Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har planer om å studere sykepleie til høsten, men dårlige turnuser gjør meg redd. Har ikke noe problem med å jobbe natt i seg selv, men har problem med å endre døgnrytmen min ofte. Er det da mulighet for å kun jobbe natt på vinteren/høst f.eks. også deretter jobbe mer normalt de andre årstidene? Slik at jeg sånt sett gjør opp alle mine nattevakter på en gang?

Anonymkode: 39e9f...4f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, har planer om å studere sykepleie til høsten, men dårlige turnuser gjør meg redd. Har ikke noe problem med å jobbe natt i seg selv, men har problem med å endre døgnrytmen min ofte. Er det da mulighet for å kun jobbe natt på vinteren/høst f.eks. også deretter jobbe mer normalt de andre årstidene? Slik at jeg sånt sett gjør opp alle mine nattevakter på en gang?

Det er nok ikke mulig de fleste steder. Det betyr jo at kollegene dine ville fått tilsvarende flere nattevakter på sommeren. 

Anonymkode: 1ae88...1dc

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke mulig de fleste steder. Det betyr jo at kollegene dine ville fått tilsvarende flere nattevakter på sommeren. 

Selv om jeg tar totalt sett flere nattevakter. Har ikke problem med å ta dobbelt så mange nattevakter

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om jeg tar totalt sett flere nattevakter. Har ikke problem med å ta dobbelt så mange nattevakter

*?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, dette er ikke en vanlig måte å gjøre det på. Det betyr ikke at det ikke er mulig i diverse private institusjoner, men kan aldri tenke meg det er løsbart ved norske sykehus. Blir jo en helv*** jobb for de som skal forsøke å få turnuser til å gå opp. 

Anonymkode: 9fd55...08f

• Liker 6
Skrevet

I det offentlige så blir det nok umulig. For det første vanskelig for de som hele tiden må lage ny turnus. Og kollegene dine vil ikke være fornøyd med å bytte turnus hvert halvår. Og det er heller ikke sikkert at de vil like å jobbe mer natt i sommerhalvåret. 

I det private så går det kanskje. Hva med å finne en jobb som ikke innebærer natt da? I kommunene så er det gjerne egne nattevakter og de andre jobber todelt. Helsehus er en slik mulighet. 

Anonymkode: 8063a...105

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange steder har egne nattevakter, så de fleste der jobber dag- og aftenvakter. Du kan ellers forsøke å finne en dagjobb.

Anonymkode: 15261...e99

• Liker 1
Skrevet

Vanligvis går en turnus over 12 uker, jeg har fått samlet alle mine nattevakter til 3-4 uker, så da jobber jeg mye natt en måned, så dag/kveld i to måneder. 
Jeg tror ikke det vil være mulig å tilrettelegge dine ønsker, selv om du totalt sett jobber mer natt desverre. 

Anonymkode: 62d42...723

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mange steder har egne nattevakter, så de fleste der jobber dag- og aftenvakter. Du kan ellers forsøke å finne en dagjobb.

Lykke til med det🤣

Anonymkode: 883fa...87a

• Liker 2
Skrevet

Det er mest vanlig å ha egne nattevakter, og de andre går dag og kveld. Du kan selvsagt komme med ønske om turnusen for å få det til å gå opp.

Hadde ikke tvilt et øyeblikk på å søke sykepleien. 

• Liker 2
Skrevet

I kommunen er det egne nattevakter. Noen avdelinger på sykehus har også det. 

Anonymkode: 95c46...fec

• Liker 1
Skrevet

De fleste sykehus har 3-delt turnus, men hvis du jobber i hjemmetjeneste eller sykehjem så har de stort sett egne nattevakter slik at du slipper å jobbe natt. 

Anonymkode: 1d463...498

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lykke til med det🤣

Anonymkode: 883fa...87a

Kommer kanskje an på hvor du bor? Har kun jobbet turnus (todelt, dag og aften) i ett år etter at jeg var ferdig med sykepleien. Har ellers jobbet dagtid (avdelingsleder, legesenter, innenfor psykisk helse og nå er jeg helsesykepleier). Bor i en kommune med ca 30000 innbyggere. 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mange avdelinger som har egne nattevakter. Jeg jobber frivillig 3-delt, men har mange kollegaer som aldri jobber natt. Det er veldig tungt å snu døgnet flere ganger pr måned, ikke forenlig med en god helse over lengre tid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men da må jo noen andre ta dobbelt så mange nattevakter om sommeren likevel. Regner med at ingen har lyst på alle nattevaktene sine om sommeren for at du skal få alle dine om vinteren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da må jo noen andre ta dobbelt så mange nattevakter om sommeren likevel. Regner med at ingen har lyst på alle nattevaktene sine om sommeren for at du skal få alle dine om vinteren. 

Nei, enig - det er absolutt ikke noe du kan regne med, TS. Din turnus påvirker turnusen til andre.
Det er mulig du kan få til en tilpasning av turnusen din etter langtidssykemelding, siden arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. 

Anonymkode: 4e81f...584

Skrevet

Hei,

Jeg jobber som sykepleier i kommunen. Har aldri jobbet en eneste natt (vi har egne nattevakter og vikarer som ønsker å jobbe natt). Har jobbet 2-delt turnus, og har nå forhandlet meg til bare dagvakter. 

Det er ikke nødvendig å jobbe natt dersom du ikke ønsker det, men da må man være fleksibel ift arbeidssted. Virker som det er mer fleksibelt i kommunene ift til turnus.

Lykke til!

Anonymkode: 1ef92...778

• Liker 1
Skrevet

Jobb for et vikarbyrå, så ordnes d. 

Anonymkode: da922...7d8

• Liker 1
Skrevet

Mange steder i kommunen er det egne nattevakter, som flere skriver. Men det er vel noe bortkastet å studere til sykepleier hvis du skal basere deg på å jobbe på sykehjem de neste 30 årene. Jeg vil si at det er misbruk av kompetanse. 

Anonymkode: ad86b...dc9

Skrevet

Kanskje dersom du er ansatt i Bemanningssenter.... Ev vikarbyrå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...