AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Min søster har hatt dåp til begge sine barn. Hun er ikke kristen og hun hadde det vel mest fordi det er "tradisjon" og fordi våres foreldre ønsket det. Jeg er nå gravid og jeg ønsker på ingen måte å ha kristelig dåp. Eller noen dåp i det hele tatt. Men min mor blir "sur" fordi at det ikke blir "likt".. Hun mener at mitt barn ikke kommer til å føle seg ønsket på grunn av at mitt barn sine søskenbarn har fått dåp og ikke mitt.. Jeg føler nå at jeg nesten blir tvunget til å ha dåp bare fordi min søster var først ute.. Orker virkelig ikke å ta stilling til dette. Man må jo vel få bestemme selv? Min mor bare regner med at det blir dåp og har allerede begynt å planlegge. Selv om jeg har sagt at jeg ikke vil ha.. Anonymkode: db0a2...c43 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Din baby vet ikke hva en dåp er engang. Når barnet er gammelt nok til å forstå det, kan du fint forklare hvorfor du ikke valgte dåp (fordi du ikke er religiøs). Alternativt ha en nøytral navnfest, så får barnet en feiring. Selvsagt bestemmer du dette helt selv. Bare å si til mamma at hun kan droppe planlegge. Anonymkode: b14a4...a58 10 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Folk må gjerne følge de tradisjoner de måtte ønske, men å tvinge de på andre blir jo helt feil. Her ville jeg absolutt ikke gitt etter, du har sagt klart ifra at dette er noe du ikke ønsker og hvis din mor er så respektløs at hun fortsetter å planlegge dåp får det bli hennes problem. Anonymkode: bf7dd...424 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Det er selvfølgelig ikke din mor som skal planlegge, hun er jo ikke gravid. Du bestemmer selvfølgelig dette selv. Anonymkode: 18192...701 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 Jeg har sagt at det ikke er aktuelt, men hun mener at jeg kommer til å ombestemme meg når barnet kommer. Det kom er jeg ikke til å gjøre. Anonymkode: db0a2...c43
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har sagt at det ikke er aktuelt, men hun mener at jeg kommer til å ombestemme meg når barnet kommer. Det kom er jeg ikke til å gjøre. Anonymkode: db0a2...c43 Nei, du har jo sagt du ikke ønsker dette og ikke vil ombestemme deg. Det er ikke din feil da hvis hun fortsetter planlegge for noe som ikke kommer til å skje. Hun kan jo ikke til å kidnappe babyen og tvinge den til dåpsseremonien heller. Anonymkode: b14a4...a58 5
Blåjojo Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 Enig med de over her. Og om du mot formodning skulle endre mening etter at barnet er født, så er det jo ikke for sent å planlegge dåp da. Utrolig dårlig gjort av din mor å ska presse deg til dåp. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 Folk må slutte å blande seg i andres saker, og jeg blir trist på dine vegne for at du har ei mor som kommer her og kommer her. Dette må du IKKE forholde deg til. Det er ditt barn, ditt liv, din familie og dette ditt og deres valg. Hun har da ikke noe med dette å gjøre! Min mor er ateist/humanist. Og overlater andre til seg selv (det hørtes lite omsorgsfullt ut, det var ikke meningen). Hun er da ikke troende. Men er såpass raus og storsinnet at om jeg velger å døpe mitt barn, så baker hun da kake og stiller opp selv om det ikke går i tråd med hennes verdier å døpe noen. Her bør moren din tilpasse seg deg, og backe ut. Anonymkode: 88923...376 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 Det er da bare å stå på ditt. Dere ønsker ikke dåp, og dere bestemmer. Jeg har selv en familie som synes det er veldig sårt at våre barn ikke er døpt. Og det får de lov til å kjenne på.. Men de vet de ikke kunne tvunget oss Anonymkode: d0772...b7b 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 Min storebror døpte begge barna sine. Jeg har ikke døpt mine barn. Jeg er heller ikke kristen og syntes det virket feil å gjøre det når man ikke mener det. Ingen i familien min har brydd seg Anonymkode: 46488...966 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Det er ingen andre enn deg og din partner som har noe med denne avgjørelsen å gjøre. Det er bare å fast avvise innblanding fra annen familie. Dette er ikke noe du trenger å begrunne eller rettferdiggjøre. Anonymkode: 2b52f...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 Støtter den som sier navnefest, det er kjempe fin ide som kan gjøre alle glad 👍😊 Anonymkode: 5ce93...c52 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 Barnet kan døpe seg når det selv vil. Moren din er på bærtur. Anonymkode: 9488f...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 Navnefest er definitivt en fin løsning på problemet. Min mor er fremdeles snurt over at min bror valgte å ikke ha dåp eller navnefest for sin sønn for 17 år siden. Anonymkode: 581a7...da6
Ulrikke Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 Det velger du helt selv! Jeg hadde null ønske/behov for å døpe datteren vår, men for mannen min var det viktig. Ikke pga tradisjon, men han har en slags barnetro. Det respekterte jeg, og valgte å tenke at det ikke skadet babyen å få litt vann på hodet uansett hvilket hus det var i Hadde det kun vært tradisjon, hadde jeg stått hardere på mitt, men jeg vet at det ikke bare er det som ligger i det. Da blir det annerledes. Hvis du og barnets far er enige om å ikke ville døpe barnet, så døper dere ikke barnet! De andre kommer over det, og gjør de ikke det så kan de få beskjed om å passe sine egne saker. Barnet kan døpes senere dersom det ønsker det selv! Ikke døp barnet pga forventninger fra andre! Jeg konfirmerte meg selv i kirken pga min farmor. Hun var dypt personlig kristen og jeg var hennes eneste barnebarn. Jeg hadde ikke noe ønske om det selv, sånn egentlig - men jeg ville ikke skuffe henne. Jeg meldte meg ut av statskirken rett etter at hun døde.... Stå på deres og stå for de avgjørelsene dere tar! Ikke la andre fortelle dere at det er "feil"!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min søster har hatt dåp til begge sine barn. Hun er ikke kristen og hun hadde det vel mest fordi det er "tradisjon" og fordi våres foreldre ønsket det. Jeg er nå gravid og jeg ønsker på ingen måte å ha kristelig dåp. Eller noen dåp i det hele tatt. Men min mor blir "sur" fordi at det ikke blir "likt".. Hun mener at mitt barn ikke kommer til å føle seg ønsket på grunn av at mitt barn sine søskenbarn har fått dåp og ikke mitt.. Jeg føler nå at jeg nesten blir tvunget til å ha dåp bare fordi min søster var først ute.. Orker virkelig ikke å ta stilling til dette. Man må jo vel få bestemme selv? Min mor bare regner med at det blir dåp og har allerede begynt å planlegge. Selv om jeg har sagt at jeg ikke vil ha.. Anonymkode: db0a2...c43 Du velger det selv! Be de passe på seg selv! Anonymkode: c9def...c5e
Anonym6789 Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min storebror døpte begge barna sine. Jeg har ikke døpt mine barn. Jeg er heller ikke kristen og syntes det virket feil å gjøre det når man ikke mener det. Ingen i familien min har brydd seg Anonymkode: 46488...966 Samme her. Nevø er døpt, men ikke vår. Besteforeldre kunne sikkert tenkt seg dåp, men de skjønner jo at det er vårt valg og har ikke kommentert det.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 Vårt barn er ikke døpt, har heller ikke hatt navnefest. Alle de andre barna i slekta er døpt, og jeg vet at besteforeldre på den ene siden synes det er sårt. Men det forandrer ikke min/vår mening ang dåp. Anonymkode: fddbc...5c6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 Barnet kommer ikke til å føle seg ønsket?! For et elendig argument for dåp. Jeg kjenner flere som gjennomfører dåp uten å være kristne fordi det er forventet i slekta og fordi det er "koselig og tradisjon", men har hørt lite snakk om dåpen etter at den er over. Hvis de tenker på å samle familien og ta bilde av begivenheten som dere kan se tilbake på, eller gi gave som barnet har nytte av senere eller noe slikt, så er vel navnefest (Human etisk eller gjør deres egen vri) et vel så godt alternativ. Jeg har ikke døpt barnet mitt. Hadde sett for meg at det ble ville protester, men det var ingen som la seg borti det. Det ble vel nevnt at dåpskjolen ikke kom til å bli brukt, men ellers var jeg ikke utsatt for noe døpepress heldigvis. Anonymkode: 3eefe...db9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Skrevet 26. februar 2022 Bestem, slutt å la deg styre. Arranger en fest for barnet om så være trenger ikke være navnefest engang. Jeg har ikke døpt mine barn. Anonymkode: 97900...a7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå