Gå til innhold

Er det uproblematisk å være venn med leder på Facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ser at en del firmaer har både ledere og kolleger på vennelista. En av lederne i en bedrift jeg jobbet med tidligere la meg til som venn. jeg hadde i utgangspunktet ikke lyst til å ha henne som venn, pga at vi ikke var kolleger, men følte at det ble feil å si nei.  Nå har hun blitt leder et annet sted og om jeg skulle få et oppdrag i hennes bedrift så blir hun min sjef.

Føler dere som har sjefen på vennelista at dere blir hemmet av det? Er det ting dere ikke legger ut om,  som dere ville gjort ellers? 

Anonymkode: 14b65...010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uproblematisk for meg. Jeg har en policy på nett; Tåler det ikke forsiden av VG, så deler jeg det ikke. For lekkasjer kan alltid skje, uansett. 

Anonymkode: 4bc96...3d5

• Liker 13
Skrevet

Er ikke venn med sjefen på fb, men om han la meg til hadde det vært uproblematisk. Legger ut så og si null. Tror kanskje jeg la ut et bilde for to år siden, da av natur. Og jeg får noen hilsninger på bursdagen min. 

Eneste grunnen til at jeg har fb er vel at alle beskjed i foreldregrupper kommer der. 

Anonymkode: 94177...e5c

• Liker 2
Skrevet

Har sjefen på venneliste ja. Når jeg var ung kunne det være rart. Eldre jeg har blitt har jeg innsett at vi alle er bare mennesker og nettverk betyr endel i arbeidslivet.

Samtidig holder ofte øverste leder en profesjonell avstand til sine ansatte og jeg respekterer det og. Da unngår man di dilemmaene til ta og

Anonymkode: 196cc...545

Skrevet

Sosiale medier bør tåle dagens lys uansett. Hvis du har noe å skjule, så ikke del det på Facebook.🙅🏽‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Samme for meg. Dessuten legger jeg veldig sjelden ut noe. Man kan også lage egne lister for forskjellige grupper. 

Skrevet

Jeg legger ikke til noen direkte underordnede, men aksepterer når de legger til meg. Er også venn med de jeg rapporterer til. Ser ikke noe problematisk i det.

• Liker 4
Skrevet

Som en annen sier her så deler jeg ikke noe på fb som ikke hadde tålt medienes søkelys, så sånn sett er det greit. Jeg har sjefen min på FB og snap fordi hun la meg til da jeg ble ansatt, og jeg så hun var venn med de fleste kollegene mine og tenkte det var greit. På snap har jeg blokkert henne fra å se storys, det har de fleste tror jeg. På fb er det ikke hva jeg deler som er problemet, men hva hun deler. Jeg jobber i helse, hun har bl.a. delt brudd på isolasjon/karantene fra den tiden det var virkelig strengt. Hun deler ting som åpenbart viser at hun er skikkelig mentalt svekket (som hun nekter) og mangler innsikt i egen sykdom, og hun deler lenker til diverse ting som bare viser totalt mangel på forståelse for rollens om sjef. Det hele er bare pinlig, og det brettes ut for absolutt hele arbeidsplassen, for hun legger til alt og alle i alle avdelinger. Nå er hun blitt sluttet av øverste ledelse og skal ut, men oioioi som vi har diskutert hennes manglende forståelse på deling på fb. 

Jeg er i årenes løp kommet til at ledere generelt bør ha en viss distanse til sine ansatte, og at det egentlig ikke er en god ting å legge til ansatte på SoMe, skal man være venner bør det også være den ansatte som legger til leder. 

Anonymkode: 20e99...651

Skrevet

Jeg er så inaktiv på facebook at jeg ikke legger til venner eller deler noe. Bruker det mer som en kanal for nyheter og fagartikler f.eks. Så et vennskap der med sjefen ville vært uproblematisk. Men da måtte sjefen sendt venneforespørselen😉

Anonymkode: 911f5...972

• Liker 1
Skrevet

På Facebook er jeg bare venner med de jeg anser som venner, og jeg er venn med sjefen siden før han ble sjefen min (bryr oss om hverandre og familiene våre), så da er det helt greit. Og jeg deler heller ingenting der som ikke kunne stått i lokalavisa. Flere av mine kolleger dere politiske ting, men det gjør de jo i lunsjen også, så det utgjør ingen forskjell.

Anonymkode: 2929e...88c

Skrevet

SoMe er SoMe. Det er ikke vennegjengen din. FB er ikke dine 300 nærmeste venner, men en blanding av alt mulig. Nære venner, profesjonelle kontakter, kollegaer og fjerne bekjentskap eller nettvenner. Dette bør alle ha i bakhodet når de velger hva de skal dele med hvem. 

• Liker 2
Skrevet

Har ingen fra jobb på Facebook eller insta. Kun LinkedIn.

Anonymkode: 33445...a15

Skrevet

Jeg ønsker ikke å ha hverken sjef eller kollegaer på vennelista. Har en kollega fordi hun sendte en venneforespørsel og jeg kjente at jeg ikke si nei. Har satt henne med begrenset tilgang. 

Anonymkode: 1fb60...6bd

Skrevet

Facebook og LinkedIn, der godtar jeg alle så lenge jeg har hilst på de. Legger sjeldent ut noe på Facebook og er mest pga klassegrupper osv. Har både tidligere og nåværende sjef på face og LinkedIn.

Anonymkode: 67163...5bb

Skrevet
MapleSirup skrev (46 minutter siden):

Sosiale medier bør tåle dagens lys uansett. Hvis du har noe å skjule, så ikke del det på Facebook.🙅🏽‍♀️

Nå tenker jeg ikke på at man nødvendigvis må legge ut ting som ikke tåler dagens lys.  Det kan likevel være ting som man ikke ønsker at verken kolleger, eller minst sjefen skal vite så mye om. Kanskje man ønsker barn og legger ut noe hint om det.  Man har funnet ut og lagt ut  at man skal på ferie et sted, før man har snakket med leder om feriekabalen osv. Du snuser litt på en ny jobb.  Ikke store greier men hadde følt meg litt bundet om jeg hadde sjefen på face som kanskje fulgte med på dette.  Eller hvor jeg oppholdt meg. Lettere å beordre meg på jobb om hen vet at jeg befinner meg i nærheten enn om jeg er til fjells.

Føler dere en forpliktelse til å like det sjefen legger ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå tenker jeg ikke på at man nødvendigvis må legge ut ting som ikke tåler dagens lys.  Det kan likevel være ting som man ikke ønsker at verken kolleger, eller minst sjefen skal vite så mye om. Kanskje man ønsker barn og legger ut noe hint om det.  Man har funnet ut og lagt ut  at man skal på ferie et sted, før man har snakket med leder om feriekabalen osv. Du snuser litt på en ny jobb.  Ikke store greier men hadde følt meg litt bundet om jeg hadde sjefen på face som kanskje fulgte med på dette.  Eller hvor jeg oppholdt meg. Lettere å beordre meg på jobb om hen vet at jeg befinner meg i nærheten enn om jeg er til fjells.

Ny jobb og familieplanlegging er så personlig at der må jeg nesten se den jeg forteller det i øynene og være var på reaksjoner. Ikke noe som egner seg på nett. Ferieplaner er dumt med tanke på innbrudd. 
Men nei, jeg føler ingen forpliktelser til å like noe på some. Kanskje bare om mannen legger ut noe der han ønsker respons fra så mange som mulig. 

Anonymkode: 2929e...88c

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

jeg ser at en del firmaer har både ledere og kolleger på vennelista. En av lederne i en bedrift jeg jobbet med tidligere la meg til som venn. jeg hadde i utgangspunktet ikke lyst til å ha henne som venn, pga at vi ikke var kolleger, men følte at det ble feil å si nei.  Nå har hun blitt leder et annet sted og om jeg skulle få et oppdrag i hennes bedrift så blir hun min sjef.

Føler dere som har sjefen på vennelista at dere blir hemmet av det? Er det ting dere ikke legger ut om,  som dere ville gjort ellers? 

Hvis sjefen var den som sendte forespørsel hadde jeg følt meg presset til ja. Motsatt går greit. 
er selv i en rolle der jeg ikke aktivt legger til folk «under meg» på rangstigen, men takker alltid ja når de spør 🙂

Anonymkode: 753b9...e37

Skrevet

Spørs hvordan profilen din ser ut, hva du har publisert og hva du har tenkt å publisere.

Jeg for min del har ryddet og slettet 98% av profilen min, og har ikke publisert noe siden 2015 da jeg skiftet sist profilbilde, ellers er profilen kun full av bursdagsgratulasjoner på samme dato hvert år. 

Jeg har også kuttet ut 200 venner som jeg ikke ønsker å assosiere meg med eller ha som venn.

Jeg er heller ikke aktiv andre plasser med noe som helst.

Så et vennskap med leder eller hvem som helst andre er uproblematisk for meg. 

Men publiserer du en drøss med ting fra livet ditt, ytrer deg i div. kommentarfelt, deler, liker osv rundt omkring, så kan et vennskap med leder være problematisk. 

Anonymkode: 31a2a...94a

• Liker 1
Skrevet

Jeg angret litt på at jeg hadde både ledere og kollegaer på facebook da jeg ble langvarig syk. Ikke fordi jeg hadde noe å skjule eller gjorde ting jeg ikke burde, men skillet mellom jobb og privatliv ble plutselig større, forholdet til leder litt mer anstrengt og kollegaer litt fjernere. Det har vært ting jeg har latt være å poste fordi jeg ikke har ønsket at folk på jobben skulle vite om det på det tidspunktet, uten at det egentlig har vært en hemmelighet. I en eventuell ny jobb vil jeg nok være mer restriktiv med hvem jeg legger til.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nettopp poenget mitt. Hvorfor skal du legge ut ferieplaner? Hvorfor/hvorfor ikke skal du dele at du planlegger å få barn (helt elendig eksempel. Det har lite på FB å gjøre) 

Å skrive at du snuser på ny jobb vil være idiotisk uansett…..

Du liker vel det du vil på FB? Føler du deg lett forpliktet til å «like» ting du ikke liker, så gjør du feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...