Gå til innhold

Uforstyrra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har spiseforstyrrelse og er lei av å enten spise for lite eller spise for mye. Jevnt over har jeg vært i tynneste laget siste årene, men har hatt den lengste perioden med overspising på flere år nå og lagt på meg 4,5 kg. Jeg er dritt lei og har ikke lyst til å begynne å sulte meg tilbake til min foretrukne vekt. Jeg vil heller jobbe med hodet mitt og akseptere meg selv. Jeg vil ikke overspise og vil holde meg unna godteri, øl og alt sånn drit, men ellers fokusere på et sunt kosthold som vil gjøre meg sterk. Mulig noe av den nye vekten vil gå vekk av seg selv da, men jeg skal jobbe hardt for å ikke fokusere sånn på vekten uansett, og kommer ikke til å sulte meg for å miste vekten. Det som går av av seg selv får gå av. Resten får jeg akseptere. 

For å hjelpe meg med dette har jeg begynt å høre på ROS sin podcast. Det er en organisasjon for spiseforstyrrelser. Den er veldig interessant og den gir meg nye og nyttige tanker. 

Ville bare tipse om den podcasten for jeg vet jo det er flere her med spiseforstyrrelser. De tar for seg alt fra anoreksi til overspisingslidelser, kroppspress osv. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips. Jeg tar av og til fram kostplanen fra da jeg hadde anoreksi, når jeg kjenner spiseforstyrrelsen har tatt litt over igjen. Hjelper å ha spiseplan syns jeg. Har aldri hatt overspisingsproblemer, men vil tro det er litt samme prinsippet. Kanskje det kan hjelpe deg og? Så slipper du å selv vurdere hvor mye og hva du skal spise.

Jeg skal hvertfall ikke kutte helt ut «dritt» som du kaller det, godteri og litt alkohol må ha en plass i livet mitt😋

Anonymkode: 49af7...374

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips. Jeg tar av og til fram kostplanen fra da jeg hadde anoreksi, når jeg kjenner spiseforstyrrelsen har tatt litt over igjen. Hjelper å ha spiseplan syns jeg. Har aldri hatt overspisingsproblemer, men vil tro det er litt samme prinsippet. Kanskje det kan hjelpe deg og? Så slipper du å selv vurdere hvor mye og hva du skal spise.

Jeg skal hvertfall ikke kutte helt ut «dritt» som du kaller det, godteri og litt alkohol må ha en plass i livet mitt😋

Jeg har veldig gode rutiner på når jeg skal spise og slikt, så må bare være bevisst på mengdene. Både i forhold til å spise for lite og for mye. Kostplan er sikkert greit, men jeg merker jeg trigges av alt mulig. Hvis jeg feks skal skrive ned hva jeg spiser så blir jeg trigget. 

Jeg sliter med avhengighet også og opplever at tillater jeg meg litt, så vil jeg ha mer og sliter med å slutte. Men jeg unner meg ting likevel, bare vil ikke ha sjokolade, kaker og alkohol. Ikke akkurat nå når jeg skal jobbe ekstra med dette. Men feks å spise lasagne med hvitløksbaguett på en lørdag og kose meg med iskaffe uten tilsatt sukker det gjør jeg! Så absolutt ikke fanatisk, men jeg blir så veldig avhengig av både alkohol, godteri, potetgull etc. Er derfor jeg nylig har rast opp et halvt kg i uka. 😅

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Jeg har veldig gode rutiner på når jeg skal spise og slikt, så må bare være bevisst på mengdene. Både i forhold til å spise for lite og for mye. Kostplan er sikkert greit, men jeg merker jeg trigges av alt mulig. Hvis jeg feks skal skrive ned hva jeg spiser så blir jeg trigget. 

Jeg sliter med avhengighet også og opplever at tillater jeg meg litt, så vil jeg ha mer og sliter med å slutte. Men jeg unner meg ting likevel, bare vil ikke ha sjokolade, kaker og alkohol. Ikke akkurat nå når jeg skal jobbe ekstra med dette. Men feks å spise lasagne med hvitløksbaguett på en lørdag og kose meg med iskaffe uten tilsatt sukker det gjør jeg! Så absolutt ikke fanatisk, men jeg blir så veldig avhengig av både alkohol, godteri, potetgull etc. Er derfor jeg nylig har rast opp et halvt kg i uka. 😅

Ja jeg er helt enig, mente absolutt ikke skrive ned å holde oversikt på den måten. Men har en gammel kostplan som jeg gjerne kan se på som en mal. En slags tillatelse om du vil. Veldig lurt å ikke kutte ut matvarer ja, men blir jo såklart anderledes når man har en avhengighet. 
Har selv gått ned noen kilo de siste par månedene pga et slags tilbakefall i sf. Er vanskelig nå, for jeg vil slutte med det, samtidig som jeg er redd for å gå disse kiloene opp igjen.  Kanskje vi kan ha denne tråden som en slags støtte? Masse lykke til hvertfall❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja jeg er helt enig, mente absolutt ikke skrive ned å holde oversikt på den måten. Men har en gammel kostplan som jeg gjerne kan se på som en mal. En slags tillatelse om du vil. Veldig lurt å ikke kutte ut matvarer ja, men blir jo såklart anderledes når man har en avhengighet. 
Har selv gått ned noen kilo de siste par månedene pga et slags tilbakefall i sf. Er vanskelig nå, for jeg vil slutte med det, samtidig som jeg er redd for å gå disse kiloene opp igjen.  Kanskje vi kan ha denne tråden som en slags støtte? Masse lykke til hvertfall❤️

Det hadde vært hyggelig, men blir vel fort stengt. Selv når fokuset er å ville motivere hverandre til et sunt spisemønster. De er så strenge her på sånt. 

Skjønner det med å være redd for å gå opp i vekt igjen. For hver gang jeg har gått litt ned i vekt så har jeg ikke ønsket å gå det opp igjen. Selv om jeg har fått lavere vekt enn det jeg tenkte jeg burde. Nå veier jeg mer enn jeg pleier og det er særlig derfor jeg kjenner at jeg vil ut av spiseforstyrrelsen. Er lei av å bale med å gå opp og ned i vekt. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Det hadde vært hyggelig, men blir vel fort stengt. Selv når fokuset er å ville motivere hverandre til et sunt spisemønster. De er så strenge her på sånt. 

Skjønner det med å være redd for å gå opp i vekt igjen. For hver gang jeg har gått litt ned i vekt så har jeg ikke ønsket å gå det opp igjen. Selv om jeg har fått lavere vekt enn det jeg tenkte jeg burde. Nå veier jeg mer enn jeg pleier og det er særlig derfor jeg kjenner at jeg vil ut av spiseforstyrrelsen. Er lei av å bale med å gå opp og ned i vekt. 

For min del er jeg fortsatt innenfor normal bmi, så er ikke noe skadelig vektnedgang sånn sett. Er mer det mentale som irriterer meg, og jeg vil ut av igjen. Vet jo også hvor ille det har vært før, og vil gjerne snu det nå. Men ja, den vekten altså. 
Hva har hjulpet for deg tidligere? (Om du har hatt «pauser» fra sf før). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For min del er jeg fortsatt innenfor normal bmi, så er ikke noe skadelig vektnedgang sånn sett. Er mer det mentale som irriterer meg, og jeg vil ut av igjen. Vet jo også hvor ille det har vært før, og vil gjerne snu det nå. Men ja, den vekten altså. 
Hva har hjulpet for deg tidligere? (Om du har hatt «pauser» fra sf før). 

Ja jeg er for det meste normalvektig selv. Har vært overvektig én periode på noen mnd, men ellers mest i nedre sjikte av BMI, og innimellom litt undervektig. Men det er virkelig et mentalt fengsel. Selv om jeg ikke har vært skadelig under- eller overvektig. På grunn av at jeg som oftest enten er på vei opp eller ned i vekt, så har jeg jo spiseforstyrrede tanker og adferd nesten hele tiden, og tankekjøret er endeløst. 

