som kan flytte inn i stedenfor. Hvis det er voksen utleier så regner jeg med han finner andre og du slipper å betale i det hele tatt. Anonymkode: 4e7fa...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 Tre måneders oppsigelse betyr at du må betale for tre måneder. April, mai og juni. Her ville jeg sendt huseier en melding og hørt om vedkommende kanskje har sett feil på kalenderen. AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 15.14): Det er trassige utleiere om de ikke makter å finne andre som kan flytte inn i stedenfor. Hvis det er voksen utleier så regner jeg med han finner andre og du slipper å betale i det hele tatt. Anonymkode: 4e7fa...b8c Hvorfor regner du med det? Det er ikke trassig å insistere på at oppsigelsestid blir overholdt, det er i grunn særdeles normalt. Anonymkode: 6d7aa...fec 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 Du skal betale ut juni. Sørg også da for at du har tilgang til boligen i den perioden, ellers kan han lett få inn andre leie oere uten å informere deg og dermed få dobbel husleie. Det har han ikke lov til, men mange slipper unna med dette likevel, fordi man ikke blir informert om nye innflyttede.. Anonymkode: 192d5...b7f 8 1
Brunello Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor regner du med det? Det er ikke trassig å insistere på at oppsigelsestid blir overholdt, det er i grunn særdeles normalt. Anonymkode: 6d7aa...fec Nei, det er normalt å få inn ny leietaker. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 Tusen takk for bra svar dere! Jeg trodde jeg var blitt helt tussete da det ble informert om en ekstra måned med betaling. TS Anonymkode: bbd29...db8
Morten1 Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 21 minutter siden, Brunello said: Nei, det er normalt å få inn ny leietaker. 32 minutter siden, AnonymBruker said: Det er trassige utleiere om de ikke makter å finne andre som kan flytte inn i stedenfor. Hvis det er voksen utleier så regner jeg med han finner andre og du slipper å betale i det hele tatt. Anonymkode: 4e7fa...b8c Dere vet da ingenting om boligen det er snakk om og hvor lett det er å få tak i ny leietaker som man ønsker å leie ut til 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Jeg tror det egentlig blir riktig at du skal betale ut juli. Kontrakten starter 1. april, altså da kan du si opp tidligst siste dagen i april. Du kan ikke si opp siste dagen i mars før kontrakten har begynt. Anonymkode: 82185...c20 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 16 minutter siden, Morten1 said: Dere vet da ingenting om boligen det er snakk om og hvor lett det er å få tak i ny leietaker som man ønsker å leie ut til Jeg må si meg enig. Blir overrasket over innsikten enkelte på KG har i disse sakene, en innsikt som går langt utover hva som blir opplyst i tråden. Anonymkode: 6d7aa...fec 3
Brunello Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 Morten1 skrev (1 time siden): Dere vet da ingenting om boligen det er snakk om og hvor lett det er å få tak i ny leietaker som man ønsker å leie ut til Det er fortsatt normalt å få inn ny leietaker. At det i noen tilfeller ikke går, endrer ikke på det. Eller mener du utleier skal la leiligheten stå tom noen måneder og først prøve å leie ut fra juli?
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det egentlig blir riktig at du skal betale ut juli. Kontrakten starter 1. april, altså da kan du si opp tidligst siste dagen i april. Du kan ikke si opp siste dagen i mars før kontrakten har begynt. Anonymkode: 82185...c20 Ja så vanskelig kan man tolke det. Jeg ville sagt til husvert at jeg forventer at han gjør sitt for å finne ny leietaker og at du blir informert slik at du unngår å betale i en periode han har leid ut til andre.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 Brunello skrev (10 minutter siden): Det er fortsatt normalt å få inn ny leietaker. At det i noen tilfeller ikke går, endrer ikke på det. Eller mener du utleier skal la leiligheten stå tom noen måneder og først prøve å leie ut fra juli? Her jeg bor er det mange som sliter med å få tak i leieboere etter at det ble bygge mange nye studenthybler. Så ja, det kan være et problem mange steder. At du ikke har hørt om det endrer ikke fakta. Anonymkode: 0cf78...77e 1
Brunello Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her jeg bor er det mange som sliter med å få tak i leieboere etter at det ble bygge mange nye studenthybler. Så ja, det kan være et problem mange steder. At du ikke har hørt om det endrer ikke fakta. Anonymkode: 0cf78...77e Les hva jeg skriver. Det er noen steder / boliger som ikke blir leid ut med en gang, men det vanlige er at de blir det. At det ikke er slik på enkelte steder forandrer ikke på det.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 Brunello skrev (7 minutter siden): Les hva jeg skriver. Det er noen steder / boliger som ikke blir leid ut med en gang, men det vanlige er at de blir det. At det ikke er slik på enkelte steder forandrer ikke på det. Og du vet hvor leiligheten tråden handler om er? Og hvor lett den er å leie ut? Anonymkode: 0cf78...77e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 Blondie65 skrev (10 minutter siden): Ja så vanskelig kan man tolke det. Jeg ville sagt til husvert at jeg forventer at han gjør sitt for å finne ny leietaker og at du blir informert slik at du unngår å betale i en periode han har leid ut til andre. Så vanskelig kan man tolke det...? Altså trådstarter har skrevet under på en kontrakt og må forholde seg til den. Det er ikke utleier som har tabbet seg ut og må si opp med en gang, det er det trådstarter som har gjort. Tenker at utleier er rimelig oppgitt over å måtte begynne prosessen på nytt med å annonsere (dyrt!) og holde visninger. Skulle bare mangle at trådstarter betaler april + ut hele oppsigelsestiden som h*n skal uten å "forvente" noe som helst. Anonymkode: 82185...c20 1
Brunello Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og du vet hvor leiligheten tråden handler om er? Og hvor lett den er å leie ut? Anonymkode: 0cf78...77e Nei, men jeg vet hva som er vanlig. Da tar jeg utgangspunkt i det. Antakelig får utleier leid ut på nytt i god tid før oppsigelsestiden er ute. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Skrevet 26. februar 2022 Brunello skrev (Akkurat nå): Nei, men jeg vet hva som er vanlig. Da tar jeg utgangspunkt i det. Antakelig får utleier leid ut på nytt i god tid før oppsigelsestiden er ute. Hvordan vet du det når du ikke vet noe som helst om leiligheten eller beliggenheten? Anonymkode: 0cf78...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå