AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Jeg har en søster jeg skjenner jeg bekymrer meg litt for. Hun drikker mye og ofte og jeg lurer nå på om det kan være hun har et problem utenfor hennes egen kontroll.. Min søster har alltid vært glad i party livet, og lar sjelden sjansen til å drikke alkohol gå fra henne. Det siste året har hun trappet veldig opp og oppført seg merkelig. Hun har I lang tid ikke klart å holde en eneste avtale, hun skylder hver gang på at hun er syk, men vi alle skjønner hun er fyllasyk. Ofte når hun er på besøk hos meg, mamma eller andre familien har hun stukket av med en flaske vin eller to og benekter dette, men det er ingen andre som kan ha tatt dem. Hun har gjerne også kjøpt vin eller annen alkohol i gave til venner og familiemedlemmer både til jul og bursdag, men drukket dette selv. Hun blir ofte hissig og truende om vi prøver å snakke alvor med henne. Vi har også blitt litt redd henne. Dette skjedde senest for ei uke siden da var lillebror fylte 25, da skulle vi alle feire dagen hans hos mamma. (min søster bor midlertidig der pågrunn av samlivsbrudd) natten for hadde hun drukket opp all alkoholen I huset inkl gaver fra to fettere. Det ble stor krangel som førte til at søster stakk på puben og komm ikke hjem før besøket var over, godt dritings og skjelte mamma ut for at hun ikke forstod hvor vondt min søster hadde det. Vi prøver hardt å forstå, men dette har pågått lenge og er grunnen til hennes samlivsbrudd, hun benekter at hun har et alkohol problem og ser ikke hva hun driver med. Hun har barn som er igjen hos pappaen sin, hun har også drukket når disse har vært på besøk hos henne og mamma,og nå begrenses hennes samvær med barna til et minimum. Hun har òg fortalt at legen hennes har bedt henne om å slutte å drikke da hun har utviklet en type livsstilsykdom som ofte forbindes med overdrevent alkoholinntak. Hun selv fnyser av det og sier også at leger alltid sier sånt. Vi vet og at hun gjemmer alkohol, hos andre, i buskene i hagen og andre andre steder, hun virker påvirket av alkohol selvom vi iblandt ikke finner flasker, glass eller noe håndfast bevis på at hun har drukket. Uansett om dette er alkoholisme eller ei,så ser vi jo alle at hun har et problem, hvordan kan vi nå fram til henne og få henne selv til å innse det? Og ikke minst hvor mye dette påvirker alle rundt henne? Anonymkode: 7298b...bea 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Uten tvil er dette alkoholisme. Dessverre kan dere ikke hjelpe henne før hun vil det selv Anonymkode: 0e3a4...2c8 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Hvis ikke det faktum at barna hennes må være hos faren sin og ikke kan være hos sin egen mor når inn til henne, så tror jeg ingenting gjør det. Jeg tviler på at skjenneprekener og alvorsprat fra andre vil gjøre henne noe godt - sånt bare avviser alkoholikere tvert. Det er svært vanskelig å nå inn til noen som er avhengig av rus. Anonymkode: ad7a4...96d 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Uten tvil er dette alkoholisme. Dessverre kan dere ikke hjelpe henne før hun vil det selv Anonymkode: 0e3a4...2c8 Vi tenker det selv og. Vi bare håper vi kan komme opp med noe som tvinger henne til å åpne øynene 😩 Anonymkode: 7298b...bea
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis ikke det faktum at barna hennes må være hos faren sin og ikke kan være hos sin egen mor når inn til henne, så tror jeg ingenting gjør det. Jeg tviler på at skjenneprekener og alvorsprat fra andre vil gjøre henne noe godt - sånt bare avviser alkoholikere tvert. Det er svært vanskelig å nå inn til noen som er avhengig av rus. Anonymkode: ad7a4...96d Men vet du om vi kan stå sammen mot henne og evt få profesjonell hjelp til henne? Anonymkode: 7298b...bea
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Uten tvil er dette alkoholisme. Dessverre kan dere ikke hjelpe henne før hun vil det selv Anonymkode: 0e3a4...2c8 Nei, det er jo definitivt tvil her. søsteren beskriver i en bisetning at søsteren «bor hjemme etter samlivsbrudd», som om det ikke skulle være av noen betydning for søsterens dårlige humør, svingende dagsform og sinne. Å ty til alkohol (eller sex, eller sinne, eller jobb) i en sorgprosess er muligens ikke det mest sunne en kan gjøre. Men det er helt normalt og udramatisk så lenge det altså følger sorgprosessen. At ingen i familien later til å tenke to ganger på at søsteren er i en vanskelig livsfase tyder også på at hun får null støtte fra