Jeg vet egentlig ikke. Perioder hvor jeg har mindre tankekjør rundt det, har bare kommet av seg selv  på en måte, men da har jeg også hatt en vekt jeg har kunnet akseptere. Men jeg har vært flink til å trene og spise sunt. Har forsøkt å fokusere på hva kroppen trenger framfor all denne nei-maten. 

Akkurat nå jobber jeg mye med tankene mine rundt at jeg veier mer enn jeg ønsker. Prøver å tvinge meg selv til å ikke begynne å planlegge å nok en gang bli restriktiv i kosten. Ender jo bare opp med overspising til slutt uansett. Jeg tenker at jeg skal se om jeg kan legge mestring og fokus i å ha et sunt fokus, framfor å bare tenke lite mat, tynn = flink. 

Skrevet

Jeg går gradvis opp i vekt når jeg har det bra, dvs når jeg ikke har sterke sf-tanker. Men har aldri vært over bmi 22 som frisk. Var veldig syk for noen år siden, innlagt osv. Jeg vet grunnen til tilbakefallet nå (ting skjer i livet). Men motivasjonen til å jobbe mot sf hadde nok vært større dersom den gjorde at jeg økte vekten, så forstår deg godt. Men nå merker jeg at jeg isolerer meg mer, unngår å være sosial for å slippe å spise annen mat enn jeg pleier osv. Men nå har jeg bestemt meg for å utfordre meg for å stoppe dette før det blir verre. I kveld skal jeg på restaurant med mannen, og lunsj hos en venninne i morgen. Altfor stresset grunnet dette, og det i seg selv er en god grunn til at jeg må gjennomføre💪🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går gradvis opp i vekt når jeg har det bra, dvs når jeg ikke har sterke sf-tanker. Men har aldri vært over bmi 22 som frisk. Var veldig syk for noen år siden, innlagt osv. Jeg vet grunnen til tilbakefallet nå (ting skjer i livet). Men motivasjonen til å jobbe mot sf hadde nok vært større dersom den gjorde at jeg økte vekten, så forstår deg godt. Men nå merker jeg at jeg isolerer meg mer, unngår å være sosial for å slippe å spise annen mat enn jeg pleier osv. Men nå har jeg bestemt meg for å utfordre meg for å stoppe dette før det blir verre. I kveld skal jeg på restaurant med mannen, og lunsj hos en venninne i morgen. Altfor stresset grunnet dette, og det i seg selv er en god grunn til at jeg må gjennomføre💪🏻

Ja ikke sant. Kan ikke si min motivasjon for å bli bedre er like sterk når jeg har restriktiv kontroll på inntaket. Men skal sies at i ukene før jul hadde jeg en veldig restriktiv periode og gikk raskt ned i vekt. Selv om jeg følte mestring hver dag jeg gikk på vekten og jeg hadde litt mindre selvhat siden jeg var "flink", så hadde jeg det jo utrolig slitsomt i hodet. Tenkte nok på mat, kropp og vekt og trening 90% av min våkne tid. Men så kom julen, ny depresjon, rettsak mot min eks og jeg mistet kontrollen og begynte å overspise. Nå har jeg jo lyst til å gå ned i vekt, men jeg skal forsøke å heller ha fokus på å spise sunt og ikke overspise. Da kan det være litt av vekten går av på egenhånd. Uten at jeg virkelig går inn for det. Men mulig jeg lurer meg selv nå. At jeg innerst inne egentlig går inn for det, bare med plan om å være langt mer avslappet og ikke gjøre det på en spiseforstyrret måte. Men jeg ønsker ikke bli like tynn som i sommer. Da så jeg ikke bra ut. 

Det er jo litt typisk slik du beskriver, at når det blir tungt så blusser symptomene opp igjen. Men det som er bra, er at du er bevisst på det. Du legger merke til at du er i et tilbakefall og da er det lettere å ta grep enn når man bare ikke vil innse det. Så veldig bra at du prøver å trosse tankene dine. :)

• Hjerte 1
Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.
Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...