AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Vennene mine har fått sin første valp og det er en Old English Bulldog. Jeg kjenner ikke rasen og er litt nervøs for at de kan ha valgt en hund som ikke egner seg som førstegangs hund. Er det noen med erfaring som kan skrive litt om rasen? Jeg har både lest at den tidligere har blitt brukt til oksekamper og at de lett kan bli syke, og begge deler gjør meg litt usikker på om det var et godt valg. Anonymkode: 46194...4dd
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Ikke din hund, ikke ditt problem. Pass dine egne saker. Anonymkode: 1d6f5...f44
Alin Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke din hund, ikke ditt problem. Pass dine egne saker. Anonymkode: 1d6f5...f44 Ha ha. Hyggelig type du. Jeg spør fordi de forventer en form for “opplæring” fra meg og familien - vi har hund fra før.
Gjest Shawtyella Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Den egner seg ikke som førstegangshund nei. Broren min har Dorset Old English Bulldog, omtrent det samme, men større. Dette er krevende hunder, som krever en bestemt eier. Alle bulldog og molossere burde vært vanskeligere å få som førstegangshund.. Samt border collie, schæfer og enkelte andre også. Noen håndterer dem såklart fint, men de som aldri har hatt noen form for kunnskap om lignende raser burde velge en annen rasegruppe. Bulldog/molossere generelt er nydelige i gemytt mot mennesker, men alle slike hunder jeg møter er ustabile og dominerende ovenfor andre hannhunder. Det er mye hannhund-aggresjon.. noe som er veldig uheldig. Min pomme var offer for en dominant pitbull/bulldog mix, og selvom den ikke ville hunden min noe vondt.. så var kraften i slaget den ga nok til å gi min hjerneblødning. Dette kom ut av det blå, og med en eier som ikke visste hva han drev med. Nydelige raser, men passer ikke for alle. De er utrolig fine med barn, det skal de virkelig ha da! Men jeg synes ikke du skal blande deg i dette med mindre du ser aggressjon fra hunden, eller ustabilhet. Dette er ikke din business å blande deg i, og det kan gå veldig fint for dem med denne hunden. Det er vanskelige raser, men de er jo ikke umulige.
Alin Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 9 minutter siden, Shawtyella said: Den egner seg ikke som førstegangshund nei. Broren min har Dorset Old English Bulldog, omtrent det samme, men større. Dette er krevende hunder, som krever en bestemt eier. Alle bulldog og molossere burde vært vanskeligere å få som førstegangshund.. Samt border collie, schæfer og enkelte andre også. Noen håndterer dem såklart fint, men de som aldri har hatt noen form for kunnskap om lignende raser burde velge en annen rasegruppe. Bulldog/molossere generelt er nydelige i gemytt mot mennesker, men alle slike hunder jeg møter er ustabile og dominerende ovenfor andre hannhunder. Det er mye hannhund-aggresjon.. noe som er veldig uheldig. Min pomme var offer for en dominant pitbull/bulldog mix, og selvom den ikke ville hunden min noe vondt.. så var kraften i slaget den ga nok til å gi min hjerneblødning. Dette kom ut av det blå, og med en eier som ikke visste hva han drev med. Nydelige raser, men passer ikke for alle. De er utrolig fine med barn, det skal de virkelig ha da! Men jeg synes ikke du skal blande deg i dette med mindre du ser aggressjon fra hunden, eller ustabilhet. Dette er ikke din business å blande deg i, og det kan gå veldig fint for dem med denne hunden. Det er vanskelige raser, men de er jo ikke umulige. Takk for fint svar! Det var akkuratt den type tanker jeg gjerne ville høre fra noen med erfaring. Og jeg har ikke tenkt til å blande meg - de er glad i hunden sin og jeg håper veldig at det blir som de hadde ønsket - men når de er helt nye i hundeverdenen og spør meg om råd, kan det være nyttig viten at deres OEB hanhund ikke nødvendigvis kan sammenlignes helt med min DSG tispe Jeg er selv førstegangs hundeeier, men de kjenner ikke mange med hund, og stiller mange spørsmål. Det lille jeg har sett av ham er helt nydelig, og så håper jeg de har tid nok til trening osv. fremover.
Alin Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 21 minutter siden, Shawtyella said: Den egner seg ikke som førstegangshund nei. Broren min har Dorset Old English Bulldog, omtrent det samme, men større. Dette er krevende hunder, som krever en bestemt eier. Alle bulldog og molossere burde vært vanskeligere å få som førstegangshund.. Samt border collie, schæfer og enkelte andre også. Noen håndterer dem såklart fint, men de som aldri har hatt noen form for kunnskap om lignende raser burde velge en annen rasegruppe. Bulldog/molossere generelt er nydelige i gemytt mot mennesker, men alle slike hunder jeg møter er ustabile og dominerende ovenfor andre hannhunder. Det er mye hannhund-aggresjon.. noe som er veldig uheldig. Min pomme var offer for en dominant pitbull/bulldog mix, og selvom den ikke ville hunden min noe vondt.. så var kraften i slaget den ga nok til å gi min hjerneblødning. Dette kom ut av det blå, og med en eier som ikke visste hva han drev med. Nydelige raser, men passer ikke for alle. De er utrolig fine med barn, det skal de virkelig ha da! Men jeg synes ikke du skal blande deg i dette med mindre du ser aggressjon fra hunden, eller ustabilhet. Dette er ikke din business å blande deg i, og det kan gå veldig fint for dem med denne hunden. Det er vanskelige raser, men de er jo ikke umulige. Så trist at hunden din ble så skadet
Gjest Shawtyella Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 Alin skrev (6 timer siden): Så trist at hunden din ble så skadet Ja han ble kastet i bakken og slo hodet i metall bak. Det gikk bra etter en uke på dyresykehuset, men han har vestibulært syndrom i etterkant av dette. Han plages ikke av denne fysiske funksjonshemningen, men han er såklart litt mer sårbar når anfallene kommer. Det var ikke noe vondt i den andre hunden, jeg måtte skille mellom dominans og drapsønske der.. og den bet ikke, den var kun dominant. Men med små hunder så kan det bli veldig mye. Jeg lar ikke pommen min hilse på broren min sin, for jeg merker hvor intens den er, selvom den bare er valpen. Når halen er stiv og går sakte frem og tilbake, så er det alltid 50/50 sjanse for krangel eller for glede.. det er umulig å forutse før man lærer tegnene. Pommen er min 2 hund og jeg vet enda ikke helt 100% kroppsspråket til hunder, jeg også lærer for hver dag. Jeg tror nok det går seg til med hunden til de du kjenner. Men er det et råd jeg kan gi, så er det å være bestemt på at nei er nei, ikke gi etter for søtt ansikt!😂 Og det viktigste av alt! SOSIALISERING, få hunden sosialisert med andre hannhunder fra valpestadie og ut gjennom oppveksten.. det hindrer en eventuell dominans senere, og vil hjelpe dem masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå