Gå til innhold

Burde jeg bytte studie på grunn av det sosiale og trivsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et dilemma.

Jeg er nå på 4. semester (2. studieår) i en bachelor på BI. Første året tok jeg som nettstudium (fordi jeg bodde i Nord), og andre året har jeg nå tatt på campus i Oslo. 

Jeg trives ikke i det hele tatt. Miljøet, klassen og menneskene på BI passer ikke for meg, og siden jeg kom inn i klassen som ny på 2. året har jeg ikke fått en eneste bekjent. I tillegg har korona og hjemmeundervisning ført til lite tid fysisk på skolen. Jeg er heller ikke særlig fornøyd med studievalget, og drømmer egentlig om å studere markedsføring. Tror jeg ble skremt bort av familien som mener økonomi er en sikrere vei å gå enn markedsføring. Jeg er derimot veldig skoleflink, har B-snitt og gjør det bra. Men jeg ser ikke for meg å jobbe med forretningsjus.

Jeg vurderer derfor å droppe ut denne sommeren, og starte på nytt med markedsføring på Høyskolen Kristiania. Miljøet der virker bedre, og de har den utdanningen jeg vil ta. Det første studieåret på BI gir tittelen "bedriftsøkonom" og derfor føler jeg ikke at disse to årene har vært bortkasta. 

Burde jeg droppe ut når jeg bare har ett år igjen av bacheloren?

Er det greit å bytte studie og studiested mye basert på miljøet og det sosiale på skolen?

Om noen har erfaring med å bytte/ikke bytte studie basert på det sosiale, del gjerne! Takk på forhånd:)

Anonymkode: ac8df...85f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du bare har ett år igjen, så ville jeg prøvd å bite tenna sammen og fullføre. Ville funnet meg en ekstrajobb, der jeg kunne blitt kjent med noen, slik at jeg hadde hatt andre venner enn de i klassen/på skolen. 

Skrevet

Jeg byttet selv studie, riktignok etter kortere tid. Har ikke angret! Men det er klart, om jobbmulighetene er nesten de samme etter endt studie, kan det jo være mer økonomisk fornuftig å holde ut et år.

Anonymkode: 40f11...4f8

Skrevet

Høyskolen Kristiania gir enda mindre kred hos arbeidsgivere enn BI. 

Du har ett år igjen. Det er ingenting. Suck it up og ta heller en annen retning etterpå. 

Anonymkode: 222d0...91b

Skrevet

Jeg burde byttet, men lot være. Skal sies at for min del gikk isolasjonen kraftig utover motivasjon, karakterene ble ganske middels og jeg strøk i noen fag. Hvis det faglige går greit ville jeg anbefalt å bare fullføre graden, og så heller vurdere noe annet. Greit å ha noe å falle tilbake på.

Anonymkode: 29e4d...e07

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har et dilemma.

Jeg er nå på 4. semester (2. studieår) i en bachelor på BI. Første året tok jeg som nettstudium (fordi jeg bodde i Nord), og andre året har jeg nå tatt på campus i Oslo. 

Jeg trives ikke i det hele tatt. Miljøet, klassen og menneskene på BI passer ikke for meg, og siden jeg kom inn i klassen som ny på 2. året har jeg ikke fått en eneste bekjent. I tillegg har korona og hjemmeundervisning ført til lite tid fysisk på skolen. Jeg er heller ikke særlig fornøyd med studievalget, og drømmer egentlig om å studere markedsføring. Tror jeg ble skremt bort av familien som mener økonomi er en sikrere vei å gå enn markedsføring. Jeg er derimot veldig skoleflink, har B-snitt og gjør det bra. Men jeg ser ikke for meg å jobbe med forretningsjus.

Jeg vurderer derfor å droppe ut denne sommeren, og starte på nytt med markedsføring på Høyskolen Kristiania. Miljøet der virker bedre, og de har den utdanningen jeg vil ta. Det første studieåret på BI gir tittelen "bedriftsøkonom" og derfor føler jeg ikke at disse to årene har vært bortkasta. 

Er det greit å bytte studie og studiested mye basert på miljøet og det sosiale på skolen?

Om noen har erfaring med å bytte/ikke bytte studie basert på det sosiale, del gjerne! Takk på forhånd:)

Heng med venner på fritiden, finn deg noen ok hobbyer som du kan bli kjent med nye om du ikke har så mange venner. Drit i trivsel på studiestedet, fokuser på skolen og bli ferdig. Vi må kunne tåle å mistrives uten å gi opp alt. 

Anonymkode: 40caa...621

Skrevet

Du har ETT år igjen på studiene, du har 30-40 år igjen i arbeidslivet.
Så spørsmålet er hva som er viktigst for deg...

Om du føler du studerer feil fag, og mot feil yrkesretning, så ville jeg absolutt byttet.
Om du føler du studerer rett fag, så er det ganske dumt bytte til ett mindre interessant studie, og legge vekt på trivsel på de få studieårene framfor de mange årene i arbeidslivet.

Anonymkode: 0c5d9...a88

Skrevet

Skal du bytte jobb hver gang du mistrives også? Skjerp deg. Dette er en del av det å bli voksen, verden er ikke rosa hele tiden.

Anonymkode: 8b2fd...6bb

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo eventuelt bytte og fullføre bacheloren på siden i tillegg.

Anonymkode: 20fb8...e42

Skrevet

Nei nei nei. Du får mye lettere jobb med økonomibachelor fra BI enn markedsføring, spesielt fra Kristiania. Også markedsføringsjobber. Jeg vet det, har jobbet med undersøkelser rundt dette. 

Gjør det ferdig, og ta evt noen ekstra kurs innen markedsføring, enten på BI, Kristiania eller et annet sted. 

Prøv å bli kjent med folk enten gjennom studieforeninger/arrangementer, deltidsjobb eller fritidsaktiviteter. Nå er det tre måneder til sommerferie, og så er det bare ett år igjen.  

Anonymkode: 767c7...3b9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et dilemma.

Hadde absolutt fullført! Selv er jeg ikke fan av typiske BI folk, selv om mange av de er jordnære og trivelige folk det å😃 Men jeg skjønner hva du mener.. 

Jeg hadde fullført, bitt tennene sammen og fullført graden. 

Kan du eventuelt slippe en del forelesninger og kun dra på obligatoriske? Drit i de andre, sett deg alene helt foran og sørg for å få med deg pensum og gjør ditt aller aller beste. Forstår at det er vanskelig.. Selv har jeg også kjent på det at jeg ikke stor-trivdes på studiet første året men det ble bedre🙂

Du er ikke der for å få deg venner, du er der for å få deg en god utdanning. 

Endret av SnartMammaLykke
Skrevet

Det alle de andre over mener ja. Bit tennene sammen og fullfør siste året, men sørg for å bruke nok til på å finne venner utenfor studiet. Meld deg på verv eller liknende, tror det er mye lettere å få venner der. Eller delta i forskjellige fritidsaktiviteter.

Anonymkode: c220e...36e

Skrevet

Ville fullført siden det er kun ett år igjen. Det kommer til å gå fort. Tenker også at en bachelorgrad aldri er bortkastet.

Anonymkode: 0c465...ee0

Skrevet

Du bør absolutt fullføre. Jobbmulighetene med en bachelor i markedsføring er ikke de beste. Dessuten vil du ende med et stort studielån,  ettersom du ikke har fullført en grad. Hvis du har mer lyst på markedsføring, så tar du en master i markedsføring etterpå, da har du langt flere muligheter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...