dem. Alkoholisme er dessuten ikke en strek med et stup i enden. Det er en strek der vi alle beveger oss opp og ned. Er ts sin søster nær alkoholisme? Muligens. Det samme gjelder ts. Vi vet ikke nok on noen av dem. Ts: Kanksje du skal snakke med søsteren din om andre måter å takle sorg på? Foreslå aktiviteter eller en terapeut heller enn å spekulere på om hun drikker for mye i denne fasen? Anonymkode: 79900...30a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 Ta vare på dere selv og barna hennes! Inviter dem med på gode opplevelser (uten mor). Her er noen gode linker for dere som er pårørende til en alkoholiker. https://www.helsenorge.no/parorende/tilbud-for-parorende-innen-psykisk-helse-og-rus/ Anonymkode: a0a96...354 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er jo definitivt tvil her. søsteren beskriver i en bisetning at søsteren «bor hjemme etter samlivsbrudd», som om det ikke skulle være av noen betydning for søsterens dårlige humør, svingende dagsform og sinne. Å ty til alkohol (eller sex, eller sinne, eller jobb) i en sorgprosess er muligens ikke det mest sunne en kan gjøre. Men det er helt normalt og udramatisk så lenge det altså følger sorgprosessen. At ingen i familien later til å tenke to ganger på at søsteren er i en vanskelig livsfase tyder også på at hun får null støtte fra dem. Alkoholisme er dessuten ikke en strek med et stup i enden. Det er en strek der vi alle beveger oss opp og ned. Er ts sin søster nær alkoholisme? Muligens. Det samme gjelder ts. Vi vet ikke nok on noen av dem. Ts: Kanksje du skal snakke med søsteren din om andre måter å takle sorg på? Foreslå aktiviteter eller en terapeut heller enn å spekulere på om hun drikker for mye i denne fasen? Anonymkode: 79900...30a Hun (ts) skriver jo at søsteren hadde dette alkoholproblemet fra før, og at det var medvirkende til samlivsbruddet. Det er altså ikke slik at alkohol er noe hun har tydd til nå i en vanskelig periode etter et brudd. Anonymkode: ad7a4...96d 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Nei, det er jo definitivt tvil her. søsteren beskriver i en bisetning at søsteren «bor hjemme etter samlivsbrudd», som om det ikke skulle være av noen betydning for søsterens dårlige humør, svingende dagsform og sinne. Å ty til alkohol (eller sex, eller sinne, eller jobb) i en sorgprosess er muligens ikke det mest sunne en kan gjøre. Men det er helt normalt og udramatisk så lenge det altså følger sorgprosessen. At ingen i familien later til å tenke to ganger på at søsteren er i en vanskelig livsfase tyder også på at hun får null støtte fra dem. Alkoholisme er dessuten ikke en strek med et stup i enden. Det er en strek der vi alle beveger oss opp og ned. Er ts sin søster nær alkoholisme? Muligens. Det samme gjelder ts. Vi vet ikke nok on noen av dem. Ts: Kanksje du skal snakke med søsteren din om andre måter å takle sorg på? Foreslå aktiviteter eller en terapeut heller enn å spekulere på om hun drikker for mye i denne fasen? Anonymkode: 79900...30a Dette startet jo før samlivsbruddet. Hun har bodd hos mor siste 3 ukene. Problemet har vært iallefall et år og hun har fått sjanse på sjanse. Og jeg har snakket mye med henne ang bruddet, og vist henne all forståelse og omsorg jeg kan. Mamma har også strekt seg langt mer enn hun har trengt for henne. Vi stanger ikke imot, vi gjør hva vi kan for å hjelpe og vi har absolutt forståelse for at ting er vanskelig for henne. Anonymkode: 7298b...bea
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ta vare på dere selv og barna hennes! Inviter dem med på gode opplevelser (uten mor). Her er noen gode linker for dere som er pårørende til en alkoholiker. https://www.helsenorge.no/parorende/tilbud-for-parorende-innen-psykisk-helse-og-rus/ Anonymkode: a0a96...354 Takk ❤️ Anonymkode: 7298b...bea
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Søsteren din er dessverre alkoholiker. Jeg har vært pårørende til en alkoholiker, og kjenner igjen mønsteret. Gjemme alkohol, alkohol som forsvinner, rar oppførsel og stadig brudd på avtaler. Det viktigste i denne situasjonen er at barna som er involvert blir tatt godt vare på, og at dere pårørende tar godt vare på hverandre. Søsteren din kan ikke hjelpes før hun har innsett at hun har et problem og ønsker hjelp. Pusher dere henne er min erfaring, at det kan bli verre. Min pårørende innsåg etter lang tid (mange år) at hun hadde et problem, og fikk omsider hjelpe med avrusning. Anonymkode: 1b0e8...8ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 