Gå til innhold

Takstmann ønsket lage et stort hull midt i stueveggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en takstmann på besøk denne uken for å lage en tilstandsrapport. Da han skulle sjekke badet fant han ingen indikasjoner på fukt, men mente han at han måtte borre et hull på størrelse med en tennisball midt på stueveggen (som er veggen på den andre siden av badet) for å være helt sikker.

Ble helt ærlig sjokkert. Hadde vært en ting om hullet var inne i et skap eller en bod, men det er noe annet å lage et såpass stort hull midt i stua. Sa at det ikke var greit, og fikk beskjed om at da måtte han skrive at jeg hadde nektet dette i tilstandsrapporten. Greit nok, badet har alltid vært i veldig godt stand og aldri hatt et problem med det, men det er 15 år gammelt så vet at jeg ikke akkurat får TG1 uansett. 

Hadde du sagt ja til å lage dette hullet?

Anonymkode: 456a1...2ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men mine vegger er såpass greie at jeg fint kan tette, sparkle og male uten at det synes.

Anonymkode: c7caf...b67

• Liker 1
Skrevet

Nei, hadde aldri sagt ja til det

Anonymkode: 1775f...7cb

• Liker 2
Skrevet

Du kan si nei, men da vil det stå i tilstandsrapporten at man ikke kan utelukke fukt.

Anonymkode: b7d22...71e

• Liker 6
Skrevet

Spurte forresten om det var vanlig å gjøre dette, og tydeligvis så sier nesten 60% nei til å borre et slikt hull. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi hadde tettet, sparklet og malt hullet. 

Anonymkode: d8461...8f7

Skrevet

Det er anbefalt å gjøre det nå, sett i lys av de nye reglene som kom fra 1. januar i år.

Anonymkode: d6b10...3cc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Så klart jeg hadde sagt ja, det er de nye reglene. Hullet kan fikses. 

Hadde derimot ikke kjøpt bolig hvor selger hadde sagt nei. 

Anonymkode: 806c6...0d3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Spurte forresten om det var vanlig å gjøre dette, og tydeligvis så sier nesten 60% nei til å borre et slikt hull. 

Det er fordi dette er nytt fra nyttår i år, og folk er redde for alt som er nytt og spennende, og innser ikke konsekvensen av å nekte.

Det er ikke dramatisk å la noen ta hull i veggen. Men det er dramatisk å gi potensielle kjøpere grunn til å tro at dere er såpass sikre på at takstmann ville funnet fusk i den veggen at dere nektet. Jeg ville ikke kjøpt huset ditt, for å si det slik. Den eneste grunnen til å nekte er at det er noe i den veggen som ikke tåler dagens lys.

Anonymkode: 21741...2c7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg hadde heller ikke sagt ja til det. Så teit at «alle» må tro at man sier nei for å skjule noe pga det. Har ikke tenkt å sparkle og male om en vegg i stua pga noe sånt. Badet er pusset opp i regi av borettslaget og har ikke fuktskader, så hysteriske folk kan ta seg en bolle.

Anonymkode: 43fb7...a1e

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvem bærer ansvaret hvis det er fukt som ville blitt avslørt, men ikke blir det? Spør av nysgjerrighet, jeg har ikke satt meg inn i de nye reglene enda. 

Anonymkode: 94cbe...fdc

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skal sørge for at det er ryddet nok i et kjøkkenskap til at det kan bores hull der og lages en permanent fuktmålingskanal for fremtidig salg. Bad og kjøkken er vegg i vegg her. Det må da være et pluss for kjøper? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvem bærer ansvaret hvis det er fukt som ville blitt avslørt, men ikke blir det? Spør av nysgjerrighet, jeg har ikke satt meg inn i de nye reglene enda. 

Anonymkode: 94cbe...fdc

Dette lurer jeg på, også. Er det kjøper, som med viten og vilje kjøpte huset? Eller selger, som nektet boring? Hvis det er kjøper ville jeg aldri lagt inn bud på et slikt hus, i tilfelle. 

Anonymkode: 80cc8...222

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette lurer jeg på, også. Er det kjøper, som med viten og vilje kjøpte huset? Eller selger, som nektet boring? Hvis det er kjøper ville jeg aldri lagt inn bud på et slikt hus, i tilfelle. 

Anonymkode: 80cc8...222

Kjøper skal ha lest papirene, så står det at det ikke er laget hull, så er kjøper informert og kan ikke komme i etterkant og klage.

Anonymkode: ea034...0ef

Skrevet

Vel, den dagen det skal selges her må en da bore et stort hull gjennom ytterveggen vår fra naboens carport/bod. Det må jo være mindre lurt?.. I mitt hode er det å be om trøbbel utenfra. Ta fuktsperre og isolasjon for å sjekke om et bad med dusjkabinett og rør i rør system har fuktskader? 

Anonymkode: 422d5...aec

• Liker 3
Skrevet

Det er nye krav til hva takstmenn må dokumentere. Men, hvor mange hull skal man ha i veggen mtp at enkelte boliger blir solgt ganske ofte?

Vi totalrenoverte badet for ett år siden, flisene som var hadde blitt lagt opp rett på belegg fra 1970. Ingen sluk i gulv. Her burde det vert sjekket for fukt med hull i veggen. Det var 0 tegn til fukt når det ble åpnet og det etter 50 år, det ble vi ganske overrasket over. Men, selv 2 år gamle bad med garanti skal sjekkes med hull i veggen. Det virker jo litt unødig for meg på samme måte som å sjekke så nøye hver eneste gang en bolig skal selges. 

Anonymkode: 16a4a...603

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde heller ikke sagt ja til det. Så teit at «alle» må tro at man sier nei for å skjule noe pga det. Har ikke tenkt å sparkle og male om en vegg i stua pga noe sånt. Badet er pusset opp i regi av borettslaget og har ikke fuktskader, så hysteriske folk kan ta seg en bolle.

Anonymkode: 43fb7...a1e

Jeg hadde heller ikke sagt ja, og jeg hadde heller ikke reagert negativt på det hvis jeg selv var kjøper av en bolig uten hull. 

Anonymkode: 3b140...aff

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, den dagen det skal selges her må en da bore et stort hull gjennom ytterveggen vår fra naboens carport/bod. Det må jo være mindre lurt?.. I mitt hode er det å be om trøbbel utenfra. Ta fuktsperre og isolasjon for å sjekke om et bad med dusjkabinett og rør i rør system har fuktskader? 

Anonymkode: 422d5...aec

De går ikke via yttervegg

Anonymkode: c6630...a21

Skrevet

Skjønner ikke problemet? Kan fint tettes, sparkles og males igjen etterpå. Og da har du alt på det tørre så du ikke får smell senere om det viser seg at det er fuktskade som du nektet å finne ut av.

Anonymkode: dae85...b94

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...