Gå til innhold

Hva gjør man for å unngå at barna blir mobbere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hva gjør dere for å unngå at barna deres blir mobbere? 

Jeg er selvsagt redd for at de skal bli mobbet, men det er jo så mye barn kan bli mobbet for, så tenker det er noe man først må ta tak i der og da, og ikke noe man kan forhindre😢 

Men hva er det som kan forhindre det? 

Vi snakker ikke dårlig om andre eller ler av andre hjemme. Vi passer på å kun snakke pent om andre og oss selv. Hver gang noen sier noe stygt om andre, "slår vi ned" på det 

Hun eldste er fem, og har begynt å bruke adjektiv som dum og teit, hvor et barn har kalt henne dum, og et annet sa at kjolen hennes var teit. 

Da har vi sagt at det var ikke pent sagt av de andre, de tar feil, hun er ikke dum, så lenge hun selv synes kjolen er fin, så er det det som er riktig.. 

Jeg veit ikke hva mer vi kan gjøre.. 

Anonymkode: e7cfe...bee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri fått barn på den plassen jeg er nå for jeg vet andre barn vil mobbe mitt barn siden det også skjedde med meg. Mobbing går ofte i arv på en måte. 

Anonymkode: 0bfc0...dd3

Skrevet

Når så mange voksne mobber....Bare se hvor mye hat det er mot vanlige russere nå. Skremmende! 
Våre barn lærer av oss. 

Anonymkode: 6face...7de

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville aldri fått barn på den plassen jeg er nå for jeg vet andre barn vil mobbe mitt barn siden det også skjedde med meg. Mobbing går ofte i arv på en måte. 

Anonymkode: 0bfc0...dd3

Off så forferdelig 😢 skjønner jeg godt. 

Skrevet (endret)

Lære barn grunnleggende  empati er en begynnelse. Lister over "dos and don'ts" er aldri vellykket. Det fungerer oftere som lister over hva de kan gjøre som vil fungere når man vil være vanskelig.

1. Du må ikke kalle folk idioter.
2. Ikke spenn bein på andre barn.
3. Ikke heng andre opp på knaggen på skolen.
4. Ikke gi noen buksevann.
5. Ikke spørsmålssett andre seksualitet.

Så når barnet som aldri har lært hvordan man skal forholde seg til andre vil trykke andre ned for å hevde seg selv har det hvertfall en liste over hvordan det kan gjøres effektivt.

Endret av nisselue
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når så mange voksne mobber....Bare se hvor mye hat det er mot vanlige russere nå. Skremmende! 
Våre barn lærer av oss. 

Anonymkode: 6face...7de

Det er jo de voksnes feil, og mobbing skjer i utallige former. Helt forferdelig at de snakker om sånt foran barna. 

• Liker 1
Skrevet

Snakker som mann...

Jeg ble mobbet (av grunner jeg ikke vil si pga. det kan være identifiserende), men på et tidspunkt fikk jeg nok, og tydde til vold. Jeg angrer ikke, for å si det sånn. Ingen kødda lenger med meg, og når de eldre gutta (altså de som gikk 1-3 trinn over meg) prøvde seg, gjorde jeg det samme, i noen tilfeller med mer "ekstreme" virkemidler (de var trossalt fysisk mer utviklet enn meg, så jeg måtte være "kreativ"). 

Dette burde i teorien være anvendelig for damer og. Antakeligvis mer effektivt, fordi det er damer som er de som gjør skaden. 

Anonymkode: 03eee...736

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror på å generelt styrke selvbildet til barnet. Speile, anerkjenne, være god og kjærlig og ta dets perspektiv. Jeg tror at mobbere har det kjipt med seg selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Skriblerinna skrev (2 minutter siden):

Jeg tror på å generelt styrke selvbildet til barnet. Speile, anerkjenne, være god og kjærlig og ta dets perspektiv. Jeg tror at mobbere har det kjipt med seg selv. 

Høres ut som en fin tanke 😊 

Skrevet

Gir dem uendelig mengder kjærlighet hver eneste dag, med alle fem kjærlighetsspråkene, så de får et solid positivt selvbilde. Så går man foran med et godt eksempel, ved å dele, hjelpe andre, gi komplimenter til fremmede, være en god venn og fortelle de man er glad i at man er glad i dem foran barnet. Snakk om at folk er forskjellige, og at ulikheter er positivt, og hjelp de å finne fine ting med alle de andre barna (f.eks Petter som kanskje ikke er så god i matte er kjempegod til å tegne, da fokuserer vi på tegningen og oppmuntrer barnet til å skryte av Petter sine tegninger.).

Man bør se resultatene allerede i barnehagealder, det gjorde vi. 😊

Anonymkode: 40a14...107

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tenker at hvis foreldre begynner å skjerpe seg og ta litt ansvar og er gode forbilder for hvordan man burde være så hadde det vært mye mindre mobbing. Barna lærer dette en plass og det er jeg helt sikker på at det kommer fra hvordan oppvesken dems har vært. Sikkert mange som føler seg truffet nå, men dette er min mening om saken iallefall. Man ser bare på facebook, instagram, kommentarfelt hos nettaviser hvor mange voksne mennesker som tenker det er greit og spy ut de styggeste tingene. Ikke rart barn tar etter.

Anonymkode: d6e9d...49b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gir dem uendelig mengder kjærlighet hver eneste dag, med alle fem kjærlighetsspråkene, så de får et solid positivt selvbilde. Så går man foran med et godt eksempel, ved å dele, hjelpe andre, gi komplimenter til fremmede, være en god venn og fortelle de man er glad i at man er glad i dem foran barnet. Snakk om at folk er forskjellige, og at ulikheter er positivt, og hjelp de å finne fine ting med alle de andre barna (f.eks Petter som kanskje ikke er så god i matte er kjempegod til å tegne, da fokuserer vi på tegningen og oppmuntrer barnet til å skryte av Petter sine tegninger.).

Man bør se resultatene allerede i barnehagealder, det gjorde vi. 😊

Dette var nydelig 💕 

• Hjerte 1
Skrevet
Skriblerinna skrev (4 minutter siden):

Dette også. Dersom barnet opplever at andre barn er frekke eller slemme (mot de selv eller andre) snakker vi mye om hvordan noen barn kanskje ikke får nok kjærlighet av mammaen og pappaen sin, og derfor har de et sinna hull i hjertet sitt. Og når man har et sånt hull i hjertet vil man kanskje si stygge ting eller slå andre så andre føler deg dårlig, fordi da føler de seg ikke så alene om å være lei seg.

Vi snakker om at det ikke er greit å si/gjøre stygge ting selv om man er sinna, men at det kanskje er derfor de utagerer. Barna er veldig empatiske selv ovenfor de som mobber. 

De er også trygge nok til å si fra selv eller involvere voksne hvis noen er slemme mot vennene deres. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at hvis foreldre begynner å skjerpe seg og ta litt ansvar og er gode forbilder for hvordan man burde være så hadde det vært mye mindre mobbing. Barna lærer dette en plass og det er jeg helt sikker på at det kommer fra hvordan oppvesken dems har vært. Sikkert mange som føler seg truffet nå, men dette er min mening om saken iallefall. Man ser bare på facebook, instagram, kommentarfelt hos nettaviser hvor mange voksne mennesker som tenker det er greit og spy ut de styggeste tingene. Ikke rart barn tar etter.

Anonymkode: d6e9d...49b

Enig! 

Skrevet

Vær det forbildet selv. Ikke snakk stygt om andre, lær ungen at har den ikke noe pent å si om noen så er det bedre å la være.

Anonymkode: bfd70...761

• Liker 3
Skrevet
Skriblerinna skrev (13 minutter siden):

Enig i dette. Det var ikke «bøllene» i klassen som mobbet meg. De løp heller til og forsvarte meg. De som mobbet var folk jeg har skjønt som voksen ikke hadde det bra hjemme/med seg selv. 

Anonymkode: 5d44c...ad9

• Liker 1
Skrevet

De fleste guttebarn er født uten empati virker det som. Jeg er den dag i dag livredd guttebarn. Tør ikke besøke folk som har guttebarn en gang for jeg tenker bare at de skal slå meg. Sykt, jeg vet men jeg har PTSD etter all mobbing/mishandling jeg opplevde fra guttebarn. 

Er sur på foreldrene mine fordi de ikke vil betale plastisk kirurgi, er jo deres feil at jeg er født.. Men de nekter :( 

Jentebarn har vel mer naturlig empati og kan forstå kjapt at det ikke er ok å være slem, slå osv. Med gutter så vet jeg ikke. Vet ikke om de er i stand til å forstå at vold og mobbing ikke er greit. Noen kanskje. Hva hvis det ble arrangert kurs i empati og hvordan oppføre seg mot andre? Kunne det ha funket? Burde være via skolen, og i forbindelse med helse eller noe. Bare en tanke fra meg. Gruppeoppgaver/diskusjoner om hva som er ok oppførsel og ikke, og fokus på hva som kan skje med folk som blir grovt mobbet. Er et under at jeg lever i dag egentlig, med angsten jeg har. Jeg tror på opplysning, og opplæring. 

Anonymkode: 58f76...8e6

• Liker 2
Skrevet

Det mest grunnleggende og viktige: Du respekterer barnet og lærer barnet å respektere deg. Dere snakker ikke stygt til hverandre. Du lærer barnet å gjenkjenne og sette ord på sine følelser (i stedet for å «leve dem ut»). 

Det er så enkelt og så vanskelig 😉

Anonymkode: b9cc2...6de

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Etter å ha lest en del om diverse holdninger folk uttrykker på dette nettforumet, så forstår jeg at ungene lærer det hjemme.

Skrevet

Det starter fra de er født. Man lærer barna å respektere andre, også de som er annerledes. Man lærer barna at det ikke bare holder å ikke mobbe, men at man faktisk griper inn og sier fra til voksne hvis man ser noen blir plaget. Man er også et godt forbilde selv, og snakker pent om andre. 

Anonymkode: 5e0c5...234

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...