Tenker alkoholisme ja, har selv en bror som sliter med det. Prøv å ikke ha noe alkohol hjemme, ikke gi i gaver når hun er rundt. Ikke drikk sammen med henne. Prøv å snakke med henne forsiktig, få hun til å reflektere litt over dette, men ikke angrip, heller vær en støtte, en hun kan få hjelp av, som ikke er dømmende. Anonymkode: b97dc...5d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 Absolutt alkoholiker, og hun kommer ikke til å slutte før hun innser det selv. Det eneste dere kan gjøre er å bli med i støttegrupper for venner og familie og ikke være "enablers", altså ikke hjelp henne med problemer forårsaket av alkoholisme. Om hun får en bot, la henne betale den eller få økonomisk trøbbel selv. Mister hun lappen, ikke kjør henne rundt. Krev husleie av henne og kast henne ut om hun bruker disse pengene på alkohol. Det er nok også lurt at dere ikke har så mye alkohol hjemme som det er mulig å stjele. Det er nok også lurt at barna er mest hos faren, men jeg har ikke erfaring med barn og alkoholisme. Hun må kjenne de brutale konsekvensene på kroppen selv. Også må dere bare leve deres eget liv. Ikke vent på henne når hun kommer for sent til avtaler, bare dra eller begynn uten henne. Anonymkode: 1c446...823 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 Og hvis hu kjører bil i fylla, må dere ringe politiet og tipse, hun kan drepe noen i trafikken!! Anonymkode: b97dc...5d9 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Absolutt alkoholiker, og hun kommer ikke til å slutte før hun innser det selv. Det eneste dere kan gjøre er å bli med i støttegrupper for venner og familie og ikke være "enablers", altså ikke hjelp henne med problemer forårsaket av alkoholisme. Om hun får en bot, la henne betale den eller få økonomisk trøbbel selv. Mister hun lappen, ikke kjør henne rundt. Krev husleie av henne og kast henne ut om hun bruker disse pengene på alkohol. Det er nok også lurt at dere ikke har så mye alkohol hjemme som det er mulig å stjele. Det er nok også lurt at barna er mest hos faren, men jeg har ikke erfaring med barn og alkoholisme. Hun må kjenne de brutale konsekvensene på kroppen selv. Også må dere bare leve deres eget liv. Ikke vent på henne når hun kommer for sent til avtaler, bare dra eller begynn uten henne. Anonymkode: 1c446...823 Min mor er helt tom for alkohol og har ikke planer om å fylle på nytt før hjemmet er hennes alene igjen.. Og vi har heller ikke hjulpet med betaling av regninger og diverse, men hun låner stadig penger her og der, så tenker vi får slutte å låne henne. Anonymkode: 7298b...bea 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker alkoholisme ja, har selv en bror som sliter med det. Prøv å ikke ha noe alkohol hjemme, ikke gi i gaver når hun er rundt. Ikke drikk sammen med henne. Prøv å snakke med henne forsiktig, få hun til å reflektere litt over dette, men ikke angrip, heller vær en støtte, en hun kan få hjelp av, som ikke er dømmende. Anonymkode: b97dc...5d9 Enig i dette. Folk går i forsvarsposisjon med en gang om man begynner å klandre dem og kjefte. Hun kan føle at hun har alle mot seg og ty til alkohol som trøst. Anonymkode: 1c446...823 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvis hu kjører bil i fylla, må dere ringe politiet og tipse, hun kan drepe noen i trafikken!! Anonymkode: b97dc...5d9 Hun har sertifikat men ingen bil, så tror ikke det vil bli et problem foreløpig, men det hadde vi ikke tvilt et sekund på å gjøre! Anonymkode: 7298b...bea
Rosatoast Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 Dette er alkoholisme på det verste, og moren din gjør en stor feil ved å la hun bo i hennes hus - og holde på sånn. Sett krav, skal hun bo hos moren sin - da får hun ikke lov å drikke alkohol. Send også en bekymrings melding til legen hennes, søsteren din kommer IKKE til å slutte å drikke før noen stiller krav, hun er i benektelse og dere kommer ikke til å komme igjennom til hun med "kjefting" og skambelegging. 1
Purple_Pixiedust Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 Det er dessverre slik at hun kan ikke hjelpes før hun ønsker det selv, slik flere her i tråden påpeker. Eneste dere egentlig kan si er at når hun kommer dit at hun innser sitt problem og ønsker hjelp, så skal dere være der for henne. Inntil da er det ikke noe dere kan bidra med. Jo raskere hun virkelig får kjenne konsekvensene på kroppen jo raskere vil hun forhåpentligvis ta tak. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå