AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Inspirert av annen tråd her. Jeg har et veldig dårlig forhold til min ste-svigerfar. Han kom med svigermor på sykehuset da jeg hadde fått første barnet, og da kommenterte han hvor stor magen min fortsatt var, det var ikke noen hyggelig opplevelse å få han dit. Det er mange andre og lignende historier som gjør at jeg ikke ønsker han der. Jeg misliker han sterkt! Min mor og hennes mann får komme, men ønsker som sagt kun å ha svigermor der, og ikke den ubehagelige mannen hennes. Er det innafor, og isåfall hva sier jeg? Anonymkode: a4601...3f6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Du bestemmer helt selv hvem du vil ha på sykehuset. Anonymkode: 0be5c...ac3 6
Hannabanna Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Det er helt innafor. Får du spørsmål så si det rett ut. Makan til oppførsel!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Si at pga korona får du ikke lov til å ha besøk. Eller si at du ikke er i form denne gangen. Skjønner deg godt! Anonymkode: 169b0...4b1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 Spørs om du vil beholde «husfreden» eller ikke. Det er snakk om ca 30 min av livet ditt med ubehageligheter akkurat i dette tilfellet, men du bestemmer selv. Høres ut som er usympatisk type og kanskje er du litt nærtakende i denne situasjonen. Anonymkode: 8bdbf...bcd 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 Selvfølgelig kan du det. Si at toblir for mange. Anonymkode: 5b240...0ed
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 Takk for forståelsen! Det var skikkelig godt å høre. Jeg har termin i sommer, så vet ikke om jeg fortsatt kan skylde på pandemien da, men kan iallefall si at jeg ikke orker så mange på besøk. Og i tillegg kanskje være ærlig på at jeg ikke orker kommentarer på kroppen min den dagen 😒 Anonymkode: a4601...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig kan du det. Si at toblir for mange. Anonymkode: 5b240...0ed Blir bare så dumt når mamma kommer med sin mann 🙈 Anonymkode: a4601...3f6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 Når det gjelder hva du skal si så hadde jeg vært ærlig. Si noe som at han var ubehagelig/ ufin sist gang og at det orker du ikke denne gangen. Anonymkode: 12d76...31d 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når det gjelder hva du skal si så hadde jeg vært ærlig. Si noe som at han var ubehagelig/ ufin sist gang og at det orker du ikke denne gangen. Anonymkode: 12d76...31d Ja, jeg vurderer faktisk å være ærlig. Kommunikasjonen kommer nok til å gå gjennom mannen på det tidspunktet, så det er han som må si det da 😬 Anonymkode: a4601...3f6 2
Saftelsker Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Selvfølgelig kan du bestemme det. Er du som har gått igjennom en fødsel. Hvis det er vanskelig å si det direkte til han så forklar det til svigermor eller typen din så kan de hjelpe deg med å komme på en unnskyldning. Og han trenger jo ikke vite at både din mor og mannen kommer 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 Jeg gav svigermor beskjed om at hun dessverre måtte vente med å se barnet pga måten hun oppførte seg første fødsel. Hun var snurt i et par måneder, men svigerfar hadde full forståelse og hjalp godt på situasjonen. Hvis hun fortalte andre at hun ble "utestengt" var mannen raskt ute med "Det sørget hun selv for" eller "hun har seg selv å takke". Vårt barn, vår fødsel og vår sårbare periode. De som ikke kan oppføre seg kan holde seg borte. Når dette i tillegg er en ste hadde jeg ikke tenkt så mye over dette Anonymkode: 44398...7c6 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 Jeg synes det er dårlig å bruke en fødsel på den måten, til å markere noe overfor familien. Det er veldig passiv-agressivt. Du skulle ha sagt I fra den gangen det skjedde. Anonymkode: 94e27...9f4 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er dårlig å bruke en fødsel på den måten, til å markere noe overfor familien. Det er veldig passiv-agressivt. Du skulle ha sagt I fra den gangen det skjedde. Anonymkode: 94e27...9f4 Jeg har sagt fra, både da (eller det vil si, svigermor sa fra) og i etterkant har det vært lignende episoder. Jeg har alltid sagt fra. Han har ikke sosiale antenner. Ts Anonymkode: a4601...3f6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Spørs om du vil beholde «husfreden» eller ikke. Det er snakk om ca 30 min av livet ditt med ubehageligheter akkurat i dette tilfellet, men du bestemmer selv. Høres ut som er usympatisk type og kanskje er du litt nærtakende i denne situasjonen. Anonymkode: 8bdbf...bcd Det tenker jeg også. Ja, du kan velge hvem du skal ha på besøk på sykehuset men gidder du diskusjonene og den dårlige stemningen som kommer i kjølvannet av det? Dumt av han å kommentere magen din men er det så ille? Mange menn har ikke greie på når mage trekker seg tilbake etter fødsel. Opplys han. Uvitenhet er ikke nødvendigvis vondt ment. Er han generelt en ubehagelig person så burde du fortelle han direkte hvorfor det han sier og gjør er ubehagelig. Kanskje eier han ikke selvinnsikt. Folk uten selvinnsikt kommer aldri til å få den om ingen sier sannheten. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for forståelsen! Det var skikkelig godt å høre. Jeg har termin i sommer, så vet ikke om jeg fortsatt kan skylde på pandemien da, men kan iallefall si at jeg ikke orker så mange på besøk. Og i tillegg kanskje være ærlig på at jeg ikke orker kommentarer på kroppen min den dagen 😒 Anonymkode: a4601...3f6 Det at alle skal besøke på sykehuset er en stor uting. Man har 1, kanskje 2 dager til å komme seg på, få råd om amming og smerter her og der. Og den tiden skal brukes til kaffeslabberas med alle kjente? Hvorfor kan ikke det vente til man kommer hjem? Og hvorfor er det ikke god folkeskikk å ta med noe snacks/mat hjem til den nybakte mor og vise henne omsorg? Og rydde bort etterpå. Nå til dags kommer folk for sin egen del og vil den nybakte mor skal servere DEM. Det er jo helt bak mål å være en belastning for den nybakte mor heller enn å gi henne omsorg. Verden a la 2022 Anonymkode: 6a88b...c54
Jadzia Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 Jeg har skikkelig trøbbel med svigerfar selv. Etter andre fødsel, svetta jeg noe hinsides, og at han skulle se meg lettkledd og gjennomsvett var ikke aktuelt. Her løste vi det med at de fikk møte far på besøksstua sammen med babyen
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 Du har all rett til å bestemme selv, men jeg ville nok strukket meg for å være ærlig og kommunisert dette tidlig. Har du godt forhold til svigermor som du kan snakke med på forhånd? Si at du ikke orker en sånn ufiltrert kommunikasjon rett etter fødsel? Og så til et råd som kan føles litt arrogant, men som er godt ment: Ikke gi han makt. La det han sier gå inn det ene øret og ut det andre. Det han sier betyr ingenting. Reduser han til noen du finner helt irrelevant, som du ikke respekterer og hvis dumme kommentarer ikke påvirker deg. Det handler ikke om hvordan du har det - det handler om hvordan du tar det. Ta han for det han er. En tufs som ikke eier sosiale antenner. (Dette er selvsagt veldig mye lettere sagt enn gjort - men jeg tipper du ikke får endret han, så da må du endre den eneste du kan - deg selv). Jeg har en mor som sier mye dumt selv, så jeg har endel erfaring med dette - og det å gjøre hennes kommentarer til noe som ikke betyr noe for meg har vært veldig nyttig for meg. Da klarer jeg å ha en fint og godt forhold til henne, uten at hun "ødelegger" meg samtidig. Anonymkode: 4419e...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 Synes det er utrolig frekt av deg å bare invitere din stefar, og ikke stesvigerfaren din og. Ingen av dem trenger å komme, mer rettferdig. Anonymkode: 0aebd...422
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 Du synes vi skal stenge ute alle med litt lav sosial kompetanse? Sånn at livet ditt skal bli mer behagelig? Du lager splid i egen familie. Så kokketeriet har sin pris. Du kan jo heller lære deg å stå opp for deg selv og svare tilbake? Anonymkode: e7f34...bab 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Skrevet 26. februar 2022 På mitt sykehus er det bare far og søsken som får komme på besøk. Var slik før pandemien også. Anonymkode: 91aaf...44c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå